Jump to content

Hylse/styring til kjølevann 10/15 Hk Vikingmotor


Helge

Recommended Posts

Hei er det noen som kjenner til hvordan en svart plasthylse (styring/foring) som sitter i overgangen mellom vannpumpehuset og kjølerøret ned fra motorblokka skal monteres? Motoren det gjelder er en Mercury Viking (15 Hk).

 

Når jeg tok ned girhuset for å skifte en pakning som hadde røket og som ga vann i girhuset, datt selvsagt denne hylsen/røret ut uten at jeg rakk å se hvordan den skal monteres. Det virker imidlertid som om kun en vei er mulig for å få sammen girhuset og motorstammen igjen. Den veien virker det imidlertid som om ikke kjølekanalen blir helt tett? Impelleren er helt fin, men det kommer likevel lite kjølevann på tomgang selv når termostaten åpner. Kjølevann er bra - damp er ikke bra :eek:

 

Jeg har en følelse av at jeg ikke har en pakning som trengs - for eksempel inntil den lille flensen som er nesten helt nederst på kjølerøret? Noen som har tegning (sprengskisse) på Mercury Viking og/eller Mercury 15 (Mariner duger selvsgat det også) eller hvor jeg kan få kopi?

Link to post
Share on other sites

Prøvd igjen - har snudd en impeller som ellers ser hel og fin ut (ikke synlig slitasje) og som virker å være smidig og ha fin spenst. Samtidig hadde jeg forsiktig et tynt lag sikaflex rundt flensen på kjølerøret. Dette sto natten over før jeg prøvde motoren igjen i dag. Det så lovende ut til å begynne med med nei.... litt lite kjølevann over hele turtallsregisteret men kanskje særlig på høye gasspådrag samt delvis også på tomgang.

 

Det blir vel å ringe å mase på en forhandler for å finne ut av hva jeg eventuelt mangler av pakning eller om han tror dette er noe annet.

Link to post
Share on other sites

Glimrende link (!) Denne skal jeg lagre under favoritter til senere! Jeg fikk imidlertid i dag den nødvendige sprengskissen på undervannshus/pumpehus på e-post fra en real kar hos merkeforhandler. Etter å ha studert denne nøye og ikke minst grublet litt over at "det var jo ikke bare det at det kom mindre kjølevann, men det kom eksos ut av kjølerøret" så skjønte jeg hva som var galt. Gummipakningen rundt vanninntaket (kobberrør) under kavitasjonsplaten manglet. For den som har interesse kan man se på DEL 20 i følgende sprengskisse

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictur...1+GEAR+RATIO%29

Denne hadde jeg i mine bestrebelser med å få på plass kobberrøret første gangen, prestert å dytte ned i hulrommet over den store og firkantede plastsilen foran vannintaket på undersiden av kavitasjonsplaten. Da kobberrøret som er vannintaket for kjølesystemet går gjennom eksosanlegget skjønner man at uten denne pakningen blåste det eksos ut rundt vanninntaket - noe som altså ikke fungerte så bra.

 

Dermed er ikke bare girhuset tett slik det ble etter første gangs mekking for noen dager siden, men nå fungerer også kjølesystemet igjen etter ytterligere 2 runder med å skru av undervannshus :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...