Jump to content

Sjøen for alle - messe for få


jonsverre

Recommended Posts

Guest Sparky

Idag ble det messa.

 

Mye god info om produkter og vedlikehold. Fikk kjøpt disse direkte av importøren og slipper å stresse rundt i butikker.

 

Vandret rundt i ca 5 timer uten å se på en eneste av disse nye seilbåter.

 

Softaismaskinen gitt rett vest rett før min bestilling, ellers intet dramatisk å melde.

 

Observert:

 

Et yngre par med liten unge som hadde bæsja i buksa:

Gjett hvem som måtte på do med ungen og hvem som tok barnevogna og fylte med båt-godsaker?

 

Et eldre par:

Gubben : Jeg har handla selvstyring.

Fruen: HVA. Har du handla dette?

Gubben: ...Jeg har BARE avtalt med selgeren og ikke kjøpt noe, båten må jo på vannet.

 

velvel,

 

En grei tur, men arrangørene har ikke lært noe av kødannelsene.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Forrige messe JEG så, var på Sjølyst for 3 år siden... Ville se DENNE! Starta fra Trønderstaden klokka sju, var på messa klokka ett, raste gjennom 4 haller på 4 timer, fant ikke det JEG søkte, tok en matbit og så begynte det betterdø å snø!! (Bra jeg brukte Vitara 4WD TDI) Skuffa, forbainna og med anger på turen, la jeg like så godt inn 4WD og kjørte heim (50 mil). (Etter Tynset var det "sommerføre") Ankomst klokka halv to (om natta), madammen stilte opp med en biff (å nåkka attåt) og var glad for at kontoen var like full som da jeg dro nedover..... :lol:

 

Ærlig talt, for MEG var messa en skuffelse; Var på utkikk etter HT-båt bedre enn den jeg har (under 16oo kg.) men DET fantes ikke! Måtte opp i 5 - 700.000 for å få noe som lignet, men med dårligere komfort. Ja-ja, så fikk jeg i hvertfall konstatert DET!  :lol:  (Unntaket var forresten Rana 640!)

Og så var det motor da.... Den gamle Suzukien på 55 Hk begynner å bli noe sliten; Men så lite intr. selgere er det lenge siden jeg har sett! Sto mest og pratet med hverandre.  Da jeg omsider fikk noen av dem i tale, snakket de nedsettende om konkurrenten! Etter å ha sjekket Yamaha, Suzuki og Mercury, fant jeg ut at 75Hk OptiMax kanskje er tingen? Kommentar??

Observerte bråtevis med håndholdte GPS/Plottere med dårlig oppløsning, et par daycruisere som var hengt opp på veggen i hall C (eller var det hall D?) samt at PRISENE var dobblet på 3 år.... :lol: (Feil person på feil sted til feil tid?)  :lol:

I dag var det sol og pluss 5 grader her. Slo av TV-en for Holmenkollen var tåkelagt (Al Qaida??) Tar ut båten neste helg for vårpuss, og er glad for den skuta jeg har. (Kankje DET var det beste med hele messa, for MEG?  :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, for MEG var messa en skuffelse; Var på utkikk etter HT-båt bedre enn den jeg har (under 16oo kg.) men DET fantes ikke! Måtte opp i 5 - 700.000 for å få noe som lignet, men med dårligere komfort. Ja-ja, så fikk jeg i hvertfall konstatert DET!  :confused:  (Unntaket var forresten Rana 640!)

Var på messa lørdag og søndag jeg også, jf. min tidligere tråd om vurdering av Rana 640 vs. Tobias 21. Ranabåten var fin den, men prisene har steget fælt. Med hekkaggregat blir den nesten 500.000, - er den verdt det? Med påhenger riktignok en del lavere, men...

Dessuten, varmt i hallene så svetten silte, ute var det bikkjekaldt og snøstorm. Glad jeg er tilbake til snøfritt Sunnmøre og 12 varmegrader i dag... Starter på båtpussen på gamlevraket straks messefølelsen av glitter, glamour, velur og stas har lagt seg... Men akkurat i dag virker gamlebåten akk så gammel, sliten, matt og billig...  :blush:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har hatt anledning til å være en tur innom messa for å ta mange bilder av den nye båten.

 

Jeg synes massa ser flott ut.

 

Min utfordring ligger i å ha kapasitet til å registrere alt det som blir fortalt av svært kvalifiserte forhandlere.

 

Har vurdert å ta med digital lydopptaker for å høre på forklaringene i etterkant.

 

Selv om jeg ikke - tror jeg - kommer til å kjøpe båt med IPS er det ordentligt stimulerende å se hva dette systemet klarer av manøvreringer.

 

Jeg tror at glade båtfolk har noe å se frem til, både for å erfare at egen båt er uovertreffelig og for å oppleve drømmen som kanskje engang går i oppfyllelse.

 

Drømmene om det perfekte båtliv gjelder vel for flere av oss skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvis du vil?

Vi er døve venner (deafboatclub) som arranger båttreff messe og pub.

http://www.deafboatclub.com/

At-le :wink:

Morsomt at dere arrangerer dette. Jeg regner med at de færreste forhandlere kan døvespråk, så da slipper dere i hvertfall å høre alle mer eller mindre reelle salgsargumenter fra dem :lol: Et seriøst spørsmål: har dere med tolk eller klarer dere å lese på munnen det selgerne sier?

 

Dette med Sjøen for alle - messen for få synes jeg i beste fall er en sterk fordreining av vireligheten. Jeg har ikke vært på årets messe ennå siden den fortsatt er under bygging, men de siste årene jeg har vært på messen har mitt inntrykk vært at det har vært båter i alle prisklasser. At dyre båter tar større plass er naturlig fordi de er større. Men antall "billige" båter har vært større enn antall "dyre" båter. Men at båter generelt blir større og dyrere er et faktum som er drevet av at stadig flere får mer penger å legge i båt.

Link to post
Share on other sites

Morsomt at dere arrangerer dette. Jeg regner med at de færreste forhandlere kan døvespråk, så da slipper dere i hvertfall å høre alle mer eller mindre reelle salgsargumenter fra dem :lol: Et seriøst spørsmål: har dere med tolk eller klarer dere å lese på munnen det selgerne sier?

 

Dette med Sjøen for alle - messen for få synes jeg i beste fall er en sterk fordreining av vireligheten. Jeg har ikke vært på årets messe ennå siden den fortsatt er under bygging, men de siste årene jeg har vært på messen har mitt inntrykk vært at det har vært båter i alle prisklasser. At dyre båter tar større plass er naturlig fordi de er større. Men antall "billige" båter har vært større enn antall "dyre" båter. Men at båter generelt blir større og dyrere er et faktum som er drevet av at stadig flere får mer penger å legge i båt.

Hei Bitteliten.

Vi døve har ikke problem kommunsjon selger, hvis vi forstår ikke hva han sier. så det er ikke problem skrive et lapp ungår mistforstår :discuss:

Det er jo lov å drømme eier dyre båter, men har ikke nok penger :lol: Jeg kan selger vår hjem og kjøpe "ny båt" å bo hele år eller bo campingvogn i Bogstad campingplass :lol::lol::lol:

Men min kona vil ikke, bare båt i sommer. :nonod::headbang:

obs bitteliten. kommer du også pub sammen oss????? :confused: eller :nono:

http://www.metacafe.com/watch/38166/voodoo_magic/ At-le :flag:

Redigert av at-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delte meninger om messa ser jeg. Syns dere er heldige som får ta turen. Det blir for langt fra Vestlandet så det blir første gang på mange, mange år jeg ikke får sett denne messa. Et høydepunkt spør du meg og det er sikkert bra i år også... Messa i Bergen var et plaster på såret, men kan ikke sammenliknes. Eneste som var bedre i Bergen er at du har noen båter i sitt rette element der da.. :sailing:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvordan man opplever messen er vel litt opp til hvilke forutsetninger man setter seg før man går til messen vil jeg tro... de fleste gleder seg, mens noen få irriterer seg... Ingen kan gjøre alle til lags, desverre

 

De som går dit for å ha en hyggelig stund sammen med andre båtmennesker finner jo nesten alle slike messer spennende og og hyggelige... masse kjekt å ha ting osv...

 

De som går dit for å kikke på hva som tilbys av nye båter i markedet kan jo også ha en riktig så trivelig stund der vil jeg tro.

 

De som drømmer om ny båt eller duppedings kan jo også ha en hyggelig stund der, det koster jo ikke mere enn inngangsbilletten..

 

De som går dit i håp om finne stort utvalg i brukte båter kan nok risikere å bli skuffet siden dette ikke er noen utpreget bruktbåtmesse...

 

Personlig så ser jeg ikke noen grunn til å kritisere slike messer, eller komme med negative bemerkninger om hvor dårlig messen er eller at det bare er dyre båter osv.... siden det er helt frivillg å gå dit, både for meg og sikkert de fleste andre også vil jeg tro(med unntak av noen kjærringer da, og de som oppfører seg slik :wink: )...

 

Jeg er så glad for at jeg har evenen til å se det positive i slike messer som jeg velger å besøke, enten det er båt eller hardangersøm..... Da har man så mye større utbytte av messene ogkan glede seg over det man ser, samt at man kan noen hyggelige samtaler om det man interesserer seg for.....

 

Det jeg ikke finner interessnt på slike messer går jeg enkelt og greit rett forbi uten å komme sleivete utspill eller ubegrunnet negativ kritikk der og da eller i etterhånd...... f.eks. her på BP.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på messa på lørdag og gleder meg veldig. :flag:

 

Men det er en ting jeg synes er litt synd med varemessa på Lillestrøm og det er at de tar seg så sinnsykt godt betalt av utstillerne. Sammenlignet med messer i utlandet som er MYE større må utstillerne ut med nesten dobbelt så mye for kvm de leier i Lillestrøm. Jeg har ikke sett årets messe(siden den tross alt ikke har åpnet enda), men tror nok at bredden kunne vært mye mer spennende og variert hvis det hadde vært råd for fler bedrifter som driver med båter og båtutstyr å delta.

 

sees kanskje på lørdag folkens :yesnod:

Link to post
Share on other sites

det må vel være mulig å si at man synes det er rart at man må stå 30 min i kø for å kjøpe seg en pølse, og samtidig neppe klarer å karre til seg et bord til å hvile slitne messebein ved, i en helt nybygget messehall, uten å bli oppfattet som surmaget eller gretten ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Personlig så ser jeg ikke noen grunn til å kritisere slike messer, eller komme med negative bemerkninger om hvor dårlig messen er eller at det bare er dyre båter osv.... siden det er helt frivillg å gå dit, både for meg og sikkert de fleste andre også vil jeg tro(med unntak av noen kjærringer da, og de som oppfører seg slik :wink: )

.........

Det jeg ikke finner interessnt på slike messer går jeg enkelt og greit rett forbi uten å komme sleivete utspill eller ubegrunnet negativ kritikk der og da eller i etterhånd...... f.eks. her på BP.

Dette minner om trang til sensur Sydvesten :wink: ! Selvfølgelig skal vi kritisere! På samme måte som du går forbi det du ikke liker på messa, kan du jo selv bare hoppe over kritiske innlegg her på båtpassen! Selv går jeg nesten hvert år på Båtmessa, elsker og hater det. Og jeg har sterkt behov for å kritisere. I år har jeg ikke tid, så i denne omgang skal du få slippe min kritikk...... Men neste år..... :lol:
Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne vært på messa om jeg hadde vært i området. Det var jeg i fjor, og jeg koste meg verre bare med å gå rundt og kikke, prate litt med forhandlere samt handle litt småting. Mange fine båter var det, og mange går og lyster på ny og større båt støtt og stadig, så et marked er det jo.

 

I år blir det ikke messe for meg, tar ikke turen ens ærend fra Kristiansand. Venter heller til båtmessa i Arendal...

 

Vi kjøpte drømmebåten og har hatt den i to år nå. :yesnod: Vi er ikke angrepet av 3-fots syken. Hvorfor i all verden skal vi ha større båt enn vi har nå? Båtgleden er ikke proporsjonal med størrelsen, ei heller standarden/utstyret på båten. Skibsplasten dekker vårt behov perfekt, og spiser ikke mer av økonomien enn at vi kan legge penger i andre ting vi liker, så som hytta, reiser etc.

 

Tross alt, båt er ikke hele livet, selv om enkelte synes å mene det :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette minner om trang til sensur Sydvesten

Nå er ikke jeg tilhenger av sensur, men er heller ikke tilhenger ubegrunnet sysning og sleivte kommentarer...

 

Har ikke noe imot velbegrunnet kritikk og kommentarer.... så lengde den fundert på et saklig grunnlag så er den velkommen, og atmosfæren i debatten blir mye hyggeligere...Men det er nå min mening da.... :wink: Er sikkert litt gammeldags av meg, men god takt og tone hører med i en debatt og høyner kvaliteten på debatten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... (med unntak av noen kjærringer da, og de som oppfører seg slik :wink: )...

...... Det jeg ikke finner interessnt på slike messer går jeg enkelt og greit rett forbi uten å komme sleivete utspill eller ubegrunnet negativ kritikk der og da eller i etterhånd...... f.eks. her på BP.

Nå er ikke jeg tilhenger av sensur, men er heller ikke tilhenger ubegrunnet sysning og sleivte kommentarer...

At saklighet og god takt og tone hører med i en debatt, kan jeg være enig i. :flag: Nå er alltids tolkningen av hva dette egentlig innebærer forskjellig. Noen vil kansje hevde at sitatene over kanskje ikke nødvendigvis hører blant innleggene i denne tråden som innholdsmesssig lever mest opp til dette?? :wink: Konklusjonen jeg trekker av dette er at vi alle har ulike arenaer vi (liker å?) irriterer oss over. Da er det godt vi har Baatplassen hvor vi kan få dette ut på! :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som det nevnes at det er veldig dyrt å stille ut på messen. Det gjør at en del ikke stiller ut der. En annen ting er prisene for å få seg litt mat og drikke for publikum. Det er utrolig dyrt, og for en familie m/barn blir det flere hundre kroner for noen pølser og brus.

Argumenter som at det skjer jo bare en gang i året så man kan unne seg det holder ikke.

Synes ogå at det er for dårlig muligheter til å sette seg ned å slappe av. Dvs kapasitet på sitteplasser, spisesteder. Likte Sjølystmessen bedre.

 

Jeg tar meg kanskje en tur på messen, men er det er ikke sikkert. For meg har det ikke med dyre inngangspenger e.l. at jeg eventuelt ikke drar dit.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes messeområdet på lillestrøm fungerer mange ganger bedre enn Sjølyst; parkering, plass og off. kommunikasjon. Det er ikke en gang sammenlignbart, etter min mening.

Messeområdet i Lillestrøm er bra, (mitt innlegg om skepsis til å dra innover i landet til båtmesse var noe spøkefullt ment...) men jeg har problemer med å orientere meg i hallene. Det ellers så kaotiske Sjølyst var langt enklere slik. Har vært på ganske mange messer på lillestrøm siden de åpna, og jeg må stadig gå en ekstra runde i hallen for å finne ut hvor jeg kom fra.

 

Fler som har opplevd dette, eller bør jeg søke hjelp hos geriatrien???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...