Jump to content

Vennetjenesten: Spørsmål og kommentarer


Walter_S

Recommended Posts

Så var vi igang med nye diskusjoner rundt et "brennhett" tema, noe som fra nå av og fremover til sommeren, blir virkelig aktuell for mange av oss!

 

Her skal det diskuteres :flag: - argumenteres og stilles spørsmål angående den nye "tjenesten" som lanseres (foreløbig på prøvestadiet) i dag.

La oss, sammen finne den beste løsningen for alle medlemmer!

 

.......... og fortsetter diskusjon om hvordan vennetjenesten skal fungere i praksis. La oss gjennomdiskutere forskjellige problemstillinger i forbindelse med vennetjenesten og hvordan vi skal komme i mål.

 

Vennetjenesten finnes her.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at der kan være et behov for å komme i kontakt med "speidere" ganske raskt.

Skal ting gå raskt må man bruke telefon. Da må "speiderne" oppgi et telefonnr. som de kan nås på. Jeg har forståelse for at mange ikke vil oppgi sitt telefonnr. på nettet, men finns der en løsning på dette? Jeg har tenkt litt på at noen få oppgir sitt telefonnr. og at de så har en liste med nummer til alle "speiderne". Er det en løsning, eller er der andre forslag??

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Diskusjon om hvem som skal få tilgang til Vennetjenesten!

 

Walter_S har mottatt en IM av et medlem - hvor vedkommende er positivt innstilt til tjenesten, men vil vente med å sette seg på listen. Han er ikke fornøyd med at "hvemsomhelst" (les: Ikke-medlemer) kan lese denne tråden og dermed er det "fritt frem" for å kontakte en av speiderne.

 

IM:

" Er positiv til baatplassens vennetjeneste,men tar forbehold føreløpig til det kun er medlemmer som har adgang.Slik "det" er lagt opp nå ligger det tilgjengelig på ' Åpent Forum' for alle som leser på baatplassen. "

 

Hvordan skal vi løse dette? Forutsetningen er klar, Vennetjenesten er kun for medlemmer av baatplassen.no - men har vi egentlig noe kontroll over det?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Hvordan skal vi løse dette? Forutsetningen er klar, Vennetjenesten er kun for medlemmer av baatplassen.no - men har vi egentlig noe kontroll over det?

Er ikke det bare å be om brukernavnet til vedkommende og så se om dette står i medlemslista? For å unngå at noen "låner" et brukernavn, kan man sende en IM til vedkommende bruker, så ser man fort hvor landet ligger. Hvis dette fortsetter like bra som det later til å ha startet, kan det hende jeg titter på en databaseløsning om ikke altfor lenge, og da blir den liggende på medlemsområdet hvor besøkende ikke har adgang.
Link to post
Share on other sites

Hadde nesten regnet med at flere skrev seg på listen. Er det noen begrensninger/ulemper, slik ordningen nå er skissert, som gjør at akkurat ikke du har meldt deg på? Fint om noen kunne si litt om det, så kan evt. opplegget endres litt, slik at enda flere blir med. Det hadde vært artig om vi etter hvert dekket størsteparten av landet.

 

En ting jeg har tenkt på, er dette med mulighet til å ta digitale bilder. Slik det står i innledningen til påmeldingen, er det fort gjort å oppfatte det dithen at man ikke behøver å melde seg på hvis man ikke har denne muligheten. Dette mener jeg er litt uheldig. Selvsagt er det er stor fordel om man har kamera, men man kan likevel få et godt utbytte av et lite speiderbesøk, selv om vedkommende ikke har kamera. Og selv om man ikke har kamera selv, er det kanskje en nabo, en slekning, eller noen på jobben som har? Eller ofte har selgeren kamera så man kan veilede denne til å ta de bildene kjøperen ønsker.

 

Kom igjen alle dere som ikke har meldt dere på. Hvis dere rett og slett ikke har tro på ordningen, mener dere ikke har noe å tilføre, eller ikke har anledning, er det greit. Men er det andre grunner som kanskje enkelt kan løses, er jeg sikker på at Walter_S og Jensen_Fra_Vest vil sette pris på å høre litt om det. :smiley:

 

Husk: Før eller senere kan du selv kanskje dra nytte av en speider, og da er vi alle tjent med flest mulig å velge mellom, slik at det også finnes noen i nærheten av den aktuelle båten.

Link to post
Share on other sites

Hadde nesten regnet med at flere skrev seg på listen. Er det noen begrensninger/ulemper, slik ordningen nå er skissert, som gjør at akkurat ikke du har meldt deg på? Fint om noen kunne si litt om det, så kan evt. opplegget endres litt, slik at enda flere blir med. Det hadde vært artig om vi etter hvert dekket størsteparten av landet.

Kommer, skriver meg inn når alt er klart. Venter på digitalt kamera og  :eek:utstyr til å kjøre på land med :cool:.

Da kan jeg ta Hvaler så slipper Walter S å passere  :cryin:bommen :smiley:.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Diskusjon om hvem som skal få tilgang til Vennetjenesten!

 

Walter_S har mottatt en IM av et medlem - hvor vedkommende er positivt innstilt til tjenesten, men vil vente med å sette seg på listen. Han er ikke fornøyd med at "hvemsomhelst" (les: Ikke-medlemer) kan lese denne tråden og dermed er det "fritt frem" for å kontakte en av speiderne.

 

IM:

" Er positiv til baatplassens vennetjeneste,men tar forbehold føreløpig til det kun er medlemmer som har adgang.Slik "det" er lagt opp nå ligger det tilgjengelig på ' Åpent Forum' for alle som leser på baatplassen. "

:nono:  Er litt avventende jeg også. Er i tillegg litt skeptisk til å legge ut for mye personlige opplysninger åpent på nettet.
Link to post
Share on other sites

Er litt avventende jeg også. Er i tillegg litt skeptisk til å legge ut for mye personlige opplysninger åpent på nettet.

Takker for innspillet. Det er kanskje misbruk av listen, dvs. at andre enn medlemmene kan benytte seg av den, som bekymrer flest? Jeg har tenkt litt på dette siden dette ble tatt opp. Hvis man ikke oppgir telefonnummer og heller ikke har oppgitt privat email i sin profil, er det ganske vanntett. Eneste måten å få kontakt på da er at man selv er innlogget (Medlem) slik at man kan sende IM til noen på lista for å oppnå kontakt. Det vil si at det er umulig for andre enn medlemmer å få tak i en slik det er nå.

 

Øvrige opplysninger som sorterer under personlig, kan være landsdel, kommune og postnummer. Men har man ikke annet enn brukernavnet (Ref. kommentaren over), er vel risikoen ved å oppgi dette forsvinnende liten?

 

Slik jeg ser det, er det først når man oppgir telefonnummer, at man gjør seg litt mer synlig. Det er dette som er den viktigste utfordringen å gripe tak i, slik ordningen er nå. Mange ønsker ikke å legge ut telefonnummer helt åpent. Men gjør man ikke det, kan man risikere å gå glipp av  det store kuppet ved at kommunikasjonen går via IM og at denne ikke blir lest raskt nok.

 

La meg se - dette er situasjonen:

 

* Telefon/mobil bør være tilgjengelig så man får rask kontakt ved behov

* Kun medlemmer skal ha mulighet til å hente ut dette

 

Bare en ide: Hva hvis de ansvarlige for tjenesten, i tillegg til selve tråden med påmeldinger, vedlikeholder en egen oversikt som ligger på det passordbeskyttede medlemsområdet vårt hvor telefonnummer inngår? Da er det kun tilgjengelig for medlemmer, men man får tak i det raskt når man trenger det. På lista behøver det ikke stå annet enn brukernavn og telefon/mobil.

 

Men så vil kanskje noen uansett føle det ukomfortabelt at telefonnummer ligger ute i en slik samleliste. Da har vi et kriterie til som ligger til grunn for en bra løsning:

 

* Det beste hadde vært at man selv aktivt må gjøre noe for å få tak i telefonnummer

 

Dette hadde vært det beste. Men jeg ser ikke helt for meg mekanismen som skal styre dette. En manuell løsning er foreslått ved at Walter_S og Jensen_Fra_Vest sitter på telefonnumrene og gir ut disse ved henvendelse. Men da gjør vi oss avhengige av at man får tak i dem når man trenger numrene. Får man ikke tak i dem, er vi like langt som hvis man ikke har numrene i det hele tatt. Og i teorien kan jeg utgi meg for å være et medlem jeg ser i forumet er bosatt langt unna disse to når jeg tar kontakt, så da blir det langt på vei det samme som at numrene ligger åpent ute - med den forskjellen at det dreier seg om å utgi seg for å være en annen enn den man er.

 

Noen som har forslag til en løsning som evt. kunne programmeres slik at vi får noe automatisk som fungerer ihht nevnte kriterier? Noen som har vært borte i tilsvarende andre steder på nettet som kan fortelle hvordan det er løst andre steder?

Link to post
Share on other sites

Hei

Det må være lov til å si nei uten videre begrunnelse.

Vurderer å melde meg på selv, men det er ikke alltid at det passer.

Den som spør må kunne respektere dette uten at det blir noe mer

ut av det.

Medlemskap gir ikke særlig beskyttelse mot misbruk tror jeg, ett minutts

"knotting", så er du medlem.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

....Det må være lov til å si nei uten videre begrunnelse. ...Den som spør må kunne respektere dette uten at det blir noe mer ut av det.

Vet ikke om du sikter til innlegget mitt, men i tilfelle - det var derfor jeg også skrev: "Hvis dere rett og slett ikke har tro på ordningen, mener dere ikke har noe å tilføre, eller ikke har anledning, er det greit. Men er det andre grunner som kanskje enkelt kan løses...". Hensikten med innlegget mitt var å få feedback på om noe kunne gjøres med selve ordningen slik at vi også får med de som i utgangspunktet kunne tenke seg å være med, men som av ulike grunner ikke har meldt seg på. :smash:

 

Lagt til i ettertid: Ups! Ser at innlegget ditt kan tolkes på minst to måter. Mulig jeg tolket det på en av måtene som er feil... I ettertid fikk jeg følelsen av at du sikter til den som evt. kontakter speideren når du nevner at det må være lov å si nei uten videre begrunnelse. Jeg tolket det dithen at du mente det måtte være lov å ikke melde seg inn i speiderordningen uten at det må begrunnes noe videre. Hmm... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at mange ikke liker å komme med for mange opplysyninger på nettet, men jeg mener likevel at telefon er et "must" i denne sammenheng. Jeg tror at det bedste hadde vert at 2-3 personer har en liste med speidernes telefonnumre. Disse 2-3 personer må jo oppgi deres telefonnummer på en medlemsside. Jeg kan gjerne gjøre det.

Som giver skriver er ikke medlemsskap vanskelig å skaffe, så jeg tror ikke at det beskytter noe serligt, men det må selvfølgelig vere et krav. Jeg er sikker på at der er flere der har meldt seg inn for å skrive en gratis annonse, for så alldrig å vise seg igjen. Selv ville jeg kanske lure litt om jeg fikk en telefon fredag kl. 19:00 fra et medlem jeg så hadde meldt seg inn samme dag.

Er det teknisk muligt at påmelding sker via tråden der er lagt ut på medlemssiderne, eller skal vi ta' det via IM?

 

Dette var veldig raskt skrevet, og kanske ikke helt gjennemtenkt, men det var det første der slog meg.

Ellers vil jeg takke til alle der har meldt seg på. Også takk for innspill i denne tråden. Dette har jeg tro på. :smiley:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Øhh - nå er jeg ikke helt med. Kan du forklare hva du mener her? :lol:

Skal prøve. På medlemssiderne er der en tråd (jeg tror at det heter det) hvor påmeldte "speidere" er registerert. Tråden er vel lik den som er limt øverst på forumssiden. Det som ikke er likt, er at medlemssiden er at medlemssiden ikke er tilgjengelig for gjester. Hvis påmelding for speiderer var på medlemssiden, kunne ikke gjesterne få tak i speiderne.

Hvis opplysningerne om speiderne ikke var tilgjengeligt på forumssiden ville tjenesten vere litt mere lukket (les: for medlemmer). Muligt at jeg ikke forklarte meg rigtig, og at jeg ikke svarte på det du lurte på. Jeg sender deg en IM, med mitt mob.nr. Hvis du ringer meg i morgen (torsdag), skal jeg prøve å forklare meg litt bedre.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Medlemskap gir ikke særlig beskyttelse mot misbruk tror jeg, ett minutts

"knotting", så er du medlem.

mvh

giver

Det er riktig, men med ett minutts knotting, kan man også sjekke om f.eks hvor mange inlegg de ulike medlemmene har. Nytt medlem = ingen / få inlegg = ingen hjelp ? Ikke alle har konstant skrivekløe, men er man registrert 3 timer før henvendelsen om en besiktigelse kommer, er det vel lov til å tenke sitt... ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ligger i sakens natur at speidere / medlemmer ikke har lyst til å legge ut sine respektive telefonnummerne. Det må vi bare innse og leve med. Jeg personlig har også forståelser for det. Det er visse ting man ikke gjør på www.

 

Tror også at det er flere av medlemmene som kunne tenke seg å stille som speidere, men som foreløpig er avventende. Det er også ganske naturlig.

 

Så var det det med antall som har skrevet seg på listen. 19 stk. i skrivende stund, godt fordelt både på innlandet og langs hele kysten. Mangler riktignok Akershus / Oslo hvor det hver år omsettes et enorm antall av bruktbåter. Er Oslofolk mere skeptiske (travelt opptatt?) eller er det problemstillingen som Lasse tok opp - omkostninger med bompenger og lign. - som gjør at man er tilbakeholdent?

Vi har nå følgende speidere på plass:

 

Oppland (Lillehammer-Gjøvik)

 

Østfold (Fredrikstad) 2 stk.

Østfold (Spydeberg)

 

Vestfold (Tønsberg)

Vestfold (Holmestrand)

Vestfold (Sandefjord)

 

Telemark (Drangedal)

 

Aust-Agder (Arendal)

Aust-Agder (Grimstad)

 

Vest-Agder (Søgne)

 

Rogaland (Stavanger)

Rogaland (Sandnes)

Rogaland (Karmøy)

 

Hordaland (Øygarden)

 

Sogn og Fjordane (Stryn)

 

Sør-Trøndelag (Trondheim) 2 stk

Sør-Trøndelag (Skaun)

 

Vi må også huske på at foreløbig er dette en PRØVEORDNING - vi kan sikkert, som Batdilla allerde har antydet, lage et bedre system, hvis det viser seg at behovet er tilstedet og tjenesten fungerer etter forutsetning.

 

Antageligsvis må vi bare basere oss på forespørsler via IM foreløbig. Personlig tror jeg også at det vil fungere bra. De fleste her på baatplassen.no er jo rene "junkies" når det gjelder å få sin "daglige dose"!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For meg er det i alle fall ikke omkostningene. Kjører såpass mye bil i løpet av året at en tur fra eller til spiller null kasserolle... :smiley:

- men; tida strekker ikke alltid til, desverre. Men en tur i ny og ne er jo gøy da, spes med båtspaning, kanskje jeg skulle melde meg .. Tenke tenke litt til da....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

- men; tida strekker ikke alltid til, desverre. Men en tur i ny og ne er jo gøy da, spes med båtspaning, kanskje jeg skulle melde meg .. Tenke tenke litt til da....

Suzuki

:smiley: Samme her! Følger godt med fra sidelinjen foreløpig. Er absolutt ikke avvisende til tjenesten, for dette er jo et kjempebra tiltak! Skal ikke se bort fra at jeg kan komme til å gjøre bruk av den selv en gang i fremtiden. :smiley:. Bor jo i et område uten særlig dekning foreløpig ser jeg, så jeg får gruble litt til tror jeg.   :smiley:
Link to post
Share on other sites

.........- men; tida strekker ikke alltid til, desverre. Men en tur i ny og ne er jo gøy da, spes med båtspaning, kanskje jeg skulle melde meg .. Tenke tenke litt til da....

Ja, det var det med tiden, da, Suzuki! :cheers: ......kanskje det bedrer ser utpå her?

 

:drink: Samme her! Følger godt med fra sidelinjen foreløpig. Er absolutt ikke avvisende til tjenesten, for dette er jo et kjempebra tiltak! Skal ikke se bort fra at jeg kan komme til å gjøre bruk av den selv en gang i fremtiden. :drink:. Bor jo i et område uten særlig dekning foreløpig ser jeg, så jeg får gruble litt til tror jeg.

Ja, Moss hadde vært midt i blinken, det, GeirFrode! :lol:

 

Godt å høre at flere synes at tiltaket er positivt og at flere "sitter på gjerde" og kanskje kommer til etterhvert....... :lol: du vet, sammen er vi sterke.... :wink:

 

Uansett så er det godt å få tilbakemelding på hva dere syns, enten det er den ene veien eller den andre.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Vi har nå følgende speidere på plass:

 

Oppland (Lillehammer-Gjøvik)

 

Østfold (Fredrikstad) 2 stk.

Østfold (Spydeberg)

....

Dette var en grei oversikt, Walter. Inntil vi evt. får en databaseløsning med søkemuligheter, hadde det vært greit for oversiktens del og hatt en slik oversikt et sted. Tror du at du og Jensen_Fra_Vest kunne ajourføre denne oversikten fra tid til annen? Kanskje lime den inn nederst i det innledende innlegget i påmeldingstråden?
Link to post
Share on other sites

Skal prøve. På medlemssiderne er der en tråd (jeg tror at det heter det) hvor påmeldte "speidere" er registerert. Tråden er vel lik den som er limt øverst på forumssiden. Det som ikke er likt, er at medlemssiden er at medlemssiden ikke er tilgjengelig for gjester. Hvis påmelding for speiderer var på medlemssiden, kunne ikke gjesterne få tak i speiderne. Hvis opplysningerne om speiderne ikke var tilgjengeligt på forumssiden ville tjenesten vere litt mere lukket (les: for medlemmer).

Jeg har tenkt litt og lansert en mulig løsning for Teknisk. Poster svar når det er diskutert i Teknisk.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...