Jump to content

Impeller problem, løst! (andre probl. i kø)


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er impeller problemet løst! Tusen takk til alle som har hjulpet med gode råd og tips.

 

I de andre trådene var det en del snakk om hvordan få ut impelleren. Og det var der problemet lå. Jeg hadde ikke noe spesialverktøy, og brukte to skrutrekkere og vippet ut impelleren mot kanten av pumpehuset. Det jeg ikke da visste var at huset er av bronse, og kanten fikk stygge "grader", slik at lokket ikke lenger tettet selv med O-ringen og slapp inn falsk luft. Se bildet under:

 

Bilde

 

Men ved bruk av fil og smergelpapir og godt med vannfasst fett, ble det helt tett og pumpen fungerte helt fint. Dette testet jeg med slangene for inntak og uttak nedi en bøtte med vann, og det sirkulerte som bare fa . .

 

Men det var trangt å jobbe på magen med armene ned under dynamo og delvis under varmeveksler, se neste bilde.

 

Bilde

 

 

Men så var det å koble slanger tilbake til kranen for sjøvannsinntak og eksosen. Startet opp og rusjet ut bak for å se vann og eksos komme ut akter. Men, det kom fremdeles nesten ingenting vann! Så nedi båten, stengte inntakskranen og koblet fra slangen. Da smårant (piplet) det inn litt vann. Var så dristig og åpnet kranen helt. Fremdeles bare smårenning!!

 

Så på tirsdag skal Trudelutt på land for skifte av kuleventil og sjekk av skrogkjennomføring. Hørt om loven om innebygget fandenskap?

 

For de mer spesielt interesserte, kan jeg opplyse at denne Yanmarpumpen ikke har noen løs kamm for å presse sammen vingene i impelleren. Impelleren ar bare plassert litt ut av senter av pumpehuset. Se bildet under.

 

Bilde

 

 

Og sprengbilde ser du her.

 

Bilde

 

 

Tegning av pumpen fra dekselsiden:

 

Bilde

 

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars!

 

Det var godt du fikk ordnet dette. Håper med det å si at alt er bra etter du har hatt "Trudelutten" en liten tur ute av vannet til uka. :cheers:

 

Hele problemet og den andre tråden har vært svært lærerik for oss som ikke er spesielt motorkyndig, fantastisk fint med bilder, tegninger alle mulige eventualiteter i forbindelse med impeller.

 

Jeg har både lest og sett at du har Yanmar, men hvilken type er det, på det siste bilde mente jeg at det kunne se ut som om det ikke var intercooler på den. Da er det enda mere kronglig å gjøre den samme operasjonen, (fattigmanstrøst for deg).

 

Takk igjen Lars og god tur til helga :seeya:!!!!!

 

Idunn

Link to post
Share on other sites

Jeg har både lest og sett at du har Yanmar, men hvilken type er det,

Det er en Yanmar 1,6l. 4cyl. 44hp. 4JHE fra 1986. Den finnes iht. service manualen min også i varianter med intercooler osv.  Den heter da 4JH-TE, 4JH-HTE OG 4JH-DTE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Impellern på min 220 hk.Perkins var meget vanskelig å få ut grunnet meget trang tilkomst til huset.

Visste at huset var i bronse, fikk derfor dreid en stålring med samme hulldiameter som impellerhuset.

Boret to skruehull som passet overens med to av hullene for dekselet til impeller huset.

Skrudde dette fast og vips med to skrutrekkere vippet jeg ut impelleren uten å skade bronse huset.

Raskt og effektivt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som sagt er impellerproblemet løst, men nå står bytte av 1'' (25mm) stengekran (kuleventil) for sjøvannsinntaket til pumpen for tur til uken. Det jeg er redd for når jeg skal løsne denne, er at gjennomføringen i skroget skal løsne. Det ser ut til at det kun er brukt stry dyppet i olje i gjengene mellom ventil og gjennomføring, så forhåpentligvis går det greit. Men det har jo stått sammenskrudd siden båten var ny i 1986.

 

Dersom dette sitter godt fast, er det noe jeg kan gjøre for at det skal løsne lettere? Etter at jeg kom hjem tenkte jeg at jeg kanskje kunne kutte gjennomføringen med vinkelsliper helt inntil ventilen, men er ikke sikker på om det er nok gjenger igjen på gjennomføringen da til å sette på ny stengeventil.

 

Ellers var det vel ikke så ille at vi ikke kom oss på tur i helgen. Her sludder det og er hvitt på plenen. Og som jeg forsto, skulle det ikke være noe særlig bedre i området Breiangen der vi hadde tenkt oss. Får heller gjøre klar selvagivelsen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mja Lars !

tror vel det er lettere å få til en slik "presisjonsjobb" med en baufil..

Mange vil ofte bruke vinkelkutter, men min erfaring er at med nye baufilblader går det ikke SÅ seint med det heller. Feilen er ofte at folk prøver et gammelt "skjæmt" et som vi sier på Hedmarken. Et nytt sandvik blad og håndkraft ville jeg forsøkt.

På den annen side, hvorfor ikke ta gjeonnomføringa også ? Er den fra 1986 kan det være påtide etterhvert, messing varer ikke evig veit du... Da er det jo lett som fett ( ? ) slip vekk den utvendige flensen, og bank gjennomføringa INN i båten. Ha klar drill / DREMEL med NYLONBØRSTE, denne fjerner gammel SIKA på 0 komma svisj, UTEN å skade gelcoat ( forutsatt rett håntlag da... )

Jeg har skifta alle mine i våres, spennende å se om de er tette... ? Faktisk et krav fra forsikringa for å få kasko... ettersom båten var såpass gammel. Da jeg snakket med forsikringskaren var han på vei til en 55 foter som hadde gått rett ned, grunnet gjennomføring.

Men  -det var sikkert frost, det var jo på den kaldeste perioden i vinter.

Var faktisk på vei ned til deg i går, hadde jo vært hyggelig å hilse på eieren av "norges mest kjente" impeller.... ( har familie/ slekt i Vestby ) Men tidsskjemaet ødela alt... ( som vanlig..

Sitter her i Nittedal, og her er det også ca 1 cm SNØ... :cryin:

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men så var det å koble slanger tilbake til kranen for sjøvannsinntak og eksosen. Startet opp og rusjet ut bak for å se vann og eksos komme ut akter. Men, det kom fremdeles nesten ingenting vann! Så nedi båten, stengte inntakskranen og koblet fra slangen. Da smårant (piplet) det inn litt vann. Var så dristig og åpnet kranen helt. Fremdeles bare smårenning!!

....hmm.... kan det være at du har fått vekst av rur, eller fått noe annet, i kjølevannsinntaket ditt? Jeg bare spør, fordi dette hender med oss som har pinnebåt med seildrev. Et år før sjøsettingen koblet jeg fra slangen på kjølevannsinntaket, satte på en vannslange - skrudde på vannet, og jeg skal si det "singlet og spratt" rur på utsiden av båten. Før dette hadde jeg stukket opp en tein i seildrevet og konstatert at det var åpent helt opp til der skutesiden ville vært om drevet ikke hadde vært der.

 

En annen ringte meg fordi han ikke fikk kjølevann til motoren da ha sjøsatte. Fortalte ham historien foran, han spylte inntaket åpent igjen mens han lå på vannet. Det var ikke noe galt med inntaksventilene våre.

 

Vet jo ikke, men det kan være verdt å sjeklke før du gjør noe mere dramatisk.  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, jeg er ikke av typen som gjør dramatiske ting før jeg må. Så når jeg får båten på land igjen på tirsdag, blir det først å koble fra slangen til ventilen, og så å myse nedi ventilen for å se om kulen i det hele tatt dreier seg. Gjør den det, blir det å eventuelt å stikke opp eller å spyle igjennom. Men har nok en sterk misstanke om at det er noe med ventilen i og med at vanngjennomgangen var den samme med lukket som stengt ventil.

 

Enig med deg Suzuki, skal ta med en baufil med nytt blad i tilfelle det blir kuttejobb. Ta ellers gjerne en tur innom, det er ikke langt fra Nittedal til Skjetten.

 

Å skifte gjennomføringen gjør jeg ikke dersom jeg ikke må. Mutteren på innsiden er til og med plastret inn med polyester (originalt). Får file litt på metallet og se litt om det har fått rødskjær.

 

Så på tirsdag blir det å ta med seg ny kuleventil, hamp, skiftenøkkel, vinkelsliper og baugfil. Må gjennomføringen skiftes, får det bli en annen dag. Har ikke avtalt å få båten på land før utpå ettermiddagen, og timene går fort. Får heller ofre neste helg også. Kona skal dessuten jobbe da, og det er ikke meldt noe særlig bedre vær da enn nå.

 

Ellers var tipset om å lage en stålring til å benne mot når impelleren skal skiftet, billig og smart. Takk for tipset.

 

Lars H.

(nå klar for selvangivelsen, men med et lite vindu med baatplassen.no oppe på PC'en)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom dette sitter godt fast, er det noe jeg kan gjøre for at det skal løsne lettere?

Eg vil tru det sit veldig godt fast.  Eg ville brukt ein varmluftspistol og varma opp kuleventilen før eg starta, og eg ville hatt ei ny skroggjennomføring klar i tilfelle alt går galt.  

 

Hvis du kapper skroggjennomføringa, korleis blir det å få kuleventilen og gjennomføringa laus neste gong når dette skal skiftast?

Link to post
Share on other sites

Eg ville brukt ein varmluftspistol og varma opp kuleventilen før eg starta. Hvis du kapper skroggjennomføringa, korleis blir det å få kuleventilen og gjennomføringa laus neste gong når dette skal skiftast?

Da blir det å ta med varmluftpistolen i tillegg til det andre verktøyet. Forsto ikke helt det andre spørsmålet. Det er ganske langt mellom skrog og kuleventil nå. Dersom det er langt nok, vil jo bare kuleventilen komme nærmere skroget? Men får ikke sjekket det nå, drar ikke 7 mil hver vei for å sjekke. Den som bare hadde bodd nærmere sjøen og båtplassen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

Jeg ville faktisk regnet med at skroggjennomføringen løsner. Selv med en solid rørtang som mothold, er det fort gjort at den glipper litt og så er skroggjennomføringen løs og kuleventilen sitter like hardt som før.

 

Omtrent akkurat i disse dager er likevel et greit tidspunkt for å skifte hele gjennomføringen. Den er tross alt 15 år gammel. Om 5 år er den 20. Du sparer deg for en del jobb ved å bare kutte den tvers av med baufil eller bare holde i mot, la det glippe litt og skru til kuleventilen løsner. Ny gjennomføring med rene gjenger. Ny kuleventil. Permatex nr. 2 fra Loctite og litt hamp. Det blir alltid garantert tett. Vanlig Loctite i kombinasjon med grove gjenger over 1" er ikke alltid like bra.

 

På den annen side: Ser skrogjennomføringen din helt fin ut, er det ingen grunn til å bytte.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Forsto ikke helt det andre spørsmålet. Det er ganske langt mellom skrog og kuleventil nå. Dersom det er langt nok, vil jo bare kuleventilen komme nærmere skroget?

Eg tenker på at du har behov for å få tak med røyrtanga under kuleventilen når dette ein gong skal skiftast, men det er eit teoretisk problem dersom du bruker metoden som Suzuki foreslo:

slip vekk den utvendige flensen, og bank gjennomføringa INN i båten.

Men får du tilstrekkeleg mothold til tanga når du skal dra til og festa den nye kuleventilen, dersom du har kappa skroggjennomføringa?
Link to post
Share on other sites

Men får du tilstrekkeleg mothold til tanga når du skal dra til og festa den nye kuleventilen, dersom du har kappa skroggjennomføringa?

Nå forsto jeg spørsmålet, men svaret er at jeg ikke husker helt lengden. Så om det blir plass, vet jeg ikke før jeg kommer meg i havnen for å ta Trudelutt på land på tirsdag. Men er jeg heldig får jeg skrudd av kuleventilen uten at gjennomføringen løsner. På innsiden er den nemlig godt støpt inn i polyester. En får leve i håpet.  :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hadde en Diana 700 med samme motor som du har i 13 ar. Kjempemotor, men kronglete a skifte impeller. Biltema har losningen for deg. De selger en spisstang med klokjeft som gjor at du kan dra ut impelleren uten a skade den eller huset.

 

Spisstang rund spiss. Lengde 275 mm. art. nr.  12-315 ,79,90 kr.

 

Du finner den i katalogen eller pa nettkatalogen. Pass bare pa at du bruker hansker da tangen har skarpe kanter. Jeg ser forovrig at du har god, plass i motorrommet i forhold til det jeg hadde. Jeg brukte forovrig Biltema impeller som jeg skiftet hvert ar da det med over nevnte tang ikke var store jobben a skifte nar jeg forst inspiserte.

 

Ellers saa saa jeg pa London boatshow at Jabsco solgte avdragere for impellere, men i ditt tilfelle tror jeg at tang bade er enklere og billigere. Lykke til. Klarer ikke skrive aa da jeg sitter i Kabul. Her er det full sommer men darlig batliv.

Link to post
Share on other sites

Biltema har losningen for deg. . . .Spisstang rund spiss. Lengde 275 mm. . .Klarer ikke skrive aa da jeg sitter i Kabul. Her er det full sommer men darlig batliv.

Hei.

 

Misunner deg sommeren, men foretrekker å vente på sommeren her hjemme fremfor et sted som Kabul.

 

Er klar over tangen fra Biltema, men den er nok for lang, har nok ikke plass til en tang som er mer enn 10 - 12 cm lang før den butter mot startmotoren, så får satse på uttrekker eller å legge imellom en stålskive til å benne mot slik en annen foreslo.

 

mvh. Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvis du studerer bildet i katalogen ser du at tangen er vinklet sa du far ikke problemer med startmotoren. Brukte som tidligere nevnt denne tangen i flere ar pa identisk motor i et trangere motorrom med stort hell. Tangen er sa rimelig(og faktisk god kvalitet) at du burde gi den en tjangs. Hvis det ikke fungerer kan du sende tangen til meg og jeg skal refundere innkjopsprisen av tangen.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Permatex som Lotus anbefaler er ikke bra, det er et meget bra tetningsmiddel men umulig å løsne senere. Bruk hamp og linolje, eller nesten hvilken som helst olje. Det tetter bra og er lett å få opp igjen. Når du først har av kuleventilen hadde eg montert inn et t- rør slik at en kan spyle gjennom med ferskvann. Ps ikke kjøp kuleventil på biltema, elendig kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Er klar over tangen fra Biltema, men den er nok for lang, har nok ikke plass til en tang som er mer enn 10 - 12 cm lang før den butter mot startmotoren.....

Hva med en liten "nebbetang", da? Disse finnes jo i forskjellige størrelser? På den forrige båten satt impelleren kronglete til på baksiden av motoren, det var så vidt jeg fikk armene inn på baksiden. Men med "tannlegespeil" og en liten nebbetang var det for meg spørsmål om litt teknikk/trening.... :headbang:
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det denne tangen du mener?

 

Bilde

 

Har litt vanskelig for å se at den er vinklet, men neste gang jeg er på Biltema skal jeg ta en titt på den og resten av utvalget deres. Takk for tipset.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Er det denne tangen du mener?

 

Bilde

 

Har litt vanskelig for å se at den er vinklet, men neste gang jeg er på Biltema skal jeg ta en titt på den og resten av utvalget deres. Takk for tipset.....

Ja, noe i den stilen. Akkurat denne modellen har jeg ikke sett før med den "rundingen" nederst. Nebbet går gjerne i en 45o vinkel i forhold til resten av tangen. Hvis du går i en god verktøyforretning vil du sikkert få se forskjellige utforminger og størrelser.

 

Tok et lite søk hos Bahco: http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_...e&cmbLanguage=8

 

Her vises endel modeller, kanskje noen egner seg?

 

Lykke til! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei. Det er tangen som er avbildet. Kvaliteten er faktisk meget bra og prisen lav. Fordelen er at du ikke skader impelleren ved bruk av denne fordi du griper rundt "stammen" pa impelleren. Kloen gjor ogsa at den ikke glipper. Med vanlig nebbtang sa er det lett a dra i stykker bladene, og det er lett a skade knoker nar det slipper.

Link to post
Share on other sites

Dersom du vil ha av kranen uten å røre gjennomføringen kan om det er gjenger nok kutte med baufil og nytt blad rett under ventilen. Bruk fil å glatte stussen og gjengeinnløpet  tilslutt.

 

Dersom der ikke er nok gjenger til å få på ny ventil  kan du selvsagt ikke gjøre overnevnte.

Det kan du heller ikke gjøre om godset i gjennomføringen er rødfarget etter "filtesten"

 

Trenger du alle gjengene kan du fjerne ventilen på følgende måte :

 

Kutt over selve ventilgodset med baufil der hvor stussen på gjennomføringen slutter slik at kunventilens gjengepartiet blir tilbake på gjennomføringen. Resterende del av ventilen må du kløyve med hammer og meisel. Men førut dette må der borres en rekke med radielle huller (2-3mm) i ventilresten slik at godset svekkes. Dernest et godt tungt mothold (slegge) på baksiden før du bruker meiselen mot det svekka partiet. Gjengepartiet bør nå være enkelt å fjerne og gjennomføringen i orginal forfatning

 

Jeg ville brukt Loctite VVS tetning på den nye ventile event. sammen med stry(hamp) dersom

slarkete på gjengene.

 

Fikk du forresten med deg min enkle trykktestingsmetode under forrige tråd?

Link to post
Share on other sites

Fikk du forresten med deg min enkle trykktestingsmetode under forrige tråd?

Hei.

 

Joda, fikk med meg den. Har ikke forsøkt den, men systemet ser helt tett og fint ut. Og med inn og uttakslangen nede i en pøs, sirkulerer det som bare det.

 

Har nå funnet frem baufil, fil, varmepistol osv. Alt skulle være klart til imorgen. Om det bare blir å skru av ventilen, eller om det blir kutting i en eller annen form, står tilbake å se.

 

Fikk med et VVS middel fra rørleggeren på jobben til å ha på gjengene og hampen. Det skulle både tette og gjøre at det var lett og skru sammen, pluss at det uten problemer skulle kunne skrues fra hverandre igjen om 10 år. Husker ikke navnet, tuben ligger i bilen.

 

Ellers kunne jeg bruke linolje. Det også skulle gjøre at det tetter bedre. Vanlig motorolje ville bare hjelpe på for å få det lettere sammen. Og for at ikke hampen skulle skli over gjengene, kunne jeg gi gjengene et par lette rasp med baugfilen. Han ga også et råd om først å trekke ventilen litt til, før jeg forsøkte å skru den av.

 

Ellers må jeg si dette har vært en interessant og lærerik tråd. Alt hittil er printet ut og oppbevares sammen med andre båtpapirer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå står Trudelutt på land med ny kuleventil for inntaket av kjølevannet. Jobben gikk helt greit. Varmet opp gjengeområdet på ventilen med en varmluftpistol til det boblet litt langs kanten. Så var det bare å skru den rolig ut med rørtangen. Det var tydeligvis brukt hamp og en eller annen tettningsmasse. Hadde jeg måtte kutte gjennomføringen, hadde det vært gjenger nok til den nye ventilen også, se bilde nr.2 med ny ventil montert.

 

På bildet under sees tydelig hvor bruddet var, overgangen fra akslingen til kulen. Her er det brukt forniklet messing/bronse kule, og bruddflaten er rød. Godset i kulen er svært tynnt, så her er det svekket og brudd har oppstått. Det var litt svak rødfarge på gjennomføringen også, men det gikk vekk med et par puss med papir 600. Regner derfor med at det er mye friskt gods igjen i mange år der.

 

Bilde

 

Bilde

 

Nå er det bare å håpe at jeg har lagt på nok hamp og tettningsmasse slik at det er tett når jeg får sjøsatt Trudelutt igjen.

 

Så får jeg igjen takke alle for gode råd både om impeller og demontering/montering av kuleventil.

 

Hilsen

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...