Jump to content

Import av ny båt fra USA og CE merking


kxs156

Recommended Posts

Utrolig mye informasjon her ang. CE merkingen, men jeg har fremdeles spørsmål :)

 

Jeg har bodd i USA lenge nok til å få en "gratis" import når jeg flytter til Norge om noen år og tenker på å ta en båt med meg. Ser for tiden på en ny StingRay 20 fots daycruiser. StingRay tilbyr en CE-certification option på båten fra fabrikken til kun $217, rene kuppet sammenlignet med hva det koster i Norge.. men det er jo så billig at jeg lurer litt på om det er alt som trengs...

 

Hva må jeg passe på at denne båten har for å slippe evt re-sertifikering etter ankomst?

 

mvh

Kaspar

 

PS: jeg tar med motorn, da jeg slipper avgift.

Link to post
Share on other sites

CE- merking på ny båt utført av fabrikanten (Stingray) er god nok  :yesnod:  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du ville jo tro det.. !! Men det var noe diskusjon tidligere om at det trengs norsk (eller nordisk) bruksanvisning som del av CE.. tviler på jeg får noe mer enn ett CE emblem for $217? Jeg venter fremdeles på svar fra fabrikanten (StingRay) ang hva som følger med.

 

kaspar

Link to post
Share on other sites

Når båten kommer til Norge, vill tollen sjekke om den er lovlig CE-merket. I dag er det Sjøfartsdirektoratet som bistår tollerne med å sjekke papirene og dokumentasjonen. Det er i dag gratis. Når en ser hva som kommer fra USA i strid med EU-direktivet i dag (landstrømsystemer, brukerhåndbok, .....), er nok denne kontrollen ikke veldig streng.

 

Fra 1.januar 2006 vil kontrollen bli overført til Det Norske Veritas mot betaling. Prisen er ukjent foreløpig. Det ville ikke forundre meg mye om DNV også skjerper kontrollen.

 

I prinsippet kan ikke StingRay tilby CE-sertifisering, men de kan levere dokumentasjonen som skal til. For en båt under produksjon er det fullt mulig, men det blir DNV som til sist skal godkjenne. At prisen er såpass lav som 217 USD betyr nok at dette har de gjort før, og kun kopierer papirene. Regner med at de ikke behøver å investere noe spesielt kvalitetsmessig, da kravene fra US Coast Guard sikkert er minst like strenge som EU-direktivet på de frleste områder.

 

Men det blir sannsynligvis du som må betale DNV (og evt. hjelp fra norsk konsulent). Prisen blir sannsynligvis avhengig av kvaliteten på dokumentasjonen du får fra StingRay. Du må også ha brukerhåndbok i henhold til ISO 10240 på skandinavisk språk når båten skal til Norge. Dokumentasjonen ville jeg fremlegge for DNV så snart den foreligger, og i alle tilfelle før båten sendes fra USA.

 

Se også diverse innlegg i dette forumet om problemer med amerikanske landstrømsystemer. Jeg ville synes det var rart om DNV ikke "renser opp" i disse forholdene også. Jeg har selv båt under produksjon utenfor EU og har valgt å legge opp alt av 220V når båten kommer til Norge (se linken i signaturen min).

 

Dette var ikke sagt for å ta motet fra deg. Jeg tror egentlig dette kan gå greit dersom StingRay og du gjør sakene riktig fra begynnelsen. Mange andre bruker norske konsulenter i forbindelse med importen, og det kan kanskje være et brukbart alternatv. Selv satser jeg på å gjøre sakene selv, sammen med båtbyggeren (son er Italiensk). Det er tidkrevende, men veldig lærerikt. For tiden jobber jeg med brukermanualen.

 

Lykke til!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Disse reglene er vel lik som med biler, du må ha eid den i en god stund for at importen skal være gratis (momsfri). CE merking kommer du ikke unna uansett men en ny båt er jo merket allerede ville jeg tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Desverre er bil import ved inflytting blitt veldig uattraktivt siden de nye reglene ble inført for 2-3 år siden. Du må jo både betale motoravgift og moms no. De gir noe bruksfradrag, men regner du inn frakten så er det rimelig lite å spare. Jeg hadde egentlig tenkt å ta med bilen min også, men avgiftene til staten blir jo mer enn bruktverdien her i USA !! Sprøtt. Så idag i Aftenposten at det blir kanskje slutt på de høye import avgitene om noen år.. :flag:

 

 

Har tenkt på den der ja, er igrunn rart at de kan kreve slikt iom. at ce er felles for hele europa.

 

Om båten blir importert til frankrike først og solgt til Norge senere så er jo det ingen som spør om noe på norsk...

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, det ser jo ut som CE reglene handler endel om å hindre import utenfra EU/EØS så det forundrer jo ikke.

Link to post
Share on other sites

Alle båtprodusenter i USA som selger båter til Norge og Europa må CE merke disse før de sender dem over dammen. Forveksle ikke dette med bruktimport!!!! Det finnes en impotør av disse båtene i Norge også for jeg har sett annonser i diverse båtmagasiner.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ja, stingrayboats.no importerer diverse nye Stingray modeller, bla den jeg ser på. Så du ville jo tro at hvis jeg kjøper båten ny fra Stingray i USA, med deres CE pakke *burde* alt gå bra.

 

 

Men no leste jeg nettop noe mer om DNV her på baatplassen som har gjort meg nervøs:

 

"Har hørt at Veritas tar kr 7000,- pr meter for å godkjenne en CE merking som er utført + reise / kost

og ikke minst 25% mva"

 

Dette gjelder vel bare bruktbåter som er CE-merket i ettertid? 42,000+ kr blir det jo for 19 fot!! Skal maile Veritas og prøve å få noe svar..

 

 

og:

 

"I tillegg blir det stilt helt andre krav til eksosutslipp og støy fra motor. Utslippene må tilfredsstille de nyeste avgasskrav, selv om du kanskje velger å beholde originalmontert gammel motor!! Konsekvensen blir jo at det MÅ inn en helt ny motor som tilfredstiller disse kravene."

 

Hurra, det hadde jo vært toppen om min 2005 Stingray ikke tilfredstiller de kravene og jeg må se etter en ny motor i norge :cryin:

 

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Vel, import har vi ikke hverken på biler eller båter, det er vel kun klær og mat som fotsatt har importavgift. Det er isåfall moms en må betale og i verste fall hk avgift. Tror en må ha eid bilen/båten i 5 år for å få den inn uten avgifter (fant ingenting om det på www.toll.no)

 

Er ikke helt enig i at cd merking handler om å hindre å få inn fartøyer utefor EU, det handler om å dokumentere at båten oppfyller de krav som er satt av EU for bygging av båter.

Link to post
Share on other sites

"Har hørt at Veritas tar kr 7000,- pr meter for å godkjenne en CE merking som er utført + reise / kost

og ikke minst 25% mva"

I prinsippet er CE merkingen basert på egenmelding. Dvs. at importøren skriver under på at båten er produsert i henhold til den fremlagte dokumentasjonen. For en ny båt som er godt dokumentert fra leverandøren behøver derfor båten i prinsippet ikke vises. Veritas skal da bare sjekke dokumentene og behøver ikke reise noe som helst sted.

 

Men dersom dokumentasjon mangler, f.eks. for en bruktbåt, vil jobben til Veritas nok bli kostbar.

 

Ellers er jeg enig i at du bør tenke deg om fordi det vel neppe er mye å tjene på importen? Båter er jo ikke belagt med norsk spesilalavgift som biler. Du må vel også ha båten en stund i USA før du kan ta den hjem som flyttegods? Det er vel heller ikke gratis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vel, import har vi ikke hverken på biler eller båter, det er vel kun klær og mat som fotsatt har importavgift. Det er isåfall moms en må betale og i verste fall hk avgift. Tror en må ha eid bilen/båten i 5 år for å få den inn uten avgifter (fant ingenting om det på www.toll.no)

 

Er ikke helt enig i at cd merking handler om å hindre å få inn fartøyer utefor EU, det handler om å dokumentere at båten oppfyller de krav som er satt av EU for bygging av båter.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, beklager hvis språket mitt ikke er helt kurant (sånt skjer etter 15 år i USA :wink: ) Med import avgifter mente jeg da det de kaller engangsavgift og moms

 

Så med biler var det inntil ca 2002 mulig å ta med en bil som flyttelass og slippe motoravgift og moms. Da sparte du ca 50% i forhold til norske priser.

 

Båter har fremdeles flyttelass fritak, så du sparer da moms og hk avgift. HK avgift på båt er endel mindre enn bil men jeg mener det er fremdeles noe å spare. Som NilsPils antyder er det noen regler ang. fritak, de er: bodd minst 5 år i utlandet, eid ett år i utlandet før import, og må eies/brukes av importøren i minst 2 år etter import.

 

 

Her er mitt regnestykke, basert 6.5kr/$1 og StingRay 195CS med 130HK motor.

 

Båt 145,000 (inkluderer CE-pakken)

Moms (6%) 8,600

 

Frakt til norge: 20-25,000 ? (har ikke sjekket, men en 20 fots container USA-norge har jeg priset tidligere til 19,000)

 

Så totalt koster det meg da ca. 175,000kr før båten ankommer norge. Den norske forhandleren avaterer 259,000+ for samme båt. Det tilsvarer 85,000 spart, nok til ett par pils ?

 

 

Og det er mer å spare for meg hvis jeg går med en større motor (225HK for ex) iogmed jeg slipper HK avgift.

 

Men uansett det som skjer etter ankomst avgjør vel hvor lønnsomt dette blir. Holder ikke CE markeringen går det raskt i dass tror jeg.

 

- kaspar i usa (som setter pris på alle kommentarene fra hjelpsomme nordmenn :flag: )

Link to post
Share on other sites

Bare sørg for at båten er CE merket før du tar den inn i Norge, så er det ingen problemer. En kompis og jeg var over i New York, han fant seg en grei SeaRay. Denne ble sendt til Nederland hvor den ble lastet over på nya båt til Göteborg. Bestilte CE marking av et Tysk firma, de fikset dette i Nederland for 12 000,- nkr. Båten ble kjørt på henger fra Göteborg og til Norge. Alle papirer var i orden. Hk avgift og moms ble betalt. Ingen problemer i det hele tatt. Sjekket en del priser på CE merking i Norge før turen, og fant fort ut at her er prisen minst det dobbelte. Har hørt masse skrekk historier om dette med CE merking, men tror mye av det settes ut for at folk ikke skal tørre å ta inn båter til Norge. Fra 01.01.06 skal det innføres nye regler på CE merking, dette vil gjøre det enda dyrere å få den CE godkjent i Norge. Men to firmaer vi har vært i kontakt med i Sverige og Tyskland sier at dette utgjør lite på deres priser.

Så ikke vær bekymret for å ta med deg båt til Norge, det sparer du masse på. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vel, da fikk vi en spiker i kisten på dette prosjektet: Stingray forhandleren i Florida forteller idag at fabrikken ikke vil selge CE-merkete båter til hans kunder. CE-merkete båter kan bare selges til forhandlere i CE land. :sad:

 

kanskje ikke helt uventet, de vil vel beskytte sine EU forhandlere.

 

Geir V: har du kontakt informasjon for the tyske firmaet du og kompisen din brukte?

Link to post
Share on other sites

Er du i tvil så er det bare å ringe Sjøfartsdirektoratet

Sjøfartsdirektoratet har nå delegert hele CE-godkjenningen til Veritas. Hvis du ringer til Sjøfartsdirektoratet, vil du bare bli henvist til Veritas. Det er kanskje klokt å sjekke med dem? Du kan lese mer om dette på www.knbf.no

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Min Bryant 2003 modell er innført som flyttegods fra USA. Produsenten Bryant Boats har sørget for CE godkjenning og merking. Og jeg fikk med brukermanual på norsk og andre europeiske språk.

 

Reglene som du sikkert vet er at du må eie båten i utlandet i 12 måneder før innførsel og bodd i utlandet i minst 5 år. Du kan ikke selge båten før to år etter inntolling.

 

Med disse kriteriene vil toll og avgiftsdirektoratet tilstå tollfrihet for innført lystfartøy.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale Bryant som i USA er ett kvalitetsmerke med livstidsgaranti på skrog og vitale konstruksjoner. Den er 100% fri for treverk og har håndlaget skrog. Les mer om båten på Bryant Boats.

 

En annen grei link om CE godkjenning og tollregler: Import av båt, båtutstyr og motorer.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet har nå delegert hele CE-godkjenningen til Veritas. Hvis du ringer til Sjøfartsdirektoratet, vil du bare bli henvist til Veritas. Det er kanskje klokt å sjekke med dem? Du kan lese mer om dette på www.knbf.no

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt meg bekjent så skal ikke Veritas overta før 1/1 - 2006

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

CE-merking av fritidsbåter er tydeligvis et aktuelt tema for mange, men såvidt jeg kan se spriker informasjonen som kommer fra forskjellige kanter.

 

Derfor tillater jeg meg å klippe/lime litt fra Sjøfartsdirektoratet:

 

(17.06.05) Med virkning fra 1. juli i år har Nærings- og handelsdepartementet delegert tilsynskontrollen med dokumentasjonen til importerte fritidsbåter til Det norske Veritas og IMCI (International Marine Certification Institute). Sjøfartsdirektoratet skal fortsatt ha det overordnede ansvaret for ordningen, og blant annet se til at de to tilsynsorganene følger retningslinjene i forvaltningsloven om habilitet, saksbehandlingsregler, saksforberedelse, vedtak og klageadgang.

 

 

Det er importøren som er ansvarlig for at fritidsbåten er korrekt CE-merket. Dette innebærer blant annet at importøren skal utferdige en samsvarserklæring hvor han bevitner at båten tilfredsstiller kravene i fritidsbåtforskriften, at den er utstyrt med identifikasjonsnummer (CIN-kode), brukerhåndbok på skandinavisk språk og har utarbeidet teknisk dokumentasjon som forklarer dette i detalj. Myndighetens kontrollvirksomhet går i hovedsak ut på å tilse at importøren har utarbeidet tilstrekkelig dokumentasjon i henhold til regelverket.

 

CE-merking av fritidsbåter har vært påbudt siden 1998, og viser at båten er produsert i henhold til EU-regelverket. Alle fritidsbåter opp til 24 meter skal være CE-merket før de kan settes ut på det norske markedet, og er en garanti for at båten er konstruert og utstyrt etter normer utarbeidet på internasjonalt og nasjonalt plan. Fritidsbåter som importeres uten CE-merking, eller som ikke tilfredsstiller fritidsbåtforskriften på øvrige områder vil ikke bli klarert før CE-merket er på plass.

 

Sjøfartsdirektoratet har lagt ut mer informasjon HER og HER.

 

Dette ser ut for å være et omfattende og komplekst område å gi seg i kast med og man skal formodentlig være forberedt på litt av hvert hvis man kommer skjevt ut i dette løpet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...