Jump to content

75 amp dynamo som streiker..


Frank v.

Recommended Posts

Heisann og god kveld godtfolk.

 

Var ute med båten en tur i dag,og alt fungerte greit helt til vi skulle tilbake,da slutta plutselig ladingen å virke+at turtelleren bare virket når man ruset motoren.

 

Dynamoen er helt ny,kjøpt på maritim for 3 uker siden..

 

Ladelampa lyser hele tiden etter dette,målte direkte på dynamo og den gir nå bare 12,58...Hva kan være galt?noen som har et tips?

 

Er rimlig sikker på at alt er koblet riktig så lenge alt fungerte 100% før dette..

Kan det være rett og slett at jeg har for stor batteribank..500 amp.....

Dynamoen var så varm at jeg ikke kunne ta på den...

 

Tips mottas med takk..

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

500Ah batteribank mener du vel at du har? :smiley:

 

Dynamoer er laget for å tåle å bli varme. Veldig varme. Av og til blir de for varme og tar kvelden. Det kan ha skjedd med din dynamo, men det blir jo bare spekulasjoner. Status er at den ikke lader mer. Spenningen du måler er batterispenningen. Er det ingen løse ledninger, ville jeg ha levert dynamoen tilbake og fått en ny.

 

500Ah batteribank er intet problem. Kjøling kan være et problem. Har du f.eks en ladac tilkoblet, tvinger den dynamoen til å yte maks helt til ladespenningen når 14,4V. Andre innebygde regulatorer er gjerne litt slappere og da blir det ikke så varmt .

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

selfølgelig var det ah jeg skulle skrivd lotus,gikk litt fort i svingene her.. :blush:

 

Er ingen løse ledninger som jeg har funnet ivertfall,så det blir vel en tur til arendal for å bytte denne dynamoen,skal feilsøke litt mer i morgen,ikke så lett med masse unger rundt beina på en...

Har ingen ladac tilkoblet så jeg synes det er rart at den alt skulle ha gått dukken..

 

Kjølingen til dynamoen tror jeg heller ikke skal være noe problem,er ikke varmt i motorrom i det hele tatt,har gode luftekanaler inn..

 

Takker for svar lotus..

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Bare merk at varmen i dynamoen er en funksjon av den jobben dynamoen utfører og ikke en funksjon av varmen i motorromet (selv om denne varmen naturligvis kommer i tillegg).

 

Har du for liten dynamo i forhold til størrelsen på batteribanken, vil dynamoen kunne arbeide seg i hjel (les overopphete).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er ikke enig i dette utsagnet:

"Har du for liten dynamo i forhold til størrelsen på batteribanken, vil dynamoen kunne arbeide seg i hjel (les overopphete)."

En dynamo som er beregnet til å lade en gitt strøm, 35,50,75 eller 120 Ampere, leverer dette som maksimum ladestrøm, uavhengig av størrelsen på batteribanken. Den eneste ulempen med for stor batteribank i forhold til dynamo er tiden det tar å få ladet batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er ikke enig i dette utsagnet:

"Har du for liten dynamo i forhold til størrelsen på batteribanken, vil dynamoen kunne arbeide seg i hjel (les overopphete)."

En dynamo som er beregnet til å lade en gitt strøm, 35,50,75 eller 120 Ampere, leverer dette som maksimum ladestrøm, uavhengig av størrelsen på batteribanken. Den eneste ulempen med for stor batteribank i forhold til dynamo er tiden det tar å få ladet batteribanken.

<{POST_SNAPBACK}>

Det burde du være enig i. Hva dynamoen leverer er en energibetrakning. I denne betrakningen kommer tidsfaktoren inn: Hvor lang tid tar det å utføre arbeidet. Effektbetraktningen er P=UI, det er den du tenker på, blir litt for enkelt.

Link to post
Share on other sites

Det burde du være enig i. Hva dynamoen leverer er en energibetrakning. I denne betrakningen kommer tidsfaktoren inn: Hvor lang tid tar det å utføre arbeidet. Effektbetraktningen er P=UI, det er den du tenker på, blir litt for enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du virkelig det Hulda???

 

Sett med mine nærsynte blå forholder det seg slik: Enhver generator har en maksimal strøm som den er dimensjonert for å levere kontinuerlig. Den tilhørende regulatoren sørger for at denne strømmen ikke overskrides. Dermed overbelastes heller ikke generatoren. Så langt er vi forhåpentlig samtenkte?

 

Så kommer tiden inn i bildet. Om generatoren er stor nok til å lade batteriene opp i løpet av en time, så lenge den holder seg innenfor sin max strøm; eller om den sliter i 10 timer med samme max strøm - det er vel "knekkende likegyldig", sett i forhold til spørsmålet om overbelastning ???

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.....Den tilhørende regulatoren sørger for at denne strømmen ikke overskrides. Dermed overbelastes heller ikke generatoren.....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er et godt poeng men sørger virkelig regulatoren for å begrense strømmen?????? Ikke de regulatorene jeg har sett, de regulerer kun spenning mer eller mindre temperaturkompensert.

 

Sendte en forespørsel til Bosch om dette for en time siden. Venter i spenning på svar.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sendte en forespørsel til Bosch om dette for en time siden. Venter i spenning på svar.....

Flott Svein, satt akkurat å tenkte på det samme.

 

Har tidligere lest at dynamoer er slik konstruert at feltet går i metning når merke-effekten er oppnådd, mao at det ikke vil bety noe om regulatoren kjører på med spenning på ankeret.

En dynamo skal altså tåle å ha børstene direkte tilkoblet D+, dette er "worst case".

Hadde regulatoren hatt en innvirkning på dette måtte Ladac hatt en type for hver dynamo...

 

Mer om dynamoens virkemåte her.

Link to post
Share on other sites

Bare merk at varmen i dynamoen er en funksjon av den jobben dynamoen utfører og ikke en funksjon av varmen i motorromet (selv om denne varmen naturligvis kommer i tillegg).

Det er faktisk helt riktig. Varmen øker med kvadratet av ladestrømmen. Jo mer strøm dynamoen produserer, jo varmere blir den. Veldig mye varmere.

Har du for liten dynamo i forhold til størrelsen på batteribanken, vil dynamoen kunne arbeide seg i hjel (les overopphete).

Ja, riktig det også. Dynamoen vil kunne arbeide seg i hjel, men bare hvis den har meget dårlige kjølingsforhold. Dynamoen tåler å gå i metning. Ladac regulatorer er effektive fordi de tvinger dynamoene til å gå i metning og levere maks strøm inntil ladespenningen når 14,4V. Og dynamoen? Den er bygget får å tåle akkurat dette, så fremt omgivelsene ikke er for varme.

 

Jeg har en kamerat som fikk problemer med ladingen pga gammel kaputt dynamo. Han hadde en stor batteribank på 3 x 115 Ah og en 50A dynamo. Når han kjøpte ny, ville han ha en 70A dynamo som passet. Det hadde de ikke inne og han endte opp med en ny 50A maken dynamo og en Ladac regulator.

 

Etter å ha montert ny dynamo og regulator, tøffet han videre. batteribanken var stor og tom. Dynamoen var fortsatt på bare 50A. Ladacen var hissig og ville ha 14,4V. Det klarte ikke dynamoen å gi. Den ga i stede det den klarte: Maks strøm 50A. Og det holdt den på med til ladacen var førnøyd. Resultatet var en vanvittig varm dynamo. Etter en stund turde ikke kameraten ha den tilkoblet lenger, da han trodde dynamoen var i ferd med å grille seg selv. Lot den kjøle seg ned og koblet den så til igjen. Og den ble på ny kjempevarm. Da fikk varme være varme. Han trengte strømmen og hadde liten lyst til å koble fra dynamoen igjen. Det gikk alldeles utmerket og han skrøt siden uhemmet av ladac'en som utnyttet dynamoen til fulle.

 

Regulatoren begrenser ikke strømmen som dynamoen gir. Batteribanken i kombinasjon med ladespenningen begrenser strømmen som dynamoen gir. Regulatoren bryr seg bare om ladespenningen. Den bryr seg bare om å holde spenningen konstant på 14,4V. Det er dens eneste oppgave i livet og resten får bli som det blir.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

...og hver dynamoleverandør en regulator for hvert type batteri. Enkelt forklart er det blyarealet i batteriet som bestemmer evnen batteriet har til å ta imot strøm fra generatoren.

 

Med andre ord, ett startbatteri på 120 Ah kan trekke mer strøm en forbruksbatteri /(Solcellebatteri) på 240 ah.

Link to post
Share on other sites

Hei.

...og hver dynamoleverandør en regulator for hvert type batteri. Enkelt forklart er det blyarealet i batteriet som bestemmer evnen batteriet har til å ta imot strøm fra generatoren.

 

Med andre ord, ett startbatteri på 120 Ah kan trekke mer strøm en forbruksbatteri /(Solcellebatteri) på 240 ah.

Link to post
Share on other sites

...Ladacen var hissig og ville ha 14,4V. Det klarte ikke dynamoen å gi. Den ga i stede det den klarte: Maks strøm 50A. Og det holdt den på med til ladacen var førnøyd. Resultatet var en vanvittig varm dynamo.....

<{POST_SNAPBACK}>

Har akkutat samme erfaringen fra et par båter siden. Ny 70A dynamo leverte 40-50A i noen få minutt etter start for så å regulere seg ned til 5-6A i timevis. Monterte Ladac og dynamoen spratt opp i 70A momentant og varm ble den, ingen tvil om det. Etter 20 minutt begynte strømmen sakte å synke og selv etter lang tid lå den rundt 20A. Da er det tydelig at jobben som dynamoen skal gjøre virkelig blir gjort :smash::smash::smash: Dynamoen er bygget for å tåle varmgang men har du 60-70 grader i motorrommet kan det lett bli for mye av det gode........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

...og hver dynamoleverandør en regulator for hvert type batteri. Enkelt forklart er det blyarealet i batteriet som bestemmer evnen batteriet har til å ta imot strøm fra generatoren.

 

Med andre ord, ett startbatteri på 120 Ah kan trekke mer strøm en forbruksbatteri /(Solcellebatteri) på 240 ah.

<{POST_SNAPBACK}>

Uansett hvor rart det høres ut: Det som styrer hva batteriet suger til seg av strøm er i liten grad type batteri og batteristørrelse. Det er ladespenningen som styrer dette. Og den styrer dette så og si alene. Selv en tom 1000Ah batteribank suger til seg lite strøm hvis ladespenningen er 13V. Et tomt 75A startbatteri med ladespenning 14,4V vil derimot kunne kjøre en 75A dynamo i metning på et blunk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

 

Feilen er nå funnet.

Det viste seg at den ene dioden hadde kommet innat D-

Da ble det kortslutning,så rett og slett ut som det var lodda på for mye på den,ivertfall slik at den lå inntil -

Klipte den av og monterte igjen,alt virker som det skal igjen...

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Bosch i dag. Ble ikke så mye klokere men fikk for så vidt bekreftet litt av det jeg trodde.

 

Først mitt spørsmål:

Hei.

 

Har engasjert meg i en diskusjon om bil/båtdynamoer og finner ikke svar på nett. Spørsmålet er om f.eks. en 70A bil/båtdynamo tåler å levere 70A kontinuerlig? Regner med dette kun har med kjøling å gjøre og finnes der spesifikasjoner for hvor høy omgivelsestemperatur en vanlig bil/båtdynamo er konstruert for? Er der normalt temperaturkompensering og/eller overbelastningssikring innebygget i regulatoren? Kan du evt. sende meg spesifikasjoner for en eller annen dynamo som normalt er brukt i en ikke helt ny bil/båt?

 

Hilsen Svein.......

Svaret fra Bosch:

Hei.

 

En generator skal normalt kunne belastes med merkestrømmen over lengre tid. Det er ikke usannsynlig at en generator som alltid går på maks belastning vil ha kortere levetid enn en som ikke belastes så hardt.

 

Veldig mange spenningsregulatorer har temperaturkompensering for ikke å overlade batteriet. Vha. denne kompenseringen vil generatoren belastes mindre og levetiden på generatoren øker.

 

 

Med vennlig hilsen

Robert Bosch AS

Temperaturkompenseringen måler på kjøleluften som suges INN i dynamoen, noe påvirket av selve dynamotemperaturen siden regulatoren er i metallisk kontakt med godset, men den er nok ikke så viktig før batteriet begynner å bli fulladet og da er nok også dynamoen rimelig kald.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...