Jump to content

Groe på propeller


stsoleil

Recommended Posts

Hei.

 

Min erfaring er at det er nesten umulig å hindre at rur setter seg på propellen. Men jeg har forsøkt en metode som ga meget bra resultat.

 

Jeg tok propellen hjem og pusset den til den var fullstendig ren og blank

Så ga jeg den et strøk med etch-primer.

Deretter 2-komponet epoxy primer.

 

Så ble det 2 - 3 strøk med hardt bunnstoff som ble pusset glatt med til slutt 1200 våtslipepapir.

 

Da høsten kom, fantes det ikke rur, bortsett fra et par steder der bunnstoffet hadde skallet av.

 

Men så mye arbeid orker jeg ikke hver vår, så nå pusser jeg bare propellen blank. Og i løpet av sesongen er det frem med en plastskrape og fjerne det som måtte komme av rur.

 

Hvert år på messen Sjøen for Alle spør jeg representantene for de som lager bunnstoff om de har noe nytt for propell. Og hvert år er det den samme hoderistingen som svar!

 

Ellers er min erfaring at det blir mye mer rur med zinkanode på akslingen enn uten! Spør ikke meg hvorfor, men jeg foretrekker rur fremfor galvanisk tæring!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at man kan bruke brukt motorolje og pensle dette på propellen. Oljen er full av syre(?) som våre "venner" ikke liker. Har ikke prøvd dette selv. (alt annet jeg har prøvd fungerer i liten grad)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden ble jeg anbefalt å bruke, Hempel Mille. Med forsåvidt bra resultat.

Er senere blitt fortalt at dette stoffet ALDRI må brukes på propeller. Noen som vet hvorfor? :confused:

Erfaringsmessig så blir det noe rur uansett.

 

Har akurat fått propellen tilbake fra  Winrace og den er nå like blank som når den var ny.

vil derfor iår ikke bruke noe som helst. skal bli inntresant å se hvordan det går utover i sesongen.

 

 

Vil forøvrig takke for tipset om Winrace. Har ikke fått båten på vannet ennå, (ut på mandag).

så jeg har ikke fått testa propellen. men den ser flunka ny ut.

 

Totalprisen for oppretting og balansering og pussing, ble ca 100% dyrere enn jeg trodde. Men det er ikke Winrace's skyld. det var jeg som skulle være smart å kjøre til Arendal med propellen istedet for å sende den.

Greit nok det. Men så er det disse fotoboksene langs E18 da :cheers: :cheers: :headbang: :headbang:.

Regnskapet ble som følger: Winrace: nok 1700,- Fartsbot kr. 1800.- posten kr. 200,-fikk den sent tilbake når ferdig(tok ikke tjangsen på å henten den). det kunne jo blitt flere uforutsatte utgifter.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Propellene ble pusset med fint smergelpapir, og deretter behandlet

med penetrerende teflonspray. Dette ble gjort til propellene var

"mettet" og teflonsprayen la seg som en fin hinne utenpå. (Teflon-

sprayen skal være sjøvannsbestandig) Håper dette vil gjøre

propellene så glatte at lite eller intet fester på de. Lover rapport

til høsten.

Ønsker alle en riktig god sommer :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har med stort hell de siste sesongene brukt penetrerende Teflon-spray

(Biltema) på mine bronsepropellere. Pusser lett over med fint vannslipepapir,

sprayer godt på om høsten og lar det stå vinteren over, for så å spraye på

igjen før sjøsetting om våren. Årets resultat: ikke en eneste ru på noen av

propellerne. Båten ligger innerst i Oslofjorden (Kongen)

 

m v h

St Soleil

Link to post
Share on other sites

Hva kan benyttes som grunning på alu-propell ?

Sea-Jet 027 eller 033

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har med stort hell de siste sesongene brukt penetrerende Teflon-spray

Dette var noe nytt og interessant som jeg godt kunne tenke meg å prøve.

Er det produktet på bildet under du mener?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Bare lurer:

De siste tre sesongene har jeg brukt en spray som jeg tror heter Prop-O-Drev eller noe i den retningen.

Dette er en teflonbasert "maling" som legger seg godt, og jeg har aldre hatt noe problem med groe, ikke antydninger en gang. Propellen ser på høsten ut som den så ut på våren.

 

Hva er fordelen med tusj (eller hva er ulempen med spray)?

 

Eneste forskjell prisen?

 

-Marius

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt litt groing og rur på propellen etter en sesong, og det var veldig mye på den etter at båten hadde lagt ute en vinter for etpar år siden. Før årets sesong pusset jeg propellen helt blank (eller i alle fall så blank som jeg kunne få den), og vasket den helt ren med aceton (tror jeg  :rolleyes:). Da jeg tok opp båten for noen dager siden, var propellen like blank og ren  :yesnod:

 

Etter bare å ha flekket bunnstoff i flere sesonger, var det heller ikke noe groing på skutebunnen nå heller.

 

Kranbilsjåføren, som tar opp MANGE av båtene her i distriktet, fortalte at det var generelt svært lite groing på båtene i høst. Hva kan dette komme av? Kan det være spesielle forhold i vannet som av en eller annen grunn påvirker groingen :confused:

Link to post
Share on other sites

Kranbilsjåføren, som tar opp MANGE av båtene her i distriktet, fortalte at det var generelt svært lite groing på båtene i høst. Hva kan dette komme av? Kan det være spesielle forhold i vannet som av en eller annen grunn påvirker groingen :confused:

I år har det jevnt over vært for kaldt i vannet, til at det spirer og gror. De somrene som har vært langvarig varme i vannet, da er det begroing delux....

Link to post
Share on other sites

I år har det jevnt over vært for kaldt i vannet, til at det spirer og gror. De somrene som har vært langvarig varme i vannet, da er det begroing delux....

Ja, men selv har jeg ikke merket forskjeller fra år til år. Men det gror vel ikke på de båtene hvor eierne gjør en god jobb med "understellsbehandlingen". Altså litt flekking i ny og ne  :lol:
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Jeg testet det for første gang i år, med overbevisende resultat.

 

Tusj-typen var "Pilot super color marker SCA-6600", sort.

Kjøp plakat-størrelsen, det er litt jobb hvis du har stor propell....  :smiley:

 

Prøvde samme tusjen på min propell i år. Sist helg tok jeg et dykk og sjekket propellen, som desverre var full av rur. Det ser ut til at ruren samler seg i nærheten av sinkanodene. Har noen en forklaring på dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...