Jump to content

Suzuki på vei gjennom Hvaler.....


Walter_S

Recommended Posts

Fikk nettopp en SMS fra vårt eminente medlem, Suzuki, som er i båten, på vei fra Oslo til "sommerhavna" ved Skjeberg / Løkkevika.

 

S og han "INITIUM" - Bilde var ved 11:30 tiden gått fra Engelsviken og er på vei sørover, forbi Hankø.

 

Walter_S, sammen med svigersønn JIBB, skal dra ut på Lera med sjarken og møte INTITIUM der ute (sør for Strømtangen), for å "lose" INITIUM, trygt gjennom det grumsete vannet ved Stangeskjær / Teneskjær / Arisholmen og opp Kjøkøysundet og ned til Belgen.

 

Dette blir dagens lille baatplassen.no-treff - på vannet!

:o)

 

P.S. Været er grått, med litt yr og regn og mindre god sikt. Bilder av møtet på vannet forventes å bli lagt ut her utover ettermiddagen. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jasså, så det er det han bruker SIM-kortet mitt til, sende meldinger!

 

Han har byttet mobilleverandør og skulle skifte inatt. Suzuki har glemt det nye SIM-kortet hjemme, og fikk låne mitt igår...

 

Det er vel greit når det tross alt er for sikkerheten :lol

 

Stian

 

Obs: Jeg kommer forbi i morgen, drar fra Son i 12-tiden.

Redigert av Stian S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Losjobben" utført - Suzuki på vei til Skjeberg.

 

Vi møter "INITIUM" - kl.: 13:30 - Strømtangen i bakgrunnen, nesten skjult av disen.

Bilde

Første møte, midt ute på Lera, mellom Stømtangen fyr og Stangeskjær lykt. Det var dårlig sikt og yr i lufta. Svigersønn "JIBB til rors.

 

"Initium" kommer opp på siden av oss.

Bilde

 

Skipper "Suzuki" knipser i vei....

Bilde

 

Oppover Kjøkøysundet har vi strømmen mot oss, det går tregt.....

Bilde

 

Suzuki er ivrig etter å komme frem. Kjøkøysund Marina om styrbord.

Bilde

 

Kl.: 15:15 - Så var vi ved Belgen i Løperen. Her vinker vi farvell til Suzuki - "Initium" går nå rett østover, mens vi snur vestover mot Tangen.

Bilde

 

Lykke til, "INITIUM"!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Må komme med en liten redegjørelse for turen, som allerede er delvis behørig beskrevet.

 

Gikk fra Oslo Søndag 1000, med kurs sørover. GeirKS var anstand, men truet med mytteri allerede før vi kom oss avgarde. Pulverkaffe ble erstattet med ekte kokekaffe, og turen kunne starte.. :lol:

 

Bilde

 

Vindstille, og lite trafikk på fjorden, gjorde strekningen Oslo- Drøbak til en kjedelig affære. 2 niser som viste seg frem til oss utenfor Steilene, samt en PRINCESS V58 som fresa forbi oss i "ørten" knop ( kloss inpå må vite ) var høydepunktene. Når Breiangen åpnet seg, tok vinden seg opp, sørlig i retningen, og midt i mot. Vi hadde ikke tid til å krysse oss frem, og banka på for motor. Litt sjø, men ikke for mye. Ankom Moss omlag 1800, og etter en diger pizza på Pizzarelli, samt en halvliter for sovehjertet, ankom StianS for en kaffekopp. Alltid hyggelig med litt skravling. GeirKS dro hjem, for å komme seg på jobb mandag morgen..

 

Natt til mandag, savnet jeg delvis det varmeapparatet budsjettet ikke tillot i år. Var ikke akkurat plagsomt varmt, men med ullsokker i soveposen, og et pledd på toppen, gikk det da greit.

 

Var litt treig i starten, så jeg kom meg ikke avgarde fra Søly før 0715 på mandagen. Engelsviken var utsett som passende mål, for dieseltanking og lunsj. Var vel inne omlag 1045 elns. Fikk fyllt 30 liter diesel, og fyllt magen med litt "båtmat". SMS er Walther_S, fra lånt SIM kort. Kan`ke huske alt heller. Går sørover, og er litt betenkt over sikten. Den er DÅRLIG, men med slepestreng på GPS en, og GARMINS maritime database, går det på et vis. Vinden tar seg på, og sjøen øker endel. Vurderer å gå ut på utsiden av Østføldøyene og sette seil, men sikten hindrer meg. Liker ikke å rote meg ut der de "store båtene" holder hus, med svært redusert sikt, så motoren holdes i gang.

 

Sjøene øker ytterligere, og utenfor Hankø, er jeg faktisk i tvil, om jeg bør snu. Men - slepestrengen min er nøyaktig, dessuten har jeg gått her før mange ganger. Jeg fortsetter - intill videre.. Sjøene er nå såpass at INITIUM begraver baugen dypt nede i enkelte av de. Jeg tar vann over dekk så det suser, og forpiggsluka viser seg å være "ikke helt tett". Dvs. den er tett mot regn, og litt spyling, men ikke når det står 20cm vann på dekk.. Resultat; vann i reserveklærne, i sengetøyet, og i soveposen. Må få sett på den luka en dag..

Jeg drar av på motoren, og gangen blir litt behagligere.. Allikevel greier jeg å få endel vann ned i salongen, da det fosser litt vann over båten, og renner ned gjennom luka, som nå skalkes helt. Ting begynner bli ukoselig.. Jeg nærmer meg utløpet av LERA, og skal gå retning ØST, men er ikke i stand til å se STRØMTANGEN FYR i det hele tatt. Jeg veit omlag hvor det er, men ser ikkenoe. Går en vid bue på utsiden, da farvannet nær STRØMTANGEN er "ikke helt rent" for å si det mildt.., jeg lurer på om dette egentlig var så smart.. Men - for øye på fyret; dvs. fyrhuset, og kan sette kursen mer inn i LERA..

 

Går mot første sjømerke på innsiden av STRØMTANGEN, veit ganske så nøyaktig hvor det står, men er ikke i stand til å se det visuelt, dobbelt og trippeltsjekker posisjoner, og tilslutt dukker det opp: nøyaktig der det skal. Den dårlige sikten har lurt meg IGJEN. Tørner øst, for å gå mot avtalt RENDEVOUZ point med Walter_S. Går som vanlig på autopilot, og knepper kjapt at rorkulten da jeg oppdager at jeg steamer mot et fiskeverktøy av noe slag. Styrer manuelt et minutt eller 3, og registrerer at det er noe galt med GPS en min..., den påstår at jeg går i RING ? Kompasset konsulteres, og det viser det samme, snodig.. ( på dette tidspunktet er jeg rimelig sliten, så hjernen henger ikke helt med.. ) Jeg forstår plutselig at jeg har fått en slags "vertigo" ( ingen referansepunkter ). Jeg retter opp etter GPS / kompass, og huker på autopiloten igjen. Jeg speider etter Walther_S, er han ikke her da tro ?

 

 

Endelig - losbåten er her; Walter_S & Jibb er ute for å vise en uvitende ignorant fra landet trygt gjennom Hvalers Skumle Skjærgård. Kursen settes mot Kjøkøy.

Bilde

 

Bilde

Jeg kan endelig slappe av fra navigeringa, og få meg litt mat og drikke. Brød med salt pølse og cola, smaker bedre enn en 500kr`s middag på en flott resturant.. Humøret stiger, etterhvert som Hvalers flotte landskap siger forbi ( jeg er nå tett nok på land, til å se noe som helst.. ) Jeg loses forbi Vraktangen, opp gjennom Kjøkøysund og ut i Løperen . Deretter går jeg videre alleine, men med gode instruksjoner. Har også håndtegnede notater for denne strekningen.. Får et helvetes regnvær på innsiden av Singleøy, sikten er igjen nede i 100 meter elller så, men farvannet er heldigvis godt merket. Jeg går ut i Singlefjorden, og tørner nordover. Igjen kommer regnværet og sikten dropper helt ned. Jeg tøffer nordover, for nå er jeg nære mitt nye "sommerhjem". Endelig - i kikkerten ser jeg master, mange master. Jeg er fremme, og etter litt om og men, finner jeg også rett brygge.

 

Vi er "hjemme"..

Bilde

 

Vil takke følgende for reisefølget:

GeirKS; Oslo - Moss

Walter_S & Jibb; sikker losing gjennom Hvaler

Autopiloten min; Simen. Trofast, sikker og pålitelig. Av typen Simrad TP20

 

For ikke å snakke om det stolte skipet INITIUM. Dess lenger jeg har den båten, dess mer lærer jeg å like meg i hennes selskap..

 

PS - desverre er det dårlig med bilder fra turen. Det regnet stort sett hele mandagen, samt at sikten var svært dårlig. Det var derfor rett og slett ikke mulig å ta særlig med bilder..

 

Og ja, seilbåter skal seiles. Men ikke på bekostning av alt som heter sikkerhet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk for en fin reiseskildring, Suzuki!

Det er flere enn deg som ikke helt føler seg som verdensmester på rufsete hav og med dårlig sikt.

Synes du gjorde alt sammen på en klok måte. Og så har vi godt av å bli påmint at det ikke er bare solskinnsturer vi kan få oppleve, det skifter fort der ute noen ganger....

Ha en flott sesong i sommerhavnen!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

innterresant å høre om turen din nedover, spesielt for oss som ikke har fått båten på vannet ennå (utsett 10 mai)

Det er godt å lese at du vurderer sikkerheten høyt, men det betegner jo bra båtfolk.

Jeg har båten på land ved Drammenselva, men etter utsett går turen til sommerhavnen i Sandspollen.

Gleder meg som en unge på julaften......

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

ps - for å holde liv i gammel tråd; som de fleste har fått med seg har jeg ikke plotter. Imidlertid inneholder Garmins Marine GPS er en database med masse fyr & lykter ( Garmin sier alle, jeg sier de fleste )

 

Dermed kan man bruke disse som referanser når man plotter WP`s, for når man gjør det i "blinde" er det lite som skal til for at ting skal bli feil.

 

Jeg er superfornøyd med denne løsningen, men ønsker meg en Garmin GPS 152 istedetfor min GPS 76 (større skjerm )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Imidlertid inneholder Garmins Marine GPS er en database med masse fyr & lykter ( Garmin sier alle, jeg sier de fleste )

 

Dermed kan man bruke disse som referanser når man plotter WP`s, for når man gjør det i "blinde" er det lite som skal til for at ting skal bli feil.

 

Jeg er superfornøyd med denne løsningen, men ønsker meg en Garmin GPS 152 istedetfor min GPS 76 (større skjerm )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

- men har ikke Garmins GPS-database fått et rykte på seg for å være temmelig unøyaktig? Dvs. de går nok an å bruke som "veiledning", men er vel risikable å bruke som særlig nøyaktig referanse(?)

Link to post
Share on other sites

- men har ikke Garmins GPS-database fått et rykte på seg for å være temmelig unøyaktig? Dvs. de går nok an å bruke som "veiledning", men er vel risikable å bruke som særlig nøyaktig referanse(?)

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert korrekt, spørsmålet blir da hvor bra en ren plotting i kartet blir, når båten beveger seg så det eneste stedet man kan plotte, er på dørken i cockpiten ( ellers farer alt veggimellom .. )

 

Men - jeg skulle likt å se en komplett sammenstilling over de "offisielle" posisjonene Kartverket oppgir, sammenstillet med de posisjoner Garmin oppgir. Skal høre med Belanor om dette..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

ps - for å holde liv i gammel tråd; som de fleste har fått med seg har jeg ikke plotter. Imidlertid inneholder Garmins Marine GPS er en database med masse fyr & lykter ( Garmin sier alle, jeg sier de fleste )

 

Dermed kan man bruke disse som referanser når man plotter WP`s, for når man gjør det i "blinde" er det lite som skal til for at ting skal bli feil.

 

Jeg er superfornøyd med denne løsningen, men ønsker meg en Garmin GPS 152 istedetfor min GPS 76 (større skjerm )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er litt usikker på om du mener den databasen som følger med GPS 76 (Har Gpsmap 76 selv), eller en annen?

 

Den som er innebygd har flere hundre meters unøyaktighet :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om du mener den databasen som følger med GPS 76 (Har Gpsmap 76 selv), eller en annen?

 

Den som er innebygd har flere hundre meters unøyaktighet  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg snakker om den marine databasen, som ligger som "default" på GPS 152 & GPS 76.

Når man plotter i kart 1:50 000 i litt ruskevær, er feilmarginene også store. 1 mm = 50meter. Klarer man +- 1 cm, bør man være fornøyd kanskje ? Og da er feilmarginen omlag ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om den marine databasen, som ligger som "default" på GPS 152 & GPS 76.

Når man plotter i kart 1:50 000 i litt ruskevær, er feilmarginene også store. 1 mm = 50meter. Klarer man +- 1 cm, bør man være fornøyd kanskje ? Og da er feilmarginen omlag ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Klarer ikke helt å følge deg, jeg er ikke så god i navigering med kart :sad:

 

Men POI'en over marine sjømerker som følger med GPS 76, er svært unøyaktig. Det er valgt slik for å få plass til mest mulig data på det 1mb store minnet (synes jeg å huske) som gpsen din har. Jeg vet om eksempler der sjømerker er plassert 1 km feil. Kanskje dette er godt nok for din bruk? Det er nok forskjellige behov om man har seilbåt, som deg, eller rask motorbåt, slik som jeg har. Du kan forøvrig finne mer info om denne innebygde marine databasen på gps.no.

 

Jeg har iallefall valgt å kjøpe Bluechart, som har samme nøyaktighet som papirkartene.

Link to post
Share on other sites

Har også Garmin 76, og er fornøyd med selve GPS-funksjonen - men den derre merkebasen har jeg simpelthen valgt å se helt bort fra. Den er gjennomgående feil...

Den burde egentlig vært fjernet, for det kan være direkte farlig å benytte denne til navigasjon. Da jeg hadde G76, foretok jeg en del stikkprøver, og resultatet var virkelig nedslående.

Link to post
Share on other sites

Synes det er nokså betenklig, for de vet at databasen inneholder mange feil, og den vil ikke bli oppdatert. Det kunne hvertfall fulgt med en advarsel til dem som kjøper ny GPS, om at databasen ikke må benyttes i forb. med navigasjon, da den inneholder feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...