Jump to content

Bayliner 3258 1996 motorvalg


Frøken Fryd

Recommended Posts

Denne båten blir betegnet som litt tung i hekken med 2 bensinmotorer. Så velg 2 lette installasjoner eller bygg om til 1, men den har vel kort motorrom i lengderetningen og da blir det kanskje mye arbeid. Gratulerer med flott båt :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Muligens VP D4 260HK.

D4 260 er standard motor i Nidelv 300 Sport. Denne båten veier 3,5 tonn. Med denne motoren gjør båten over 30 knop. Aksellerasjonen vil jeg tro blir bra ettersom det er både kompressor og turbo.

 

Jeg har D6 310 - ikke kompressor. Er veldig godt fornøyd med motoren. Aksellerasjonen er god og toppfarten er det vanskelig å klage på (39 knop). D6 motoren er 6 syl - og ganske tung.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du få plass til 300 hk i singelmontasje må du antakelig sette inn en V8. Cummins/Mercruiser har vel opp til 7,3 l/350 hk. Andre har 6,5 l opp til over 300 hk.

 

De amerikanske dieselene er prisgunstige.

 

Du har antakelig drevet med båten. Om dette er et Bravo med riktig utveksling (stått stor bensin V8 i båten fra tidligere) kan du f eks skaffe deg en Cummins/Mercruiser V8 og kanskje "koble rett på".

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Heisann, takker for hurtige svar folkens.

 

Jeg har snust litt på Steyr sine modeller, det aktuelle ville da vert 2 stykk 236 som har 212 hester hver.

I forhold til de to V8 som står der nå vil nok vekten gå ned noen hundre kilo. 236 veier 305 kilo, vet ikke hva en V8 veier, men det er nok endel mer.

Med 424 hester burde båten flytte seg raskt nok skulle jeg tro, marsjer på 23-24 knop?!

 

Vil svært gjerne komme i kontakt med folk som har bygget om bensinere til diesel og 110Vac til 220Vac, båten har generator men denne går jo også på bensin.

 

KE

Link to post
Share on other sites

Jeg har snust litt på Steyr sine modeller, det aktuelle ville da vert 2 stykk 236 som har 212 hester hver.

I forhold til de to V8 som står der nå vil nok vekten gå ned noen hundre kilo. 236 veier 305 kilo, vet ikke hva en V8 veier, men det er nok endel mer.

Med 424 hester burde båten flytte seg raskt nok skulle jeg tro, marsjer på 23-24 knop?!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det burde bli bra. 2958 er litt mindre båt, har 1x Steyr 256, Bravo II, marsjer 17-18 knop.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere denne løsningen:

 

marinedieselusa.com

<{POST_SNAPBACK}>

Blir vel som denne:

Marinediesel Sverige

 

Denne fristet meg, men tok ikke sjans.

Det største problemet med disse båtene, er lengde på motorene. Du får plass til ca 1050mm lengde, så der er ikke mange seksere der er plass til.

 

Problemet med å bruke drev som følger med, er at de ikke tåler dreiemomentet fra diesel.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hmmmmmm, hvis du har sansen for Steyr er det ikke sikkert du trenger de 6 syl. motorene.

Det finnes en 4 syl som heter 170 eller noe i den dur på ca. 160hk som du bør vurdere, ja 2x160hk.

Har sett Baylinere på nettet i omtrent samme størrelse(?) som den du spør om med sågar 2x144 Steyr.

Dette er små lette motorer.

Hadde undersøkt med www.univa.no før jeg hadde gjort noe som helst.

Jonn Rosland hos de er en edruelig kar med en liten mannsalder bak seg i motorbransjen.

Han vet/regner seg frem til hva som egner seg i din båt. Ikke for det, de andre som svarer har og god peiling hvis Jonn ikke er på kontoret.

Ha alle de tekniske dataene på båten foran deg når du ringer. Koster deg ikke mer enn en 8-10 tellerskritt......

Link to post
Share on other sites

...om med sågar 2x144 Steyr.

Dette er små lette motorer.

Av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til å ha ulikt merke på drev og motor. Har hørt om enkelte drevhavarier på Yanmar/Mercruiser og Steyr/Mercruiser.

 

Om du vurderer to små motorer vil jeg anbefale deg å ta en kikk på D3 fra VP. Det er en liten og lett motor. Finnes i to utgaver 130 hl og 160 hk. D3 160 finnes også med singelprop og duoprop.

Link to post
Share on other sites

Blir vel som denne:

Marinediesel Sverige

 

Denne fristet meg, men tok ikke sjans.

Det største problemet med disse båtene, er lengde på motorene. Du får plass til ca 1050mm lengde, så der er ikke mange seksere der er plass til.

 

Problemet med å bruke drev som følger med, er at de ikke tåler dreiemomentet fra diesel.

 

mvh

Kjelli

<{POST_SNAPBACK}>

Fekk pris hos leverandøren i NOrge.. 330 hk 185000,- ferdig levert.. Nå er vel prisen steget noe.. Denne kan og bli levert med drev..

 

Husk motorene er kompressor drevet og ikke turbo.. Veier 425 kg.

Fåes opp til 400 hk .

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om 2x160 hk er for lite?

Vet, ikke, men hvis du kikker her:

 

http://www.ayn.no/Flybridge/1991%20Bayline..._exterior_1.jpg

 

Vil du se en litt mindre, Bayliner 3058 med 2x144, som er vel på rundt 2x135hk.

 

Det er derfor jeg ville ha kontaktet ekspertise på dette og ikke satt sammen noe du i ettertid kanskje angrer på. :confused:

 

Nå står det vel motor(er) i båten og da er det vel kanskje greit å kunne bruke drevene som står der uten for masse ombygging etc. ?

 

Men, villle uansett valgt en motortype som det selges litt av i landet pluss at importøren har drevet i en god del år og servicen er god. Du skal helt sikkert ha deler med tid og stunder og da er det greit å ha noen i nærheten å handle med som hjelper deg når du står der.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

hei, solgte akkurat en 2001 samme båt med 2 volvo D3 duo prop. kan ordne motorer til deg og , hvis båten ikke er shipped ennå så kan vi sende med motorer. ring meg på 72600443 eller e mail meg .

 

en slik båt må ha 2 motorer , minimum 150 hk og oppover , det beste har vært Volvo D4 210 eller 260 eller steyr 174 og opp . ordner alle disse billig

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg finner Steyr interesant er at den skal passe rett nedi, hvor stor den må være er derimot noe jeg ikke tør si. Mistenker 2x160hk som noe lavt, men så er ikke jeg noen ekspert heller da. Det nevnes en 4 sylinder her med 170 hk, kan kansje vurderes men jeg mener å huske at den ikke var noe billigere enn sekseren på 212hk...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...