Jump to content

Etterbehandling av ny natet dekk


TommyJ00

Recommended Posts

Har akkurat natet om dekkene   (Mahogney på oregonPine) på min 27 fots trebåt, og er snart ferdig med å slipe. Resultatet ser ut til å bli meget bra og jeg har tenkt å olje med Rå linolje og Terpentin, noe Sika anbefaler. For å bruke Owatrol D1 må natemassen være ferdig med å "gasse" noe som tar ca 4 uker, det har vi jo IKKE tid til  :puke:.

 

Hva vil Dere anbefale å lakkere/olje dekk med i forhold til:

- Bevegelse i dekk?

- Problemer med tørking over natemasse?

- Passe sammen med Sikaflex 290DC

 

 

 :sailing:

 

Bilde

Natefjerning ved hjelp av Fein multimaster er meget enkelt..

 

Bilde

Oppfriskning av natesport med håndoverfres var nødvendig, grunne nater gir dårlig heft for natemasse.

 

Bilde

Før nating, må man først avfette (aceton). Vent en time og prime 1.strøk, vent en time og prime en gang til... HUSK MASKERINGSTEIP! Uten denne har Du en helt j..... jobb foran deg.. Kjøp skikkelig teip og IKKE fra Biltema... denne har jeg meget dårlig erfaring med. :eek:

 

Legg i nateteip (bunnfyllingslist, eller hva du velger å legge i bunn)

 

Deretter skal natemasse i etter 1-5 timer etter andre strøk med primer.

 

IKKE TA STORE OMRÅDET PÅ EN GANG. Jeg tok akterdekket i ei vending, og delte fordekket i 2, dvs at jeg brukte tilsammen 3 dager på nating. DETTE TAR TID!! :lol:

 

 

Bilde

Trykk natemasse ned med pistol med og trykke den ned i bunn og fyll opp mens du drar tuben langs natesporet. Bruk sparkel til å fylle alle tomrom til slutt. Det er ikke farlig om det ser ut til å bli "søkk" i natemassen etter du har dratt med sparkel, denne sveller under herding slik at det blir en kant og slipe vekk uansett. :lol:

 

Bilde

Ferdig natet og "sparklet" dekk. Teip  fjernet...

Uansett om dette resultatet er meget bra er det MYE jobb å slipe etter nating. Brukte ca 10 timer på begge dekk tilsammen til tross for den jobben jeg gjorde med teip. Hadde jeg ikke gjort det ville denne jobben fort tatt den dobble tiden.   :cryin:

 

Bilde

Har kun dette bildet etter sliping, skal legge inn nye etter påsken... Er fornøyd med resultatet, og nå er det bare å sette seg i bilen og begynne med å olje dekkene med Rå linolje og terpentin. :lol:

 

God påske

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig vet jeg ikke dette selv, men jeg vet om en butikk hvor du får meget god hjelp. Her er internettadressen: http://www.trebaaten.no/

Disse er flinke med slikt og har god greie på det. Ring dem og  hør!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei

Epifhanes,benar og hempel er veldig fine lakktyper som gir god glans og veldig blanke flater, spesielt benar men den er for myk til dørker og dekk.De to andre er jeg ikke sikker på,men RAVILAKK er utfra min erfaring veldig god som dørk og dekklakk da den er utrolig slitesterk. På den båten jeg har nå er det ubehandlet teakdekk, men jeg har teakdørker i styrhus og lugar som er lakket med RAVI og de kan jeg omtrent bare vaske fra år til år. Barnebarn med sand og leker :cryin:. feststemte mennesker  :drink:og mye annet har gjordt sitt for å  sette disse dørkene på prøve men de holder glansen :headbang:. Kansje noen andre som har erfaring med de andre lakktypene? :cryin::smash:

 

Heira. :cryin:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er helt enig med siste inlegg om at Ravilakk er noe av det beste når det gjelder sliteatyrke og glans. men også er det en av de beste når det gjelder uv-filter...

Jeg har meget god erfaring med å tilsette 5-10% Owatrol-olje i det siste strøket, denne oljen sørger for at lakket flyter bedre ut og gir en litt smidigere lakk.

Det er viktig å bruke Owatrol olje og ikke Owatrol D1.

 

På Majali, skal jeg bruke følgende system:

 

1- impex (for å bekytte mod sopp osv.)

2- Mahoganybeis . (bare på mahoganyen selfølgelig)

3-clipper1 vått i vått

4-Minimum 8 strøk Ravilakk med Owatrol olje i siste strøket.  (bør være 10-12 tynne lag)

 

Senere vedlikehold blir da:

 

Vannslipepapir med korning 400 dyppet i clipper-1

vasking med rødsprit

et nytt strøk med ravi+olje.

 

Clipperen vil da penetrere i de små sprekkene og imregnere treverket på det trengs.

 

Denne "oppskriften" skal være en av de beste......

 

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

Har egentlig faktisk kjøpt inn RaviLakk og hadde tenkt å bruke denne, men når det gjelder lakk er det jo VELDIG mange meninger. Har sett resultatet av Epiphanes på overbygg/dekk noe som overasket meg stort. Helt sinnsykt blankt og fint.

 

Det som jeg er nysgjerrig på er bevegelse i dekkene og hvem lakk som takler denne bevegelsen godt nok uten å sprekke, sammen med å ha slitestyrke nok til en familie med 2 aktive barn.

 

Ravi - Epiphanes? vi får se.  :discuss

Link to post
Share on other sites

overså "prblemet" ditt i farta....  

på min forige båt som var en eldre snekke som ver litt "slapp i fisken" brukte jeg benarolje for at denne var den mest fleksible.... men etter en sesong med klabbing i baken  når jeg satt på  et soloppvarmet dekk , ble jeg anbefalt å blande inn 30 % Ravilakk for å få den litt hardere men samtidig myk nok til å ikke ryke i nater osv... dette fungerte kjempefint.

Men jeg har en følese av at jo hardere , jo blankere? så det blir vel et kompromiss?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte å avslutte denne tråden med å fortelle om hva som ble valget til slutt og hvordan resultatet ble. Det har vært noen diskusjoner rundt nating av dekk i dag så kanskje mine erfaringer kan gi noen svar:

 

Bilde

Slik ble det seende ut. (eneste bilde jeg hadde i farten)

 

Valget av lakk ble Ephifanes. :wink:

2 første strøk blandet med 50% Owatrol D1, og de siste 6 lag med ca 10-15% olje, det siste strøket har jeg akkurat lagt på forrige torsdag nå som dekket har tørket.

 

Resultatet er jeg fornøyd med og etter at dekkene har tørket nå så er det ingen tegn til at verket sika eller lakk sprekker opp. De er elastiske nok begge deler. I tilegg fikk jeg ingen problemer med at lakken ikke tørket over natespor noe jeg ble advart om at kunne skje.

 

Dette var en god erfaring for meg, etter MANGE, MANGE telefoner og samtaler om fremgangsmåte.

:wink:

 

PS! dette valget var riktig for meg ut fra at jeg har Mahogney og oregonpine i dekk. Hadde jeg hatt furudekk som ville blitt mye lysere etter sliping hadde valget blitt RAVILAKK for å få dekket gyllent igjen.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Du nevnte 10 timer med sliping etter nating :wink:

Jeg brukte ca.30 minutter på det forreste dekket. Som du sikkert vet så brukte jeg Tec7.

Som jeg ikke har vist bilde av enda, viser det heller ikke før det er ferdig :drink:

 

Er Sika så "hardt"??

Helt omvendt.

Sikaen er veldig mye når den slipes og den presses ned av pussemaskin. Fikk samme beskjed av en annen i havna som også hadde et he......e  :wink: med å slipe ned natespor med sika.

 

Hva slipte du med da?

 

Er spent på resultatet over tid med Tech7, dette er et meget bra produkt som jeg har erfart, men som sagt ikke hørt om noen som har brukt det til nating enda.

Link to post
Share on other sites

Sikaen er veldig mye når den slipes og den presses ned av pussemaskin. Fikk samme beskjed av en annen i havna som også hadde et he......e  :wink: med å slipe ned natespor med sika.

Jeg benyttet en vindusskrape til å skjære av overflødige Sika. (Fordekket er ca. 4m2 !) Deretter startet sliping med plansliper og papir nr. 40.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ser det er brukt forskjellige natemasser her. Jeg har på Majali brukt Tec7 i mitt nylagte dekk.

Dekket er i Sibirsk Lerk og det er hellimt etter "West-metoden"

 

Det ser veldig bra ut, men dette er jo ikke et tradisjonelt lagt dekk og da stilles det jo egentlig ikke noen krav til natemassen annet en at den limer godt, og det gjør i allefall Tec7.

 

Jeg brukt samme metode som Jens_p og fjernet overflødig masse med et skarpt knivblad.

 

Men jeg brukte ingen form for maskering !!

 

jeg trykte spissen ned i bunn av natesporet og fylte til det kom noen millimeter over kanten. da jeg renskjærte med kniven, var det bare og pusse lett over med 120 papir og avslutte med 240 før jeg begynte å olje.

 

Hele nateprossesen tok ikke lang tid, det som tok tid var å hvile underarmen.... (10 tuber Tec7 er rimelig tungt med en manuell presse....)

 

Har akkurat kommet inn etter å ha lagt det første laget med fortynnet lakk på dekket og det ser bra ut.

 

Skal ta noen bilder i morgen og legge ut. men denne metoden var såvidt enkel at det nesten var litt overaskende...

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Da var første laget med ren lakk lagt på dekket. natene er som sagt av Tec7 og jeg kan ikke se at oljen eller den fortynnede lakken har forårsaket at det er trekt noe sort inn i  stavene.

 

Her kommer et bilde:

 

Bilde

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjen .

 

Takk for rosende ord, de trengs nå som jeg begynner å bli sliten....

 

Jeg har brukt Ravilakk på allt lakkert treverk, har lagt på 11 strøk på skroget men som nevnt tidligere, blander jeg inn 10% Owatrol olje i siste strøket og da blir det sånn:

Bilde

 

Jeg har igjen følgende: lakkere 10 strøk til på overbygg og dekk,

montere motor, elektrisk må lages nytt, og all montering av beslag, lanterner osv. men det gå nok!! Har satt meg en frist til St.Hans :flag:

 

Men nå om dagen har jeg god hjelp Takk til "tomsnes"

 

Telt er et must, men bygg det bedre enn det jeg gjorde, har nok brukt like mye penger på billige presseninger gjennom høst/vinter enn det det hadde kostet å kjøpe et skikkelig telt fra OB.Wiik.. :smiley:

 

 

Lykke til, det er jo bare vanvittig gøy å ha båt om vinteren også  :flag:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...