Jump to content

Opprustning av Sjømann 22


Batdilla

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut litt om prosjektene mine i Sjømannen utover. Jeg synes det er artig å følge med på bl.a. Bastard30000 sitt prosjekt og håper en del vil finne også denne tråden interessant. Først ut er

 

Toalettrom!

 

Slik så det ut før jeg begynte. Opprinnelig var det klesskap der toalettrommet skal inn. Men mesteparten av skapet var fyllt opp av kabeltugger, div. slanger og vaiere. Ganske langt til høyre på det venstre bildet skimtes foldedøra mellom cockpit og kabinen. På det høyre bildet er avmerket med hvitt hvor mye ekstra som vil gå med til toalettrommet.

BildeBilde


Så ille kan det gå! Det er ikke fritt for at det er godt å ha noen :smiley: innen rekkevidde når man kommer til seg selv etter ei arbeidsøkt hvor man ender opp slik :seeya:! Her er klesskapet og skottveggen mellom cockpit og kabinen revet. Jeg var ikke fornøyd med foldedøra - det er bedre enn vanlige dører som er iveien hele tiden, men hvis det ikke er gjort ordentlig, kan ei slik dør være noe ordentlig rakkelverk. Men hovedgrunnen til at døra fikk sparken er at den i sammenklappet tilstand la beslag på ganske mye av døråpningen. Jeg bestemte meg derfor for å erstatte klappdøra med skyvedører. Jeg kan da la skottveggen bygge 11cm mer, noe som er fordelaktig med tanke på plassen inne på toalettrommet, uten at døråpningen blir noe mindre enn før. På kjøpet får jeg mer plass til dashbordet i cockpit og kan således få sårt tiltrengt plass til forskjellige duppeditter og instrumenter som skal inn. På det høyre bildet foregår fjerning av lim fra skrogtrekk. Deretter var det sliping av skroget for å gi feste til støpen som skal holde de nye veggene.

BildeBilde


Her er den ene av to vegger mot cockpit på plass. Den nye skottveggen skal bestå av to plater, med skyvedør imellom. Videre er veggen i baugenden på plass. Opprinnelig var planen å tette endeveden i platene med epoxylim, men da jeg så prisen, bestemte jeg meg for å heller legge på 3-4 lag med klarlakk - etter tips fra en med erfaring fra trebåter. De delene av flatene på platene som ikke er synlige, blir påført 3 lag med klarlakk. Det som blir synlig skal beises med mahognybeis før det klarlakkes. På det høyre bildet vises skroget som nå er slipt og sparklet, slik at det danner et mer plant underlag. Hull er tatt på i veggene slik at ledninger og opplegg for ferskvann kan legges senere.

BildeBilde

I alle Sjømenn jeg har sett med toalettrom er toalettet plassert med ryggen ut mot skroget. Dette syntes jeg ikke noe om fordi det da blir umulig å stenge døra til toalettrommet fordi man blir sittende med beina langt utenfor selve rommet. Det er rett og slett ikke nok plass til at man kan lukke døra når man sitter på toalettet. Jeg bestemte meg derfor for å heller ha ryggen mot skottveggen og beina framover i båten. Ved å legge på noen cm ekstra når rommet bygges får jeg rimelig god plass til beina og døra kan lukkes når man sitter på do. Desidert en fordel. En annen ting jeg betrakter som en fordel med denne løsningen, er at det er akkurat rundt selve doen man har mest behov for plass i bredden. I den enden av rommet hvor man har beina, kan rommet godt være litt smalere uten at det gjør noe. Jeg har derfor latt den veggen som er nærmest baugen flukte akkurat med sittebenken, istedenfor å bygge mer ut, som den normalt gjør ihht til byggetegningene for toalettrom i Sjømann 22. Jeg tror dette kan ha en del å si for romfølelsen når man er inne i kabinen. Man oppnår på en måte et optisk bedrag ved at rommet er bredere i enden mot skottveggen, for så å skrå utover mot skroget når man ser fremover i båten.

Bilde


Her skal det etter hvert bli et snasent dashbord med masse kaptein-saker.

Bilde

 

I morgen er det helg og ei ny økt med 3 lange dager. :confused:

Link to post
Share on other sites

.Det blir spennende å se bilder av den ferdige innredningen. Håper du deler det med oss

Jeg har tenkt å legge ut flere bilder etter hvert. Dessverre så er det bare i helgene at jeg får jobbet på båten, så fremdriften er ikke den helt store. Angående innredningen, så er jeg minst like spent selv. Har en rekke hårete ideer som jeg klør i fingrene etter å sette ut i livet.
Link to post
Share on other sites

Morro og holde på med båt da :seeya: Jeg skla også prøve og bruke hele helga på båten.

Jeg har desverre ikke hatt arbeidslyst etter lange kursdager. Blir litt ør i topplokket av sånt teori hele dagen.

 

Bare jeg får veggene på plass så begynner jeg også på innredning, det er enda mere morro :flag:

 

Lykke til videre med prosjektet :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg går selv med planer om å bygge toalettrom i min Sjømann. Dine bilder og ideer vil være til stor hjelp. Håper du fortsetter å holde oss oppdatert om prosjektet ditt.

Artig! Kan ikke treffe mer blink enn det. Jeg prøver å få med meg ting jeg selv synes er smart og skriver litt om det. Skulle det dukke opp noe du lurer på, er det bare å fyre løs i denne tråden. Ikke sjelden, vil jeg nok være ei uke eller to lengre enn bildene viser pga praktiske årsaker med å få bildene over på PC.
Link to post
Share on other sites

Skulle det dukke opp noe du lurer på, er det bare å fyre løs i denne tråden.

Tuller du  :seeya: Jeg lurer på stort set alt når det gjelder å bygge toalettrom, så jeg skal nok komme med en rekke spørsmål her etterhvert.

 

Et lite spørsmål her og nå; Hvilke dimensjoner har du valgt på rommet? (lengde og bredde)

Link to post
Share on other sites

Hei Båtdilla, her har du virkelig et prosjekt på gang! Håper du blir ferdig til pinsa, kanskje vi med ferskvann under kjølen kan få inspisere praktverket sjøsatt? I såfall får vi ta en  :flag:.

 

Etter selv å ha vært eier av en Sjømann lurer jeg på hva det forøvrig blir plass til i cabinen? :seeya:

 

Stå på i helgen, lykke til.

 

Paton

Link to post
Share on other sites

Er imponert over hvor mye du klarer å få plass til i båten. Husker selv fra den gang jeg bygget min Sjømann at plass var mangelvare uansett hvordan jeg så på det. Skulle liksom hatt noen cm mere alle steder.  :drink:

Følger med i spenning på hvordan resultatet blir.   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Jeg lurer på stort set alt når det gjelder å bygge toalettrom, så jeg skal nok komme med en rekke spørsmål her etterhvert. Et lite spørsmål her og nå; Hvilke dimensjoner har du valgt på rommet? (lengde og bredde)

Bare fyr løs! Sannsynligvis kommer det da fram ting jeg selv ikke har tenkt på og som kan avklares underveis. :yesnod:

 

Dimensjoner ja. Som jeg skrev i et svar til Reidar67, så har jeg prestert å glemme bredden på rommet... :drink:. Rommet mitt er 110mm bredere enn det som er "standard". Standard vil si bredden som er i de Sjømennene hvor toalett ble bygget fra starten av. Som igjen vil si like bredt som den delen av skottveggen som er foran førerplassen. Skal vi se.. Jo! I Dokumentarkivet ligger det jo byggetegninger av Sjømannen der! Ut fra tegningen, kan det se ut som standard bredde er ca. 560mm. Det skulle tilsi at bredden på rommet mitt er ca. 670mm. Lengden på rommet mitt er ihvertfall 750mm. Under har jeg forsøkt å indikere hvordan rommet mitt blir, i forhold til originalt toalettrom - originalt til venstre. Strekene mine er satt på for frihånd, ut fra hvor jeg har målt meg fram på et ark jeg printet ut. Jeg tror muligens at selve driter'n ikke er i skala, slik at den på begge tegningene lyver på størrelsen - den er nok ørlitt større i virkeligheten.

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på det nederste fotoet ditt, så ser jeg at dashbordet er vippet bakover. Vil dette enkelt kunne vippes slik senere også, eller er det bare nå i forbindelse med arbeidene dine. Jeg tenker på lett adkomst til de installasjonene du måtte ha i dashbordet. En enkel løsning er en luke i bakveggen på toalettrommet, for lett tilgang til dashbordets "indre".

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på det nederste fotoet ditt, så ser jeg at dashbordet er vippet bakover. Vil dette enkelt kunne vippes slik senere også, eller er det bare nå i forbindelse med arbeidene dine. Jeg tenker på lett adkomst til de installasjonene du måtte ha i dashbordet. En enkel løsning er en luke i bakveggen på toalettrommet, for lett tilgang til dashbordets "indre".

På min gamle Skarpnes 30 var det løst med et speil foran åpningen inn til "det aller helligste" når det gjaldt styring og strøm.  Det store speilet ga også en fantastisk rom følelse, selv om plassen ikke ble større.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ser din plan med toalettrommet. Legger ved et bilde fra min Sjømann, og spørsmålet mitt er: Er det bygget et skap fram i baygen på din Sjømann, eller har du "full" lengde undet fordekket ?

Både ja og nei... Pr. i dag er det ikke noe skap der, men jeg kommer til å bygge et. Det er neste byggetrinn, sammen med å få inn ferskvannstank under benken. Jeg er ikke helt ferdig med å ta mål til skapet, men dette skal bli et multimediaskap hvor PC, LCD og annet skal bo. Helst med et par glassdører på hver side med belysning inne i skapet og noen konjakkglass i hvert skap. Videre håper jeg å kunne la det bli igjen akkurat nok plass under skapet til at man får plass til beina når benken er gjort om til seng. Det vil ha en del å si for sengeplassen, spesielt nå som toalettrommet har lagt beslag på en del av sengeplassen.
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på det nederste fotoet ditt, så ser jeg at dashbordet er vippet bakover. Vil dette enkelt kunne vippes slik senere også, eller er det bare nå i forbindelse med arbeidene dine. Jeg tenker på lett adkomst til de installasjonene du måtte ha i dashbordet. En enkel løsning er en luke i bakveggen på toalettrommet, for lett tilgang til dashbordets "indre".

Luke i bakveggen blir ikke så lett i mitt tilfelle - først kommer vegg mot toalettrommet, deretter kommer skyvedøra imellom, og så kommer selve skottveggen mot førerplass. Men tanken din er bra den. Det opprinnelige dashbordet skal bli peisved - jeg skal bygge nytt som utnytter den nye bredden på skottveggen (+110mm). Jeg er heller ikke noe imponert over el. opplegget i båten, så dette skal jeg lage opp igjen fra scratch. Jeg satser på å bygge en bra el. sentral inne i dashbordet, og topp-plata og front-plata på dashbordet blir muligens hengslet med tanke på lett adkomst. Eventuelt kan det tenkes at jeg setter inn ei egen montasjeplate for alt el. opplegget også som er hengslet, slik at jeg bare kan vippe ut hele el. installasjonen. Men en del av dette er på tankestadiumet ennå - det må til litt mer fintenking og :yesnod: før jeg setter igang med dette. Nå blir det dårlig med respons fra meg fram til søndag kveld. I dag er det igjen fredag og den første av 3 lange dager i båten. God helg!
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på hva du får til i din Sjømann 22, så lurer jeg på om det er samme båten vi snakker om? Det er vel ikke tilfeldigvis en "krympet" Nidelv 24 du holder på med? Helt utrolig, Dilla! Stå på! :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er da ingenting. Bare vent til du ser akterkabinen som er under planlegging... :smiley:

 

aulrik: Tegningen over er tydligvis ikke i skala. Jeg kontrollmålte bredden på rommet i helga og selve rommet er 730mm bredt i den bredeste enden, pluss det som er under dollbordet. Teller ikke med dette til selve rommet, selv om også dette er nyttig plass som skal brukes til skap. Hvis det er noen som lurer på en oppdatering etter helgens aktiviteter, må de nok tusle skuffet hjem. Det gikk så @S!xxx@ som det kan gå. Den rådyre skyvedørsgarderobe patenten overlevde ikke testingen engang. Først ventet jeg i det vide og det brede før alle delene i det hele tatt kom. Og når de kom, var skinna altfor stor, så tidkrevende filing med baufil måtte til. Selve hjulene satt motsatt på brakettene av det som var gunstig med tanke på å legge beslag på minst mulig plass, så de måtte bygges om. Fredag var det hele endelig hengt opp og de siste justeringer og testing gjenstod. Og så: En av brakettene gir seg og knekker momentant. Fasit: Hele forrige helg og fredag denne helg totalt bortkastet. Pluss ca. 1000,-. Når ikke dette fungerte, måtte jeg tenke nytt og basere meg på en helt annen patent. Det er ikke fritt for at det var litt stille i avdelingen for lure ideer en stund fredag kveld, men det løsnet da etter hvert. Ny dør er skåret til og selvkomponert oppheng er påbegynt. Akkurat like langt som jeg var etter sist søndag. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lykke til Batdilla!! Prosjektet ditt ser spennende ut! Jeg holder selv på med noe innredningsarbeider, bl a med lakkfjerning, beising (mahogninbeis), og lakking av treverk/plater inne i båten. Jeg har en gammel Skibsplast 600, som trenger litt puss. Jeg må også lage nytt dashbord, så tråden kan være god å følge med på for gode tips!

 

Lykke til videre!

 

Arild

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endelig kan jeg komme med en oppdatering. En tid har det vært lite å rapportere pga tidkrevende detaljer og jobbing med parallelle prosjekt. Men nå er toalettrommet så og si ferdig utvendig. Det eneste som gjenstår er beising og lakkering.

 

Først et par bilder sett fra cockpit, inn i kabinen, for å gi et inntrykk av hvordan rommet ruver i terrenget. På det høyre bildet kan man også få et visst inntrykk av hvor mye styrbord benk har avgitt til rommet. Skyvedøra mellom cockpit og kabinen kan også skimtes. Har dessverre ikke noe bilde av skyvedøra da denne på tidspunktet hvor bildet ble tatt satt fast pga noen kiler som sørger for siste finjustering før veggene støpes fast i overkant innvendig i toalettrommet.

BildeBilde

 

Her ses selve rommet, utenfra.

BildeBilde

 

Nei - hva er det vi skuer her? Kan det være et avløp myntet på å kunne ta unna vann fra dusjing? Innvendig er gulvet m/avløpsrør ut på plass. Klart for legging av Nautolex i lys eik.

Bilde

 

Her er porta'en satt inn til ære for fotografen.

BildeBilde

 

Nå blir det pause i dette prosjektet noen helger framover slik at jeg får tatt en del ting utvendig før båten må på vannet. Båtforeningen har en avtale med en velforening i nabolaget hvor det er bestemt at alle båtene må være vekk fra land - dvs på vannet - innen 10. juni. Innen dette tidspunktet skal jeg lakkere fra fenderlist og opp, og bytte fenderlist. Deretter gjenopptas toalettprosjektet. Jeg skal da legge det elektriske opplegget, hive opp våtromstapet på vegger og tak, sette opp ventilasjonsvifte, legge vann, montere hjørnevask og blandebatteri, bygge et skap under dollbordet som skal huse blandebatteri og uttak for dusj, og en del annet pusleri.

Link to post
Share on other sites

Hei batdilla!

Har i sommer tenkt til å muligens lage nytt toalett og nytt pantry (arbeid står stille for tiden pga, russetid, skoleinnspurt og lite penger) og har tenkt til å bruke samme materiale som deg og lurer på hva slags lister du har brukt?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo "bærre lækkert"

Takk for det - *rødme*. Når sant skal sies, så er jeg og de ti tommeltottene ganske fornøyde vi også. Har et bilde av en av dem (Tommeltottene, altså) som jeg glemte å legge ut. Skal forsøke å huske det ved neste oppdatering. Det viser hvordan det kan gå når man blir litt for ivrig, og kanskje viljen er større enn evnen :smash:. Gleder meg til jeg får beiset platene og ser hvordan det blir!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...