Jump to content

Båttransport fra Oslo- Tromsø


Guest lotte

Recommended Posts

Du har selvfølgelig Nor- cargo, men de er ganske dyre.

Hvis båten ligger på vannet er det enkleste og rimligste å kontakte ett av rederiene som trafikerer kysten med stykkgods/bulk. Flere av dem tar med båt som dekkslast.

Fikk selv fraktet en 30 foter fra Kr.sund til Kr. sand. for

kr. 5000,-

Det var med m/s Tonjo. Tillhørende Mørks rederi i Tromsø, (tror jeg). Nå er den båten solgt. Men sjekk om rederiet fortsatt eksisterer. Har essverre ikke telefonummeret her jeg er i Nigeria.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

:crazy:Hammerfest skipsekspedisjon 78412233 har båter til slik frakt,snakk der med Arne Wærås og be om pris(prøv pris 'over rekka'),de er billigere enn Nor Cargo som jeg måtte bruke p.g.a. tidspress,prøv også M/S Stavfjord(litt usikkert) 94891483.......

Fra syd i Finnmark til Nordfjord fikk jeg prutet hos N.Cargo til 14.200.(26f/2.5t).Det koster men har man tid og bruker noen telefoner kan det fort bli billigere enn jeg klarte.

:nono:NB ikke alle har krybbe så det kan komme i tillegg!  

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør så sjekk priser mange plasser!

 

Jeg skulle ha fraktet min nye 28 foting med motorhavari fra Ålesund til Karmøy for et drøyt år siden. Hørte rykter om tilsvarende frakter til 4-5000.- men de prisene jeg klarte å oppdrive, selv om jeg ringte til diverse rederi og båter, var fra 12.000.- og (L A N G T) oppover. Det endte med at jeg tok min gamle Viksund 31 og tøffet oppover i 7 knop for å hente den selv. 32 timer hver vei men det var jo en fin tur en helg.......... Prisen? Ca. 2.500.- alt inkludert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


SveinHauge:  

Det endte med at jeg tok min gamle Viksund 31 og tøffet oppover i 7 knop for å hente den selv. 32 timer hver vei men det var jo en fin tur en helg.....

 

Hei Svein  :cheers:

 

Hvordan i huleste kunne Du klare det?

 

Blir jo 64 timer det jo....

 

Hva med soving? Hvor mange var Dere? Og hvordan var været osv?

 

Hadde vært kjekt med en nærmere beskrivelse av en slik tur.

 

Det er imponerende.

 

Mvh Sambygding......Jaja fra "The Sunny Side" av øya da.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny fra Palmekysten  :cheers:

 

Kjapt fortalt så hadde jeg jo flaks med været. Turen gikk midt i godværsperioden i fjor høst da der var 4-5 uker med tilnærmet blikkstille kjempevær.

 

Startet med PCen hjemme og la opp en rute som svært grovt viste meg korteste veien for å slippe å lure på denslags underveis. Oppover kysten er det jo ganske mange forskjellige veier en kan ta så det var greit å ha dette klargjort på forhånd.

 

Båten ble klargjort med fulle tanker + 400 liter diesel på fat, strømaggregat (for dieselpumping og sikker strømforsyning i "nyebåten") og proviant.

 

Startet fra Karmøy ca kl 09:00 torsdag. Reiste alene til Bergen der broderen kom ombord og fulgte planlagt rute kontinuerlig til Ålesund. Soving ble der jo ikke så veldig mye av men vi fikk nå et par timer på rygg en gang i blandt.

 

Vel fremme i Ålesund gikk der L A N G tid før selgeren dukket opp, selv om jeg hadde snakket med han på telefom flere ganger på turen og informert om tidsplanen vår. Etter en del diskusjoner og undervannsinspeksjon ble handelen avgjort og vi satte kursen sørover igjen.

 

Rundt Stad var der en del vind og sjø som i seg selv ikke var noe stort problem men sleping var ikke så gunstig. Fikk en del kraftige rykk i sleperen men der gikk greit. Vi vurderte å gå vest av Måløy og Bremanger for å spare tid men sjøen var såpass ubehagelig at vi gikk øst om begge. I Måløy ble vi nesten rent i senk, i bekmørke, av en fiskebåt som gikk fra kai og bare bråsvingte ut i full fart som om han var den eneste båt i verden.... Vi unngikk så vidt kollisjon ved å ta en svært brå unnamanøver.....

 

I Florø bevilget vi oss en kort stopp, ca kl 02:00 til 06:00 for å hvile litt før vi fortsatte sørover.

 

Lørdag kveld ble broderen skiftet ut med en kompis i Bergen og vi fortsatte til Klokkarvik der vi overnattet. Fant ut at vi hadde såpass god tid at vi kunne ta det med ro..... Ankomst Storesund/Karmøy søndag kl 18:00.

 

Navigasjonen gikk som en lek med radar og kartplotter i tillegg til papirkart for nødbruk. Autopilot er en selvfølge på en slik tur. Spesielt i starten på turen når dieselfatene var fulle (plassert så langt framme på akterdekket som jeg kunne) viste Viksunden seg å være svært ustabil og vinglet hele tiden men autopiloten (Simrad) gjorde en kjempejobb og holde rimelig stø kurs.

 

Hilsen Svein...... fra rettsiå av øyå  :cheers:

 

P.S. Det ble jo en litt lang helg. Måtte sjekke dekksdagboken .....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Med den bredden er nok et av rederiene det beste valget.

Enig, dette blir for stort og avansert. Ikke noe for Ståle Utslagsnes Tranport og Skarv AS. :wink:

 

Men jeg kan ko benytte anlednigen til å  promotere transportselskapet mitt - ikke å forveksle med Ståle Utsalgnes, alias Rune Hageruop Nilson !

 

Passe store båter kan fraktes landet rundt, mine krav til trekkvognen er 4-hjulstrekk, manuell gearkasse m/ reduksjonsgear (lavgear). Aller helst diffsperre både foran og bak, men det er kun i midten jeg stiller det som krav, og det er et absolutt krav. Automatkasser i "lissom-jeeper" fra Japan - gidder ikke. Det må være skikkelige saker. :smiley:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakker vi om transport med BE-sertifikat, så kan  jeg gjøre det for en rimelig penge. Trekkvogn, henger, forsikring osv. ordner du selv. :smiley:

 

Hvis "lotte" ikke har klart å frakte båten til Tromsø i løpet av de 14 årene siden innlegget er skrevet, så ble det sikkert ingen handel(?) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Flott med "resirkulering av gammel tråd" synes jeg!

 

Jeg kikker litt på en spesiell båt i Nord-Wales og fraktkostnad eller henting selv, er en del av vurderingene.

Frister lite å legge opp til Nordsjø kryssing på egen kjøl med min begrensede seilingserfaring.

 

Så - hvis noen har erfaring eller tips om frakt av båt med skip fra England, er jeg interessert i både kostnader og praktiske tips. Det er vel ikke like enkelt å ringe båten dirkete da, eller er det norske rederier kanskje, som trafikkerer her, og kan ta en 36 foter på dekk fra Vestkystem av England, tro?  Dette gjelder fra Nord-Wales og altså strekningen fra Vest-kysten av England (sør for Isle of Man), til Drammen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk. Ja, jeg starter kanskje en egen tråd hvis dette blir nærmere en realitet. Men kom gjerne med tips hvis noen vet mer om slikt, evt. send meg en IM nå. Blir det noe av, har jeg ikke noe imot å dele prosessen med andre her på BP!.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...