Jump to content

Hva er seatracking


Blobb

Recommended Posts

visst er det tillåtet,

 

har skrivit litt om AIS tidl,  det finns AIS transponders för fritidsbåt eller

mindre fartyg som ikke omfattes av tvånget att ha AIS-transponder, vilket

alle store fartyg skall ha fra neste år,

 

men dessa litt mindre AIS-transpondrarna sender ikke ut like mycket info

o like ofta som proffs varianterna!

 

en fritidsbåt-AIS koster runt 10-15' enl vad jag hört kommer förmodligen

att bli mycket billigare eftersom teknikken er relativt enkel!

 

utöver själva transpondern behöver du ett kartprogram som grejjar o ta

emot AIS-infon

 

http://www.sealinks.net/

 

http://www.transpondertech.se/

 

kopierade detta fra tidl inlegg

 

Lite förkortatt går det ut på att resp. fartyg automatiskt sender ut sitt navn + posisjon og

fart + en del annen info via en transponder på en av VHF-kanalerna.

 

Samtliga fartyg inom VHF-rekkvidden kan då ta emot dessa signaler og plotta det

i sin egen plotter!

 

Tror redan att det är under införande inom yrkessjöfarten för vissa fartygskategorier,

som en del av GMDSS-systemet !

 

Det finns redan en transponder för fritidsbåtar (klass B), sender bare den viktigaste

infon navn,posisjon, fart og några uppgifter till ca 2ggr/min !  (prisklass ca 10-15' kr efter

vad jag lest i någon båttidning, kommer med stor sannolikhet att bli mkt billigare inom

en snar framtid!)

 

Tenk vad många gånger man lurat på om stora fartyg  ser mig på radarn eller ej !?

Då kan man slå på 'transpondern' og sende iveg sitt navn o posisjon!

eller du nattetid eller i dimma skall passera en väl trafikerad led  

(exempelvis lederna som går runt Skagen!) där passerar ungefär 400 fartyg/ dygn med en fart på mellan 10-25knop!  Veta att dessa stora fartyg ser oss mindre båtar!

 

Jag tror att inom några år kommer många av oss att ha en sådan här ombord,

lika viktig som VHFén eller GPS'en iallafall för dom fritidsbåtar som rör sig över lite  

större vatten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hmm.  dette er jo litt spennende for alle oss med duppeditt-mani :flag:

 

Hadde jo vært knall å hatt dette i båten.  Du hadde sett hvor kompisbåtene befant seg, hvor det var sammenklumpinger på gang, hvem som lå i horisonten og fisket eller seilbåten som såvidt var synlig langt der ute.  

 

Dette som ekstrabonus ift. sikkerheten det også er for småbåter, hvor du kan bli oppkalt, eller kalle opp på samme måte som yrkestrafikken.

 

Vi får satse på at prisen faller :confused:

Link to post
Share on other sites

det er ett fantastiskt hjälpmedel,

 

har varit ute her i Göteborgshavn, med all dess trafikk, man ser på skjärmen

nesten all data om fartyget man möter,  kan til og med  sende små email till dem,

eller direkt ropa upp dem med navn eller DSC!

 

för oss med mindre båtar så behöver vi ikke tenke på om deras radar ser oss

utan alle inom vår VHF-horisont ser oss på sin skjärm!

 

jag tror detta kommer slå igenom stort, iallfall för de fritidsbåter som rör sig

över lite större vatten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest knutsen

Hei Båtfolk

 

Daglig får jeg mange telefoner fra båteiere over hele landet. En båtprat er veldig hyggelig, siden jeg selv er en meget aktiv båtmann, som er opptatt av sikkerhet i båten. Det kommer for tiden litt for mange henvendelser fra den enkelte båteier, som ønsker informasjon om sikringssystemet SeaTracking.  

Vennligst ta kontakt med din båtforening, med forespørsel om de har fått informasjon om systemet. Båtforeningens styre må eventuelt bestille prospektet hos: AutoTrap a.s. Postboks 8034   4068  STAVANGER, eller på e. mail : knutsen@autotrap.no   En del informasjon ligger også ute på vår internettside: www.autotrap.no

 

 

 

Med vennlig hilsen

John W. Knutsen

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

TIDLIDERE INNLEGG ..........

SeaTracking varslingssystem for båtfolket vil bli lansert via din båtforening, dersom havnestyret går inn for det og dermed gir foreningens medlemmer tilgang til systemet.  

Produktet som er utviklet i vårt selskap, som er lokalisert i Rogaland Kunnskapspark i Stavanger.  

 

Se vår hjemmeside www.autotrap.no    

 

Systemet vil koste båtforeningen kr. 93,- pr. registerert båtplass, som er en engangsutgift.  

Båteieren vil da kunne etablere varslingssystenet. Registreringsenheten som varsler deg via mobiltelefonen dersom din båt blir stjålet og i tillegg klarer å spore ( stedsangive) hvor båten er, koster kr. 744,-. Dersom du ønsker utvide funksjon som varsler om innbrudd, lav spenning på batteri og forsøk på oppstart koster terminalen kr. 2.232,-. Det er fullt mulig å kople til andre former for varsling, slik som høy vannstand i båten, varsel om gass eller bensindamp lekkasje osv. osv.  

Båteier får en årlig kostnad på tilknytning til systemet på kr. 124,- alle priser er inkl. mva.  

Gjør en henvendelse til båtforeningens styre for mer informasjon. Dersom styret ikke har fått informasjon, vil dette bli utsendt fra oss ved henvendelse.

 

For å få systemet som FG produkt, med rabattgivende status, skal systemet virke i markedet en tid, men Gjensidige Nor  har allerede gitt 10% rabatt på forsikringen for varslingsmodulen. Vi regner med at de andre selskapene kommer etter.

 

Med vennlig hilsen  

John W. Knutsen

 

knutsen@autotrap.no

Link to post
Share on other sites

Takk Knutsen

Dette er jo et forholdsvis billig alarmsystem,hvis det er flere båter i samme havna som vil ha systemet.

Det med at den varsler høy vannstand  på sms er jo genialt, det er jo ikke få båter som går til bunns i løpet av året pga for mye snø eller annen nedbør bør kikke litt nermere på dette her

Hilsen

BLOBB

sunseeker martinque

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Er det flere der ute som har Seatracking i havna der dere har båten...........?

Hva erfaring har dere....?

 

Vi har dette hos oss men har hatt litt klatt som vi har vært delvis skyld i selv og endel ikke.

 

Fikk inntrykk av at selskapet sliter såpass økonomisk at de vurderer å kutte ut de mindre havnene de har annlegg i pga. lønnsomheten............... Kjipt for de som har innvestert penger i dette ombord.

 

Jeg blir ikke å montere dette ombord hos meg, blir heller å gå for en GSM Alarm. Tviler på at finanskrisa blir så stor at ingen mobiloperatører virker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Seatracking alarm + kamera i min hjemmehavn, men jeg benytter meg kun av muligheten til å sjekke webcam. Kvaliteten er dårlig, og løsningen er svært ustabil. Web løsningen er utdatert, og kun kompatibel med Internet Explorer.

 

Dette virker som et nokså useriøst firma, til tross for at de har holdt på i flere år. Jeg har også hørt rykter om at de er i ferd med å avvikle driften av selskapet. Rykter kan imidlertid være usanne; og for små firmaer som dette - farlige.

 

Selv har jeg aldri vurdert å installere Seatracking pga de utdaterte tekniske løsningene/prisen på det de tilbyr.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

JA, da har vi fått mail i vår forening om at de har lagt ned driften hos Seatraking.no. Ser ingen opplysninger om dette på websida deres, ei heller Brønnøysund.,,,, Så jeg er usikker på om det kun gjelder mindre havner foreløpig... Men det spørs vel om de ikke stenger hele butikken. Trist for de som har brukt penger på dette!! Fy fabian for noe useriøs dri.......!!

 

Det blir vel Redknows i båten nå tenker jeg... hvis det ikke finnes noe annet bra som noen kan anbefale........

Link to post
Share on other sites

Har fått samme brev. Tror ikke de er så useriøse - bare helt konk... Synd, da de var en av få aktører som ikke skulle ha "blod" for en enkel alarm/sporingssystem. Det opprinnelige systemet (hadde det i forrige båt) hadde for mange begrensninger - men var veldig rimelig. Det nye så adskillig bedre ut, men jeg har aldri prøvd det.

Link to post
Share on other sites

At dette var en useriøs butikk, var vel ikke vanskelig å lese ut fra presentasjonen på websidene Deres.

Makan til webdesign er det lenge siden jeg har sett! Vel, ja - ikke siden - 90-tallet! :lol:

 

Forsøkte jo et par e-poster for å få ut litt info fra disse folka her også, men uten at det ble besvart. Så jeg skygga banen - heldigvis.

Her jeg sitter i dag, ser jeg jo at jeg burde skygga banen når det gjelder andre aktører også: Begynner på H, slutter på anse. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...