Jump to content

Godkjenning Båt + skipper for fisketurisme-HJELP


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei alle,

 

Jeg er en Engelskmann som har vært bosatt i Bergen i 8 år. Jeg vudere å starta opp et lite firma som skal ta ut engelske sportsfiskere (maxs. 4 om gangen) i en 25fots (24-26) plast sjark (type viksund eller lignende) for å fiske med stang på kysten og inn i fjordene.

 

Pr. i dag har jeg ingen båt-sertifikat eller båt (tja - har en 15 fots askaladden men det gjelder ikke)men holder på å vudere alt som skal til for å få dette i gang - på lovelig vis. Har sett på siden til Sjøfartsdirektoratet (ringte de +++) uten at det hjelper noe særlig - så prøver jeg her.

 

Jeg er ut etter informasjon om hva slags regler det finns rundt dette når det gjelder krav til en sånn Båt (har fått en kopi av "regler for passensjer og lasteskip 2004"), og hva slags godkjenning og eventuelt sertifikat jeg må har som skipper.

 

Jeg skjønner at jeg må har VHF kurset i boks for å kunne bruke den - ok, men jeg er litt forvirret når det gjelder hva andre sertifikat/kurs som må til for å få lov til å kjøre en sånn båt. Kommer den båtførerbevis til å holder eller? På politietssjøtjenester sin side ser jeg at "båt som frakter passasjer må godkjennes av skipskontrollen" og "folk som kjøre en båt under 15m som frakter passasjer må har et minimum av godkjenning i form av praktisk prøve" - men alt var etter bruksområde osv.

 

Er det forholdsvis enkelt å få en viksund eller lignende båt godkjent for å ta folk ute og fiske eller (jeg tenkte selvsagt med sikkerhets utstyr ++ omboard)?

 

I utganspunktet trodde jeg at en fritidsbåtskippersertifikat måtte på plass, men det er jo umulig å få hvis ikke du kjøre båt større en 8m - jeg har tenkt å drive en slik virksomhet i en mindre båt - dessuten - på sjøtjeneseteren sin side ser det ikke ut til at dette må på plass uten at de går inn i detaljer eller hendviser meg til reglene.

 

Jeg setter virkelig pris på alt informasjon som kan hjelper!

 

Med vennlig hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes ut som en kostbar afære.

Men dette vet nok Poseidon alt om.

For å føre en båt med betalende passasjerer må du nok ha sertifikatene i orden. Når det gjelder godkjent båt kan jeg tenke meg at du må ha en det årlige ettersynet. Godkjente lanterner. Minimum aksling. Akseltrekk hvert år. Sikkerhetsutstyr ombord, som brann, godkjente redningsvester, flåte?

Nei, kall det privattur med en vennegjeng.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei alle,

 

Jeg er en Engelskmann som har vært bosatt i Bergen i 8 år. Jeg vudere å starta opp et lite firma som skal ta ut engelske sportsfiskere (maxs. 4 om gangen) i en 25fots (24-26) plast sjark (type viksund eller lignende) for å fiske med stang på kysten og inn i fjordene.

 

Pr. i dag har jeg ingen båt-sertifikat eller båt (tja - har en 15 fots askaladden men det gjelder ikke)men holder på å vudere alt som skal til for å få dette i gang - på lovelig vis. Har sett på siden til Sjøfartsdirektoratet (ringte de +++) uten at det hjelper noe særlig - så prøver jeg her.

 

Jeg er ut etter informasjon om hva slags regler det finns rundt dette når det gjelder krav til en sånn Båt (har fått en kopi av "regler for passensjer og lasteskip 2004"), og hva slags godkjenning og eventuelt sertifikat jeg må har som skipper.

 

Jeg skjønner at jeg må har VHF kurset i boks for å kunne bruke den - ok, men jeg er litt forvirret når det gjelder hva andre sertifikat/kurs som må til for å få lov til å kjøre en sånn båt. Kommer den båtførerbevis til å holder eller? På politietssjøtjenester sin side ser jeg at "båt som frakter passasjer må godkjennes av skipskontrollen" og "folk som kjøre en båt under 15m som frakter passasjer må har et minimum av godkjenning i form av praktisk prøve" - men alt var etter bruksområde osv.

 

Er det forholdsvis enkelt å få en viksund eller lignende båt godkjent for å ta folk ute og fiske eller (jeg tenkte selvsagt med sikkerhets utstyr ++ omboard)?

 

I utganspunktet trodde jeg at en fritidsbåtskippersertifikat måtte på plass, men det er jo umulig å få hvis ikke du kjøre båt større en 8m - jeg har tenkt å drive en slik virksomhet i en mindre båt - dessuten - på sjøtjeneseteren sin side ser det ikke ut til at dette må på plass uten at de går inn i detaljer eller hendviser meg til reglene.

 

Jeg setter virkelig pris på alt informasjon som kan hjelper!

 

Med vennlig hilsen,

 

Kevin

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvis du skal være "skipper" så regner jeg med at du må ha kystskippersertifikat. Båten må nok også være registrert/godkjent i skipsregisteret. Du kan jo kontakte skipsregisteret å høre med dem.

 

Det som nok er enklere er å leie ut småbåter til de. Ha gode kart, gjerne laminerte som de kan bruke. Ha litt opplæring og gi de informasjon om hvor de bør fiske etc når de kommer.

Redningsvester og annet sikkerthetsutstyr må selvføleglig være i orden.

Slik er det jo mange som gjør langs kysten. Ofte er det i forbidelse med utleie av hytter.

Usikker på hvilke regler som gjelder for slikt, men vil tro det er mye enklere.

Link to post
Share on other sites

Hei Bergensskipper,

 

Det som du roter borti her - det er et ordentlig "ormebol" for å bruke et godt gammelt uttrykk.

 

I hovedtrekk dreier det seg om to ting: båten må være sertifisert og føreren må være sertifisert.

 

Når det gjelder båtens sertifikater så finnes der flere klasser, bl.a. basert på hvor båten skal brukes (fartsområder). Hvis du skal drive "havfiske" kan det være at du må sertifisere for liten kystfart. Inndelingen i fartsområder langs kysten finner du i Forskrift om fartsområder. .

 

Men når du skal ta med såvidt få personer kan du klare deg med et såkalt "begrenset passasjersertifikat" det er gyldig opp til 12 passasjerer og generelt så er kravene her ikke på langt nær så strenge som til vanlig passasjersertifikat. Jeg vil foreslå at du ser på den muligheten.

 

Når det gjelder førerens sertifikater så vil det i dette tilfellet være nok med Fritidsbåtskipper og VHF. Men du kan komme til å få krav om ekstra sikkerhetskurs og det kan være at de forlanger godkjennelse fra sjømannslege istedenfor en vanlig almenpraktiserende.

 

- - -

 

Forslaget om å ta med en "vennegjeng" er velment, men hvis noe skulle skje - kanskje med en amerikansk turist som får en angel i tommelen, kan du risikere å bli saksøkt for mange millioner. Du kan imidlertid ha en liten åpning i regelverket hvis du kan få dette til å være "opplæring": hvis du driver et lite "fiskekurs" inne på land, da kan en "praksistur" på sjøen være en naturlig del av kurset - og opplæringsfartøy trenger ikke passasjersertifikat. Elever er nemlig ikke passasjerer, de er pr. definisjon "last" . . . .

 

Forhåpentlig aner du nå litt mer om hvorfor jeg kalte dette for et "ormebol" :headbang::headbang::headbang:

 

Lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Alle,

 

Takk for svarene,

 

Har et par kommentarer:

 

1. For å få en fritidsbåtskippersertifikat (i tilleg til alle kursene) må en få godkjent 1-3 år som fører på en båt større en 8m. (det i hvertfall som jeg tolker det).

 

Det er jo umulig for meg - skal jeg ut og kjøpe meg en 8m+ båt og kjøre den i tre år slik at jeg kan da kjøpe meg en mindre båt for å starte en bedrift på dette? Hva om folk som driver på enda mindre båter? For eksempel hvis jeg skulle ta en passesjer på en 14 fots båt for å se på fuglene på andre siden av byfjorden!?!? Tror at jeg husker et eller annet med en sami som drev lite i Alta og problemene han hadde...

 

2. På politiets sjøtjeneser side stå det:

 

Passasjertrafikk

Førere av et fartøy som frakter passasjerer, skal ha gyldig navigatørsertifikat i henhold til størrelsen på fartøyet. For førere av et passasjerfartøy mindre enn 15 meters lengde kreves minimum et førerbevis utstedt av Skipskontrollen etter en praktisk prøve. Felles for alle typer fartøy som frakter passasjerer, er at de skal være sertifisert av Skipskontrollen for slik virksomhet.

 

Her ser det ut til å være mulig at en mindre skip (25ft) kan kjørers av en som ikke har fritidsbåtførersertifikat - eller??????

 

 

3. Utleie av båter

Jeg har vudert denne muligheten å lure meg unna. Har ikke lyst til å drive med en "rorbu" og utleie av båter til tyskere osv - jeg har siktet meg mot Engelskmenn som SKAL har skippered båt - de er her for opplevelsen og ikke for å fylle frysene. Men, jeg har tenkt hva hvis jeg driver med båt utleie og har det obligatorisk at de skal har en "fiskeguide" på båten? Då er det ikke en passejer skip eller??????

 

Det virker som jeg prøver å lurer meg unna her. Det gjør jeg ikke, jeg har respekt for regler, men, uansett om jeg tar alle de nødvendig kurser klarer jeg ikke å få takk i det fritidsbåtskippersertifikat uten å kjøpe meg en større båt? Har virken råd eller lyst på det. Det virker jo ulogisk ikke minst.

 

Er det noe mer folk kan kommer med?

 

Hilsen,

 

kevin

 

 

 

 

 

Hei Bergensskipper,

 

Det som du roter borti her  -  det er et ordentlig "ormebol" for å bruke et godt gammelt uttrykk.

 

I hovedtrekk dreier det seg om to ting: båten må være sertifisert og føreren må være sertifisert.

 

Når det gjelder båtens sertifikater så finnes der flere klasser, bl.a. basert på hvor båten skal brukes (fartsområder). Hvis du skal drive "havfiske" kan det være at du må sertifisere for liten kystfart. Inndelingen i fartsområder langs kysten finner du i Forskrift om fartsområder. .

 

Men når du skal ta med såvidt få personer kan du klare deg med et såkalt "begrenset passasjersertifikat" det er gyldig opp til 12 passasjerer og generelt så er kravene her ikke på langt nær så strenge som til vanlig passasjersertifikat. Jeg vil foreslå at du ser på den muligheten.

 

Når det gjelder førerens sertifikater så vil det i dette tilfellet være nok med Fritidsbåtskipper og VHF. Men du kan komme til å få krav om ekstra sikkerhetskurs og det kan være at de forlanger godkjennelse fra sjømannslege istedenfor en vanlig almenpraktiserende.

 

- - -

 

Forslaget om å ta med en "vennegjeng" er velment, men hvis noe skulle skje  -  kanskje med en amerikansk turist som får en angel i tommelen, kan du risikere å bli saksøkt for mange millioner. Du kan imidlertid ha en liten åpning i regelverket hvis du kan få dette til å være "opplæring": hvis du driver et lite "fiskekurs" inne på land, da kan en "praksistur" på sjøen være en naturlig del av kurset  -  og opplæringsfartøy trenger ikke passasjersertifikat. Elever er nemlig ikke passasjerer, de er pr. definisjon "last"  . . . .

 

Forhåpentlig aner du nå litt mer om hvorfor jeg kalte dette for et "ormebol"  :headbang:  :headbang:  :headbang:

 

Lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til å være mulig at en mindre skip (25ft) kan kjørers av en som ikke har fritidsbåtførersertifikat - eller??????

3. Utleie av båter

Jeg har vudert denne muligheten å lure meg unna. Har ikke lyst til å drive med en "rorbu" og utleie av båter til tyskere osv - jeg har siktet meg mot Engelskmenn som SKAL har skippered båt - de er her for opplevelsen og ikke for å fylle frysene. Men, jeg har tenkt hva hvis jeg driver med båt utleie og har det obligatorisk at de skal har en "fiskeguide" på båten? Då er det ikke en passejer skip eller??????

 

Det virker som jeg prøver å lurer meg unna her. Det gjør jeg ikke, jeg har respekt for regler, men, uansett om jeg tar alle de nødvendig kurser klarer jeg ikke å få takk i det fritidsbåtskippersertifikat uten å kjøpe meg en større båt? Har virken råd eller lyst på det. Det virker jo ulogisk ikke minst.

 

Er det noe mer folk kan kommer med?

 

Hilsen,

 

kevin

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei Bergenskipper.

 

Far min har samme problemet. Er blitt fårespurt om å ta med turister fra et lokalt buss selvskap på "flåtetur". Han har en flåte på 3 x 8 meter med en 20 hk. påhengs. rekverk grill osv. i et større ferskvann i område.

Reglene sa da at han som skipper måtte være godkjent, MEN.. han kunne leie ut flåten UTEN skipper.

Kjøper du deg en båt, MÅ du da ha denne registrert på deg????

Kan ikke du være en av di reisende. Da er det ingen krav til sertifisering.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei Alle,

 

Takk for svarene,

 

Har et par kommentarer:

 

1. For å få en fritidsbåtskippersertifikat (i tilleg til alle kursene) må en få godkjent 1-3 år som fører på en båt større en 8m. (det i hvertfall som jeg tolker det).

 

Det er jo umulig for meg - skal jeg ut og kjøpe meg en 8m+ båt og kjøre den i tre år slik at jeg kan da kjøpe meg en mindre båt for å starte en bedrift på dette? Hva om folk som driver på enda mindre båter? For eksempel hvis jeg skulle ta en passesjer på en 14 fots båt for å se på fuglene på andre siden av byfjorden!?!? Tror at jeg husker et eller annet med en sami som drev lite i Alta og problemene han hadde...

Hei igjen Kevin,

det du nevner om fartstid for Fritidsbåtskippersertifikat er riktig, man skal i minst 3 år ha eiet og regelmessig brukt en båt med minst 8 meters lengde.

 

2. På politiets sjøtjeneser side stå det:

 

Passasjertrafikk

Førere av et fartøy som frakter passasjerer, skal ha gyldig navigatørsertifikat i henhold til størrelsen på fartøyet. For førere av et passasjerfartøy mindre enn 15 meters lengde kreves minimum et førerbevis utstedt av Skipskontrollen etter en praktisk prøve. Felles for alle typer fartøy som frakter passasjerer, er at de skal være sertifisert av Skipskontrollen for slik virksomhet.

 

Her ser det ut til å være mulig at en mindre skip (25ft) kan kjørers av en som ikke har fritidsbåtførersertifikat - eller??????

Det er ikke første gang at politiet feilinformerer.

 

Her er de aktuelle forskriftene:

Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter

 

Se spesielt § 9-4:

 

§ 9-4. Passasjerskip under 15 meter største lengde

 

(1) For å være skipsfører på passasjerskip under 15 meter største lengde, som er godkjent for mer enn 12 passasjerer kreves det dekksoffisersertifikat klasse 5.

 

(2) For å være skipsfører på fartøy med tillatelse til begrenset passasjerbefordring under 15 meter største lengde kreves det fritidsbåtskippersertifikat, godkjent helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring.

 

Også Bemanningsforskriften har flere punkt som kommer inn på det samme, men der åpnes for Fravik i enkelte tilfeller:

 

§ 13. Fravik.

 

1. I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig, og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Dette kan bare skje når det ikke er i strid med internasjonal overenskomst som Norge har sluttet seg til.

 

 

3. Utleie av båter

Jeg har vudert denne muligheten å lure meg unna. Har ikke lyst til å drive med en "rorbu" og utleie av båter til tyskere osv - jeg har siktet meg mot Engelskmenn som SKAL har skippered båt - de er her for opplevelsen og ikke for å fylle frysene. Men, jeg har tenkt hva hvis jeg driver med båt utleie og har det obligatorisk at de skal har en "fiskeguide" på båten? Då er det ikke en passejer skip eller??????

 

Det virker som jeg prøver å lurer meg unna her. Det gjør jeg ikke, jeg har respekt for regler, men, uansett om jeg tar alle de nødvendig kurser klarer jeg ikke å få takk i det fritidsbåtskippersertifikat uten å kjøpe meg en større båt? Har virken råd eller lyst på det. Det virker jo ulogisk ikke minst.

 

Er det noe mer folk kan kommer med?

 

Hilsen,

 

kevin

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ellers vet jeg at det har vært gitt enkelte dispensasjoner fra forskriftene, men ikke mange. Dispensasjoner kan være aktuelle i tilfeller hvor en mangeårig fører 'plutselig' blir fratatt førerrettigheter som følge av innskjerpede krav. Det er i slike tilfeller at man f.eks kan utstede et "Førerbevis etter praktisk prøve" - noe som ikke må forveksles med f.eks "Båtførerbevis".

 

- - - -

 

Som jeg har vært inne på før: dette er en omfattende materie, det er slett ikke alt som virker like logisk. I tillegg ser vi at myndighetene blir stadig forsiktigere med å fravike forskriftene - noe som trolig har en sammenheng med at de er "livredde" for å bli trukket til ansvar. Ref. både Sleipner og diverse andre tragiske ulykker.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Her i Søgne kjøres rutebåt med opptil 63 passasjerer av skipsførere som kun har vhf-sertifikat. Båten ble kappet to fot i baugen for noen år siden for å komme under 50 fot.

Sjekk mulighetene for dispansasjoner før du begynner å ta sertifikater og fartstid.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Her i Søgne kjøres rutebåt med opptil 63 passasjerer av skipsførere som kun har vhf-sertifikat. Båten ble kappet to fot i baugen for noen år siden for å komme under 50 fot.

Sjekk mulighetene for dispansasjoner før du begynner å ta sertifikater og fartstid.

 

Lykke til

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei Mons,

 

Dette hørers ganske merkelig ut at de få lov til å kjøre en sånn båt med så pass med passasjerer med bare VHF sertifikat. Som Poseidon har sagt, er reglene klar at man må har fritidsbåtskipper sertifikat for å kjøre passasjer båt, uansett størrelsen, og at fravik kommer bare inn i veldig enkelt tilfelle (kanskje). Var dette en av de tilfellene? Vet du noe mer om saken, området de ferdes i osv?

 

Det som skal legges inn her er at båten (min) skal brukes i et veldig begrenset område, aldri utenskjærs (!) og bare i plasser jeg ferdes i min 15fots askaladden, og har gjørt i det siste 5 år. At ting er nødt til å være så pass vannskelig er trist - eg mener i dette tilfelle skulle en båtførerbevis og VHF kunne holder til slike formål men regler er regler...

 

Mener du i mailen at jeg skulle rett og slett søker om dispensasjon og se om er blir fritat for noen krav?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fyrer opp igjen denne tråden da jeg vurderer arbeidsform og innkjøp av båt til kursvirksomhet innen vår drift som dykkesenter. Vi driver grunnopplæring og videregående opplæring av fritidsdykkere. Det vil være relativt tungvint om jeg må ha passasjersertifikat på eventuell båt som trengs til dette.

 

 

 

1. Båten vil, om den anskaffes, på ingen måte være tilgjengelig for personbefraktning eller chartertrafikk i øvrig. Den vil kun benyttes til dykkerkurs.

 

2. Størrelse på båt kan enten bli:

 

a) Mindre hurtiggående RIB

b) Skøyte i størrelsesorden 42-49 fot

 

Gjør dette noen forskjell, uansett?

 

3. De fleste større dykkesentre i Norge har båt, og driver organisert dykketurvirksomhet. Ingen jeg vet om har passasjersertifikat på sine båter. De fleste er dog mindre båter med plass til inntil 10-12 dykkere. Noen har større båter med plass til 20-22 dykkere. "Trafikken" er nesten alltid innaskjærs. Er noen av disse således lovbrytere? Strenge krav vil virke veldig konkurransevridende til fordel for kun de største sentrene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...