Jump to content

Noen med erfaring med Sunwin båter?


Helge

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Sun Wind 14. Jeg har funnet 3 stk slike til salgs hhv to 1980-modeller til 18.000 og 15.000 kr samt en nyere 1992-modell med 2004 mod motor. Sistnevnte er selvsagt den flotteste båten som ikke minst har "ny" motor.

 

http://baatnett.sol.no/GetObject.asp?ObjectID=19606

 

Men da jeg allerede har en Skibsplast 655 som "hovedbåt" og tenkte å ha en Sun Wind 14 som "ekstrabåt" hadde jeg ikke tenkt å bruke 80.000 på den. Under 20.000 er jo imidlertid ikke mye penger.

 

Når det gjelder båten som koster 18.000 kr så ser i alle fall båten velholdt ut på bilder :

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...hJ076447&pos=84

 

...mens det i alle fall for meg er vanskelig å "gjette noe" om en "gammel" Marinermotor som i verste fall kan gi hodebry?! Den andre båten (15.000 kr) selges av en jeg kjenner godt. Her er båten mer slitt (gelcoat, seter, gass/gir virer mm). Motoren til denne båten (Yamaha 40 Hk fra 1982) synes imidlertid å være bra og det føles også litt tryggere da jeg kjenner han som selger.

 

Jeg er takknemlig for tips og råd om denne båttypen generelt ("pro's and con's") da jeg ikke fant mye ved å søke på nettet - samt eventuelle vurderinger av hvilket av eksemplarene man burde satse på?

Link to post
Share on other sites

heisan!

Denne båten kjenner jeg litt til, da et familiemedlem har en slik en.

For det første er det levert 2 typer den ene er på 14 fot og heter sunwin, og den andre er 13 fot og heter sunspeed.

Tror disse er produsert på Nerstad ca 1-2 mil sør for Prestfoss i Sigdal.

Sunwin`en er en meget bra fartsbåt og bra til ulike typer vannsport.

Men som sjøbåt er det så som så, tror ikke den er så god i større bølger da den er ganske flat.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde en slik som den billigste i mange år med en 40 hk Mariner. Morsom båt som går som et uvær, men som det er en annen kommentar på, ikke god i litt sjø. Vanskelig å komme ombord i også hvis den ikke ligger ved en brygge, da dekket ikke tåler noe særlig tyngde, og vindskjermen var lite å holde seg i. Min båt sprakk (delte seg) i kjølen etterhvert, men om dette var en svakhet eller noe helt spesielt med min vet jeg ikke.

 

mvh.

Terje

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den båten til 18000,- , så ser motoren på den ut til å være fra før 1980 et sted, (eksosutløp i kavitasjonsplata) Mariner motoren har forresten Yamaha blokk og skal ikke være for ulik yamahaen på den andre båten. (visstnok stamme/gir som skal være hovedforskjellen)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den båten til 18000,- , så ser motoren på den ut til å være fra før 1980 et sted, (eksosutløp i kavitasjonsplata)

Ja, var det ikke i 1978 at Yamaha gikk over til propell-eksos på disse motorene?

Men nå var det jo sånn dengang at det kunne ta en sesong eller to før Mariner fikk bruke slike nyvinninger...

Hvis du vurderer den seriøst kan du be om typebetegnelsen og sjekke dette opp mot oversikten hos Marineguiden, link under kjøp/salg i dokumentarkivet.

(Men den tekniske standen betyr selvsagt langt mer enn årgangen på en så gammel motor.)

Link to post
Share on other sites

har faktisk hatt 2 stk. Sunwin ,den første som 15 åring med en Evinrude 50 som jeg aldri fikk noe greie på og den siste solgte jeg for 2 år siden.

Den erfaringen jeg fikk var at den trenger endel hk for å komme greit opp i plan,jeg hadde en 35 hk Mercury som var i snaueste laget når båten var fullastet.Jeg syns den var grei i litt sjø og satt som spikret i svingene.

En på jobben mente at disse båtene ble brukt i race i Skagerak tidligere...

Angående dekket så er det skummet som løsner så dette må stives opp men ellers så syns jeg båten var artig og kjøre,samt at den har fine linjer..

Link to post
Share on other sites

Ja, var det ikke i 1978 at Yamaha gikk over til propell-eksos på disse motorene?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nok rett, husket ikke årstallene helt. Har en samling brosjyrer fra 78 , men ikke tilgjengelig nå.

 

Også enig i at tilstand er mye viktigere enn alder, disse motorene kan til tider være en smule vriene å skru på pga bolter som sitter fast/knekker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

SunWin båtene er i alle fall veldig populære på innsjøer som Soneren i Sigdal. Der er de utstyrt med alt fra 35 til 70 hk. Kjenner noen som har en gammel 50 hk på sin, og den drar vannski / wakeboard som et uvær. Trenger dog noe styrke i bena for å komme opp, især med start på ei ski. Da snakker vi 2 voksne menn i båten og en voksen mann etter. Produksjonstedet var i alle fall tidligere på Gulsvik sør for Flå i Hallingdal.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Ja du har helt rett, det er dette med teflonhjernen.

De ble produsert på Gulsvik.

Thor Holm plaststøperi produserte kanoer og vannscootere for påhengsmotor.

Har også hørt at formene er blitt solgt for en tid tilbake, men hvor de er vet jeg ikke.

Det skal også sies at det fantes en utgave som var større enn de 2 nevnte, som var ca 17-18 for.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at dekket sviktet når man gikk på det med en voksen person, og etter hvert ble det masse små sprekker / krakeleringer i gelcoaten. Jeg måtte skifte vindskjerm 2 ganger i løpet av de årene jeg hadde den da denne fulgte med i bevegelsene, og plastruten sprakk i de nederste naglefestene.

 

Nå var ikke dette noe stort problem, men vi forsøkte alltid å legge til slik at vi slapp å klatre denne veien.

 

Jeg ville nok heller funnet en gammel Nordkapp e.l som fremstår som mye mere solid bygget (har hatt 2 slike også).

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er "ekstrabåten" kjøpt og det ble den Sunwin en av mine kamerater skulle selge.

 

Jeg er i gang med å skifte virer til gass/gir, glasset i vindskjermen (ripefri Lexan) samt å reparere noen småskader i gelcoat :smash: . For sistnevnte har jeg kjøpt en boks med standard hvit farge samt vært innom Selfa her i Trondheim og kjøpt en skvett med knallgul farge for å "brekke" til den riktige lysegule "SunWin-fargen".

 

Den grønne kalesjen var helt OK og skal bare impregeneres. Skal ta bilder av båten og legge ut når jeg er ferdig med disse småtingene og legger midlertidig ut et "mobilbilde" av båten før jeg hentet den hjem mens den står på en varehenger. Da sto ikke motoren påmontert. Jeg ble faktisk overasket når vi skulle henge på den tilhørende Yamaha 40 hesteren. Den var overaskende "lett" :yesnod: Noen som vet hva den veier (ca 82-modell) ?

 

Nye bilder blir nok ikke før jeg kommer i gang med ferien i juli.

 

Bilde

 

Med alle utlegg/utbedringer og kjøpsprisen kommer båten seg (inkl. 40 Hk Yamaha) på ca 18.000 ,- :yesnod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til med båt&motor!

 

Husker ikke hva den 2-syl. 40 hesteren veier, men den 3-sylindrete veide 67kg med kort stamme og man. start. Mulig den veier godt under 60, det er jo ikke noe nymotens dilldall som oljetank etc. på den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har en sunwin 14 men 30 hester og den går i 32knop med 3 stykker på 90kilo i :cool: (målt med gps). Før jeg kjøpte den var jeg og så på en "sunwin" som var utrolig tynn. jeg tror at noen har kjøpt formene og brukt dem til å lage nye båter med som er mye tynnere enn orginalen. jeg kan lett gå på fronten båten uten at den bøyer seg i det hele tatt og den er veldig stabil i bølger.

 

Sunny-G

 

ps. skal pusse den opp i vinter(kommer til å legge ut bilder av hele oppussingen + før og etter bilder :cheers: )

Redigert av sunny-G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en sunwin 14 men 30 hester og den går i 32med 3 stykker på 90kilo i(målt med gps).

Jøss det høres ut som en kraftig 30-hester....? Jeg har en 1980 modell 2-sylindret Yamaha 40 DE og med kun to personer ombord på til sammen ca 170 kg får vi mellom 30 og 31 knop målt med GPS. Da har jeg også powertrim slik at motoren kan trimmes optimalt og få så høyt turtall at det er på grensen av hva denne motoren skal ha. Jeg har sjekket og det er ikke vann av betydning i dobbelbunnen på denne båten så vi drasser ikke med så mye ekstra vekt. Videre er skroget glatt og fint uten bunstoff (har aldri båten liggende i sjøen mer enn 4 - 5 uker av gangen).

 

Før jeg kjøpte den var jeg og så på en "sunwin" som var utrolig tynn. jeg tror at noen har kjøpt formene og brukt dem til å lage nye båter med som er mye tynnere enn orginalen. jeg kan lett gå på fronten båten uten at den bøyer seg i det hele tatt og den er veldig stabil i bølger.

"De tynne" SunWin'ene er vel sikkert nyere enn de "opprinnelige" de da? Den jeg har er fra 1979 og hadde de "vanlige" Sunwin-merkene på sidene. (jeg tok merkene av (har ikke kastet dem) da de var slitte og stygge og delvis brukket av). Båten virker egentlig brukbart solid bygget og vi kan også gå på framdekket uten at det bøyer seg (som omtalt i forrige innlegg av sunny-G), men i vår båt knirker/knepper det imidlertid i skumbelegget på undersiden av framdekket dersom tunge personer går/står på dekket. Videre vil jeg IKKE si at båten er så snill i bølger (slår en del i store bølger) og det tror jeg vel alle Sunwin 14 må karakteriseres å gjøre. Men det kommer vel litt an på hva som er referansen og hvilke(n) andre båt(er) man sammenligner med.

 

Når det er ikke er for mye bølger er imidlertid båten meget moro å kjøre, er utrolig svingvillig og med personer bare i framstolene føles det som den ikke har planingsterskel i det hele tatt.

 

Det skal bli artig å følge oppussingsprosessen din sunny-G.

 

sw03.jpg

Link to post
Share on other sites

Motoren er "ny" 2-takter fra 2001 med manuell start så den veier ikke så mye(forrige eieren hadde fått stjelt den første motoren og kjøpte ny på pengene fra forsikringen. han kjøpte seg ny båt rett etterpå så den var ikke brukt mer enn ca.8timer når jeg kjøpte den). Det er ikke var ikke noe sunwin merke på den som jeg så på som var tynn + det at inredningen var helt annerledes støpt enn noen av de sunwin-ene jeg har sett, så jeg tror den var uorginal, men jeg har det på den jeg har(typegodkjent og alt mulig.)

noe av grunnen til at den går så bra er fordi det er ikke noe elektronisk eller noe ekstra vekt i den(enda). Den har heller ikke noe vann i kjølen.

jeg har hørt at systemet til powertrimmen er veldig tungt.(kan sakke farten litt)

Jeg har kjørt i meterhøye bølger uten problemer men hvis man ikke kan kjøre i bølger så er den ikke sånn kjempe "snill".

Har noen et forslag til farge, utenom de vanlige(Gul og rød).

 

Sunny-G

Redigert av sunny-G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke var ikke noe sunwin merke på den som jeg så på som var tynn + det at inredningen var helt annerledes støpt enn noen av de sunwin-ene jeg har sett, så jeg tror den var uorginal, men jeg har det på den jeg har(typegodkjent og alt mulig.)

Vi har sannsynligvis båter av noenlunde samme utførelse og vekt altså. Jeg vil tro at de "uoriginale" var/er litt lettere om det medfører riktighet at de virket spinklere bygget/tynnere.

 

Motoren er ny med manuell start så den veier ikke så mye. Noe av grunnen til at den går så bra er fordi det er ikke noe elektronisk eller noe ekstra vekt i den(enda). Jeg har hørt at systemet til powertrimmen er veldig tungt.(kan sakke farten litt)

Hmmmmm..... vel, den sammenlagte vekten av både powertrim'en (CMC) på min båt og den gamle motoren er til sammen "bare" ca 90 kg. Differansen i vekt mellom din 30 hester og min 40 hester med CMC powertrim burde derfor være langt mindre enn den ekstra personen du hadde ombord på 90 kg. Vekten av øvrig utstyr i min båt (et lite 26 Ah batteri, turteller, voltmeter, lensepumpe etc utgjør vel bare 10 til 20 kg). Så 32 knop høres fremdeles veldig bra ut med 30 hester - så vær glad for det. Med mindre det er stor forskjell på hvor mye vann som eventuelt har trukket inn i bunnen på båtene våre veide nok din båt med 3 personer på 90 kg mer enn min med meg og min sønn ombord. Vær klar over at det ikke er så lett å vite om det er vann i dobbelbunnen uten å gå dramatisk til verks. Det enkleste er kanskje å sjekke vekta på båten.

 

Jeg har kjørt i meterhøye bølger uten problemer men hvis man ikke kan kjøre i bølger så er den ikke sånn kjempe "snill".

Hoi.... dersom det er meterhøye bølger..... kan man fremdeles være ombord i min 22" Skibsplast 655 og kjøre i plan uten å få varige skader på folk ombord..... :lol: men jeg ville ikke utsatt noen for å være ombord i min lille Sunwin 14 i planefart i 1 meter høye bølger :crazy:

 

Har noen et forslag til farge, utenom de vanlige(Gul og rød).

Tja..... jeg har sett et par hvite eksemplar også, der den peneste (etter min mening) var hvit med marineblå felter oppe på framdekket. Den var nok muligens ikke i originalfarge.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg fant akuratt ut at en av de jeg hadde med meg bare veide 60-70kilo men fortsatt så veier da kansje min litt mer men jeg tror ikke at det er noe særlig vann i båten for den har for det meste av sitt "liv"stått mer på land enn på vann og da jeg kjøpte den var den blitt brukt 4 ganger siden 2000.

Har du sett en hvit en med egne øyne?? jeg har sett en på et bilde og det så ikke så fint ut da, men det kan hende at det var dårlig lakkert og dårlig bilde, men jeg er enig med deg at båter er finest hvite. etter hva jeg har fått vite var de Gule og kansje Røde orginale.

Og når der gjelder bølger så har jeg kjørt fort i krappe meterhøye bølger så båten rakk ikke å dette ordentlig ned i bunnen av bølgene. I forhold til den forrige båten min så syns jeg den går bra i bølger(Pioner 15 med mercury 15hp).

Den "spinkle" båten jeg var å så på veide bare 50-70kilo så den er ikke båten jeg ville kjørt i bølger(Knas :diving: )

Jeg veit ut ifra erfaring at nye motorer er en del sterkere enn gamle(veit ikke hvorfor men har testa en ny mecury 10 viking mot en 89eller90 modell yamaha 30hp og den er nesten like sterk).

Det kan være at de blir litt svakere med aldreren eller så har de gjort om hvor mye 1hp er.

hvis noen veit noe om det så si det gjerne

 

Sunny-G

Redigert av sunny-G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 3 år senere...

Tar opp igjen denne tråden igjen litt historie om Sun Win: Sun Win ble laget på Roppemoen i Gulsvik fra tidlig 70 tall og sent 90 tall. Sun Win produserte mange ulike båter for eksempel så lagde de robåter og speedbåter. Sun Win 14 speedbåt, Sun Win 21 (Sunspeed) Sun Win 12 speedbåt kun laget i 6 eksemplarer.Ådal båtstøperi kjøpte disse formene og de lagde noen flere Sun Win 12 fotere. Legg ut et bilde av din Sun Win

Link to post
Share on other sites

 Legg ut et bilde av din Sun Win

 

For de som ev. er interessert i Sunwin båter har jeg 9 bilder av min her: http://www.seljeseths.net/baat.html

 

Klikk på bildet av Sunwin'en øverst på siden og deretter på bilder i menyen til venstre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...