Jump to content

Digitalt voltmeter


TMe

Recommended Posts

Det var stor forskjell på velgeren for 3 batterier og de som var designet som enkeltstående instrument. (ca 900,- i diff). Tipset må vel være å kjøpe den billigste og kople via en GOD velger-bryter. De fleste har vel kun 2 banker, det finnes mange gode brytere som kan brukes da.

 

Kjøpte et par Garminprodukter i år (GPS+Fishfinder), som har innebygget voltmeter. Tanken var at dette skulle erstatte behovet for digiatale voltmetere. Dessverre har instrumentene altfor stort avvik (opptil 0,2V)

 

Takk for tipset.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det noen som vet hvor en skal få tak i digitale voltmeter til å koble på hvert batteri?

Tenker da på et display som overvåker spenningen kontinuerlig for hvert batteri.

Voltmeterene fra biltema/vema er jo med analog viser, og det er da ike så enkelt å se forskjll på 11-13 Volt....

Link to post
Share on other sites

Elfa har det meste av elektronikk mm.

 

Skjekk http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2022624.htm, den er muligens dyr.

 

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2019735.htm er billigere.

 

Du kan jo sette opp to multimetere? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2019594.htm

eller http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=17466 (49.90 pr stk.)

 

Let ellers etter mer på www.elfa.se/no/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vært på jakt etter et greit digitalt voltmeter til båten som kan stå permanent.

Kom over denne. kjempegrei sak nå kan en ha kontroll med temperaturen i motorrommet også.

http://www.bilxtra.no/produkter/Produktinf...ID=-1&UnderID=0

 

eller hvorfor betale 7-800 kr for tankmåler med giver når du får denne for under 350 kr komplett.

http://www.bilxtra.no/search/index.asp?sea...rch=tankm%E5ler

 

mvh terje p :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Voltmeteret/termometeret var jo billig, da. Og nøyaktigheten er nok deretter. Slike saker, gjerne med mange funksjoner og mande desimaler bak komma er fancy, men termometeret har ofte en feilvisning på +/- et par grader. Og får du voltmeteret til å vise riktig på nærmeste hele volt, tror jeg du er heldig.

 

Har forøvrig et Equus termometer for temperaturen på kjølevannet. Det virker ok, men selve instrumentet er ikke beregnet for båt. Det tok ikke lang tid før ringen rundt glasset var en eneste stor rusthaug.

 

Noen ganger får en det en betaler for.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Voltmeteret/termometeret var jo billig, da. Og nøyaktigheten er nok deretter. Slike saker, gjerne med mange funksjoner og mande desimaler bak komma er fancy, men termometeret har ofte en feilvisning på +/- et par grader. Og får du voltmeteret til å vise riktig på nærmeste hele volt, tror jeg du er heldig.

Billig betyr ikke nødvendigvis dårlig målenøyaktighet. Som Lars ville jeg likevel utvise litt skepsis til måleverdiene fra et slikt billig instrument til du har kontrollert det med instrument du vet er mer nøyaktig.

 

Det er mye enklere å lage nøyaktige DC voltmetre enn AC. Selv om du kjøper et relativt dyrt håndholdt multiinstrument vil du normalt erfare at målenøyaktigheten er bedre på måling av likespenning enn vekselspenning. Billige DC voltmetre er faktisk ofte ganske nøyaktige (noen få tidels volt). Dersom målefeilen er eksempelvis 0,2 V er jo det for de fleste helt ok. Slik nøyaktighet klarer en ofte ikke med avlesning fra analoge voltmetre som det ofte er i båter.

 

Slike billige dilgitale termometere har forøvrig ofte en nøyaktighet på +/- 1 grad og det er vel også bra nok.

 

Men som sagt, sjekk gjerne instrumentet mot et du vet er ganske nøyaktig. Du får vel låne av en bekjent eller noe slikt om du ikke har selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal stort sett si meg enig med Lars og helge her. Den lille måleunøyaktigheten er jo ikke noen stort problem vanligvis. Når det gjelder det maritime miljø og disse instrumenter så jeg litt mere i tvil. har man en åpen kalesjebåt s9 dukker fukt uhyret raskt opp. Det dukker og ruster som bare det. Jeg kjøpte noen instrumenter hos Biltema og plasserte i båten for noen år siden. Det fungerte perfekt på land. Etter første turen med litt regn så dugget det slik i instrumentene at de ikke var lesbare....

 

Det er jo greit og sjekke at disse instrumenter er fukt/vann tette..... hvis ikke så må dette byttes like ofte som underbuksa.... (i allefall nesten)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er også på jakt etter et nøyaktig voltmeter til en akseptabel pris. Nå har jeg et analogt VDO voltmeter som både er vanskelig å avlese  nøyaktig og som samtidig ikker har spesiell god nøyaktighet.

 

Jeg ønsker meg et voltmeter med digitalt display og 2 siffer etter komma. Nøyaktigheten bør være +/- 0,01V dvs +/- en på siste siffer.

 

Her for noen uker siden trodde jeg at jeg var i mål. En kamerat hadde akkurat det jeg ønsket. Han hadde flere og ville gi meg et helt gratis. Det hadde bryter for 4 innganger og kunne kalibreres. Ypperlig. Still inn på 14,000V på Fluke instrumentet og kalibrer. Det ble veldig bra saker. Problemet var bare at det hadde en spole eller noe annet dritt innebygget som lagde støy på VHF. Ubrukelig. Er derfor fortsatt på jakt.

 

Lotus

 

PS: Jeg vil ha denne målenøyaktigheten fordi jeg bruker batterispenningen som referanse på fyllingsgraden på batteribanken. Temmelig lineært forhold mellom fyllingsgrad og spenning uten belastning. Med jevn og svak belastning er det også et konstant forhold. Da bruker jeg en C/20 kurve. Ikke lenger en rett strek, men en svakt buet kurve. Dette gir meg god kontroll på batteribankens tilstand, forutsatt at voltmeteret er nøyaktig. Det er tross alt bare ca 1,0V mellom et fulladet og et tomt batteri.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus. :seeya:

Først vil jeg takke deg for all mulig hjelp med 12V i båten. Nå er det futt i anlegget.

Så til saken om digitalt voltmeter. Har du sett eller vært borti de fra Retronic. Ser enkle å greie ut. Jeg går og tenker på samme sak, men bruker foreløpig multimetret, stort og upraktisk, men godt lesbart.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også på jakt etter et nøyaktig voltmeter til en akseptabel pris.

Hei.

 

Jeg ville også gjerne ha et bra digitalt voltmeter/ampermeter, så jeg konstruerte like så godt et selv. Koblingsskjema i pdf-format finner du her. dersom det skulle være av interesse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også gjerne ha et bra digitalt voltmeter/ampermeter, så jeg konstruerte like så godt et selv.

Med mindre du jobber med elektronikk er det ganske imponerende dette Lars. Men har du vært nøye med de enkelte komponentene mht nøyaktighetsklasse og temperaturpåvirkelighet? Dette med temperaturpåvirkelighet har i 20 år vært en hodepine for de som lager styringsbokser for solcelleanlegg som også krever stor nøyaktighet.

 

Som de fleste vet kan en med fordel variere ladespenningen med temperaturen på batteriet (høyere ladespenning ved lavere temperatur). Men da er det uønsket at temperaturpåvirkningen på komponentene i regulatoren får ladespenningen til å ha temperatur/spenningskurve som er tvert om (høyere temp -> høyere spenning). Det er tilfelle på mange (særlig blant de eldre) regulatorbokser for solcelleanlegg. (Hva med regulatorer og landstrømladere i båt?).

Link to post
Share on other sites

Jeg har et bra digitalt voltmeter fra FLUKE.  Ikke spesiellt billig kan man si, men en overkill for det man vanligvis har behov for i båt.  Her om dagen var jeg innom biltema, og der fant jeg et digitalt multimeter til kr 198,-.  Det er et beløp man verken kan leve eller dø av, så jeg kjøpte det.  Noen sammenlignende målinger med FLUKE og det nyanskaffede ga stort sett samme resultater på 24 volts anlegget.  Imidlertid var motstandsversdier på lave motstandsverdier noe "frynsete".  Men pytt, hvor ofte har man behov for helt nøyaktige motstandsverdier i båten?  I tillegg til det som kan måles med FLUKE , kan billiginstrumentet måle strøm opp til 10A.  Ikke prøvd.

 

Nå har jeg en FLUKE liggende trykt hjemme, og et billig, greit,  digitalt multimeter i båten.  Jeg kan miste/ødelegge 10 - 15 sånne før jeg kommer opp i FLUKE prisen, og det er greit å tenke på når andre skal låne instrumentet. Ønsker man et noe mere avansert instrument, som man kanskje ikke egentlig trenger, har biltema to andre dyrere, med noen flere funksjoner, som f eks måling av transistorer, om noen har behov for det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Med mindre du jobber med elektronikk . . .. Men har du vært nøye med de enkelte komponentene mht nøyaktighetsklasse og temperaturpåvirkelighet?

Ja, jeg er elektronikkingeniør og har jobbet med elektronikk all min tid, bl. annet 17 år med vedlikehold av lydutstyr NRK TV, 8 år utvikling av datautstyr Tandberg Data, og nå mange år på Forsvarets Forskningsinstitutt!!

 

Til en viss grad tok jeg hensyn til temperatur og nøyaktighetstoleranser på komponentene, under forutsetning at det brukes i min båtsesong, april - oktober. Det er bygget for å tåle normal fuktighet, ikke mer. Så voltmeteret er rimelig nøyaktig på tiendedelen den tiden jeg har bruk for å avlese det.

 

Er det noen som har lyst til å bygge noe lignende, er det bare å sette igang. Men det er jo bare dette skjemaet jeg har. Det er ingen byggebeskrivelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange fornuftige kommentarer i svarene. I tillegg til en rimelig nøyaktig avlesningsnøyaktighet

er instumentets inngangsimpedans (les: motstanden måleinstrumentet har over inngangen)

den enkeltfaktor man normalt bør vektlegge mest.

 

Forskjellen mellom et "godt" og "mindre godt" måleinstrument/voltmeter regnes blant profesjonelle å være inngangsimpedansen. Den oppgis gjerne som Kohm/Volt eller

Mohm/Volt.

 

Et "dårlig" instrument har typisk en inngangsimpedans i området 1-10 Kohm/Volt.

Et "godt" instrument bør ha verdier >100 Kohm/Volt.

 

Hvorfor er dette så viktig ? Ganske enkelt fordi måleresultatets nøyaktighet er en funksjon

av i hvor grad måleinstrumentet "belaster" målepunktet og gir en lavere måleverdi for spenningen i målepunktet enn hva som faktisk er tilfelle. Det ideelle er at måleinstumentet

har uendelig høy inngangsimpedans.

 

Hvis man stort sett bare skal måle batterispenning på ulike steder i båten betyr inngangsimpedansen nærmest ingen ting, men hvis man skal måle spenning i en elektronisk krets hvor målepunktets impedans f.eks er 1/10 av måleintrumentes inngangsimpedans blir saken straks en annen. Da oppstår en målefeil.

 

Ombord i en båt trenger man normalt ikke å vektlegge dette. Derfor vil et universalintrument,

det være seg analogt eller digitalt i prisklassen 300 - 500 kr, være mer enn godt nok.

 

Legg også vekt på at instrumentet er robust, gjerne med en "gummikåpe" slik at det tåler en støyt. Husk også å bytte de interne batteriene som kan ødlegge kretskort etc hvis de begynner å lekke. Saltvann og høy fuktighet i maritimt miljø er nesten like ille. "Hermetisk" oppbevaring  er en god ide. (Ta batteriene ut før vinteropplaget eller ved langvarig lagring).

 

Hilsen

 

Pippi

Link to post
Share on other sites

http://www.retronic.no/

 

Retronic har digitale voltmeter for permanent montering.

 

Skal du ha et godt instrument for å holde kontroll med batteriene bør du satse på en batterimonitor

så som "Battman" eller lignende. Digitalt meter med volt, ampere og amperetimeteller.

 

Med et slikt meter kan du følge med på hvor mye du tar ut av batteriet og hvor mye du får inn igjen på.

 

Koster rundt 3000kr, men er verdt pengene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også på jakt etter et nøyaktig voltmeter til en akseptabel pris.

 

Jeg ønsker meg et voltmeter med digitalt display og 2 siffer etter komma. Nøyaktigheten bør være +/- 0,01V dvs +/- en på siste siffer.

Lotus. :headbang:

 

Du er en perfeksjonist. Har du vurdert et battmeter?

 

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Lotus. :lol:

 

Du er en perfeksjonist. Har du vurdert et battmeter?

 

Jolla

Vurdert det, forkastet det. Ikke fordi det er dårlig, men fordi det er dyrt. Fordi jeg måtte fjerne det eksisterende opplegget for amperemeteret og legge opp det nye. Fordi jeg aldri har gått tom for strøm og egentlig ikke har noe voldsomt behov. Amperemeteret og et midt på treet voltmeter har til nå gjort en glimrende jobb. 2500 kroner er mye penger for et battmeter. Nå har jeg kjøpt ny bærbar PC. Det får holde. Laptop med serieporter for gps og autopiloter har gått av moten, men jeg fikk i alle fall en serieport innebygget. Nr. 2 får bli via USB serieportadapter til et par hundrelapper. :lol:  

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tenkte enn en gang høre med kompetansen her på baatplassen.

Har per dags dato en analog voltmeter på mine batterier, men er ikke fornøid siden det er svårt og se eksakt.

Tenker på att få tak i ett digitalt så att man kan se om det er tex. 12,46V eller 12,4V på batteriet.

Har kikket litt rundt men kan ikke finne noe som er til infelling, kun på Thorshov der det va en model som hadde thermometer og volt som du limte med dobbelsidig tape.

Litt for temporært for meg.

Kikket litt på Batt-meter, men synes ikke att bruket forsvarer priset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...