Jump to content

Når tar du båten på land?


Victora III

Recommended Posts

Litt tidlig å tenke på opptaket enda kanskje :flag:. Det er jo enda mye igjen av båtsesongen. Men likevel en poll for å kartlegge når Båtplassen-folket pleier å ta opp båten - litt artig å se. Er det geografiske variasjoner her? Der jeg har vinteropplaget er det fleste oppe innen 15. oktober. Synes selv at det er bedre å få båten tidlig ut om våren og heller avslutte sesongen før de første høststormene. I fjor hadde vi jo utrolig mange fine dager i september også - la oss håpe vi får en like fin og varm høst!

Link to post
Share on other sites

Synes det er passende i månedskifte sept / okt. Passer bra med tanke på vær og sjø i min båthavn. Lettere å få en grei plass også slik at man er tidlig ut på våren. Båtene blir stablet tett her, og man er ikke garantert å få båten tidlig ut hvis man blir plassert dårlig  :flag:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Normalt i god tid før frosten setter inn slik at skroget skal få tørke. Dette gjelder ikke alltid da den ofte ligger ute hele vinteren.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tar ikke opp båten om vinteren.

 

Har inntil nylig hatt salvannskjølt motor, så det har av praktiske årsaker blitt lite båt bruk i Nov-Mars, men nå har jeg ferskvannskjøling, så denne vinteren gleder jeg meg til, og skal bruke båten jevnlig.

 

Har dog båten på land i 3-4 dager, men det er om våren :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan ikke ta opp båten om vinteren vel. Det blir altfor kaldt i den når den står i friluft. Minusgrader under dyna er ikke akkurat min ide om et koselig hjem. I mai-juni derimot, når det er lenge lyst, og godt og varmt ute. Da tas den opp for stoffing og polering.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tar opp båten tidlig i år, på grunn av motor overhaling. Normalt vill jeg hatt den ute litt lengre.

Skal bytte toppakning, og da må jeg demontere meg ned under vannlinjen.

 

Venter nå bare på messen båter i sjøen, slik at jeg kan få kjøpt opplagsutstyr. Håper å tror at jeg kan få noen bra priser der.

 

Eos

Link to post
Share on other sites

Båten ligger stort sett alltid i sjøen, med unntak av noen dager på land om det er nødvendig.Imidlertid blir den ikke brukt i vinterperioden, men blir pakket inn som regel i oktober. Men i april blir den tatt frem i lyset igjen.  Da kn jeg igjen begynne å leve..... etter 6 måneder med lengting etter sol og sommer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tar opp båten samme helg som vaktene i havna avsluttes og det er fellesheisinig. Dvs den helga som er nærmest 30. september. Synes ikke jeg har noe valg. Vil ikke la båten ligge helt uten bevokning. Muligens blir det noe annet når jeg får montert alarmanlegget som er under prosjektering. Hektisk planlegging og innkjøp av materiell pågår. Kommer tilbake med en fyldig artikkel med bilder og tips når alt blir klart litt utpå vinteren. Blir rimelig hi-tech.

Link to post
Share on other sites

Tar opp blant de siste i havna i år. Og blir selvsagt blant de første som kommer på sjøen like før påske neste år.

Starter gjerne i slutten av januar med pussen. Da er det det innvendige som jeg går over. Så snart varmen setter inn blir det å polere utvendig. Dette kan jeg selvsagt ta når båten ligger i båsen.

I år blir det rundt 200 motortimer og rundt 80-90 turer. Ikke værst når man tenker på hvor ustabilt været har vært.

Mange fine turer og mange nye båtvenner er det blitt.  :smiley:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har vel aldri hatt noen av mine båter i opplag på land om vinteren. Vurderer det i år da jeg både skal bytte seildrevspakkning, bytte en bunnventil og kanskje ta runde med å fjerne gammel bunnstoff. Gruer meg i så fall litt da mange nye spørsmål kommer opp. For meg er det ikke naturlig å plassere en båt på land og jeg ser for meg alle mulige ting som kan gjøres feil med katastrofale konsekvenser  :smiley:.

 

Ender vel opp med å ligge ute likevel tenker jeg. Tror ikke jeg ville sovet noe bedre i høststormene hvis båten stod på land og kunne blåst overende eller fått trær eller andre båter over seg.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse

Dette har du forstått dersom du har hatt båten din her i Trøndelag en høst kveld med vindstyrke godt over orkan. Her vil du oppdgare at både kalesjer og annen utvekster på båten er blåst borte.

 

Da ser jeg for meg at du kommet med innlegg i baatplassen.no som ligner på dette ---- er det noen som har innendørs lagringsareal til min båt.   :confused:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...