Jump to content

Impeller problem, - fremdeles!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Skrev tidligere et innlegg om tørrkjøring av impeller. Men det blir nok ingen båttur på oss denne helgen. Kommer nettopp fra båten etter å ha satt inn ny impeller, men til ingen nytte. Jeg får ikke pumpen til å pumpe noe særlig. Finner ingenting som er tett heller. Koblet både inntak og uttak fra og satte de nedi en bøtte med vann (slik jeg har det om vinteren, da dog med frostvæske) for å ha kontroll med hva som skjedde. Men det var bare så vidt det ble noen sirkulasjon.

 

Satte også kjeften inntil inntakslangen og blåste til. Hørte at det surklet og at det var gjennomgang, så varmeveksleren er neppe tett. Den skal jeg forresten ta ut i løpet av sesongen og rengjøre. Har bare gjort det en gang siden båten var ny, og det er lenge siden jeg gjorde det. Og slangen for inntak bør nok også snart byttes, og stengekranen for vanninntak. Den stenger ikke helt 100%.

 

Får kontakte Yanmar og importøren av Jabsco impellere (La-Sa) i morgen. Kanskje ikke Jabsco impelleren er helt riktig likevel? Synes den er mykere, og så har den 12 skovler mot 9 på den som satt i båten. Om den var en original Yanmer impeller, vet jeg ikke. Den ble skiftet på verksted ifb. en motorreparasjon i -95.

 

Meget skuffet

Lars H.

som ikke kommer på båttur i helgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tror nok den går rundt, alle fingermerkene på innsiden av lokket på pumpen var erstattet av fine sirkulære mønstre. Og hvorfor skulle den slutte å gå rundt? Dette skjedde etter sikkerhetsbytte av impeller. Men takk for forslaget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Andreas er inne på noe her. Min erfaring med Jabsco pumper er at på noen modeller er det en splint, pinne ol. som faktisk ikke er rustfri og forsvinner over tid. Dette opplevde jeg på min forrige båt. Det er lett å overse. Bare et forslag basert på tidligere erfaring. Har hatt båt i over 30 år, så noe har en lært.

 

Med vennlig hilsen

 

MVH

Link to post
Share on other sites

De fleste impellere har vel en splint som låser den til akslingen. På min motor er den løs og kan bli glemt ved montering. I teorien mener jeg.... :yesnod:

 

Men dette er tydligvis ikke problemet, tviler også på at de ekstra skovlene betyr noe såsant de utvendige dimensjoner er de samme. (Sjekket du at tykkelsen også stemte?)

 

Da er "falsk luft" en mulig årsak, f.eks. at lokket på sjøvannsfilteret ikke er tett.

Dette burde du jo hørt når du blåste, men stort flere muligheter finnes vel ikke... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du burde kanskje få noen til å se på impelleren med lokket av mens du kimer motoren for å virkelig bekrefte at den sviver.

 

Mulig impelleren suger luft en plass. Sprekt hus, lokkpakning, hard slange inn på huset som ikke blir tett.

 

 

Kan du legge ny og gammel impeller overhverandre for å kontrollere at de har samme ytterdiameter.

 

Kanskje det blir for trangt mellom skovlene når antallet øker?.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Tror nok at impelleren går rundt. Det er samme type "rifler" mot akslingen på gammel og ny impeller, se bilde nr.1 (Og "bosset" i sentrum er ikke løsnet fra gummien altså.)

 

Gammel impeller til høyre på begge fotoene.

 

Ytre mål er like, se begge bildene.

 

Anntal skovler er ulikt, kan det være noe med dette? Pluss at gummien er mykere? Kanskje bare den gamle gummien er blitt stivere og at det ikke betyr noe?

 

Ellers tas alle forslag imot med takk. Kommer tilbake med mer etter kontakt med Yanmar Norge borti svingen her, pluss andre.

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

(skuffet og suuur!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan "høyden" være forskjellig slik at den nye ikke tetter mot både bunn og lokk? Mener også å huske fra en tråd her eller hos BM en påstand om at hvis vingene ligger feil vei (mot rotasjonsretning) vil pumpa ikke fungere. (Denne påstanden er jeg tvilende til, tror vingene i så fall vil vrenges riktig vei når pumpa roterer.)

 

Pumpa suger vann, kan vingene være så tynne at de bøyes for mye p.g.a. undertrykk og dermed lekker? Hva med et forsøk hvor du mater pumpa med vann ovenfra slikat det står et lite overtrykk mot innløpet?

 

Du sier du blåste gjennom pumpa, burde ikke denne være tett eller tilnærmet tett med impelleren på plass?

 

Siden det fungerte i høst, eneste nytt er impeller vil jeg tro at denne er problemet. Kan noe mot formodning ha frosset i stykker i vinter? Er gjengene til skruene i lokket OK?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Dette klinger virkelig tragisk   -   men har du prøvet det enkleste av alt: sette tilbake den gamle impelleren?

 

Hvis det virker bra med den gamle, da har du et impellerproblem  -  men helgeturen er berget.

 

Hvis det ikke virker bra med den gamle heller, da må du "utvide søket"  -   og helgeturen .....?

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

(som allerede har vært en tur på Horgefjorden idag...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan "høyden" være forskjellig slik at den nye ikke tetter mot både bunn og lokk? Mener også å huske fra en tråd her eller hos BM en påstand om at hvis vingene ligger feil vei (mot rotasjonsretning) vil pumpa ikke fungere.

 

Pumpa suger vann, kan vingene være så tynne at de bøyes for mye p.g.a. undertrykk og dermed lekker? Hva med et forsøk hvor du mater pumpa med vann ovenfra slikat det står et lite overtrykk mot innløpet?

 

Du sier du blåste gjennom pumpa, burde ikke denne være tett eller tilnærmet tett med impelleren på plass?

 

Siden det fungerte i høst, eneste nytt er impeller vil jeg tro at denne er problemet. Kan noe mot formodning ha frosset i stykker i vinter? Er gjengene til skruene i lokket OK?

Hei.

 

Høyden er helt lik, og "vingene" ligger i utgangspunktet ikke i noen som helst retning.

 

Ja, "vingene" er tynnere og mykere på den nye impelleren, så det kan ha noe med problemet å gjøre. Fyllte forøvrig inntaksslangen med vann før start slik at pumpen ikke måtte suge luft ved oppstart.

 

Lurte også litt med det at jeg kunne blåse gjennom pumpen, hmm. Skal nevne det for Yanmar folket imorgen.

 

Det lekket ingenting rundt skruene i pumpehuset, så gjengene er nok OK. Og både ferskvann og sjøvannsystemet har stått med frostvæske hele vinter. Startet opp med den gamle impelleren i vår, og da sirkulerte det som bare f.. (lukket system i en bøtte)

 

Konklusjon så langt: Kjøpe ny original impeller og forsøke igjen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars,

Dette klinger virkelig tragisk   -   men har du prøvet det enkleste av alt: sette tilbake den gamle impelleren?

Hei.

 

Nei, men tenkte på det da jeg var en snartur i båten idag, dog snartur, jeg har 7mil å kjøre hver vei for å komme til båten. Men jeg skadet den gamle impelleren litt da jeg måtte bende den ut med to skrutrekkere. Det er ikke bare, bare å få ut den ford . .  saken. Så om det hadde blitt bra med den, måtte den nok ut igjen og erstattes med en ny.

 

Nå er ihvertfall helgeturen avlyst. Og neste helg (langhelg) skal kona jobbe!! Får vel ta med skipshunden, litt øl og ankerdram og dra selv, dersom kjølingen er blitt iorden da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare, bare å få ut den ford . .  saken.

Det skal være sikkert, pluss at mulighetene til å skade de maskinerte paknings-flatene er tilstede. Fri og bevare meg for å måtte sjekke/bytte impeller utaskjærs.

Et impellerutplukningsspesialverktøy kan kanskje være en god forrettningside... :yesnod:

 

Men om forklaringen ligger i vingene blir iallfall jeg overrasket, ut fra min erfaring pumpes det som bare det selv om halvparten av bladene er knekt.

Men det blir jo som å ha færre blad, på din er det fler. Jaja, kanskje det er en mulighet likevel.

 

Jeg trodde du blåste igjennom for å sjekke varmeveksleren, altså mens impelleren var ute. Hvis den satt i med påskrudd lokk burde det vel vært potte-tett.

 

Apropos, på min Volvo motor er det papirpakning for impeller-lokket  som må byttes hver gang det har blitt løsnet. Mener at det er en Johnson pumpe.

Synes for meg idiotisk at det ikke benyttes en o-ring istedet.

Har nyere motorer o-rings tettning?

Link to post
Share on other sites

På bildet ditt ser det ut til at den nye impelleren har större senterhull-diameter enn gammelpumpen.  Du sier at slipemerker viser at impelleren har gått rundt.  Jeg lurer på om det er overhodet mulig at den har gått rundt, men sluret?  Litt av et halmstrå, men.... :yesnod:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

På bildet ditt ser det ut til at den nye impelleren har större senterhull-diameter enn gammelpumpen.  Du sier at slipemerker viser at impelleren har gått rundt.  Jeg lurer på om det er overhodet mulig at den har gått rundt, men sluret?

Jeg synest og det ser slik ut.

 

Og som Lars selv sier: Tror nok at impelleren går rundt. Det er samme type "rifler" mot akslingen på gammel og ny impeller, se bilde nr.1 (Og "bosset" i sentrum er ikke løsnet fra gummien altså.)

 

Så kan bosset i sentrum kanskje tyde på at det er her feilen ligger? At den går litt rundt på høyt turtall, men at den ikke sitter skikkelig fast på akslingen?

 

Ang. uoriginale deler:

 

Jeg har hatt Yanmar selv, og kjøpte vanligvis uorginale oljefilter. De hadde f.. meg ulik størrelse og fasong hver j....gang. Og hver bidige gang ble jeg fortalt at det var likt det originale. Ja, det sa Du jo i fjor og prøvde jeg meg på, men det filteret er jo mye "kortere". Nei, det var dette som var tingen nå, det skulle passe. Jaja, passet gjorde det ikke, det var så langt at det tok borti noe, så jeg ikke fikk sentrert det på gjengene.

 

En annen gang skulle jeg kjøpe dieselfilter til Yanmaren (uorginalt), joda det skulle være helt likt det originale, og det så faktisk slik ut også. Jaja, når jeg skulle stikke det nedi dieselfilterbeholderen, viste det seg at diametern passet 100 %, men det var bare det at det var for langt, ca. 1/2 cm. Så å få lokket på ble dermed umulig.

 

Så jeg er blitt skeptisk til uoriginalt til båt, noe annet med bilen, den kan jeg snart kalle for AIS.

Link to post
Share on other sites

Forresten,  Da jeg gjorde samme tabben og glemte inntaksventilen,  ble pumpen så varm

at både zimmerringer og oringstetninger i pumpen ble ødelagt.  Orginale zimmer og O-ringer

tåler vist ikke mer enn ca 100C.  Pumpen vil vel pumpe selv om zimmerringen på akslingen

er gåen, men hvis en tetting på innløps-siden av pumpa er utett, vil den bare suge luft.

 

Ellers vil jeg vel si at begge impellerene på bildet ser ut til å kunne pumpe vann!

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke kvitt en tanke - men er meget usikker om det kan ha noe å si:

 

Utløpet til pumpen har en viss tangential LENGDE. Er ikke denne tilpasset til antall vinger? Hvis vingene sitter tettere kan det blir 'kortslutning' mellom nabo-kamrene ved utløpet.

 

Eller er det noe tenkefeil? Må kanskje store forskjeller i antall vinger til for å ha noen effekt.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Lars: Hvis jeg forstod deg rett så er bildene av den impelleren du satte inn i høst og den nye du kjøpte nå. Har du sammenlignet dimensjonene på den du tok ut i fjor med de fra i år? Kan det være at du fikk feil når du skiftet i høst?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Synes for meg idiotisk at det ikke benyttes en o-ring istedet.

Har nyere motorer o-rings tettning?

VP 41-42-43 og 44 har samme sjøvannspumpe og den har O ring rundt lokket til impelleren.

Størrelsen på impeller og plasseringen av pumpen medfører at den er veldig enkel å bytte.

Har nå VP TAMD 63, denne har en lang impeller, ingen O ring og en håpløs plassering slik ar den er svært vannskelig å bytte. Den enkleste løsningen er faktisk å demontere sjøvannspumpen for deretter å bytte impeller.

De enkle løsningene er med andre ord ikke særlig gjennomførte selv fra samme produsent.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har sjekket at "kilen" i pumpa er på plass. (dersom denne er av den løse typen, festet med en skrue). Dersom denne har falt ut under demontering eller ligger løs inne i pumpen får du nok liten eller ingen effekt.

Vist bildet ikke lyver kan det nesten se ut som om impellerene har forsjellig tykkelse !!!

Er impelleren for kort får du null effekt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her var det mange hjelpere. Vil gjerne kommentere noen av ideene.

 

Ingar: Du foreslår spesialverktøy for å ta ut impeller? Det finnes, i monteringsanvisningen for Jabsco impelleren er det et bilde av en slik! Skal sannelig sjekke pris og tilgjengelighet.

Ja, jeg lurer også på hvorfor jeg skulle kunne blåse gjennom hele systemet med impeller på plass og lukket pumpe. Skal spørre hos Yanmar om det.

O-ring? Ja min pumpe har O-ring under lokket. Til den nye impelleren fulgte det bare med en papirpakkning som ikke passet, så jeg bruker fremdeles den gamle O-ringen som så OK ut. Skulle den vært dårlig ville jeg vel fått vannlekkasje ved lokket?

 

Kåre: Har studert gammel og ny impeller, og senterhullene ser helt identiske ut.

 

Jonny: Impelleren sitter nok godt fast på akslingen som er riflet med 12 grove rifler. Så dersom akslingen går rundt (får da håpe det!), må impelleren gå rundt.

 

Kai: Ikke skrem meg slik! Men det er jo en mulighet at det er selve pumpen med hus og zimmerringer osv. som ikke tålte tørrkjøringen. Får drøfte det også med folket hos Yanmar.

 

Andreas: Det du sier om tangential lengde har jeg også vært inne på, 12 vinger er jo ikke det helt samme som 9 vinger. Avstanden mellom vingene blir jo en del mindre, og også vannmengden som "stenges inn" mellom to vinger blir jo mindre.

 

Svein: Bildet viser til høyre den impelleren (original?) som har sittet inne siden -95 i nær 600 timer (som forøvrig er anbefalt skiftinterfall av Yanmar) og som jeg plukket ut nå i våres. Den til venstre er den nye Jabsco impelleren som jeg så satte inn og "tørrkjørte". Nå har jag kjøpt en til og satt inn, men fremdeles er det nærmest ingen pumpeeffekt.

 

bmo: Som forklart ovenfor, det er ikke noen kile med spor med i bildet. Akslingen er riflet med 12 grove spor som passer som hånd i hanske i impelleren. Høyden på impellerne er helt identisk.

 

Takk til alle så langt, nå har de vel snart våknet hos Yanmar borti svingen her. Får kaste meg på telefonen og se om jeg får noe hjelp der.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest SeaAction

Hei !

 

Du har i hvertfall fått mange gode tips:

 

Så lenge kjølesystemet ikke er tett må problemet ligge i/rundt impellerhuset:

 

1. Splinten mangler: Akselen kan fortsatt dra impellernen rundt på grunn av gjeldende friksjon, men ikke i riktig turtall.

 

2. Lokket til impeller huset er ikke tett - Luft er lettere enn vann og impelleren drar "falsk luft".

 

3. Tror nok antall "vinger" på selve impelleren kan ha stor betydning. Desto flere "vinger" desto mindre rom for vann som denne skal trekke med seg. Dersom du vrir den orginale impelleren på plass i huset vil du se forskjellen på denne og den nye med flere "vinger".

 

4. Husk å sette impelleren på plass riktig vei - Det vil si at "vingene" ligger riktig vei. De aller fleste impellere vrir seg riktig vei dersom den innstalleres feil, men det er ikke sikkert din nye gjør dette, som nevnt på grunn av flere "vinger" med tilhørende mindre plass til disse.

 

Dersom en impeller kjøres uten tilgang på vann går denne i stykker i løpet av sekunder.

Det kan også være en kombinasjon av feil når denne ført er tørrkjørt. Mangler det gummideler på den nye impelleren ? Og hvor er i såfall disse !?! Videre blir impellerhuset lett skadet dersom dette blir tørrkjørt. Vet ikke hva slags impellerhus du har men i de fleste tilfeller blri det liggende igjen fastbrente gummirester i selve huset eller i de små kanalene som går inn/ut av huset. En venn av mag gjorde det samme for noen år siden og han måtte til slutt bytte både impeller og impellerhus.

 

Med vennlig hilsen

Morten fra SeaAction AS

www.SeaAction.no

Link to post
Share on other sites

Lars,jeg er av den oppfatning at problemet kan være enkelt.

Min erfaring med Yanmar begrenser seg til 77 hk "TAMD" modellen,

og på denne oppstod et lignende problem etter impellerbytte.

Hvorfor problemet oppstod i første omgang skjønte jeg ikke

dengang og skjønner det heller ikke i dag:D

Ihvertfall,motoren gikk varm pga stengt sjøvanns ventil.Impeller

ble byttet uten at sirkulasjonen på saltvannssiden ble tilfreds-

stillende,motoren gikk fremdeles varm.

Så prøvde jeg å bytte impeller igjen,og voila!Saken var biff!:D:D

 

Forskjellen på orginal innmontert impeller fra fabrikken var at

gummien i bladene var ekstremt mye mykere enn i impelleren som

Yanmar pushet på meg.Bladene var meget vanskelig å få inn i

pumpehuset og å få lagt de riktig vei.

 

1.impeller ble ikke insatt med grease.

2.impeller ble insatt med grease.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tenkt litt mer tror jeg at vingetall betyr ikke så mye: mindre volum mellom vingene men flere rom som fylles og tømmes per omdreining.

 

Og dette med tangential lengde av hullet har antagelig mye mer med utforming av huset å gjøre enn med antall vinger.... men er fortsatt ikke sikker  :confused:

 

Er pumpehusdekslet/pumpehusbunnen profilert mot senteret? isåfall kan det hende at denne profilen ikke passer sammen med profilen til impelleren som ser litt forskjellig ut på bildene dine: Høyde kan være riktig og ytterdiameter men diametern til den synlige metall-delen i midten hvor akslingen går gjennom er kanske større nå? (håpløs formulering kanskje  :crazy:)

 

Sikker at navet sitter fast i gummien? Hadde et tilfelle med bilen hvor remskiven på veivakslingen som også har en gummidemper mellom ytterst og innerst hadde gått i oppløsningen: innerdelen gikk rund, men kilesporet bare hang i remmen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...