Jump to content

Sy dodgers, bomtrekk og annet


Suzuki

Recommended Posts

heisann

jeg lurer på om noen har erfaringer med å sy den type saker til båtene sine ? Vi har laget noe, med varierede resultat, fra knallbra, til langt under middels. :yesnod:

 

Jeg vet at symaskina vår er i veikste laget, en Husquarna. Med jeansnål har dette imidlertid fungert "rimelig greit". Har også en gammal KAYSER sveivemaskin ( ala singer ) som jeg ikke får til å sy ( tror ikke jeg trer tråden rett.. )

 

Finnes det noen andre her som lager denne type saker hjemme ? Hva benyttes i så fall av utrustning ? Det finnes ei maskin JANOME EASY JEANS som skal takle denne typer utfordringer, har noen erfaringer med denne ? Evt. råd om annen kraftig symaskin.. ( rein industrimaskin har jeg ikke råd / plass til..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikkje så mykje tips vedkomande symaskin og utstyr, men har planar om å eksperimentere litt. Har dodgers frå då eg gjøpte båten, men skal no sy eit bomtelt. Har planar om å lage små lommer på tvers av teltet (over bommen) og legge inn spiler der. Det vil gje litt betre "takhøgde" om du forstår.

Maritim har kalesjeduk, men eg veit ikkje korleis prisen deira er samanlikna med andre.

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som du, Suzuki. Variert. Bruker også bare hjemmesymaskin med jeansnål. Egentlig blir sømmene alltid dårlig, særlig undertråden. Trøster meg med unnskyldningen at jeg jo bare eksperimenter og når jeg er fornøyd med funksjonen så går jeg til en seildukskredder.  :yesnod:

 

Selve seilene syr jeg IKKE. Hittil i den nåværende båten ble det 3 versjoner bomtrekk og litt endring på puter nede.

Link to post
Share on other sites

åssen symaskin bruker du Andreas ? Jeg tror i det store og hele det er vekta på svinghjulet ( som gir for lite moment ) som er for lav, samt at den skoen som trekker fram stoffet er for dårlig. Å sette maskina på gulvet, og få en person til å hjelpe til å "trekke" stoffet gjennom maskina, hjelper ganske mye. Ser det nye Praktisk Båtägande foreslår den Janome maskina jeg sikler på. Inbyttetilbud er avkrevd... Skal kunne sy 12 lag jeans stoff, blir litt i kalesjestoff og det.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Admiralen har en nokså ny maskin av merket ELNA (byttet inn husquarna'en). Hun har i år sydd trekk til å ha over taklukene, og brukt tykt  marineblått stoff av den typen man bruker på bomtrekk osv. Kjøpte stoffet på hjertmans i Gøteborg i fjor.

 

Prosjektet ble ikke helt vellykket - vanskelig å få det til å passe, men selve syinga gikk greit på vår maskin.

Link to post
Share on other sites

åssen symaskin bruker du Andreas ?

No-name-maskin. Kjøpt billig i Tyskland for 1-2 år siden.

 

Forøvrig går jeg av og til Mr. Minit på en av sentrene for å få sydd noe. På Vinterbro er det også 1-2 asiatiske jenter som driver med sying som også har ganske kraftig maskin. Men da må alt være forberedt.

 

Ellers har jeg jo Fischer Sails rett rundt hjørnet her og moren til en kamerat til min sønn driver også med kalesjesying. Men siden det er så mye eksperimentering innblandet i mine prosjekter blir det nok - i første omgang  :yesnod: - jeg som går opp på syloftet og krangler med billigmaskinen.

Link to post
Share on other sites

Jeg sydde en del på kalesjen til båten i våres. Lånte madammens Husquarna med jeansnål. Erfarte at maskinen ikke klarte noe særlig mere enn 2 lag kalesjestoff. Da ble det veldig dårlig på undersiden. I tillegg knakk nålene veldig ofte. Kjørte maskinen på lavgear, (det er 2 forskjellige hastigheter (momenter) på denne maskinen.) På høyeste hastigehet ville den ikke sy skikkelig i det hele tatt. Byttet også en glidelås i siden på kalesjen. Dette ble heller ikke bra, så jeg må nok bite i det sure eplet og oppsøke en som har en kraftigere symaskin neste gang.

Har forøvrig skiftet vinduer i kalesjen også en gang i tiden, da brukte jeg en annen maskin. Husker ikke hva den het, men den sydde bra.

Har hørt at de gamle sveivemaskinene skal klare jobben, men har ikke prøvd selv.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at de gamle sveivemaskinene skal klare jobben, men har ikke prøvd selv.

Det kan jeg bekrefte, de nymotens maskiner jeg har vært borti blir som leketøy ift min Singer med sveiv.. :flag:

Med en kraftig fjær som gir skikkelig trykk på foten kan man sy nesten hva som helst, nærmere en industrimaskin kommer man ikke.

Og så passer den fint i båt, intet strømforbruk...

Link to post
Share on other sites

har en gammal "KAYSER" med sveiv. Ser akkurat ut som en gammal singer.

Kjenner flere som bruker sånne til båt søm. Kan nesten sy finerplater.

MEN - jeg klarer ikke å få min til å sy.. alle deler sviver, men bruksanvisningen blei vel borte i storflommen i 1632 eller deromkring.. Noen som har tips på hvordan jeg får tak i en manual til denne maskina.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdatering:

etter krangel med surrete kjerring om overtakelse av en Bernina Industrimaskin, har jeg sjekket alternativer.

Tidligere JANOME Jeans maskin, som bla.a blir anbefalt i Svenske PB til "båtbruk", ser ut til å kunne spesialutrustes for oppgavene.

 

Butikkpersonalet klødde seg litt i hodet når jeg beskrev mitt behov, og kom fram til at en OVERTRANSPORTØR måtte være tingen. På den måten får maskina nesten firehjulstrekk.

I tillegg ble viktigheten av korrekte nåler påpekt, samt at disse blir sløve ganske raskt ved bruk på "harde" stoffer. Fra annet hold har jeg tips om å smøre nålene med teflonspray, for å minimere motstand.

 

Er ingen erfaren syer, men ettersom "godt verktøy" er halve jobben, har jeg lagt litt tid i dette.

 

Fortsettelse følger.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

etter krangel med surrete kjerring om overtakelse av en Bernina Industrimaskin ...

Hun innså kanskje at du var i ferd med å frata henne leverbrødet  :lol:

 

Dette kan bli bra ... Ser med stor spenning fram til baatplassens "sy selv kurs". Her er det helt sikkert både penger å spare, og mye å lære

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har sytt lite på dotterns Husqvarna, kjöpte en gammel Singer för 200:- men den har jag ikke

provat enn, tror bare de gamle Singer grejjer rak-söm!

 

använd Jeans nål  :smiley:

 

det finnes även skinn-nålar, som ekspediten kansje säger er like kraftiga o bra!

men dom er lite annorlunda i spissen, den ser ut som ett litet knivblad, så den skär av tråden

i tyget istellet för att gå emellan trådarna!

 

ett litet tips som jag fått lära meg av en kapellmakare

 

vid skifte av vindue, klistra det nye vindue med dubbelhäftande tape på det gamla,

gör det nya lite större! og sy fast det straks utanför det gamla, när detta er gjort

då sprättar man bort det gamla og skjär bort den gamla inre kanten, vinduet

blir kansje 1-2cm större men det kommer perfekt på plass!

 

 

letar fortfarande efter en bra begagnad mindre industrimaskin!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Maskina er nå i hus, og under testing. Kraftig og stillegående. Syr gjennom 6 lag markiseduk så det griner i alla fall. Og da nærmer vi oss. Helt klart den desidert kraftigste hjemmemaskina jeg har testet. Minst dobbelt så sterk som den nestbeste, som kosta over 10 lapper.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

kjapt inlegg for å vise fremgansmetode.

Stoffet er kalesjeduk jeg "ramla over" for en tid tilbake. Opprinnelig hadde jeg en rull på loftet.

Denne er tjukk, stiv og håpløs å sy. Dvs med vanlige symaskiner. Og enda har jeg ikke tatt i bruk mitt hemmelige våpen, nemlig overtransportøren.

 

Benyttet tråd er spesial solid tråd, type GRIZZLY.

Benyttet nål er DENIM 115

 

Starter med å brette duken en gang, og sy langsetter

Bilde

 

Deretter kan vi fortsette rundt, observer kanter ( 4 lag stoff )

Bilde

 

Som den skarpe observerer, har jeg her sydd helt rundt. Stoffet bærer 3 svenske kronestykker, fritt i luften.

Bilde

 

Så bretter jeg hele "dukpakka" en gang, og syr tvers over. Vi er nå oppe i 8 lag stoff.

Bilde

 

Observer at det også kan syes sikk-sakk sømmmer. Dekorativt, og svært solid.

Bilde

 

Reine finèrplata..

Bilde

 

Alt i alt ser dette meget bra ut. Skipperen kan ikks sy i det hele tatt, men det er ikke maskinens feil. Jeg har nå de beste forutsetninger for å lære.

 

Fortsettelse følger

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

ting går fremover, og nå er jeg i alle fall i stand til å sy noe "fornuftig". ( rette sømmer, på en tøybit som blir til en "oppbevaringspose"; skrues fast på innsiden av en skapdør... )

 

Maskina er det bare en ting å si om; imponerende.  Hadde med moder`n som telefonkonsulent, og hennes kommentar når jeg skisserte behovet var "glem det".

 

Nå er modern`s ord gjordt til skamme, maskina freser over det meste. Og jeg trenger bare å sette meg inn i teknikk med sying, vrenging, sying på baksiden, vrenging tilbake, mekking av glidelåser osv osv.

 

Mine første prosjekter, er av den "enkle" typen. Og jeg fant ut at stykejern er et MUST..

 

Fortsetting følger, hvor er den eldste genuaen min tro ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

har nå ferdig en "tøypose" som skal henge på innsiden av et høyt, smalt skap i pantryet.

 

Igjen - dreven på symaskin er jeg ikke , men artig er det . Sollid nok også, med kalesjeduk i mange lag, flerdobble sømmer osv. River vel av døra før denne går i biter.

 

Denne "vakre " "posen" skal inneholde følgende:

Oppvaskebørste

Zalo

no annet kjøkkengreier. Som regel nok å ta av

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

Maljer skal monteres øverst i hjørnene for oppheng, men jeg kan ikke starte  banking inne med hammer i et rekkehus kl 2100 på kvelden.

 

Fortsettelse følger..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du får sette dette i produksjon, vi har jo "Salg" her på plassen :yesnod:

veeeel - kanskje om jeg får øvd meg, omlag 10 000 ganger.

Men mange har yttra ønske om å få sydd opp sømmer på bomtrekk, sprayhoods og annet, så hvem vet...

 

Dessuten kommer jeg med noen smarte løsninger til bruk til oppbevaring som jeg kommer til å ta patent på. Iallefall nesten. For innmari smart er det. Nemlig :yesnod:

 

Følg med..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...