jaoeygar Startet 25.April.2005 Del på Facebook Startet 25.April.2005 Fikk den gamle relativt lett ut, men den nye var ikke lett å få på plass. Det endte med at jeg satte in den gamle igjen. Hvordan gjør dere dette?? Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Først, vilken motor? Jeg har selv VP 60 motorer og gjør på følgende måte: Skrudde av lokket (6 jævlige skruer), og kastet det!!! Dro ut den gamle impelleren, og renset godt i pumpehuset. Tok den nye impelleren og satte på en slangeklemme av passende størrelse (utskrudd passer den akkurat på impelleren). Skrudde sammen slangeklemma, og smøret rikelig med Vaselin på impelleren og dyttet den inn halvveis, hadde en 2 x 2 toms plank til å dytte inn impelleren. (hadde da tatt av slangeklemma). Så satte jeg på nyinnkjøpte Speed-Seal lokk, med O-ring tetting i lokket og 4 stk håndskruer til å feste lokket med. Fiks ferdig på få minutter, og intet slit med det gamle lokket. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Hei. Som innehaver av "landets mest omtalte impeller" (se denne og denne tråden!) vil jeg gjerne komme med en liten advarsel når det gjelder bruk av verktøy og behandling av selve impellerhuset. Hos meg satt pumpen så krøkkete til at jeg ikke kunne trekke selve impelleren rett ut med f.eks. en pumpetang. Så jeg vippet den ut med to skrutrekkere. Det skulle jeg ikke gjort. Da fikk jeg noen grader i huset, og det var nok til at pumpen sugde luft og nektet å pumpe vann. Så vær forsiktig! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Brukte også slangklemme for å montere den nye impelleren. Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi? Motoren er for øvrig en 350 mag mpi med bravodrev. Impellerhuset med brakett må skrus ut for at impellerbytte skal kunne foretas. Brukte 2 timer og endel stygge gloser. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 I stedet for slangeklemmen kan det også brukes 1 eller 2 strips. Veldig enkelt å justere til riktig diameter slik at impelleren sklir lett inn i huset. Bare husk å legge vingene riktig vei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi? Hei. Jeg brukte vannfast fett. Se utklipp fra servicemanualen for min Yanmar 4JHE motor under. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Brukte også slangklemme for å montere den nye impelleren. Zalo ble brukt istf Vaselin. Løser ikke petroleumsprodukter opp gummi? Som mekaniker anser jeg metoden for å være god, så lenge man ikke riper pumpehus eller impeller. Vanlig smørefett kan/skal benyttes. Impellergummien er i "oljefast" gummi. Selv benyttet jeg kostbart silicone-fett ved siste bytte. Dette er unødvendig og rett og slett dumt. Dette fettet tetter, men smører dårlig. Smøring er hensikten med fettet slik at pumpen ikke tørrkjører før vannet kommer. På Hulda ligger pumpen langt under vannlinjen. Før jeg trekker til lokket, glipper jeg litt på sjøvannsventilen slik at det renner sjøvann ut av pumped. "Priming" kalles det på fagspråket. Det en del slike impellere imidlertid ikke tåler, er frostvæske (glykol). I løpet av vinterlagringen vil mange finne at impelleren har blitt hard som bakelitt. Mange finner også ut at tiden for impellerhavari er rett etter oppstart om våren. Hvilket er ganske naturlig, men en impeller som er "hard som stein". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kent Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Er det flere som kan bekrefte at glykol ødelegger impeller? Hvordan håndterer andre båteiere denne problematikken? Kent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 Er det flere som kan bekrefte at glykol ødelegger impeller?Jeg fikk klar beskjed av importøren av mitt elektriske toalett om ikke å ha frostvæske i dassen om vinteren da det kunne ødelegge impelleren der. Men har nå alltid brukt det og ikke hatt noen problemer. Har også frostæske på sjøvannskretsen til motoren hele vinteren når båten står på land. Motoren er fra -86. Skiftet impeller av andre grunner i -95 (så ikke den gamle impelleren), og skiftet igjen for to år siden da jeg trodde impelleren var dårlig. Men den var like bra og er nå reserveimpeller. (det er en Jabsco impeller) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 (redigert) Hulda skrev "en del impellere", det betyr noen og ikke alle. Det kan bety at Jabsco (siden navnet er nevnt) i hovedsak kan være ok, mens "originalimpellere" fra en motorleverandør ikke er ok. Gummikvaliteter i slike impellere kan være merkenavn som Nitril, Neoprene, Viton, EPDM og så videre. Disse har alle sine bruksområder, styrker og svakheter, en kvalitets styrke kan f.eks. være høy temp.toleranse. Noen blir harde som hønn hvis de står i frostvæske for lenge. Det kan altså ha noe å si hvilke gode egenskaper som impellerleverandøren ønsker å fremheve. Redigert 25.April.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 25.April.2005 Del på Facebook Svart 25.April.2005 (redigert) Her er den gamle impelleren i impellerhuset. Og her er den etter utmontering. Ikke mye spenst i de bladene der..... Clymermanualen ligger oppslått i bakgrunnen. Montro om de som skrev den har prøvd å skru ut impellerhuset på en motor montert i en båt. Impelleren har stått i frostvæske hele vinteren, men siden jeg ikke vet når den ble byttet sist antar jeg at det meste skyldes alder. Redigert 25.April.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 (redigert) ... og skiftet igjen for to år siden da jeg trodde impelleren var dårlig. Men den var like bra og er nå reserveimpeller. (det er en Jabsco impeller) Jeg ville bare nevne at vi gjorde samme antagelse på vår impeller (også en Yanmar slik du har Lars). Impelleren så flott ut og vi brukte den videre (du har jo gjort slik en bør og ha den gamle i reserve og uansett sett inn ny). Problemet var selv om impelleren så bra ut så løsnet den på akslingen og da står jo vingene stille. Jada, vi fikk Yanmar hylet når motortemp passerte 95 grader... heldigvis gikk det bra både med motor og båt og vi lærte noe nytt (igjen) Redigert 26.April.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hei. Det jeg skrev tidligere om at impelleren som hadde sittet inne fra -95 til -03 var en Jabsco impeller, var ikke riktig. Den som sitter der nå, er fra dette fabrikat. Den som hadde sittet inne 8 år og var like bra (selv etter 5min tørrkjøring) var ukjent merke, satt inn av NiTo Marineservice i Drøbak. Uansett merke, den som hadde sittet inne i 8 år med frostvæske om vinteren og som nå er reserve, ser da ganske bra ut? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Det en del slike impellere imidlertid ikke tåler, er frostvæske (glykol). Skiftet impeller på MD17C en i helga, og byttet til Orginal Volvo Impeller. Der var det med en liten tube 'smøring' i settet, og mener bestemt at det var glykol denne smøringen bestod av Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
jaoeygar Svart 27.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2005 Flott, det med strips eller slangeklemme likte jeg, tror nok det skal ordne seg nå, Takk for gode bidrag. Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Impelleren anbefales å ta ut etter gjennomkjøring av frostvæske, vaskes ren og oppbevares i pose til den monteres igjen. Da er problemet med frostvæske borte, og impelleren har en levetid på mange år. Generelt sett vil all gummi brukt i saltvann ha godt av et varmt bad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.