Jump to content

Aftenposten: Privat småbåtregister blir for dyrt


Andy

Recommended Posts

Nja.

 

Jeg stiller spörsmål ved estimering av kostnadene ved å ta over tollvesenets datasystemer. Det finnes bra med datakyndige medlemmer på båtplassen, og jeg vil hevde at jeg er en av dem. Selv skulle jeg väre fornöyd med, la oss si 20 millioner kroner, for å ta over registeret og drive det...

 

Spök til side - For hvis dette er et riktig estimat, så viser det seg helt klart hvor eventuelle inntekter til en privat aktör kommer inn. For det koster rett og slett ikke 30 millioner kroner å bygge en database for å lagre litt data om småbåter. Ikke koster det de samme summene å legge inn og oppdatere denne dataen löpende heller.

 

Jeg mener snarere tvert om Hr Syvertsen, at hvis det er disse summene man kommer opp i når det offentlige skal ut og forvalte, da skal man jammen privatisere alt sammen.

 

Det er nemlig her private aktörer henter inn fortjenesten ved å ta over offentlige tjenester. De driver mer effektivt. Jag har lest et sted at det sitter 45 personer og administerer småbåtregisteret - feil eller ikke - det overrasker meg egentlig ikke. Det viser bare hva som skjer når det offentlige dundrer i vei.

 

La oss si det finnes en halv million fritidsbåter i Norge. En slik database er ikke noe stort hokus pokus, svärt mange på dette forumet skulle kunne bygge denne på kort tid - Maks en uke for en datakyndig person. Så skal dataen populeres og oppdateres löpende.

 

Får jeg 30 millioner for dette, da er jeg den förste som leverer anbud.

 

Jeg kan nesten 100% sikkert (uten å ha detaljene) kunne drive småbåtregisteret i henhold til spesifikasjoner for under 3 millioner kr per år med svärt god personlig fortjeneste.

 

3 millioner er bedre enn 30 millioner.

Link to post
Share on other sites

Forslått av meg tidligere:

 

baatplassen.no overtar driften av småbåtregisteret:

 

- 350.000 registrerte båter.  

- Alle kjøper vimpel til kr 160,-

- Brutto = 56 mill. til drift av båtregister og baatplassen.no. Holder i mange år.

 

Når pengene er brukt opp, er sikkert også vimplene utslitt, så da må alle kjøpe nye vimpler og vi er igang igjen. I tillegg bidrar vi til å opprettholde arbeidsplasser for vimpelproduksjon, for det er et must at vimplene skal produseres i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jag har lest et sted at det sitter 45 personer og administerer småbåtregisteret - feil eller ikke - det overrasker meg egentlig ikke. Det viser bare hva som skjer når det offentlige dundrer i vei.

Tror det var under oppstarten; idag er det noen færre.

 

Og ellers har jeg bestemmt meg å ikke blåse ut denne gangen  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.......For det koster rett og slett ikke 30 millioner kroner å bygge en database for å lagre litt data om småbåter. Ikke koster det de samme summene å legge inn og oppdatere denne dataen löpende heller.

 

............La oss si det finnes en halv million fritidsbåter i Norge. En slik database er ikke noe stort hokus pokus, svärt mange på dette forumet skulle kunne bygge denne på kort tid - Maks en uke for en datakyndig person. Så skal dataen populeres og oppdateres löpende. .......

Mnjaaaaa.......det koster nok ikke 30 mill for å bygge en database, nei! Men jeg tror at du tar det litt lettvint når du sier at du kan ta denne jobben for 3 mill!

 

For det første må du huske på at denne databasen skal være tilgjengelig over hele landet, altså skal det være data-aksess på en stor server. Data back-up hver dag, administrere, osv......

 

For det andre tror jeg det er langt flere fritidsbåter enn 500.000 det er snakk om.

 

For det tredje skal kjennemerke-klistrelappene produseres og sendes ut. Det er jo ikke nok, bare å registrere båtenen OG motorene i en base. Du ser, det baller på seg........kanskje litt FOR mye for bare én mann?  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er nemlig her private aktörer henter inn fortjenesten ved å ta over offentlige tjenester. De driver mer effektivt. Jag har lest et sted at det sitter 45 personer og administerer småbåtregisteret - feil eller ikke - det overrasker meg egentlig ikke. Det viser bare hva som skjer når det offentlige dundrer i vei.

Unnskyld meg, men for noe sprøyt! å generalisere slik! - Er det dette vi ser når offentlige sykehjem overtas av private, og eldre ikke lenger får anstendig pleie? Eller som når renovasjonen i min hjemkommune ble overtatt av private og ble mye dårligere (søppelet flyter over, hentes ikke i høytider, osv.) og dyrere?

 

Privatisering er blitt tidens melodi, hellige enfold, vi er de samme menneskene, dette dreier seg kun om å flytte penger fra fellesskapet til private lommebøker, når kommunen får regningen fra alle de aspirerende små-Røkkene må de deretter heve skatten for å betale regningen til private oppkomlinger, for butikken de selv drev mye mer effektivt før.

 

Jeg lar meg i alle fall ikke narre av privatiserings-haiene! Visse ting bør være offentlig drevet og kontrollert i et sivilisert samfunn, ellers ender vi opp som en bananrepublikk. Støtter småbåtregisteret fullt ut og håper det forblir offentlig, og at det etter neste regjeringsskifte igjen blir obligatorisk, som bilregistrering. Skulle bare mangle!

Link to post
Share on other sites

Visse ting bør være offentlig drevet og kontrollert i et sivilisert samfunn, ellers ender vi opp som en bananrepublikk. Støtter småbåtregisteret fullt ut og håper det forblir offentlig, og at det etter neste regjeringsskifte igjen blir obligatorisk, som bilregistrering. Skulle bare mangle!

Hei baatplassfolk  :crazy:

Jeg beklager at jeg har vært borte fra plassen noen dager. Om man er enig eller uenig i Skvulpens argumentasjon, er det faktum at Småbåtregisteret har nå 3,5 årsverk, 1,2 millioner i overskudd og driver en meget nyttig virksomhet, ikke bare når det gjelder båttyverier og kriminalitet på sjøen, men også når det gjelder statistisk materiale som er av uvurderlig betydning for planlegging av havner og for infrastrukturen langs kysten Ikke minst har registeret stor nytteverdi overfor politikere, myndigheter og media hvor vi nå har klare tall for størrelse og sammensetning av fritidsbåtflåten. Småbåtregisteret har endog antydet at det kan bli aktuelt å senke gebyret for registrering. Jeg tviler på at noen privat aktør vil kunne gjøre en tilsvarende kostnadseffektiv jobb!

Hilsen Syvert  :crazy:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

For en gangs skyld er jeg enig i at det offentlige bør ta seg av oppgaven - dvs. Småbåtregisteret.

 

Og så bør registrering bli obligatorisk igjen, men kanskje med en annen nedre grense enn hva vi hadde. De aller minste båtene m/liten påhenger bør det være frivillig å registrere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Er det nå slutt på at man kan få ordnet registrering på det lokale tollkontor?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nja.

Jag har lest et sted at det sitter 45 personer og administerer småbåtregisteret - feil eller ikke - det overrasker meg egentlig ikke. Det viser bare hva som skjer når det offentlige dundrer i vei.

 

Jeg kan nesten 100% sikkert (uten å ha detaljene) kunne drive småbåtregisteret i henhold til spesifikasjoner for under 3 millioner kr per år med svärt god personlig fortjeneste.

Homer, makan til tullball, har du ikke hørt at man ikke skal tro alt man leser ? I disse tider burde det hete at man knapt skal tro noe man leser. Dine 45 ansatte er i realiteten 3,5 årsverk.

For 3 mill skal du kontakte alle registrerte båteiere, undersøke om de er villige til å

forbli registrert i ditt private båtregister, produsere og trykke nye registreringsskilt og kort, samt ha høy nok profitt til at risikoen ved prosjektet kan forsvares.

Dette var kanskje ikke så lett likevell?

Link to post
Share on other sites

Nei. Man skal ikke tro alt man leser. Ei heller her på båtplassen.

 

La gå. Jeg har ikke alle fakta på bordet. Jeg ville bare illusterere at det er forskjell på 30 millioner kroner og det det faktisk koster å drive dette i praksis. Det kan det regnes på og diskuteres litt frem og tilbake, men det får väre i denne omgang.

 

Jeg mener at det er ekstremt viktig er å konkurranseutsette driften av disse tjenestene. Får man flere aktörer på banen blir det nesten uten unntak en bedre lösning enn hvis man er i en monopolsituasjon. Og jeg gjentar meg selv - der er her de private henter inn fortjensten - de driver mer effektivt. Jeg ser ingen ting i veien for å sette ut driften av disse systemene til private aktörer - som er spesialister på forvaltning av system. De hånterer mange system og tar ut stordriftsfordeler av dette. Det gjör at de kan drive billigere enn om staten skal bygge opp denne, for staten unödvendige, kompetansen.

 

Derfor mener jeg resultatet blir bedre for alle. Staten betaler mindre for samme tjeneste. Det gjör at jeg som skattebetaler blir glad, for staten slöser ikke med mine og dine penger. Det er i alles interesse, og også statens plikt. Tjenesten blir den samme, eller kanskje bedre, ved at det er spesialister som driver tjenesten på heltid.

 

Man skal väre bra blendet av politisk oppfatning hvis man ikke ser at konkurranseutsetting av tjenster lönner seg. Se bare på utviklingen i luftfart. Tidligere var dette tungt regulert og i prinsippet drevet av en statlig aktör. I dag har vi fri konkurranse, slanke og effektiv eorganisasjoner og forbrukerne er lykkelige ved at man betaler en pris som de fleste oppfatter som "fair" for å fly fra A til B.

 

Se på Televerket. Tidligere tok det 7 uker å få telefon. I dag tar den en dag.

 

Selvfölgelig kan det finnes unntak. Alle organisasjoner kan gjöre en dårlig jobb, private som offentlige.

 

La småbåtregisteret eies av det offentlige, men drives av den som leverer det beste tilbudet. Er det staten - fine - la dem stå for driften. Er det en privat aktör - fine - la dem stå for driften.

 

Jeg er opptatt av at resultatet skal bli best mulig.

Link to post
Share on other sites

Er det nå slutt på at man kan få ordnet registrering på det lokale tollkontor?

Hei Rolf  :sailing:

Du kan fortsatt registrere båten din på samme måten som før. Det vil neppe skje noen forandringer før ved årsskiftet. Vi håper jo fremdeles at det skal være mulig å få stoppet dette stuntet fra Finansminister Foss.

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

La småbåtregisteret eies av det offentlige, men drives av den som leverer det beste tilbudet. Er det staten - fine - la dem stå for driften. Er det en privat aktör - fine - la dem stå for driften.

Jeg er opptatt av at resultatet skal bli best mulig.

Hei Homer  :sailing:

Problemet er bare det at det nåværende Småbåtregisteret (Toll- og avgiftsdirektoratet) ikke får lov å legge inn anbud på registeret! Selv om man eventuelt er enig meg deg i fordelene ved privatisering og deler ditt politiske syn i så måte, tillater jeg meg å hevde at det ikke er noen privat aktør som kan drive båtregisteret mer kostnadseffektivt enn det gjøres i dag. Hvis registreringen blir dyrere og/eller mer komplisert, betyr dette at vi ikke lenger har noe register. Og det er vel neppe det best mulige resultat???

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Syvert

 

Da er vi jo nesten enige. Det er synd i så fall at de ikke får lov til å legge anbud. Merkelig praksis spör du meg. Det beste er jo å la den best kvalifiserte söker få jobben.

 

Jeg er fortsatt uenig din analyse der du hevder at det er komplett umulig å drive dette registeret mer effektivt. Jeg forstår ikke hvordan du har grunnlag for å uttale deg så bombastisk som du gjör, men du sitter kanskje med data ingen andre har tilgang til.

 

Ikke overraskende tror jeg snarere tvert i mot, at en seriös aktör vil få dette til billigere, mindre komplisert og med höyere servicegrad. Det er i alle fall min erfaring når nytenkende private slipper til der staten tidligere har dominert.

 

Jeg mener som deg at informasjonen skal eies av det offentlige. Derimot mener jeg at den skal forvaltes av den som er best på det.

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf  :sailing:

Du kan fortsatt registrere båten din på samme måten som før.

Siden man øyensynlig kan registrere båten ved henvendelse til lokal tollstasjon blir det vel litt feil å si at båtregisteret krever kun 3,5 årsverk, siden mye av kundekontakten skjer ved lokale tollstasjoner? Regner med at disse 3,5 årsverk er de personer som sitter i registeret sentralt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er litt rart! Først når Småbåtregisteret kom og ble håndtert av staten, ville alle ha det bort fra Statens hender for en hver pris. Alle var redde for at dette skulle brukes til å avgiftsbelaste alle som var registrert der.

 

Nå, når Staten ønsker å kvitte seg med det, så er meningen at Staten må for all del drive det. Jeg mener at hvis det kommer på private hender, så har vi i alle fall en viss sikkerhet at det ikke blir misbrukt av Statens "lange avgifts fingre".

 

Private kan sikkert drive dette for en langt billigere penge enn Staten. "Det enkleste er best" er det en reklame som sier.  :headbang:

 

MVH

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mange som har forskjellige meninger og oppfatninger om hva det vil si å drive et småbåtregister. Etter at vi mer eller mindre er ferdig oppbygd har kostnadene i forbindelse med den daglige driften vist seg å utgjøre en del mindre enn vi får inn med dagens registreringsgebyr på kroner 300. Mao så er registeret i dag selvfinansierende.

 

Post som (feil)sendes lokalt tollsted ettersendes med internpost til oss.

 

Vi er 3 fast ansatte + flere midlertidig ansatte som jobber på engasjement (3 mnd + 3 mnd) etter behov. I perioden april - september koker det, mens det er ditto stille i perioden oktober - mars.

 

Litt fakta:

 

- Internett benyttes i stor grad (ca 14000 sideoppslag på www.toll.no/baat bare forrige uke - herav ca 1400 sideoppslag på skjemasiden http://www.toll.no/baat/skjema.html)

- vi har aldri tidligere hatt så mange besøk på våre Internett sider..

 

- Automatisk oppdatering av ca 50.000 adresse og navneendringer på båteiere årlig via folkeregisteret og enhetsregisteret (kjøres hver natt mot vårt kunderegister).

 

- Bruk av Informasjonstelefon 815 44055 (privat Callsenter)

 

- Utarbeidet WEB basert kopi av småbåtregisteret (benyttes av hovedredningssentralen, politiet, forsikring, flere større båtmeglere) - driftes av privat aktør.

 

- Vi bruker all vår kompetanse på å avsløre forsøk på å registrere stjålne båter (systemmessig verifisering av HIN-koder og motornummer er obligatorisk i forb. med nyreg + at vi forlanger full eierhistorikk + utveksler informasjon med Kripos, lokalt politi og forsikringsutredere)

 

Jfr et eksempel (artikkel i Fr.stad blad) http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?S...81558519&Ref=AR

 

Fersk statistikk viser at antall stjålne båter er på vei ned:

 

http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

Døm selv.

 

mvh Jostein Hagen

småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...