Jump to content

Takluke Tresfjord 29AC, noen som vet hvor formen befinner seg?


Messy

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg er på utkikk etter nåværende eier av en støpeform for takluker til Tresfjord 29AC. Tidligere eiere av formen er kontaktet og siste (Alf Larsen) mener den endte opp på østlandet, muligens i Drammensområdet.

 

Orginalløsningen fra Tresjord, presenning/kalesje, er så godt som ubrukelig. Alle tips mottas med takk !

 

mvh

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan forøvrig nevne att eg valgte å montere orginallaget takluke frå Carlanders med 2 vindu,

Men den var svindyr, ca 11000 sv.kr + frakt for 1 år sidan.(Tresfjord 28)

Eg vil tru du kommer ifrå det for under halvparten vist du kan lage den skjølv.

Så lykke til med prosjektet.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Snakker vi om samme formen Messy ?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi snakker om samme formen. Jeg fikk tlfnr . til den som kjøpte formen fra BEGOA, Alf Larsen. Han hadde videresolgt den til en på østlandet, men da han nå var ute på båtferie hadde han ingen detaljer. Jeg kunne prøve å ringe ham om 2 uker (noe jeg skal gjøre).

 

 

Hva med en sånn løsning?

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

 

Denne løsningen ser jo ut til å dekke behovet på en enkel og grei måte. Hvem er mesteren bak dette ?

 

mvh

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Ideen var min og jobben ble gjort av Kreativ Plast på Nøtterøy.. Bare jeg får ut fingeren så skal skjermen deles en gang til. Dvs. slik at stb og bb plate deles og hengsles med piano hengsler.

2 svære luker som på bildet gjør det upraktisk å kjøre med de åpne,det blir mest brukbart under stilleligge. Som pakning brukes gummibåt gummi for at piano hengslene ikke skal lekke vann i regnvær.

Har du muligheter for å lage skyveluke så er det en mye bedre løsning.På denne båten er ikke skyveluke løsning praktisk mulig uten å bygge om targabøylen og også pga en opphøyning bak på bakkant av hardtopen.

Link to post
Share on other sites

thor:

Vet du hva en slik løsning koster?

Er det snakk om å dele platene med hengsel for så å kunne åpne de mot midten, og dermed få halvparten så høye luker stående i midtpartiet da de er åpne?

Er det problem å få dette tett?

Jeg syntes også dette så greit ut.

Det er mulig at en takluke slik Famgoa lagde gir et "lunere" inntrykk fra innsiden av båten.

For meg har prisen litt å si for hva jeg velger.

Link to post
Share on other sites

Det står en teakplanke i midten og luka åpnes -legges- over den andre. Legg merke til at det er to klosser satt opp på bb dekselet. Det er et problem å holde det tett i piano hengslene. Gummibåt duk holder bra men husk å ha litt "slakk mot planken og den må stikke ut litt både i for og akterkant sånn at vann ikke så lett kryper seg vei inn under gange. Blir duken for stramt lagt på så vil den bli fort strekt og slitt med morsomme lekkasjer til følge.Pakningen er lagt slik at den ikke syntes,men jeg har vært inne på tanken om å legge den over planken for å få ytterligere beskyttelse.

Fordelen er at "lysfølsen" blir helt enorm med denne løsningen. Bakdelen er at to svære luker er upraktisk å ha åpne under gange og derfor skal de deles igjen.De kan da stå åpne som du skisserer opp.Muligens jeg vil prøve å finne noe som kan stå i midten slik at de kan surres ordentlig.

Lukene er ganske tung,så tunge at vi trodde de ikke ville blåse opp. Det kan jeg forsikre deg om at de gjør til gangs. Stb dekselet tok av akkurat som en frisbee rett etter montering og forsvant i sjøen :nono: Da monterte jeg kroker for å sikre de.

Alt i alt er jeg fornøyd,fikk inn masse lys og det var viktig for oss. Prismessig kom hele greia på ca 3500 kr.

Famgoas løsning ser veldig flott ut,men 2 små luker slipper ikke mye lys inn. Og det blir bare ett "høl" å stikke huet opp av liksom. Til gjengjeld er det så mye lettere å få tett. Og løsningen med å sette inn en skaitrukket plate i åpningen var jo helt børs :yesnod: Den kommer jeg nok til å prøve å kopiere.

Link to post
Share on other sites

Famgoas løsning ser veldig flott ut,men 2 små luker slipper ikke mye lys inn. Og det blir bare ett "høl" å stikke huet opp av liksom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det jeg er litt skeptisk til også.

Med "kalesjeløsningen" er det i likhet med løsningen din god plass å stikke både kroppen og hodet opp av åpningen.

Jeg tenker for tiden så det knaker for å prøve å finne varianter av løsningen din, for den er ganske fin.

Kan det kanskje lages en slags skinne eller lokk i pleksiglass over henglsene for å tette rundt hengslene ?

Kanske det burde være et lokk pr hengsel, og materialet i midten mellom hver hengsel skulle vært bredere?

Problemet da blir kanskje å fine en løsning på hvordan skinnen skal bevege seg da luken åpnes.

Dette løser seg kanskje selv med en hengsel på utsiden av hver skinne, og så vil skinnen "gli" innover når luken åpnes.

Hvis hver luke deles, må man ha et lokk pr luke over hengslene.

Disse igjen trenger ikke hengsles, men festes på den ytre delen av luken.

 

Vedlagt en enkel skisse:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2203/Takluke_Tresfjord.gif

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette sysler jeg også med om dagen.

Har bestilt King Starboard plater fra Maritim i Arendal.

Hadde først tenkt å bruker plexiglass, men ser ikke helt hensikten med å lage "drivhus".

Derfor fant jeg disse platene i maritim-katalogen som jeg tror er perfekt hvis man vil unngå alt arbeidet med å lage støpeform og støpe luken i glassfiber.

Tanken er å feste en plate på midten oppe på den kanten som dekker åpningen.

Denne platen blir skrudd fast med tetningsmiddel (feks.: Tec7 eller sikaflex).

Deretter blir en lekte/list av platen skrudd fast under platen på hver side av åpningen slik at det blir en jevn flate rundt de 2 gjenværende åpninger.

På denne kanten blir det limt fast en teningslist som går helt rundt i begge åpninger.

Deretter blir det skjært ut 2 luker av samme materiale som blir hengslet og påsatt 2 lukelåser i hver luke.

Skal montere dette til helgen, så jeg kan prøve å få lånt et kamera og dokumentere denne "oppskriften".

Mvh

Link to post
Share on other sites

Alle veier leder til Roma? Venter med spenning på Firefighters løsning.

Ideen din med større midtdeler løser egentlig ikke noe problem Das Boot. Annet enn at du minsker problemet med svære luker og parkerings problemer av disse. Det er jo ikke å forakte.

Den optimale løsningen er hvis du kan få til å lage en skyveluke. Da er alle lekkasje problemer ikke eksisterende. Ta en kikk på Tristan 315,den båten har en genial enkel skyveluke.

Og det var den båten som gav ideen til meg. Hadde det bare ikke vært for den opphøyningen i akterkant av hardtopen så hadde Tristan løsningen kunnet adopteres direkte.

En ting en kan gjøre for å sikre seg mot lekkasjer er å bruke kalesja over takluka. Jeg har valgt ikke å gjøre dette da jeg tror det ikke blir særlig pent. Etter litt pusling og banning med gummibåt duk er tettheten tilfredsstillende. Men så er det på`n igjen når lukene deles igjen.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Nåværende eier av formen, N. Nissestad i Oslo, ønsker å selge den. Han har støpt en takluke til seg selv og vil selge den videre for kr. 3000,- + fraktomkostninger. Noen som er interessert i å bli med som 'del-eiere' ?

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Heisann Firefighter!

 

Løsningen din så jo både elegant og enkel ut. Tror du at du kan legge ut et bilde der luka er åpen, slik at det blir enklere å se hvordan tettingen er utført, eventuellt forklare dette litt klarere (for dummies :confused: ). Trur du det ville være mulig å bruke samme løsning, men lage lukene i vanlig flatt pleksiglass?

 

Er du fornøyd med løsningen så langt?

 

På forhånd takk

 

Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Ja det er både tett og det ble lysere under hardtoppen.

Kan prøve å låne kameraet av en kompis.

Men det er enkelt forklart slik at jeg har kuttet til en bit som er ca 8 cm bred x 75 cm lang, som er festet med skruer under hengslene slik at ca 4 cm er under den midtre platen, og ca 4 cm av platen lager en leppe i åpningen.

Da blir det en jevn kant rundt åpningen hvor det er plass til en tetningslist.

Så har jeg i tillegg skrudd fast 2 eike lekter på 21x70 mm for å stive av taket.

Disse skal senere oljes med teakbeis, for å få likt utseende som resten av treverket i båten.

Mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...
Jeg lurer også på å sette en batteri bank i motor rummet , noen som mener dette er ille dumt?

 

Jeg har alle batterier i motorrommet, og der har de stått siden båten var ny for 32 år siden. Fungerer helt upåklagelig det! På grunn av motorens luftforbruk er jo motorrommet den best ventilerte plassen i hele båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har alle batterier i motorrommet, og der har de stått siden båten var ny for 32 år siden. Fungerer helt upåklagelig det! På grunn av motorens luftforbruk er jo motorrommet den best ventilerte plassen i hele båten...

 

Hei.

Takker for svar:-)

Det er jo ganske logisk det du sier da.

Noen bemerker det med høy tempratur samt av gassing fra batteriene, men meningene er mange.

Skal sette inn en bank på et 115 amp start å tre 115 forbruk, vi veldig gjerne ha banken samlet

for det første blir det mere ryddig samt mindre kabling slik jeg tenker.

Tidligere eier av båten hadde til og med batteri i aktercabinen undre hodet på ungene:-(

Link to post
Share on other sites

Nåværende eier av formen, N. Nissestad i Oslo, ønsker å selge den. Han har støpt en takluke til seg selv og vil selge den videre for kr. 3000,- + fraktomkostninger. Noen som er interessert i å bli med som 'del-eiere' ?

 

Hei Messy. Meldte min interesse for å være deleier på formen og lage luker. Hva er status nå. Interessert i dugnad for å støpe flere luker?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...