Jump to content

Hvilken natemasse  skal jeg bruke?


fernanda

Recommended Posts

Hei

Skal nå igang med å nate om dekket på båten, men er blitt usikker på hva slags natemasse jeg bør velge. :flag:

Var på åpent verft på Hallberg Rassy og fikk tips til hvilken natemasse jeg burde bruke og også fremgangsmåten med å fjerne all gammel natemmasse, rengjøre naten og fylling av nytt,

MEN jeg finner ikke igjen hverken brosjyrer, eller produsent/navn på natemassen..... :smiley:

Noen som kan hjelpe?

 

MVH Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei

Skal nå igang med å nate om dekket på båten, men er blitt usikker på hva slags natemasse jeg bør velge. :flag:

Var på åpent verft på Hallberg Rassy og fikk tips til hvilken natemasse jeg burde bruke og også fremgangsmåten med å fjerne all gammel natemmasse, rengjøre naten og fylling av nytt,

MEN jeg finner ikke igjen hverken brosjyrer, eller produsent/navn på natemassen..... :smiley:

Noen som kan hjelpe?

 

MVH Fernanda :flag:

Sika har god natemasse + alt det andre du trenger (natetape,primer)

West System har også nateprodukter.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Bunnfyllingstapen er etter det jeg har forstått viktig, fordi natemassen ikke skal klebe i bunnen av fugen, men bare på sidene. Natene vil jo åpne/stenge seg etter fuktigheten i luften og med klebing på 3 sider kan en side slippe. Da har du et problem hvis en side i naten slipper. Det blir lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Rødt og sort på hvit bunn.... Kan det ha vært Würth? Jeg vet de holdt på med forskjellige typer masser tidligere, men det er lenge siden jeg har sett dem her hjemme på berget (eller sjøen om du vil)

Ellers har Amorosa helt rett, det er risikabelt å legge nater uten tape, det er også min erfaring. Selv har jeg aldri prøvet noe annet enn Sika, og heller aldri hatt noen problemer ;-)

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Fernanda

 

Jeg har lett litt i Hallberg Rassy 312 klubbens arkiv, og der står følgende:

Kun én natemasse duger til reparasjon av 312. Den er ny og heter CALFA 50 (Erstatter tidligere Calfa 32 som er benyttet på våre båter. Nytt er at denne typen ikke krever primer, kun rengjøring med tynner (type Lynol el. tilsvarende). Denne leveres av firma Jern & Tre Orust. Kontaktperson JANNE       Fax: 0046-304-31182     Telefon: 0046-304-30950

 

Merk: Det jeg viser til her er skrevet for fire år siden, så jeg kan ikke garantere at det fortsatt gjelder. Hvis du først undersøker dette er det fint om du gir tilbakemelding på om dette fortsatt stemmer.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

En annen velrenomert natemasse er Arbocol. Mitt teak-dekk ble natet med denne for 25 år siden. Natemassen er pr. idag like elastisk , men har imidlertid sluppet på enkelte steder pga manglende bunnlist. (tro jeg da)

Det er to problemer med Arbocol:

Den er dyr

Den er 2-komp. hvilket medfører et skikkelig søl med blanding og fylling av patroner.

 

Det hadde vært flott om du kunne lagt ut HR sin fremgangsmåte for å fjerne gammel natemasse????

Link to post
Share on other sites

Ellers så kan jeg jo tilføye at West system anbefaler Thiodikt fremfor Sika og andre polyurethanbaserte 'masser'.

 

Hvis du nater om nå så tar du vel sikte på at det skal holde ut dekkets levetid?

 

GeirKS

Thiodikt har jeg prøvd før, på en seilskøyte jeg hadde tidligere. Ble som du sier anbefalt å bruke denne av West System da den hadde minst 25 års levetid, men min mening er at maken til forferdelig produkt skal man lete lenge etter! Dette er kun min mening. Klinete å blande/legge, forferdelig lukt som tiltrakk seg en mill.fluer og småkryp, tung å pusse, sterkt helseskadelig og ikke minst kanon dyr!!!!!!!!  :confused:

Nei da skal jeg heller nate om dekket hvert 10. år. :smiley:

Men takk for innspill. :seeya:

Minner igjen om at dette med Thiodikt kun er min egen mening, basert på erfaring, og jeg fulgte bruksanvisningen nøye.

 

MVH

FERNANDA

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg natet om dekket på min forrige båt HR 312 med Calfa 50. Jeg bestillte fra Sverige.

Resultatet ble veldig bra, lett å jobbe med smidig og elastisk (ikke så seig som Sika. )

Mener å huske at den var tung på klemme ut fra patronene, viktig med skikkelig pumpe.

Tror at prisen var noe høyere enn Sika.

 

Lykke til. :yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hvilken natemasse man skal bruke avhenger nok av mange forhold, men der finnes en matemasse på markedet som jeg har brukt med SÆRDELES DÅRLIG ERFARING . Den heter "Jeffrey Marine Glue #2".

 

Jeg brukte den for ca 10 år siden og sliter fortsatt med konsekvensene  -  det er ganske enkelt et produkt som jeg vil anbefale alle å holde seg lengst mulig borte fra.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hm. calfa 50.........Virker kjent........men er litt usikker, skal prøve å lete videre.

Det virket som en fin natemasse som ble brukt på HR verftet i høst........at jeg kunne glemme/rotebort navnet!!!!!! :confused:

 

Kanskje jeg skal forsøke å ringe verftet........

Men takk for alle flotte innspill, dette er en side som anbefales til alle båtvenner!

 

God helg alle sammen! :lol:

 

MVH

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett litt i Hallberg Rassy 312 klubbens arkiv, og der står følgende:

 

Kun én natemasse duger til reparasjon av 312. Den er ny og heter CALFA 50...................

 

Merk: Det jeg viser til her er skrevet for fire år siden, så jeg kan ikke garantere at det fortsatt gjelder. Hvis du først undersøker dette er det fint om du gir tilbakemelding på om dette fortsatt stemmer.

 

:confused:

Hei. Jeg har funnet brosjyren!!!!! :fishing:

 

Produktet de benytter på nye HR båter er en natemasse fra Danalim, det heter

Åffa Marine S 550, er enkomponent og legges uten priming eller bunnfyllingslist.

Naten skal være ren og fri for støv eller fett og massen legges med vanlig fugepistol.

 

Jeg har sendt en forespørsel til firmaet, og venter på tilbakemelding.

 

Takk for hjelpen igjen! :sad:

 

Mvh Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Produktet de benytter på nye HR båter er en natemasse fra Danalim, det heter

Åffa Marine S 550, er enkomponent og legges uten priming eller bunnfyllingslist.

Denna tråden er jo ikke fra igår men ,tenkte å høre om noen andre har brukt dana lim . La endel teakstaver ombord igår ,men det ser ut som dette tørker dårlig .Jeg bruker Danalim 524 fugelim som skal være hurtigtørkende , men så langt så ser det svart ut . Kan jo ha vært for kaldt inatt ,men det står på varme og det skulle ikke være noe problem å bruke dette nå.Kan ha vært noe ball med det jeg har fått tak i, stått ute i kulda å vært frysi eller noe .Ikke veit jeg ,kan det rett å slett tar et par dager nå før det tørker helt ? Har lagd et par prøver som ligger ombord og lagd et par jeg tok med hjem i stue,så er det jo bare å håpe der er ok imårra.Dumt å legge så mye jobb å penger i noe som kansje ikke holder . Godt vi ikke har fått lagt så mye enda da,sånn i tillfelle det går dritt .

Ser på hjemme siden til Danalim så finner jeg ikke 550 som siste mann her brukte ,men leser om det jeg har brukt så . MS Fugelim 524 egner seg godt til skiprsrepasjoner og fuging av tre å betong , så da er det sikkert herda ferdig i morgen .Er lov å tru på det da .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Åffa Marine S 550, eller også kalt Rhodorsil 100, er de samme produktene.

Jeg brukte som nevnt i tidligere tråder dette på dekke under omnatingen. Nå er joe dette en stund siden, men jeg reagerte ikke på at det tok noe unormalt lang tid på tørken da...

Men husker at fuktigheten på materialene ikke skulle være høyere enn 14%. Kan det være det eller temperaturen, som gjør at det herder sent?

 

Forøvrig kan jeg fortsatt anbefale dette produktet, er vel ca. 6 år siden natejobben, og dekket er like fint i dag...

 

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Er nok bare å smøre seg med tålmodighet håper jeg , limte sammen et par biter i båten for å se på dem imårra .Limte også to teak biter i sammen å tok med hjem ,dem sitter ganske bra alt og det er gjort idag i 12 tia.Så bare det får litt tid på seg ,bør jo være ganske bra imårra.Ser andre produkter skal herde i både en å to uker før evt sliping ,ikke så lett alt bestandig når man er mega amatør.Dette har jeg aldrig gjort før ,så da er det ok å spørre så jeg kansje kan sove litt bedre i natt .Imårra skal jeg legge teak aleine , etter lynkurs i går av Sjøkua .Veit ikke ossen det går men ,Sjøkua kommer innom igjen om et par dager å sjekker litt . Det er godt å ha hjelp av folk som kan detta ,ellers hadde jeg vel aldrig starta på dette.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bartesam

Jeg refererer til Arbocol lenger oppe i tråden. Dette ble imidlertid skrevet for noen år siden.

Litt har skjedd siden den tid. Det er helt korrekt som du skriver at produktet var helsefarlig. (det meste som funker er vel det..)

Jeg var heldig og fikk kjøpt et restparti i Danmark for noen år siden. Som en kuriositet kan nevnes at jeg måtte hente det selv da transportør ikke ville ta det med da dette produktet var kategorisert som giftig og flg. medførte spesialtransport el.

Jeg ble selvsagt stoppet i tollkontroll fra danskeferga, men det ordnet seg det også.

 

Arbokol er(var) ellers et fantastisk produkt. Jeg har 30 år gamle nater som fortsatt er like elastiske.

Løp og kjøp dersom du/dere kommer over et restparti.

 

Litt klin å blande opp, samt at noen forholdsregler må taes mhp frisk luft og hansker, forøvrig er produktet lett å jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at Arbokol natemasse som blei importret av Frito skipsdekk i Skien er/var helt fantastisk. Det er blant annet brukt til å nate kongeskipet med, jeg hadde et samarbeide med Frito A/S for mange år siden, var blandt annet med å legge et eik skipsdekkgulv i kjellerstuen til Arve Opsal som vi natet med Arbokol. Har selv laget ny dørk i min forrige båt, en Windy 8000 Belissimo som det er en tråd om her inne. Sjekket en del rundt lim og natemasse da og kom fram til at det som blei brukt av mange av de største båtprodusentene var Simson sitt lim og natemasse. Simson er en fabrikk som eies av Bostik.....jeg brukta da selv Simson sitt lim og natemasse og var veldig fornøyd, både med resultatet og hvordan det/den var å jobbe med. Sandøy båtdekk som blant annet leverer teakdørkene til Windy bruker Simson sine produkter. Så dette burd være et trygt valg.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker som sagt Danalim MS fugelim 524 proff , limer på teakstavene med den og skal nate med den også .Men dette tørker meget treigt ,men som jeg sa så er det vel kulda .Har 5+ i kjeller'n ,den føleren ligger på motorblokka , inne i båten har jeg over 20 + . Har sendt mailer til Danalim.dk ang praimer ,gutta som har brukt dette på mange båter har aldrig brukt praimer inne.Men uannsett hvor du leser om nating ,så er praimer et must sjønner jeg .Men da danalim ikke svarer på service/info mailer enda da , så veit jeg ikke hva jeg gjør .Bortsett fra at jeg skal høre med en malersjappe i by'n ,kansje dem kan hjelpe meg ang praimer.Ikke sikkert jeg MÅ ha danapraimer nr 962 som det står i tabellen deres.Dem vil selvsagt selge sine produkter ,men er jo ikke umulig at det går å bruke et annet merke/fabrikant ? Håper bare jeg finner noe ,eller's blir det kun å tørke over med aceton eller noe før natinga starter.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Simson har også egen praimer, kan ikke forstå annet enn at det går an å bruke den. Førøvrig så er det en noe annen konsistens i limet til Simson enn det er i natemassen, mener å huske at limet blei noe harere når det er tørt. Alle butikker som selger Bostik sine produkter vil jeg tro kan skaffe Simson praimer.....Du risikerer at natet slipper om du ikke bruker praimer.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...