Jump to content

Hvor får jeg tak i skumgummi på rull?


-Luna-

Recommended Posts

Lurer på om noen vet hvor jeg kan få tak i skumgummi på rull? Billigst mulig selvfølgelig :flag: Skal bruke det for å lage kjølerom i båten............. Ca 50mm el.

 

I Bergen. Så ikke at biltema hadde noe...................

 

Raskt vil kjøpe i dag!  :flag:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Skumgummi er vel ikke helt det riktige ordet.... Slik hvit skumplast som også brukes mot skott.....

Jeg ville kanskje foreslå å bruke lamellmatter. Dette er mineralullmatter som fåes i 3 cm og 5 cm tykkelse. De har armert aluminiumsfolie på den ene siden. De er mye enklere å tilpasse og så bruker man armert aluminiumstape i alle skjøter. Jeg brukte 3 cm lamellmatter for å tilleggsisolere kjøleboksen utvendig - rullet nærmest lamellmattene rundt boksen og teipet over med aluminiumstapen
Link to post
Share on other sites

Skal bruke det for å lage kjølerom i båten

Skumgummi har åpne celler og er uegnet som isolasjon.

Det beste er polyuretane-plater, men det er ganske dyrt. Disse tåler også å bli overstøpt med polyester.

Alternativet er isopor, men den må overstøpes med epoxy.

 

Glava/Rockwool etc. er også bra så lenge man ikke risikerer at det blir utsatt for fukt.

Link to post
Share on other sites

Hva med liggeunderlag av polyetylenskum ? Leste i et tidligere innlegg om noen som ville benytte dette for isolasjon. Det er vel tett? Isolerer det mot kulde isolerer det vel mot varme også eller.

 

60 kr stykket på sengetøyslageret. Hvor tykt bør man ligge for å isolere godt? Jo tykkere jo bedre osv men hva er tilstrekkelig? Skal ikke montere inn noen kompressor el. i år men bare benytte kjølelementer foreløbig.... Kalde øl er det vel egentlig for da   :smiley:

 

Er disse lamellmattene dyre og hvor kan man få kjøpt dem?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Da jeg lagde kjøleboks i båten for noen år siden, sjekket jeg litt rundt. Jeg endte da opp med polyuretan-plater p.g.a. at det var disse som hadde best isolasjonsevne i forhold til tykkelsen. Jeg benyttet ca 5 cm tykke plater og støpte dem inn i polyester med glassfibermatter.

 

Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg nok benyttet epoksy. Dette pga. av den relativt lange avdunstings-tiden for polyester. Lukta henger i flere måneder, og setter smak på det du har i boksen. Etter flere turer med "brunost med polyestersmak", kjøpte jeg hvit epoksy betongmaling og sausa boksen skikkelig inn med dette innvendig. Foruten at dette ga en glatt og grei overflate, virka det også som polyester-lukta ble dempet.  

 

Jeg har ikke kjøleelement i boksen. Fryser bare et par store plastflasker med vann og legger ned i boksen når turen starter. Dette holder bra kjøletemperatur et par døgn, selv i fin sommertemperatur.

Link to post
Share on other sites

Jeg er godt i gang med mitt kjølerom. Planen var å  bruke flasker/dunker med frossent vann for å holde den kald for en helg (inntil jeg kjøper meg kompressor).

 

Er det noen som har brukt tørris? Dette holder vel -180 hvis jeg ikke tar helt feil? Blir vel fryseboks isteden da? Hvis den pakkes litt inn kan vel temperaturen bli en del lavere og holde i lang tid?  :confused:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Innvendig kan du kle isboksen med tynn aluplate som du får klippet og bukket hos en blikkenslager. Sammenføyes med pop-nagler. Bukke platene slik at poppingen blir skjult.

 

Tomme og rengjorte vinkartonger er fine som kjøleelement der isvannet kan tappes via vinkranen og brukes som iskaldt drikkevann.

 

Planlegge størrelsen på isboksen ut ifra hvilke kanner/kartonger som skal nyttes. Med 5 til 10liter is og god isolasjon kan du holde det kjølig i minst en uke.

 

Isboksen bruker IKKE strøm.

Link to post
Share on other sites

Glava/Rockwool etc. er også bra så lenge man ikke risikerer at det blir utsatt for fukt.

Til orientering: Rockwool trekker ikke vann. Har sett Rockwool vintermatte bli brukt som kajakk. Bare brettet rundt noen spant. Funket som bare det.

Rockwool tåler også mye mere varme enn Glava.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Rockwool tåler også mye mere varme enn Glava.  :confused:

I tillegg vil glava få noe muggdannelse dersom det blir utsatt for fuktighet. Limstoffet i glava inneholder organisk materiale som blir angrepet av mugg. Når glavaen blir grå eller svart så er det mugg som lager denne fargeendringen
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Rockwool vintermatte er jo innsveiset i vanntett plast så den trekker jo ikke vann naturligvis.

 

Ellers står det å lese at :

Rockwool er kapillærbrytende og opptar derfor kun vann når det presses eller trykkes inn i materialet. Rockwool

tørker hurtig ut og gjenskaper derfor den opprinnelige isoleringsevnen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men rockwool er jo ikke vanntett ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...