Jump to content

Montere impeller


jaoeygar

Recommended Posts

Først, vilken motor?

Jeg har selv VP 60 motorer og gjør på følgende måte:

Skrudde av lokket (6 jævlige skruer), og kastet det!!! :eek:

Dro ut den gamle impelleren, og renset godt i pumpehuset.

Tok den nye impelleren og satte på en slangeklemme av passende størrelse (utskrudd passer den akkurat på impelleren). Skrudde sammen slangeklemma, og smøret rikelig med Vaselin på impelleren og dyttet den inn halvveis, hadde en 2 x 2 toms plank til å dytte inn impelleren. (hadde da tatt av slangeklemma).

Så satte jeg på nyinnkjøpte Speed-Seal lokk, med O-ring tetting i lokket og 4 stk håndskruer til å feste lokket med.

 

Fiks ferdig på få minutter, og intet slit med det gamle lokket.

 

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som innehaver av "landets mest omtalte impeller" (se denne og denne tråden!)

vil jeg gjerne komme med en liten advarsel når det gjelder bruk av verktøy og

behandling av selve impellerhuset.

 

Hos meg satt pumpen så krøkkete til at jeg ikke kunne trekke selve impelleren rett ut

med f.eks. en pumpetang. Så jeg vippet den ut med to skrutrekkere. Det skulle jeg ikke

gjort. Da fikk jeg noen grader i huset, og det var nok til at pumpen sugde luft og nektet

å pumpe vann. Så vær forsiktig!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brukte også slangklemme for å montere den nye impelleren. Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi?

 

Bilde

 

Motoren er for øvrig en 350 mag mpi med bravodrev. Impellerhuset med brakett må skrus ut for at impellerbytte skal kunne foretas. Brukte 2 timer og endel stygge gloser.

Link to post
Share on other sites

Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi?

Hei.

 

Jeg brukte vannfast fett.

Se utklipp fra servicemanualen

for min Yanmar 4JHE motor under.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brukte også slangklemme for å montere den nye impelleren. Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi?

Som mekaniker anser jeg metoden for å være god, så lenge man ikke riper pumpehus eller impeller. Vanlig smørefett kan/skal benyttes. Impellergummien er i "oljefast" gummi. Selv benyttet jeg kostbart silicone-fett ved siste bytte. Dette er unødvendig og rett og slett dumt. Dette fettet tetter, men smører dårlig. Smøring er hensikten med fettet slik at pumpen ikke tørrkjører før vannet kommer. På Hulda ligger pumpen langt under vannlinjen. Før jeg trekker til lokket, glipper jeg litt på sjøvannsventilen slik at det renner sjøvann ut av pumped. "Priming" kalles det på fagspråket.

 

Det en del slike impellere imidlertid ikke tåler, er frostvæske (glykol). I løpet av vinterlagringen vil mange finne at impelleren har blitt hard som bakelitt. Mange finner også ut at tiden for impellerhavari er rett etter oppstart om våren. Hvilket er ganske naturlig, men en impeller som er "hard som stein".

Link to post
Share on other sites

Er det flere som kan bekrefte at glykol ødelegger impeller?

Jeg fikk klar beskjed av importøren av mitt elektriske toalett om ikke å ha frostvæske i dassen om vinteren da det kunne ødelegge impelleren der. Men har nå alltid brukt det og ikke hatt noen problemer. Har også frostæske på sjøvannskretsen til motoren hele vinteren når båten står på land. Motoren er fra -86. Skiftet impeller av andre grunner i -95 (så ikke den gamle impelleren), og skiftet igjen for to år siden da jeg trodde impelleren var dårlig. Men den var like bra og er nå reserveimpeller. (det er en Jabsco impeller)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev "en del impellere", det betyr noen og ikke alle. Det kan bety at Jabsco (siden navnet er nevnt) i hovedsak kan være ok, mens "originalimpellere" fra en motorleverandør ikke er ok. Gummikvaliteter i slike impellere kan være merkenavn som Nitril, Neoprene, Viton, EPDM og så videre. Disse har alle sine bruksområder, styrker og svakheter, en kvalitets styrke kan f.eks. være høy temp.toleranse. Noen blir harde som hønn hvis de står i frostvæske for lenge. Det kan altså ha noe å si hvilke gode egenskaper som impellerleverandøren ønsker å fremheve.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er den gamle impelleren i impellerhuset.

Bilde

 

Og her er den etter utmontering.

Bilde

 

Ikke mye spenst i de bladene der.....

 

Clymermanualen ligger oppslått i bakgrunnen. Montro om de som skrev den har prøvd å skru ut impellerhuset på en motor montert i en båt. :lol:

 

Impelleren har stått i frostvæske hele vinteren, men siden jeg ikke vet når den ble byttet sist antar jeg at det meste skyldes alder.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og skiftet igjen for to år siden da jeg trodde impelleren var dårlig. Men den var like bra og er nå reserveimpeller. (det er en Jabsco impeller)

Jeg ville bare nevne at vi gjorde samme antagelse på vår impeller (også en Yanmar slik du har Lars). Impelleren så flott ut og vi brukte den videre (du har jo gjort slik en bør og ha den gamle i reserve og uansett sett inn ny). Problemet var selv om impelleren så bra ut så løsnet den på akslingen og da står jo vingene stille. Jada, vi fikk Yanmar hylet når motortemp passerte 95 grader... heldigvis gikk det bra både med motor og båt og vi lærte noe nytt (igjen)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det jeg skrev tidligere om at impelleren som hadde sittet inne fra -95 til -03 var en Jabsco impeller, var ikke riktig. Den som sitter der nå, er fra dette fabrikat. Den som hadde sittet inne 8 år og var like bra (selv etter 5min tørrkjøring) var ukjent merke, satt inn av NiTo Marineservice i Drøbak.

 

Uansett merke, den som hadde sittet inne i 8 år med frostvæske om vinteren og som nå er reserve, ser da ganske bra ut?

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det en del slike impellere imidlertid ikke tåler, er frostvæske (glykol).

Skiftet impeller på MD17C en i helga, og byttet til Orginal Volvo Impeller.

 

Der var det med en liten tube 'smøring' i settet, og mener bestemt at det var glykol denne smøringen bestod av :confused:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...