Jump to content

Merkelige besøk i båthavna, obs!


Haba

Recommended Posts

:sailing:

Hei, og god båtsessong, men vær på vakt!

 

I den senere tid er jeg blitt oppmerksom på noen merkelige besøk i båthavna(ene).

Det svinger til tider inn utenlands registrerte biler. Ofte er bilene eller motorsyklene reg. i land som ligger øst for oss.

Ut stiger et par, hun med videokamera eller vanlig kamera og sveiper med det rund hele havna, med spesiel oppmerksomhet på båtene.

Han, hvis det er noen i nærheten, spør om et eller annet uvesentlig og avleder oppmerksomheten fra hennes fotovirksomhet.

Jeg har vanskelig for tro at det bare er havna og landskapet som beundres. Siste gang for en uke siden, var jeg kvikk nok fikk fotogafert paret, noe som øyensynlig ikke falt helt i smak.

I min "noia" tror jeg at videofilmen/bildene kan brukes som salgs og bestillingspropekt for mulige "bruktbåtkjøpere. " Jeg velger derfor å holde øynene åpne for "merkelige" besøk i båthavna.

Dette til orientering.

 

hilsen Haba som håper på godt båtvær.

Link to post
Share on other sites

Aftenposten hadde for noen dager siden en artikkel som antagelig bekrefter dine mistanker:

 

"De siste ukene har vakter merket seg 100 baltisk-registrerte biler i båthavnene i Østfold på kvelds- og nattetid. 70 av bilene er registrert i Kaunas, ti andre kommer fra resten av Litauen. De 20 siste kommer fra Estland eller Latvia."

 

Resten av storyen finner du her: Litauisk mafia på tyveriraid i Norge

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

I båthavna vår er det også sett en polskregistrert bil de siste dagene. To polske håndverkere er tydeligvis hyret for å skifte ut hele tre-innredningen i en norskeid båt. Nøyaktig og pent arbeid de utfører forresten...

 

Bare så man vokter seg for å skjære alle over en kam. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg og en kamerat holdt på nede i båten sent på kvelden for 2 uker siden. Da dukket det opp en dame og en mann på motorsykkel som begynte å filme en del av de nyere båtene ved bryggen.

 

Vi begynte å lure litt på dette, men damen forsvant når vi var på vei mot de.

 

Umulig å se ansikt eller noe annet, da hun hadde hjelm på.

Men har holdt et øye med båtene etter det!

 

Kommer til å advare alle ved bryggen etter å ha lest denne tråden!

Link to post
Share on other sites

Det er i slike tillfeller jeg faktisk er glad vi har båten på vassøy, med hus rett ved havna :yesnod:  , men enn skal aldri føle seg trygg :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Er heller glad for at jeg tar opp båten for hver gang jeg bruker den nå jeg da... selv om det sikkert ikke er mange som har lyst å stjele båten jeg har.. :lol: En gammel halvfabrikat Selco tror jeg... Holder på å bygge overbygg nå da.. så kanskje den ikke blir så dum senere :lol:

Link to post
Share on other sites

Er heller glad for at jeg tar opp båten for hver gang jeg bruker den nå jeg da... selv om det sikkert ikke er mange som har lyst å stjele båten jeg har..  :lol:  En gammel halvfabrikat Selco tror jeg...  Holder på å bygge overbygg nå da.. så kanskje den ikke blir så dum senere  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke føl deg for trygg. I sandefjord vet jeg om 3 båter som har blitt forsøkt stjålet de siste ukene mens den sto på tilhenger hjemme hos eierne!!

 

Bare det ene tilfellet havnet i avisen tror jeg.: http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...=73213183335140

 

Det andre forsøket ble avverget da en kollega av meg hørte lyder og gikk ut på trappa. Der sto det en fjott som hadde rygget bilen opp i gårdsplassen hans og holdt på å koble på tilhengeren, han flyktet uten å få med seg båten.

 

Det tredje forsøket "lykkes". Tilhengeren med båt hadde punktert og sto på bukker. Stor firehjulstrekker koblet på tilhengeren og røsket tilhengeren av bukkene og slepte den etter seg.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Har også observert en utenlandsk-reg bil i havna vår. To menn og en kvinne...de hadde en slags foto-shout på brygga, og knipset mye med et digitalkamera. Vanskelig å si om dette var scouting av kriminelle, men akkurat da visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre. De kjørte en sort nesten ny BMW.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har innført nattevakt ved marinaen etter artikkelen i Aftenpsten. I fjor forsvant det 7 fjernkontroller til utenbordsmotorer og 2 115 hk Yamaha. Motortyvene kom sjøveien og båtene lå på en holme ca 300 fra havna uten motorer. Så langt i år er det ikke observert noe mistenkelig på natta. Vi vurderer å fortsette vaktholdet i hele sommer selv om vi har en campingplass med faste brukere som nærmeste nabo helt inntil båthavna. God vakt til alle som driver med det samme. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, tyver, tyver. Man skal aldri gå fra båten ulåst mener no jeg da, har hørt om en båt som har blitt stjålet her hittil i år, men er nok redd det blir fler eller kanskje er. Den ene båten jeg snakker om ble stjålet midt på dagen.....Synd spørr du meg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...