Jump to content

Kjøleaggregat i eksisterende isboks


`MINA'

Recommended Posts

Tenker å montere kjøle kompresor i ekststerende isboks i båten. Isboksen er etter sigende godt isolert, og ligge montert inn bakerst i pantryet i båten. Den ene siden av boksen er plassert mot en yttervegg, slik at det er enkelt å komme inn med ledninger til kjøle element. ( se pil på bilde )

Bilde

 

Har kikket rundt etter diverse "kjølere". Men håper på gode råd fra andre med erfaringer om dette her.

 

Viktige krav :

 

- Lavt strømforbruk

- Lite støy

- Skal kjøle en kjøleboks på ca 40 L

 

- Er det kun supercool som må monteres med elementet stikkende både inn og ut av boksen ?

- Håper for montasjens del at vi kun legger inn rør til et element som plasseres inne i boksen, og med kompressor på utsiden en plass. Hvor langt fra elementet kan evt kompressoren stå ?

- Og er denne er vel avhengig av god lufting ?

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tenker å montere kjøle kompresor i ekststerende isboks i båten. Isboksen er etter sigende godt isolert, og ligge montert inn bakerst i pantryet i båten. Den ene siden av boksen er plassert mot en yttervegg, slik at det er enkelt å komme inn med ledninger til kjøle element. ( se pil på bilde )

Bilde

 

Har kikket rundt etter diverse "kjølere".  Men håper på gode råd fra andre med erfaringer om dette her.

 

Viktige krav :

 

- Lavt strømforbruk

- Lite støy

- Skal kjøle en kjøleboks på ca 40 L

 

- Er det kun supercool som må monteres med elementet stikkende både inn og ut av boksen ?

- Håper for montasjens del at vi kun legger inn rør til et element som plasseres inne i boksen, og med    kompressor på utsiden en plass. Hvor langt fra elementet kan evt kompressoren stå ?

- Og er denne er vel avhengig av god lufting ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

 

Snakk med Termomarin, http://www.termomarin.no/ - de har flere kompressor-modeller og velge blandt. De bruker heller ikke mye strøm.

Supercool leveres til båtbruk bare som er enhet som må stå plassert gjeommgående i boksen.

Link to post
Share on other sites

Tenker å montere kjøle kompresor i ekststerende isboks i båten. Isboksen er etter sigende godt isolert, og ligge montert inn bakerst i pantryet i båten. Den ene siden av boksen er plassert mot en yttervegg, slik at det er enkelt å komme inn med ledninger til kjøle element. ( se pil på bilde )

Bilde

 

Har kikket rundt etter diverse "kjølere".  Men håper på gode råd fra andre med erfaringer om dette her.

 

Viktige krav :

 

- Lavt strømforbruk

- Lite støy

- Skal kjøle en kjøleboks på ca 40 L

 

- Er det kun supercool som må monteres med elementet stikkende både inn og ut av boksen ?

- Håper for montasjens del at vi kun legger inn rør til et element som plasseres inne i boksen, og med    kompressor på utsiden en plass. Hvor langt fra elementet kan evt kompressoren stå ?

- Og er denne er vel avhengig av god lufting ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

her finner du løse aggregater og fordampere

Kjøleskap

 

leveres gjerne med 2-3 meter rør, da burde det vel gå greit å finne et sted til den.

Danfoss kompressorne er kjent for lavt strømforbruk.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

her finner du løse aggregater og fordampere

Kjøleskap

 

leveres gjerne med 2-3 meter rør, da burde det vel gå greit å finne et sted til den.

Danfoss kompressorne er kjent for lavt strømforbruk.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Classic Compact settet du finner hos Maritim til kr 4000 er det du skal ha. Ha nettopp vært igjennom samme tankeprosessen og bestilt et slikt. 2 meter kabling og alt inkludert. Du finner det ikke billigere enn 4000. Lykke til! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Classic Compact settet du finner hos Maritim til kr 4000 er det du skal ha. Ha nettopp vært igjennom samme tankeprosessen og bestilt et slikt. 2 meter kabling og alt inkludert. Du finner det ikke billigere enn 4000. Lykke til! :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Har kikket på denne. Minuset med denne er fasongen på fordamperen. Jeg skal som agt plassere denne nede i en isboks. Føler denne vil ta for mye plass. Har tidligere sett tilsvarende med en "flat" fordamper, men finner den ikke igjen nå som jeg trenger den :sad:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har kikket på denne. Minuset med denne er fasongen på fordamperen. Jeg skal som agt plassere denne nede i en isboks. Føler denne vil ta for mye plass. Har tidligere sett tilsvarende med en "flat" fordamper, men finner den ikke igjen nå som jeg trenger den  :sad:

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Klipp fra 2004 katalog

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2954/Uten_navn.JPG

 

Ser det står i katalogen, mulig det er utsolgt ??

Hør med Maritim.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Snakk med Termomarin, http://www.termomarin.no/ - de har flere kompressor-modeller og velge blandt. De bruker heller ikke mye strøm.

Supercool leveres til båtbruk bare som er enhet som må stå plassert gjeommgående i boksen.

<{POST_SNAPBACK}>

Fant det jeg leter etter her ja :

 

Bilde

 

Skal ta en prat med Maritim ( Arendal ) og Navigare ( Kr.sand ) om disse :yesnod:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tenker å montere kjøle kompresor i ekststerende isboks i båten. Isboksen er etter sigende godt isolert, og ligge montert inn bakerst i pantryet i båten. Den ene siden av boksen er plassert mot en yttervegg, slik at det er enkelt å komme inn med ledninger til kjøle element. ( se pil på bilde )

(Bilde fjernet)

Har kikket rundt etter diverse "kjølere".  Men håper på gode råd fra andre med erfaringer om dette her.

 

Viktige krav :

 

- Lavt strømforbruk

- Lite støy

- Skal kjøle en kjøleboks på ca 40 L

 

- Er det kun supercool som må monteres med elementet stikkende både inn og ut av boksen ?

- Håper for montasjens del at vi kun legger inn rør til et element som plasseres inne i boksen, og med    kompressor på utsiden en plass. Hvor langt fra elementet kan evt kompressoren stå ?

- Og er denne er vel avhengig av god lufting ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Jeg bruker en Supercool LK3 i min boks. En enkel og grei løsning som fungerer meget bra. Supercool lementet er lite og effektivt, samt enkelt å montere. Dessuten passet det 100% rett ned i kjøleboksen min - som om boksen skulle vært laget for elemenet. Det så også ut på bildet som om vi har helt identiske kjølebokser.

Hvis du vil kan du sitkke nedom meg i båten en dag og se hvordan det er lagt opp i min båt. Jeg har båten på land i Kuholmen Kr.sand, og holder som oftest på med et eller annet i den i helgene...

 

/U

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Trekker denne opp igjen da det nærmer seg montasje av kompressor og element. Regner med å gå for denne typen :

 

Bilde

 

Er det noen som har erfaringer med dette ?? Lurer også på støyen av kompressoren. Rederinnen har hodeputen rett over rommet der kompressoren skal plasseres.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en slik i vinter. Selve monteringen er egentlig veldig

lett, men inni små rom er det komplisert.

Jeg brukte en brakett som gjør at kompressoren henger på et skott.

 

Greia bruker kun 2.5 A og strømopplegget er lett. Den lille varmen som

kompressoren og kondensatoren lager er ikke veldig vanskelig å lede

vekk.

 

Les bruksanvisningen grundig, men den trenger ikke henge rett på

batteriet.

Vær forsiktig med rørene så du ikke knekker kobberrøret. Du trenger

et hullbor for å bore i kjøleboksen og skum til å fylle igjen hullet.

 

Ikke sett den på mer enn 2, jeg satte den på midten og da frøs

melka til min datters store glede.

 

Kjølekompressor kan anbefales på det sterkeste. Kjøleboks med peltier

element bruker 5A og må stå på hele tiden (24x5=120 Ah/døgn) Kompressoren

bruker 2.5 A og står bare på i korte perioder, i snitt snakker dokumentasjonen

om 0.65 A (16 Ah/døgn).

 

Jeg sover i salongen og den bråker så lite at jeg ikke føler for å slå den av om

natta. Det er kanskje 2.5 meter bort til den.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Siden det var et lite hull gadd jeg ikke kjøpe en boks bare for

dette. Jeg fikk låne en rest av en som pusser opp. Tror det er

skum til å tette rundt vinduer med. Uansett er det jo polyuretanskum

og det er vannfast. Det må være vannfast, ellers kunne man jo

bare putta noen filler i åpningen, men de trekker vann fra kondensvann.

Ergo fugeskum.

 

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Er det noe spesiell type skum som brukes til å tette hullet med ??

<{POST_SNAPBACK}>

 

I min nymonterte kjøleboks benyttet jeg også fugeskum, men det sto i monteringsanvisningen at man også kunne benytte sika eller lignende. Det skal jo ikke mye til, så en hel boks for 10cm3 er jo i meste laget.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Trekker denne opp igjen da det nærmer seg montasje av kompressor og element. Regner med å gå for denne typen :

 

Bilde

 

Er det noen som har erfaringer med dette ?? Lurer også på støyen av kompressoren. Rederinnen har hodeputen rett over rommet der kompressoren skal plasseres.

<{POST_SNAPBACK}>

Har nettopp ligget i båten 3 dager med en slik kompressor ca 1,5 meter fra skallen min. Ikke noe stort problem, men det som jeg våknet av noen ganger var termostaten som slå inn og ut med noen litt voldsomme knepp. Jeg har montert betjeningsvrideren utenfor skapet. Kanskje det går an å montere den inni boksen din?

 

Ett annet moment som er verdt å tenke på et at du må sørge for god lufting rundt kompressoren, da reduserer man gangtiden betraktelig. I tillegg må du ha gummifester/-oppheng til kompressoren for å minimalisere forplantninger av vibrasjoner.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg mangler å gjøre nå, er å lage lufting inn til rommet kompressoren er plassert i.

Hvis det er dårlig luftsirkulasjon kan du montere 2 stk 12V PC vifter koblet i serie.

Styres fra uttaket på kontrollboksen. (Slik at de går samtidig med kompressoren).

Seriekobling gjør at støynivået blir behagelig.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er dårlig luftsirkulasjon kan du montere 2 stk 12V PC vifter koblet i serie.

Styres fra uttaket på  kontrollboksen. (Slik at de går samtidig med kompressoren).

Seriekobling gjør at støynivået blir behagelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Har allerede kikket på dine sider ang dette :wink:

 

Har en PC vifte liggende klar i båten. Skal montere denne inn i hullet jeg skal lage. Lager også et hull ut slik at sirkulasjonen blir god.

 

Fikk tak en PC vifte som er tilnærmet lydløs. Tester denne før jeg evt legger inn en til i serie.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kommer her med en liten stastus rapport ang kjøleboksen :

 

Boksen har nå vært i drift døgnet rundt siden fredag ( 5 døgn ). Er koblet opp mot et 115 Ah batteri.

Termostaten har stått innstillt på 1 hele tiden. Har kun stillt den opp på max den korte tiden motoren har vært igang ( ca 1.5 timer - Mye fin seilvind i helga :wink: )

Målte i kveld en spenning på batteriet på 12.35 V med kompressoren til kjøleboksen innkoblet. 12.51 V når den ikke gikk.

Har ikke sjekket nøyaktig hvor lenge kompressoren er i drift i løpet av døgnet. Men det er skjelden den er innkoblet. Og går ikke lenge hver gang det skjer heller :yesnod:

Støyen er heller ikke noe å si på. Kompressoren ligger under hodepunet til rederinnen, og hun sover godt uten å reagere på denne.

 

Kan anbefales på det sterkeste :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...