Jump to content

SpeedSeal


Faxen

Recommended Posts

Er det noen på Forumet, som har prøvet Speedseal,

Hvis du med Speedseal mener muttere med serraterte hoder som kan trekkes til / løsnes for hånd, sitter det slike på min båt. Funker utmerket ved impellerbytte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter en sesong med speed seal lokk er mine erfaringfer delvis positive.

Første gang startet jeg opp og sjekket at det var tett. Hadde satt inn impeller og O-RING i lokket med spesielt silikon grease eller hva det nå var (fikk kjøpt rødfarget grease i løs vekt).

Mot slutten av  den første turen begynte min enkle Clas Ohlson vannalarm å ule. Det viste seg at den ene av de 4 håndtightede skruene hadde skrudd seg ut og falt ned slik at vann piplet ut.  Skrudde boltene hardere til med leatherman og de har siden sittet. Jeg klarer vel kanskje å løsne de får hånd igjen.

 

Det eneste dumme - og det er jo ikke speed-seal sin feil, er at selve impeller huset står med lokket inn mot en side av motoren (Yanmar 3GM30F) jeg ikke kan se helt ordentlig. Må event. bruke et speil for å sjekke impeller, men jeg tror jeg vil  skru av hele impeller huset ved skifte av impeller da impelleren sitter noe inni granskauen hardt fast (uten at min type har noen låseskrue). Forrige eier har vel ikke satt inn akselen med grease.

 

Konklusjon - for sjekk og høstuttapping av vann i impellerhuset går det veldig greit. Og er det bare å dra ut impleller og smokke inn ny skulle det også gå greit uten at man ser så mye - hvis man da ikke trenger å bruke sett/låse skrue på impelleren.  Jeg kan ta av hele motorkassen rundt motoren  (motoren står under sofaen) men eneste sted jeg ikke kommer helt greit til er akkurat der impellerhuset står.  Enkleste er å montere av huset.

På andre motorinstallasjoner er det kanskje lettere å komme til på siden. Vet at i mange seilbåter kan man komme til på hver side av motoren ved å demotere sidepaneler i akterlugar/ene.

Link to post
Share on other sites

Hei - :headbang:

 

Jeg har hatt speedseal på to motorer tidligere Yanmar 3GM 30F og en Volvo MD2030

Kjøpe nå nettop til min nye båt hvor det sitter en 3YM30FC.  Bare gode erfaringer til nå.

Kjempefordel at det brukes en O-ring i stedet for papirpakiningen som lett revnet, og at du nesten kan skifte impeller i blinde.

 

Har kjøpt direkte fra fabrikken - kom på 560 kr nå sist med to ekstra serraterte skruer og flere

ekstra O-ringer som jeg fikk på kjøpet

 

Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...