Jump to content

Suzuki 9,9T - lav temp.


saga

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki 92 mod 9,9 totakter som jeg skiftet impeller på i fjor høst. Når jeg nå har brukt den i påsken så merket jeg at "sladrestrålen" var litt "av og på" som oftest kom det en kraftig stråle ut men av og til, spesielt på lavt turtall, så er strålen litt "av og på". Tok en streng og stakk opp strålehullet og det virket som strålen ble litt kraftigere, men fortsatt så forsvant strålen med korte mellomrom. Fra eksosen lenger ned på stammen så kommer det imidlertid rikelig med vann så jeg antar at alt fungerer OK med impelleren. Leste forresten i noen tidligere innlegg at det var flere som hadde opplevd at på enkelte påhengsmotorer så var sladrestrålen litt "av og på" så kanskje dette er normalt?

 

Eksosvannet har imidlertid kun en liten lunk selv etter lang tids kjøring og motoren, rundt toppen/pluggene, er heller ikke særlig varm. Kan legge hånden på permanent uten at det kjennes varmt ut. Er det noen som har noen gode råd for hva dette kan skyldes. Fra bil og innenbordsmotorer så er jeg jo kjent med termostater men jeg er faktisk litt usikker på om en slik liten påhengsmotor har termostat og hvor den eventuelt er plassert.

 

Håper det er noen som kan komme med tips på hva dette kan skyldes og hvordan det eventuelt utbedres.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren din har sannsynligvis termostat, og oppførselen til kontrollstrålen tyder på at denne går via termostaten. Jeg har en 6Hk Mariner som oppfører seg akkurat på samme måten.

 

Det at motoren din ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, kan jo skyldes at termostaten ikke lukker helt. Årsaken til dette kan være defekt termostat eller kanskje bare saltavleiringer i termostatventilen. Jeg kjenner ikke akkurat denne motoren, men antar at du finner termostaten under et lite rundt "lokk" (ca 3cm i diameter?) øverst i bakkant av motoren.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Motoren din har sannsynligvis termostat, og oppførselen til kontrollstrålen tyder på at denne går via termostaten. Jeg har en 6Hk Mariner som oppfører seg akkurat på samme måten.

 

Det at motoren din ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, kan jo skyldes at termostaten ikke lukker helt. Årsaken til dette kan være defekt termostat eller kanskje bare saltavleiringer i termostatventilen. Jeg kjenner ikke akkurat denne motoren, men antar at du finner termostaten under et lite rundt "lokk" (ca 3cm i diameter?) øverst i bakkant av motoren.

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for tilbakemeldingen.

 

Skal se om jeg finner termostaten i morgen. Av tidligere erfaringer (impellerskifte) så vet jeg at delene til Suzuki er veldig dyre - til og med dyrere enn hos Volvo Penta - i allefall for impelleren.

 

Lurer derfor på om det er noen som vet om termostaten kan kjøpes uoriginal og eventuelt hvor.

Link to post
Share on other sites

Om du trenger ny termostat og den er dyr i Norge..

 

Part No: 17670-92D10 Category: No Category

Thermostat

Description: Thermostat

 

Price: $34.76

Our Sale Price: $31.28

Order On-Line and Save: $3.48

 

Suzuki online

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har en 95 modell Yamaha 9,9 totakter og der er kontrollstrålen jevn og fin hele tiden den. Motoren er forresten ikke kjørt 10 timer enda så går utifra at alt virker som det skal fremdeles.

<{POST_SNAPBACK}>

I tillegg til Suzuki'en så har jeg også en Yamaha 5 hk 2004 mod som knapt er innkjørt. Der er det likedan som hos deg thor, at kontrollstrålen er gjevn og fin hele tiden.

 

Skulle tro at når kontrollstrålen forsvant slik innimellom så var det fare for at motoren ble for varm, mens det er det motsatt som er tilfelle på Suzuki'en.

 

Wellcraft den linken du viste til var kjempefin. Der kommer det jo klart frem at motoren har termostat og hvor den er plassert. Skal sjekke på tirsdag hva prisen er for en ny termostat hos Suzuki.

Link to post
Share on other sites

Har en 95 modell Yamaha 9,9 totakter og der er kontrollstrålen jevn og fin hele tiden den. Motoren er forresten ikke kjørt 10 timer enda så går utifra at alt virker som det skal fremdeles.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikle.. Den burde du selge til meg Thor ! Har en finflott CARIBE jolle fra nabolaget ditt, som nok trenger mer motorisering enn den 3.5 HK Yamaha jeg idag kan skilte med..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mjaaaa. Det er en sprekk i motordekslet da. Kjøpte den fra et lokalt verksted,den berømte Frode Dahls Motorverksted AS som igjen hadde kjøpt den fra et forsikringsselskap. Sikkert transportskade? Den har ikke orginal tank og bensin slangen er choppa opp. Lurer på hvorfor jeg gjorde det? Kan slepe mitt uformelige legeme til Frode og få en ny hvis du skviser gørra ut av meg. Han har service på motorsykkelen min så er der ganske snart tenker jeg :yesnod: Det mangler en av tersene som brukes for å skru den fast på akterspeilet-men et eller annet sted så har jeg en sånn låsbar greie tror jeg. Men bare tror. Husker jeg saga av tersen men ikke hvorfor :rolleyes: Og jeg tror det er ca 4 år siden den var startet sist ?Men da gikk den fint.

Siden jeg egentlig trenger en midre motor så kan vi finne på no moro her. Også har jeg kjøpt motor av Kapptein som må sydover :wink: Forslag mottas så kan vi holde på med skumle bagasjeromstransaksjoner ett passende sted? :lol: Og jeg gir garanti også ! UavG garanti.

Skal jeg ta bilder for deg?

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter denne tråden kom har eg sjekket skjærgårdsjeepen med 115 hk Johnson og der blir ikke litt varme i kontroll strålen.. Er det da naturligt å tru at termostaten er gåen??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmm... Samme her! Uten at jeg har bekymret meg så veldig for dette... Mariner 4hk og Suzuki 40hk.

<{POST_SNAPBACK}>

Vell.. har ikke dette sammenheng med slitasje og forbruk da??

 

 

Er der termostat så bør den virke.

Ved tidligere annledning sjekket eg temp på kjølevann og da var det varmt/lunkent.

 

Kjørte på en behandling i dag (QMI) på motoren og øket 400 rpm på full gass... Jøss . sier eg.. Fekk 5000 rpm før og nå 5400rpm.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Vell.. har ikke dette sammenheng med slitasje og forbruk da??

Er der termostat så bør den virke.

Ved tidligere annledning sjekket eg temp på kjølevann og da var det varmt/lunkent.

 

Kjørte på en behandling i dag (QMI) på motoren og øket 400 rpm på full gass... Jøss . sier eg.. Fekk 5000 rpm før og nå 5400rpm.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor får man kjøpt QMI-produktene? Etter å ha lest det som blir skrevet her og en test i Båtmagasinet hvor man benyttet stoffet på en nyoverhalt KAD 42 så virket det som om stoffet kan ha noe for seg. Testen i Båtmagasinet var ikke udelt positiv, men det måtte vel være helt bortkastet å bruke stoffet på en nyoverhalt motor? Jeg trodde dette stoffet var for gamle og innvendig skitne motorer?

 

Når det gjelder kontrollstrålen så er jeg ikke sikker på om den skal være så særlig varm. På Suzuki'en så er kontrollstrålen helt kald selv om eksosvannet har en liten lunk.

Link to post
Share on other sites

Etter denne tråden kom har eg sjekket skjærgårdsjeepen med 115 hk Johnson og der blir ikke litt varme i kontroll strålen.. Er det da naturligt å tru at termostaten er gåen??

Det varierer mellom motortypene hvor stålen taes ut, noen er varme, andre ikke.

Best er det å sjekke ved å ta på blokka, den skal være så varm at man ikke kan holde på den.

 

Er man i tvil må man ta ut termostaten. Ofte er den altså frosset i åpen stilling.

Er den lukket kan man sjekke at den åpner ved å varme den i en kjele med vann.

 

Uansett er det, dersom motoren er noen år gammel, lurt å åpne termostathuset og sette boltene inn med alu-pasta.

Venter man for lenge risikerer man at boltene brekker når den tid kommer at man MÅ bytte termostaten.

Spes. gjelder det motorer der termostaten sitter under eksos-dekselet.

(Se bildet over, de 3 boltene som sitter i det varmeste området brakk..)

 

Samme gjelder undervannshuset. (Sjekk av impeller)

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt QMI-produktene? Etter å ha lest det som blir skrevet her og en test i Båtmagasinet hvor man benyttet stoffet på en nyoverhalt KAD 42 så virket det som om stoffet kan ha noe for seg. Testen i Båtmagasinet var ikke udelt positiv, men det måtte vel være helt bortkastet å bruke stoffet på en nyoverhalt motor? Jeg trodde dette stoffet var for gamle og innvendig skitne motorer?

 

Dette får du kjøpt flere plasser.. Bla.

Hos meg

<{POST_SNAPBACK}>

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...