Jump to content

Gammel diesel


sol

Recommended Posts

At dieselen har overvintret har ingen betydning. Akkurat like god. Sjekk vannutskiller for vann og andre urenheter, f.eks dieseldyr (grågrønn svart guffe). Bytt dieselfilter dersom det er lenge siden dette er gjort, eller at du ikke vet når dette er gjort.

 

Dersom du vil tilsette noe, anbefaler jeg Hammerdown. Det vil emulgere eventuelt vann inn i dieselen og rense tanken for vann på den måte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

At dieselen har overvintret har ingen betydning.  Akkurat like god. Sjekk vannutskiller for vann og andre urenheter, f.eks dieseldyr (grågrønn svart guffe).  Bytt dieselfilter dersom det er lenge siden dette er gjort, eller at du ikke vet når dette er gjort.

 

Dersom du vil tilsette noe, anbefaler jeg Hammerdown.  Det vil emulgere eventuelt vann inn i dieselen og rense tanken for vann på den måte.

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Hei sol , og gratulerer med nyanskaffet båt :flag:

 

Neida, dieselen er nok like god - men Arnstein gir deg veldig gode råd videre, synes nå jeg da! :wink::yesnod:

 

Lykke til med båtsesongen :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Dieselen jeg kjører på ennå fylte jeg i oktober i fjor og det skulle vel ikke være noe problem - iallefall merker ikke jeg noe. Nivået på tanken nærmer seg nå rødfeltet på tankmåleren så det er vel på tide å fylle opp et par hundre liter igjen. Håper dieselprisen faller litt i mellomtiden.

Link to post
Share on other sites

Har hørt av en mekaniker at dieseltilsetninger (som f.eks. Hammerdown, antar jeg) "tørker ut" motoren over tid og derfor ikke bør brukes regelmessig (forebyggende). Noen kommentarer?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan tørke ut? En motor trekker vel ikke? Er det tetninger i brenselsystemet det tenkes på? Er en svoren tilhenger av Hammerdown. Med alle tester med US Coast Guard, US Rail og Marinteknisk ved NTNU tror jeg Hammerdown er et produkt som ikke skader motoren, men tvert om.

 

Har brukt Hammerdown i ett års tid nå, ca. 200 motortimer. Min motor, Yanmar 4HLA-STP, er kjent for å sote (ikke røyke, men sote). Etter tilsats av Hammerdown vil jeg våge å påstå at det ikke finnes mange båter, som på det jevne, er like rene akterspeilet som båten min.

 

Det finnes et utall av diverse tilsetningsmidler, og alle har vel sine virkemåter.

 

P.S. Vil hellig og dyrt sverge på at jeg ikke er betalt eller på annen måte mottar goder fra produsent eller distributør av Hammerdown.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...