Jump to content

Smøring av glider/mastespor


Maika

Recommended Posts

Pappa har hatt dette systemet på to av sine HR båter. Han har hatt samme problemet som deg ved at det blir stor friksjon mellom nylon og aluminium. Han löste dette ved å bruke CRC 5-56. Han brukte også en form for "spray grease" et år (Würth tror jeg). Det var ikke så vellykket. Men det ble egentlig aldri helt bra - selv om han smurte opp.

 

Om du ikke har satt opp riggen ennå kan du pröve å smöre opp likrenna.

 

et alternaiv som jeg tenkte på - men som ikke jeg har testet - er silikonspray.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pass også på å ikke blande forskjellige smøremidler. Luka over nedgangen går ofte litt tregt. JEg smurte den opp med vanlig fett en gang, og ble ganske fornøyd med resultatet. Så kom det en luring og skulle få det enda bedre. Han sprayet teflon (tror jeg det var) oppå fettet. Resultatet ble at luka aldri har sittet så godt fast!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har både WD-40 og silikonspray. Er det en jeg burde bruke fremfor en annen (og jeg skal ikke blande Geir:)

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ut som jeg blandet allerede, jeg mente "jeg skal ikke blande Lars Herman" :crazy:

 

Men takk for svar, da blir det silikonspray og forhåpentlig noe lettere seilheising.

 

Skal forøvrig på første tur, Oslo til Hvaler, nå i helgen. Meldt vind rett i mot og noe regn, men fyfarao som jeg gleder meg.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henrykt over resultatet blir man nok ikke för man bytter til kulelagrede sleider

Fant plutselig ut at jeg var enig med deg. Derfor plukket jeg opp firmatelefonen, satte meg godt til rette og ringte UKSyversen i Smögen med tanke på en lengre reklamasjonskonversasjon på storseilet de solgte meg i 2003.

 

"Jaha Hulda, Ni är inte nögd?" De så problematikken, lurte på hvor mange "vogner" jeg trengte, og så sender de dem i posten f.o.c. Det hele tok under 10 minutter.

 

Slik service kan jeg leve med. Så er det gudd bei til hele smøreproblematikken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært inne på tanken om å bytte ut nylon-gliderne med noen i metall med kulelager, men regner med at det kommer til å koste skjorta. Tipper at det ikke fins noen som passer inn i mastesporet, så jeg måtte vel også kjøpt ny skinne for montering på masten som disse skulle kjørt på, og dermed enda mye dyrere..eller hva?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært inne på tanken om å bytte ut nylon-gliderne med noen i metall med kulelager, men regner med at det kommer til å koste skjorta. Tipper at det ikke fins noen som passer inn i mastesporet, så jeg måtte vel også kjøpt ny skinne for montering på masten som disse skulle kjørt på, og dermed enda mye dyrere..eller hva?

Jeg vet ikke hva de koster. De gliderene med hjul som Rutgerson leverer har glidelagere, ikke kulelagere. De ruller utmerket uansett. Åpningen i mastesporet til Hulda er 12,5 mm. Ta en titt på hjemmesiden til Rutgerson, de presenterer en god del produkter der.

Link to post
Share on other sites

Har også fått noen andre forslag til smøremiddel på havna.com, så nå summerer jeg opp det jeg har fått anbefalt:

 

Silikonspray

Teflonspray

Kombinasjon av silikon og teflon

Olje (CRC/WD40)

Stearin

Vaselin

Bivoks

"Sailkote"(?)

 

I tillegg er det en som har anbefalt å bytte sylindriske sleider mot halvsylindriske. Vet ikke helt hva han mente med det, så jeg får se om han svarer.

Og så selvfølgelig den ultimate løsningen å bytte over til en kulelager-løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva de koster. De gliderene med hjul som Rutgerson leverer har glidelagere, ikke kulelagere. De ruller utmerket uansett. Åpningen i mastesporet til Hulda er 12,5 mm. Ta en titt på hjemmesiden til Rutgerson, de presenterer en god del produkter der.

<{POST_SNAPBACK}>

Fant ikke priser på Rutgerson, men fant noe tilsvarende som heter Ballslide Batten Cars.

Jeg kontaktet Skaane for å høre hvor mye dette ville komme på for mitt storseil på 45 kvm/15 meter mastelik/40 cm. mellom "øyene" i seilet/6 spiler, og her er svaret:

Ut i fra de opplysningene du gir, trenger din båt et serie 8-system. I så

fall vil et standard-oppsett (med 6 spiler, 5 intermediate cars og headboard

car) komme på ca. kr 24 000,-.

...hadde jo vært gromt, og til en tiendedel av prisen kunne jeg kanskje også hatt råd...

Link to post
Share on other sites

Skaane ligger på øverste hylle, jeg har ikke råd til å handle der... Jeg spurte en gang på en del blokker. Skaane forhandler (tror det var Rostan), det er absolutt topp kvalitet, til en topp pris. Jeg trenger ikke topp kvalitet og kjøpte Rutgerson til en langt lavere pris. Det går an å sende en mail til Rutgerson, man får svar. Den gangen jeg kjøpte utstyr for SEK 30.000, var det problemer med kommunikasjon i starten. En oppkvikkende e-mail til Rutgerson personlig fikset kommunikasjonslinjen. Dette er ikke skrevet som forkleinelse for Skaane. Ikke bare er produktene topp, jeg må si at også kunnskapene når det gjelder rigg og seil er førsteklasses. Jeg har bare ikke råd, 24.000 for å kunne heise seil er nokså spenstig. Hulda har vel omtrent samme størrelsen som deg. Hos meg er det imidlertid montert vogner på spilene.

 

Hulda var på seiltur sist lørdag. Storseilet ble heist etter en halv boks Kløvervaselin i sporet. Først en hel del, deretter seilet noen meter opp og påfyll. Like forbannet røk en av plastsjaklene som fester plastgliderene til seilet tvers av. Det går en sjakkel hver gang jeg heiser seil... Andersen 58 får seilet opp om så det skjer i småbiter. Det blåste forresten ganske friskt en periode på lørdag. Hulda fosset avgårde i opp til 8,5 knop. Så fort går ikke jernkladden for motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...