Jump to content

SLIK UNNGÅR DU MOTORSTOPP !!


Ficher

Recommended Posts

NOEN RÅD FOR BÅTSESONGEN 2005.

 

* Rengjør tank for dritt/vann.

* Lade batteri.

* Ny olje + vann/olje/diesel filter. ( ha også med reserve filter)

* Se på kjøle/pumpe reim.

* Slanger fra tank og rundt motor OK.

* Impeller skifte. ( se boka + ha med reserve)

* Dieseldyr drepende midel på tank. ( husker ikke navn på produkt) : :smash:

* Slanger til kjøling OK.

* Starte motor minst en gang pr. mnd. ( oljefilm på sylindervegger /m.m forsviner etter ca. 1 mnd. ,og da unødvedig stor slitasje ved oppstar)

* Vann ikke kommer inn fylle stuss.

 

* P.S... ta med lang nok tau/kjetting om du skulle få motorstopp.

 

ANDRE SOM HAR NOEN GODE RÅD ? (har sikker glemt noe :wink: )

 

Da håper jeg at alle får en problemfri båtsesong :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

ANDRE SOM HAR NOEN GODE RÅD ?  (har sikker glemt noe  :wink:  )

Er du i tvil så ta en titt på medlemssidene. Der finner du gode råd i bøtter og spann. Ellers har vel de fleste sine egne spesial tilpassa rutiner. Mine avviker så mye fra dine at jeg tror det bare blir rot om jeg kommenterer.
Link to post
Share on other sites

For å illustrere forskjellene;

 

- Har aldri dritt eller vann på tanken, sjekker etterhvert uhyre skjeldent.

- Batteriene alltid fullada og står nesten alltid på lading

- Har slutta helt med å skifte olje for noen år

- Oljefilterskift etter behov

- Dieselfilter skift om 4 år

- sjekk av slanger/reimer/impeller osv del av daglig drift og ikke nødvendig å sjekke før utsett

- Tilsetter aldri diseldyr dreper

- Starte motor en gang i måneden om vinteren....Aber Nix!

- Vannintrengning ved fyllestuss hos meg komplett umulig.

Link to post
Share on other sites

Hulda må si seg enig i Sigurd og Poseidon. Hvordan ikke få motorstopp? Nå har Hulda jobbet med "yrkesmotorer" til maritimt bruk, rett nok kun halvannet år. Dieselmotorer og stans? Dritt i tanken, stort sett hver gang. Og hvor kommer vann og dritt fra? Lekkasje i dekksgjennomføring og levert fra land til full pris. Hulda har vært fra Sørlandet til Gamvik på yrkesmotorer.

 

Dernest kommer batterier, impellere og reimer. Hulda planlegger innkjøp av en komplett sjøvann sirkulasjonspumpe.

 

Hulda tar en tur på vannet omlag en gang i uka utenom sesongen. Dette er det langt fra alle som

gidder eller har anledning til. Vi tror ikke at det er nødvendig å starte motoren flere ganger i løpet av vinteren. Rent og pent og tørt for det elektriske anlegget, og man er rimelig sikker. Så sant man ikke har sjøvannsfilteret på sugesiden. Dette er bare en spøk.. En spøk...

Link to post
Share on other sites

Man kan aldri tærpe nok,på dette med gode rutiner og spesielt dette med dieselhygiene!!!!!!!

Vil ikke kommentere Sigurd's måte å gjøre sine ting på,det får stå for hans egen regning, da jeg ikke oppfatter dette som råd fra han til andre om å gjøre det samme !!

 

 

Synes vel Fichers råd er gode de, på den måten at sjansen for motorstopp da blir minimal.

Om det er overkill kan nok diskuteres,men dette beror på de skkerhetsmarginene hver enkelt ønsker å ha!!

Kan vel saktens tenkes at man kunne skifte filtre med større intervall og spare noe kroner på det, men de som har opplevd å måtte skifte filter eller impeller i høy sjø (det er helst da det skjer),ville nok sjekke dieselen og skifte filtre oftere enn hvert 4. år.

(Ville vel heller droppe båtskoene og endel fancye finesser til fordel for sikkerheten) :wink:

 

De rådene Ficher her antyder kan virke som trivielle ting og noe som "alle" vet, men det er NEPPE det inntrykket gutta på redningskøytene har. Vann og drit i dieselen er som kjent fatalt for den videre ferd og hvis man ikke selv sjekker dette ofte så finner man det ut når motoren er stoppet.!!!!!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

det får stå for hans egen regning, da jeg ikke oppfatter dette som råd fra han til andre om å gjøre det samme !!

Kan vel saktens tenkes at man kunne skifte filtre med større intervall og spare noe kroner på det, men de som har opplevd å måtte skifte filter eller impeller i høy sjø (det er helst da det skjer),ville nok sjekke dieselen og skifte filtre oftere enn hvert 4. år.

Helt riktig.. det er ikke noe råd til andre om å gjøre det samme. En hver gjør som man vil, og man får det som man henretter seg.

 

Det kan kanskje virke som jeg gir totalt f..., men jeg kan love deg det er stikk motsatt. Jobben min er båt og 90% av fritida mi er båt, så jeg har etterhvert vært borti det meste.

Det er bare min måte å drive vedlikehold på. Jeg tror på kontinuerlig vedlikehold og ikke skippertak som de fleste foretar seg høst eller vår for deretter å tro at alt går på skinner gjennom hele sesongen. Hos meg er det inngrodd å "gå runde" i maskinen underveis og være oppdatert hele tida på tilstanden.

 

Ett flagra nytt dieselfilter tetter seg akkurat like fort som et gammelt er min erfaring. Dieselfiltre får jeg nesten gratis, så det er ikke for å spare penger. Filterene skiftes ved 6-800t eller etter behov.

 

Videre har jeg til gode å se en "digital" impeller, og da lever jeg etter det. Den bråstopper ikke å funke i følge mine erfaringer. Når leveringsmengden begynner å avta skifter jeg.

 

Uansett, alt dette har vel vært diskutert i det vide og breie mange ganger før. Men kanskje greit at viktige temaer kommer opp igjen både titt og ofte?

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontinuerlig sjekk/vedlikehold er viktig.

 

Holder på å rense mine to dieseltanker for tiden, da jeg oppdaget at turtallet gikk ned og slam-/vannavskiller var full av urenheter.

 

Har måttet rense slamavskilleren ganske ofte i det siste, og når jeg kommet ut i urolig sjø - så kommer problemet ganske så fort - så jeg lurer på hvor all dritten er kommet fra?

 

Skal ikveld forsette tømming (pumpe opp) for så å fysisk komme til for rengjøring i begge tankene.

 

Regner med at det er en del "gjørme" på bunnen, er det noe middel som kan brukes for å gjøre rent, eller er det beste bare å være sikker på å få samlet sammen og få opp gørra!

 

Etter mine begreper er det ikke noe som indikerer at det er vann/kondens i tankene, så jeg lurer på hva denne gjørma er og hvor det kommer fra?

 

Er det noen som bruker noe trakt /filtersystem når man fyller diesel for å forhindre at det kommer dritt på tanken, eller er det normalt med slikt "bunnfall" fra dieselen over noen år? :confused:

 

:sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vask tanken med varmt vann og salo. Du må nok regne med at det kommer noe dritt med når du fyller på diesel, uansett hvor du fyller. Det er verst hvis tankanlegget du fyller fra nettopp har fått fylt tankene sine, og fått rotet opp all gørra de har på bunnen av sine tanker.

 

Har et bestemt inntrykk av at noen tanker nærmest produserer dritt, og tror det kan komme av små mengder kondens og tilhørende mikroorganismer selv om en ikke får den store plagen med dieseldyr.

Når du åpner tanken og har tømt den nesten helt kan du se i bunnen av tanken.

Hvis det er noe vann der så bør det være et helt klart skille mellom vann og diesel. Hvis skillet er noe uklart eller det er litt blanding, så har du mikroorganismer på tanken.

Hvis du ikke kan se noe skille så kan du slippe en kopp vann på tanken for deretter å røre litt rundt og se om det blander eller skiller seg.

 

Etter vask av tanken setter du støvsugeren til å blåse i tanken for å tømme den.

 

Lykke til

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Vask tanken med varmt vann og salo. Du må nok regne med at det kommer noe dritt med når du fyller på diesel, uansett hvor du fyller. Det er verst hvis tankanlegget du fyller fra nettopp har fått fylt tankene sine, og fått rotet opp all gørra de har på bunnen av sine tanker.

 

Har et bestemt inntrykk av at noen tanker nærmest produserer dritt, og tror det kan komme av små mengder kondens og tilhørende mikroorganismer selv om en ikke får den store plagen med dieseldyr.

 

 

Lykke til

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Takker for gode råd, Mons!

Jobben er nå gjort - og det var en god del gørr i begge tankene! :eek:

 

Men ikke noe tegn til kondens/vann - som jeg vet tidligere eier har vært plaget med.

Siden jeg overtok båten begynte jeg med å tilsette HAMMERDOWN i dieselen, og har mange positive effekter å vise til når det gjelder driften på min motor.

En av virkningene den også skulle ha var at den emulgerer vann inn i dieselen, slik at problemer med kondens/vann i dieselen (uansett hvordan den kommer dit!) ikke skulle eksistere lenger. Da skal heller ikke dieseldyr kunne leve der lenger heller - siden det er i vannet de lever og "ernærer" seg fra dieselen.

 

Dette stemmer fikk jeg bekreftet nå, selv etter en lang vinter med lavt nivå i tankene, med større fare for kondens!

BRA! - bare denne effekten av HAMMERDOWN er jo verdt pengene, men i tillegg har jeg bl.a. MYE renere forbrenning og tidligere tilgrising av sot på "akterspeilet" er nå borte. Effekten fra en renere turbo er også merkbar. :yesnod::wink:

 

Konklusjon:

Nå når tankene er rene, skal jeg bruke trakt med "sil og klede" ved fyllinger for å forhindre (event. bli klar over hvilke fylleplasser jeg skal unngå!) å få nye mengder med gørr på tankene.

 

Og for min del vil jeg fortsette å bruke denne dieselforbedreren på mine dieseldrevne farkoster på land og på sjø - rett og slett fordi jeg ser at det virker i praksis!

 

:smiley::seeya:

 

NB!

For din egen sikkerhet - sjekk tilstanden på tanken - før dere event. kommer ut i store bølger o.l. som roter alt opp med tette filter og motorstans som følge.

Av erfaring kommer dette svært så ubeleilig , så takk til Ficher for velmenende gode råd for sikkerhet for båtfolket! :flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...