Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

ok67 : med det nydelige dekket du nå har laget, kunne jeg tenkt meg å se bilde av hele båten sett bakfra, slik at vi andre kan få følelse av størrelse, utforming etc. Det er rart med det, båter ser veldig annerledes ut når detaljene begynner å ta form oventil.

 

Ordner du det ?

<{POST_SNAPBACK}>

Blir nok mer bilder i løpet av helga, kansje.... Må få dekket dekk og dollbord med epoxy og glassfiber først. Først da får jeg den riktige glansen slik at man ser hvordan den virkelig blir seende ut.

 

Har pusset en hel del i dag og beiset opp igjen dekk og dollbord. Men jeg må pusse mer, det synes fortsatt en del striper etter båndsliperen :cryin: som jeg brukte til grovpussingen, minner litt om en skjærefjøl (litt overdrevet). Så det blir nok en lang ettermiddag og kveld i morgen med mere pussing.

 

Re: Ancas: Feilelist er en lav golvlist, finnes i bredder på ca 15 - 30 mm, og er vel en 8 - 12 mm tykk. Fåes i alle byggevarebutikker.

Link to post
Share on other sites

Har fått dekket hele båten med glassfiber og Epoxy, må legge på litt mer Epoxy for at det skal bli fint samt at jeg må pusse litt mer. Tok et bilde av dekket, men pga motslys fra sola (som faktisk skinte så vakkert i dag) så ble bilde heller dårlig. Men har et bilde av båten tatt innenfra stua.

Bilde

 

Har skjært til sidene til overbygget, men tror det blir litt for dominerende. Skal prøve å få laget til resten i morgen og så sette det sammen med elefanttape og se hvordan det tar seg ut.

 

Jeg måtte bygge om vogna til båten, da det viste seg at den ble for høy forran når overbygget kommer på slik at garasjeporten ikke var høy nok.

Link to post
Share on other sites

Båndsliper :nonod:  ga jeg opp! Bruk eksenter i stedet

<{POST_SNAPBACK}>

Båndsliperen er god den, men man må passe på i hvilken retning man avslutter pussingen med den. Ikke avslutt med båndsliperen på tvers av treet, men på langs da blir det bedre. Men etterpå må man slipe med eksentersliper for å få den riktige finishen. Tror jeg må ta en liten service på eksenteren min da den er begynt å lage mange nye lyder, regner med at det er et lager som er dårlig. Om jeg er heldig bruker den samme sort lager som på rollerblades, det ser i hvertfall ut til at båndsliperen bruker slike lager.
Link to post
Share on other sites

Båndsliperen er god den, men man må passe på i hvilken retning man avslutter pussingen med den. Ikke avslutt med båndsliperen på tvers av treet, men på langs da blir det bedre. Men etterpå må man slipe med eksentersliper for å få den riktige finishen. Tror jeg må ta en liten service på eksenteren min da den er begynt å lage mange nye lyder, regner med at det er et lager som er dårlig. Om jeg er heldig bruker den samme sort lager som på rollerblades, det ser i hvertfall ut til at båndsliperen bruker slike lager.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, mulig det er samme lager Men oftester det mye rimeligere og handle nytt av en eller annen grund

Link to post
Share on other sites

OK, mulig det er samme lager Men oftester det mye rimeligere og handle nytt av en eller annen grund

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kan reparere de selv er nok det helt klart det billigste, om du ikke kjøper PowerCraft eller lignende merker. Både båndsliperen og excentersliperen min er Bosch og da er nok et lager mye billigere en å kjøpe ny, forutsatt at du skifter det selv.
Link to post
Share on other sites

Om du kan reparere de selv er nok det helt klart det billigste, om du ikke kjøper PowerCraft eller lignende merker. Både båndsliperen og excentersliperen min er Bosch og da er nok et lager mye billigere en å kjøpe ny, forutsatt at du skifter det selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Høres bra ut da batteridrillen (bryteren) tok kvleden da jeg satt ut Fia.

Drillen lå på dørken :cryin: og det røk godt.

Motoren i drillen er ok samt batteri er ok.

I bryteren sitter det et kretskort som sikkkert er brent oppp

Link to post
Share on other sites

Endelig et bilde av litt av forrdekket.

 

Bilde

 

Det må litt mer epoxy til og noe pussing for at de skal bli skikkelig, men det nærmer seg.

 

 

Har også begynt å se på overbygget, men jeg tror det blir for stort og dominerende.

 

Bilde

 

Litt vanskelig å si så lenge båten ligger inni garasjen, håper på oppholdsvær i morgen slik at jeg kan dra ut båten og beskue den nærmere på litt avstand. Men jeg ender trolig opp med en enkel vindskjerm med vindu forran, som skråer ned bakover på sidene med vindu også der, og trolig 10cm lavere en den jeg har begynt med nå. Så får jeg heller lage meg en kalesje for å sitte under tak når det er dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

* Skuffet * - er det bildet som lyver, eller ser det ut som materialene på dekket ikke er ordentlig fargemettet?

 

Det kan synes som overbygget muligens er noe høyt. Det du også må tenke på, er at en del av båten forsvinner under vannlinja. Da vil overbygget kanskje ruve enda mer enn det gjør når man ser hele delen av skroget på land. Jeg tror rett og slett jeg hadde ventet med å gjøre noe rundt overbygget til etter at båten er på vannet. Da ser du båten i sitt rette element og venter du ytterligere noen dager, får du en føling med hvordan du liker linjene til båten når den ligger på vannet. Kanskje ser du da ting du ønsker å korrigere rent linjemessig vha overbygget. I tillegg tror jeg det er mye enklere å treffe med et overbygg som er pent når du ser båten på vannet med en mal lignende den du har laget for overbygget. Når du så har prøvd deg fram til en mal for overbygget som du liker - på land igjen og bygge permanent overbygg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

* Skuffet * - er det bildet som lyver, eller ser det ut som materialene på dekket ikke er ordentlig fargemettet?

Blitsen gir nok litt feilaktig inntrykk.

 

Det kan synes som overbygget muligens er noe høyt. Det du også må tenke på, er at en del av båten forsvinner under vannlinja. Da vil overbygget kanskje ruve enda mer enn det gjør når man ser hele delen av skroget på land. Jeg tror rett og slett jeg hadde ventet med å gjøre noe rundt overbygget til etter at båten er på vannet. Da ser du båten i sitt rette element og venter du ytterligere noen dager, får du en føling med hvordan du liker linjene til båten når den ligger på vannet. Kanskje ser du da ting du ønsker å korrigere rent linjemessig vha overbygget. I tillegg tror jeg det er mye enklere å treffe med et overbygg som er pent når du ser båten på vannet med en mal lignende den du har laget for overbygget. Når du så har prøvd deg fram til en mal for overbygget som du liker - på land igjen og bygge permanent overbygg. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg komer trolig til å ende opp med kun en vindskjerm forran og på sidene, noe lavere enn overbygget jeg har skjært til. Så skjærer jeg hull der hvor jeg vil ha vinduene og setter det fast. Det vil være ganske enkelt å justere på dette etterpå da jeg skal ha minst et lag til med kryssfiner utpå for å gi en innramming til vinduene etc.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå limt på overbygget. Det ble til at jeg beskar det ganske kraftig, men sluttresultatet ser ganske så harmonisk ut. Beklager ingen bilder. Det regnværet vi har her for øyeblikket er uaktuelt å utsette ubehandla kryssfiner for.

 

Såg litt på den fargetoningen som Dilla påpeker. Det er et litt artig fenomen som gjør seg gjeldende. Jeg har lagt på glassfiberduken og mettet den med Epoxy slik at den fester godt til underlaget og gir god mekanisk beskyttelse, men siden jeg ikke har lagt på mer Epoxy en det første strøket så vises texturen til glassfiberduken meget godt. Selve glassfibrene er godt mettet med Epoxy, men texturen gir en litt merkelig fargeeffekt avhengig av belysning etc. Når det hele er dekket med mer Epoxy så vil denne effekten bli borte, det vil bare se ut som et ekstra tykt lag med lakk.

Link to post
Share on other sites

Mitt innleg nr. 1000 må jeg vel nesten ta i min egen tråd, lurer på hvor mange tulleinnleg det er blandt de 999 forige innleggene.

 

Har skjært ut hull til vinduene, samt lagt på litt forsterkninger på overbygget/vindskjermen. Bilder kommer om noen dager når været er blitt såpass at jeg kan ta båten ut av garasjen uten at den fylles med vann i løpet av en halv time.

 

Neste helg tror jeg det blir prøvetur :flag:

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at båten har fått sin endelige form. Fikk tatt noen bilder i det nydelige været vi har akkurat nå.

 

Bilde

 

Bilde

 

Det gjennstår noe pussing og epoxylegging og ikke minst lakking før finishen blir som den skal være.

 

Jobber på båten til langt på kveld (natt) om dagen, satser på prøvetur på Lørdag :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger litt på den selvlensende dørken:

 

Hvor høyt over vannlinja bør den være, er 10cm nok, passe, for mye ?

 

Finnes det tilbakeslagsventiler for skroggjennomføringen? slik at dersom den er plassert i hekken på båten så unngår man at hekkbølga som tar igjen båten når man går ned av plan slår vann inn gjennom skroggjennomføringa og inn på dørken ?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Vet ikke sikkert hvor høyt over bvannlinja du bør montere selvlensende dekk, men skulle tro 10cm var nok, iallefall med tilbakeslagsventil. Det er sikkert noen her som har selvlensende dekk som kan måle litt til deg!

 

Tilbakeslagsventiler finnes, det er plastventil med ei "klinke kule" inni som sørger for å tette inn!

Maritim.no har sikkert slike Har det selv innmontert på Scanden.

 

God Helg!!! Endelig sommer Hurra!!!! Blir sognefjorden i helga!!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Spennende vart det ja.......

 

 

 

Satte på motoren i dag. Siden dette ved en feiltagelse er en kortstamma gammal motor og båten er beregna for langstamma så måtte den settes på en brakett.

 

For å få båten på den innleide hengeren måtte motoren tas av igjen. I og med at den var festet på en brakett 10cm ned på hekken så gikk det ikke å vippe opp motoren, dermed kom ikke båten av min opplagsvogn. Etter litt strev var omsider båten på hengeren.

 

Utkjøringsrampa ned i Nidelva var grei å kjøre ut hengeren med, og endelig var båten på vannet.

 

Bilde

Syntes båten lå fint i vannet, og den lå faktisk litt høyere enn jeg hadde regnet med.

 

Så la vi i vei ut mot fjorden...... Etter ca 5 minutter endret motorlyden seg markant, med mye mer bråk og vi bestemte oss for for å returnere. Vi kom inn omtrent der som utfyllingen nedenfor Dora ender da det var full stopp. SIden Nidelva renner ut her så er det ganske stri strøm, så det var bare å hive ut dreggen. Så der lå vi i elvestrømmen og tok en nærmere titt på motoren, den var veldig varm men startere dreide den rundt. Bestemte oss for å vente til motoren var kald for å se om det da ble bedre, regnet med at det var problemer med kjølinga. Etter å ha ligget en halvtimes tid prøvde vi å starte på nytt, men det endte med at motoren stod bom fast. Etter en liten stund fikk vi praiet en båt som kom forbi og som meget velvillig tauet oss opp til rampen igjen, slik at vi fikk båten på land. Men dreggen ble sittende fast så den måtte vi kappe.

 

Etter dagens testtur er vel også konklusjonen at 30hk ikke er nok, 50hk er nok mer passe. GPSen registrerte ca 15knop som toppfart den korte stunda vi var utpå, men det var like før motoren begynte å lage mye ulyd, og turtallet var ikke på topp. Med en skikkelug 30hk motor ville kansje 20knop vært oppnåelig. Med 50hk bør vel 25-30 være realistisk.

 

Så det ble for så vidt en spennende tur, men en skjært motor og en dregg med 2m kjetting i manko.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å se båten ferdig lakkert , ser veldig lovende ut .

 

Synd det med motoren ,men du fikk en hvis pekepinn på hvordan den oppfører seg + det du trengte for å legge gulv , du fortjener virkelig :drink: i kveld .

 

Ser du tenker på en 30 > 50 hk motor .... jeg ville prøvd en eldre Mercury rekke sekser 90 hk ++ .

Noen vil sikkert mene at det er for mye , men de er DU som bestemmer farten .

Bare tenk deg en blankpolert båt med en klassisk ( høy ) sekser på den hekken ....................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...