Jump to content

Hvorfor går ikke Sabben min????


Dalton

Recommended Posts

Har en Sabb diesel type G fra 1975. Etter 3 år på land har jeg endelig sjøsatt, men motoren vil ikke gå. Den startet som et skudd, men gikk ikke i mer en et minutt ca, og så var det helt slutt. Det kommer diesel ut av røret som går inn på toppen av motoren, men den slår ikke et eneste slag. Jeg tar i mot alle tips med glede... det er tungt å ro en 24 foter :nonod:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

En Sabb skal normalt starte uten problemer og gå så lenge den får diesel og luft :wink::wink:

 

Først av alt: hvordan ligger det an med kompresjonen?

 

Deretter: du har såvidt jeg forstår sjekket at det kommer diesel frem til dyseholderen på toppen, men har du også kontrollert at det som kommer ut av selve dysen ser fornuftig ut? Hvis den har stått såpass lenge som du sier, kan det godt være at dysen er delvis tett og bare sender ut en "pissestråle" i en eller annen retning - istedenfor den fint forstøved dusjen som den skal komme med.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan det være en ventil som har hengt seg etter så lang stillstand? Om du sveiver motoren rundt skal du TYDELIG kjenne kompresjonstakten en gang ved annenhver omdreining.

 

Om motoren går lett rundt flere omdreininger kan det være ventilene. Ta av ventildekselet (på toppen av motoren) og se at begge ventilene arbeider.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Nå starter sabben min. Det var luft i systemet som var årsaken. Nå har jeg fått et nytt problem. Den kjøler ikke! Så, da er tilbake å skru. Må vel demontere kjølepumpen tenker jeg. :smash:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Sabb akkurat mitt fag men mener de har enten tannhjuls- eller stempelpumpe på kjølevannet. I begge tilfeller må pumpen primes, dvs. at du fyller pumpen med vann for at den skal begynne å pumpe. Dersom pumpen er plassert UNDER vannspeilet skal det ikke være nødvendig å prime med mindre du har vannlås/luftlomme i sugerøret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det skal være et lite hull under braketten som holder mebranen på plass i pumpa. Hvis det lekker vann her, er membran ødelagt. Hvis ikke, kan det være de to gummistemplene utenfor membran som er montert i en vertikal messingkloss, festet med to pinneskruer. Disse stemplene har en fjær som får dem til å lukke, og hvis båten lå lenge ute i sjøen uten å bli brukt før du tok den opp, kan det gro rur her som får stemplene til å ikke lukke ordentlig. Den tredje muligheten er jo at det er rustflak i topp, eller eksos som tetter for uttaket. Løsne lokket på toppen av eksospotten og se om det kommer vann her. Her kan du også pirke inn i hullet mot motoren for å få ut rust.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

.... mener de har enten tannhjuls- eller stempelpumpe på kjølevannet.

Ingen av delene, SveinHa :wink:

 

Sabb har MEMBRANPUMPE - helt genialt. Ingen impeller som blir "spist opp" ingen fett som må pumpes nedi der. Ganske enkelt en kraftig gummimembran som er aktivert av veiva (tror jeg).

 

Men, det sitter en liten tallerkenventil (Én-veisventil) nederst i selve pumpehuset. Den skal stenge når membranen er på vei ut, for å trykke / lede vannet oppover. Sikkert den som er "grodd fast" i slam / møkk. Selve membranen er meget kraftig og pleier å vare i ca 10 år ved vanlig lystbåtbruk.

 

Skal se om jeg kan grave frem noen bilder......

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Slik ser membranpumpa på SABB'en ut. For å démontere pumpa, ta av de 2 innerste (mot blokka) muttere lengst til høyre og lengst til venstre.

Bilde

 

Innmaten - her ser man tydelig de 2 avtapningsventilene.

Bilde

 

Når du demonterer selve vannpumpehuset ser du selve membranen som sitter i blokka. Du ser ikke om den er slitt (slitasjen er inni folden på membranen). Du må skru ut membranen med en bred skrutrekker.

Bilde

 

Selve membranen (ny) og vannpumpehuset. Du ser fjera inni kolben. Denne fjæra trykker ned énveis-ventilen som KAN gro fast hvis det kommer skit inni.

Bilde

 

Se først etter om avtapningsventilene (ser du i det øverste bilde, ut til høyre) er skrudd igjen. Dette er en frostsikring - man tapper ut kjølevannet i blokka (øverste kran) og i selve pumpa (nederste kran) med de.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

Leverer pumpen vann??

Den enkleste måten å kontrollere dette på, er å koble fra røret som går ut av pumpen og inn i sylinderen. Starter du nå motoren, og det pumpes vann ut av pumpen, er sansynligvis pumpen ok. Kommer det ikke vann, er sansynligvis membranen, som er vist i tidligere innlegg, defekt.

 

Sjekk så utgangen fra toppen og inn i eksospotte. Her er det et lite hull, som ofte har tendens til å tettes. Enkelt å sjekke, enkelt å utbedre dersom feilen ligger her.

 

 

Lykke til

 

Prangel

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips. Har tatt av den klossen med ventilene i, og rengjort der, så ventilene fungerer som de skal. Prøvde å ta av pumpa, men det virket som om den satt fast i membranet! Fikk den kanskje 2cm ut fra blokka, og hvis jeg tørnet motoren mens jeg holdt fast pumpa kjente jeg at den forsøkte å dra seg inn igjen. Hvor mye makt kan jeg bruke for å få løs membranet uten at det ryker?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ikke bruk makt. Når pumpehuset er tatt av, finner du membranen. Membranen er festet med en stor skue i senter. Bruk en stor skrutrekker.

 

Dersom menbranen er defekt, vil den være sprukket. Som regel så ser en dette med en gang.

 

 

Prangel

Link to post
Share on other sites

Det høres ut til at membranen har satt seg fast i pumpehuset ja. Jeg ville prøvd å komme til med et skrujern for å lirke den løs, og evetuelt også sprayet med litt rustløser. Og membranen ville jeg uansett ha skiftet når den først er ute, den er ikke så dyr. Så det gjør egentlig ikke så mye om membranen blir ødelagt. Og med ny membran så slipper du å tenke på den de neste ti årene, og det er jo greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er alt i orden!!! :lol: Problemet var nok tilbakeslagsventilene. Renset disse, og kjørte gjennom resten av kjølesystemet med radiatorrens. Så nå er snart alt klart for langtur. Takk for alle gode tips!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nå er alt i orden!!!  :lol:  Problemet var nok tilbakeslagsventilene. Renset disse, og kjørte gjennom resten av kjølesystemet med radiatorrens. Så nå er snart alt klart for langtur. Takk for alle gode tips!

......Men, det sitter en liten tallerkenventil (Én-veisventil) nederst i selve pumpehuset. Den skal stenge når membranen er på vei ut, for å trykke / lede vannet oppover. Sikkert den som er "grodd fast" i slam / møkk.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var som jeg antok, ja? Disse små tallerken- eller énveisventilene har en tendens til å "sette" seg. Godt at du har en Sabb som banker uten å bli varm nå!

 

 

God problemfri sommer!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...