Jump to content

Hvilken båt skal jeg velge?


SveinHa

Recommended Posts

Har tilbrakt et utall av timer på nett de siste par årene på leting etter min ideelle båt (i den grad den finnes....).

 

Har satt noen kriterier som kan være tilnærmet umulige å oppnå men ønsker tips om gode alternativer.

 

De fleste av disse punktene SKAL være oppfylt:

  • Flybridge
  • Minst 4 faste soveplasser
  • Marsjfart rundt 20 knop
  • Ikke hekkaggregat
  • Ikke akterkabin
  • Ikke kalesje (kan gjerne ha kalesje men båten MÅ kunne brukes i all slags vær uten)
  • Levelige bysseforhold (ikke alt for trangt)
  • Og kanskje det vanskeligste: max 700.000.-
Er der noen som har tips? Gjerne link til annonser! Båten bør se noenlunde kurant ut men trenger slett ikke være noe smykke. Kikket på et par Princess 37 men den ene ble solgt rett for nesen på meg (tror det hadde vært et godt kjøp) og den andre var priset 150.000 for høyt (i forhold til tilstand).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik vil jeg ha også, men jeg vil ikke ha noe alt for gammelt. Dvs at jeg må lempe litt på de nadre kravene. Tror flybrygge går først ut. Gamle flybrygger er som regel små og trange hvis du ikke velger veldig stor båt. Det trenger jeg ikke, og gjør også at jeg ikke kommer inn alle plasser jeg har lyst til.

 

Blir nok en 1990 eller nyere av et eller annet slag.

 

Skal imidlertid tipse deg hvis det dukker opp noe.

Link to post
Share on other sites

Riviera til 700`finner du ikke.

 

Må over 1 mill for en med flybrygge.

 

Ellers er det jo fine båter. Pene å se på er de også. De helt nye med badeplattform som er en del av bunnen har jo gjort den enda bedre.

 

Å gi 1.4 mill for en får en jo til å skjele til andre bedre brukte alternativer. Den er tross alt ikke særlig stor til den prisen.

 

Kan du sløyfe flybridge så er vel kansje HUI 900 et alternativ. Det er samme skroget som Riviera.

Link to post
Share on other sites

Me de kravene du setter tror jeg ikke du finner noe du vil ha under 1 mill. Kan du klatre over millen har eg en fin NB som burde passe bra til kravene dine :yesnod:

Får du lov av NB å selge den der jeg bor da? :nonod::lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Så langt er ENESTE alternativent jeg har funnet amerikansk, dvs. Bayliner 3270/3288/3486. Hadde en telefon til et av importfirmaene (AYN) i går og de ga så slett inntrykk at nå vet jeg hvor jeg ikke skal kjøpe båt. Han begynte å krangle med meg om hvorfor båter skulle CE-merkes og hadde ingen aning om hvor mye det kostet. Jeg foreslo at det er vel en eller annen plass mellom 10.000 og 100.000 og da sa han at det kunnne godt være "...men det betyr jo ingenting på en båt til 700.000. Du må jo se hvilket potensiale der ligger i båten og da er det jo ingenting.". Nåja, for meg betyr forskjellen på 700.000 og 800.000 ganske mye......... I tillegg påstod han at den båten jeg spurte om nylig var kraftig nedsatt i pris men i annonsen til AYN kostet den 100.000 MINDRE for en måned siden (godt jeg lagret annonsen på min PC da).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er redd det ikke er mye å velge i til den prisen. 70 og tidlig -80 talls engelsk kanskje? Birchwod og Powless har jeg sett avertert til den prisen. På den annen side, ettersom dieselmotor ikke står på "må ha" lista burde det kanskje finnes noe amerikansk :yesnod:

(bare fleip, regner med at dieselmotor var uteglemt fra lista)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ettersom dieselmotor ikke står på "må ha" lista burde det kanskje finnes noe amerikansk :yesnod:

(bare fleip, regner med at dieselmotor var uteglemt fra lista)

Vel... :nonod: diesel var så selvsagt at jeg ikke kom på å ta det med.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De fleste av disse punktene SKAL være oppfylt:

  • Flybridge
  • Minst 4 faste soveplasser
  • Marsjfart rundt 20 knop
  • Ikke hekkaggregat
  • Ikke akterkabin
  • Ikke kalesje (kan gjerne ha kalesje men båten MÅ kunne brukes i all slags vær uten)
  • Levelige bysseforhold (ikke alt for trangt)
  • Og kanskje det vanskeligste: max 700.000.-
Er der noen som har tips? Gjerne link til annonser! Båten bør se noenlunde kurant ut men trenger slett ikke være noe smykke. Kikket på et par Princess 37 men den ene ble solgt rett for nesen på meg (tror det hadde vært et godt kjøp) og den andre var priset 150.000 for høyt (i forhold til tilstand).

Det er en god del Princesser 37 osv., som er til salgs her borte for mellom £37 og 50K.... 38 og 35 blir litt for nye... 37'en passer inn med max prisen din, men med 2x180, blir den litt for saktegående... 17 - 18 knop marsj med ferielast....kanskje.

 

ellers er det jo 100---vis av båter som kan være av interesse for deg .... hvis du vil vite litt mer om Europa, og markedet her borte, send meg en IM, så kan vi jo snakke litt om hva som finnes og hva som kan gjøres for å finne noe i ditt prisleie .... Feks ... er NOK 700K maks, når du har fått båten i den stand du vil ha den, eller er det "hjem til havnen"... og har du noe begrensning på størrelse i havnen..... osv....

 

Her er et par som kan være av interesse, som alle bør kunne bringes inn til Norge for mellom NOK 500 og 800K, før forhandling starter....

 

Powles 36 + 2, Super 38, 38+2 http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...&pabknum=GJ1512

Broom 35 (er litt for sakete med 2 x 145's)

Versilcraft http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=GA13968

Guy Couach 12M, 1200, 1201 http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=EV13620 http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=EA13172

piantoni 35 http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=GA13585

Gallart 10, 11, 13.5 http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...&pabknum=ED1118, http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=EV11746

Italcraft 33, 36 http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1086, http://www.boats-diffusion.com/fr/cfm/deta...pabknum=LT13045

Giorgi 10S http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1390

Della Pasqua DC9 http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1463

http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1515

Piantoni Ondazzurra http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1344

Sagene 33 Fly http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=758

Giorgi 10 Shttp://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1390

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er en god del Princesser 37 osv., som er til salgs her borte for mellom £37 og 50K.... 38 og 35 blir litt for nye... 37'en passer inn med max prisen din, men med 2x180, blir den litt for saktegående... 17 - 18 knop marsj med ferielast....kanskje.

Jo, Princess 37 kan jeg godt tenke meg. Marsj på 17-18 er greit nok men noe mindre bør det ikke være. Skal ta meg litt tid å kikke gjennom linkene du fant. Har tenkt mye på Aermar 36en hos Parisi men WAF* faktoren blir litt for liten. Overformynderen liker ikke at jeg ser særlig langt ut over landegrensene og middelhavet er definitivt for langt (har også hatt litt problemer med å finne fraktselskaper som kan hente båten for meg i Italia til en fornuftig pris, Parisi kunne/ville ikke være behjelpelige med dette).

 

 

*WAF=Wife Acceptance Factor (Uttrykk jeg plukket opp på en annet forum).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jo, Princess 37 kan jeg godt tenke meg. Marsj på 17-18 er greit nok men noe mindre bør det ikke være. Skal ta meg litt tid å kikke gjennom linkene du fant. Har tenkt mye på Aermar 36en hos Parisi men WAF* faktoren blir litt for liten. Overformynderen liker ikke at jeg ser særlig langt ut over landegrensene og middelhavet er definitivt for langt (har også hatt litt problemer med å finne fraktselskaper som kan hente båten for meg i Italia til en fornuftig pris, Parisi kunne/ville ikke være behjelpelige med dette).

 

 

*WAF=Wife Acceptance Factor (Uttrykk jeg plukket opp på en annet forum).

Transport fra Middelhavet er ikke noe problem ..... (Parisi er meklere... driver ikke med transport... og har ikke de rette kontaktene i Sør Frankrike)

 

Mannskapskost ....  Salerno - La grand Motte (2x med navigasjonsutstyr, og skipperkvalifikasjon, inklusiv forsikkring, reise til Salerno, mat, planlegging, transport osv., men ikke Diesel) , EURO 1,600 (du trenger ikke å være med), veldig professjonelt, og du får teknisk rapport etter turen.....

 

Båt på land + noe arbeid ... EURO 500

 

Retur transport med TransBoat/Peters/Apollo/Ardvark- + mange fler.. er avhengig av størrelse, men skulle vel kke være mye mer enn EURO 3500 (35 - 40 fot).... levert Nord i Frankrike, eller Holland ... kan lett levere i Skandinavia, men regn med litt høyere pris...

 

Båt på sjøen igjen inkl arbeid .... EURO 500

 

WAF faktoren kan jeg ikke si noe om, men kan kanskje forbedres hvis en tar en langhelg sammen for å se på noen båter i et litt annet lys ... Få nok detaljer fra mekler, og undersøk litt om verft osv.... jeg har en del litteratur vedr båter fra 80 og 90 tallet, samt kontaktaddresser/tel for verft, transport, mannskap mm....

 

Hva og hvordan en forhandler, og kontrakt prisen er viktig, da det er hva MVA beregnes av....

Jeg er tilgjengelig hvis du vil ha en samtale en eller annen gang...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Har selv en Bayliner 3288 (europabåt)

Etter å ha tilbrakt endeløse turer rund i sør norge for å se på båter dette med noelunde de samme kriteriene som du setter, var ikke valget særlig vanskelig når vi kom over denne båten.

Du får her en båt som gjør alt det negative du måtte ha hørt om BAYLINER TIL SKAMME.

Dette er en båt med en svær fb(gode seter, trygg) du sitter nede i fb ikke på taket som du kan få inntrykk av på endel andre båter, plass til 6-7.

Du har et flott selvdrenerende akterdekk omkranset av teak. Plassen inne i båten må oppleves, byssen ombord er slik en bysse skal være STOR.

2 lugarer med plass til 5, den ene med vask kaldt/varmt vann og en kjempe køy. Stort bad /dusj.

På denne båten slipper du å rote rund i salongen når du skal gjøre noe i motorrommet, maskinene er plassert under akterdekket. Støynivået kan vi heller ikke klage på.

Og ikke minst det er orden ombord.

Marsjfarten er lavere ca 14 til 16 knop, maks 20 knop.

 

Du kan jo se bilder på FINN. Båtene er vel å merke i en annen prisklasse.

 

Ser ellers at Riviera annonseres som 34 fotere, var selv å så på en før vi kjøpte Baylineren, kjørte 10 timer med bil dette med Båtmagasinet sin meget gode test av båten i bakhode. Nedturen var total. 34 fot? Vil påstå at min gammle 29 foter var større i volum. Regner med at Riviera eiere nå utsteder skuddpremie på meg.

 

 

Negative ting med båten må vel være gear og gass overføringene, mange spaker tar tid å bli familier med.

 

Ville prøvd å finne en båt i Europa.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein

Liker meg på lengere turer, så hvis du kan få justert WAF-faktoren, så skulle jeg gjerne være med og putte noen kroner i dieselpotten for å være med på en tur fra middelhavet og hjem.

Ville vært trivelig å dra på langtur med 3-5 "båtplassenvenner" hvis du kjøper båt der nede.

Regner med at det er flere på forumet som kunne tenkt seg en slik tur mot noen dieselkroner?

 

Noen som har formening om driftsutgiftene på feks en 37 foter fra middelhavet?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Noen som har formening om driftsutgiftene på feks en 37 foter fra middelhavet?

Grovt regnet 3000nm. Om en regner 500 Hk og 27-28 knop går der 110 timer og 100 l/t=11.000 liter diesel......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut denne: http://www.harstadmarina.no/vis/bruktbat_n...?BruktBatID=898  Kanskje den du leter retter?

Den var ikke så helt dum men den har "hekkans apparat" :nonod:

 

Går da nesten utfra at du har sjekket opp denne som ligger i Kopervik. ?http://www.finn.no/finn/boat/object?id=4508394&sid=518652610866046&pos=0&rub=7

Jepp. Det var den jeg nevnte i mitt første innlegg :nonod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den har jo 2 stk. nesten nye motorer og hvis drevene er av samme modell så er det vel ikke så mye å bekymre seg for om båten er utstyrt med hekkagregat.

 

Heller det enn å en motor med 15 år gammelt gear og aksling/propellsystem. Gear er heller ikke ufeilbart. En bekjent måtte nettopp skifte gear til 30000 på båten sin nå nettopp. Ikke var gearet så altfor gammelt heller.

Link to post
Share on other sites

Gear er heller ikke ufeilbart. En bekjent måtte nettopp skifte gear til 30000 på båten sin nå nettopp. Ikke var gearet så altfor gammelt heller.

Stor forskjell på gir. Fabrikatet har mye å si men dimensjonering er minst like viktig. Der skal ikke gå mye galt med hekkans apparatet før det koster 30.000 heller........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...........Noen som har formening om driftsutgiftene på feks en 37 foter fra middelhavet?

Fra en som har nettopp betalt for Sør Italia til Sør Frankrike med en 45 foter (550 NM)...... , kan jeg si at du må regne med rundt 0.80 - 1 Euro per liter.....  

 

Med 2 x 200 hk + og rundt 18 Knop, blir du vel å bruke rundt 50 - 60 L per time, som gir rundt 3 L + per sjømil, hvilket gir rundt NOK 25 per times gange... + marina kostnader på rundt 50 EURO, hvis du ligger mer enn 4 timer i havn....

 

500 NM x NOK 25 gir NOK 12,500 pluss marina kostnader

 

Jeg slo fra meg turen rundt Spania, Portugal, Biskaiabukten osv., på egen kjøl da jeg regnet med å bruke rundt 12 - 15,000 L på turen, noe som gjorde det "litt" i det dyreste laget... og valgte land transoprt gjennom Frankrike i stedet.... Slo også fort ifra meg sjøtransport, da det ble enda dyrere enn å gå på egen kjøl....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jo, Princess 37 kan jeg godt tenke meg. Marsj på 17-18 er greit nok men noe mindre bør det ikke være. ....

en med de "rette maskinene" .., som skulle gi 18 +

http://www.boats-for-sale.com/fullspec.asp...atrefno=2769181

 

Og en med 2 x 180, som vil gi 16- 18 ....

 

http://www.boats-for-sale.com/boatdetailpo...tsrefno=2739984

 

Mange andre finnes, men de fleste er oppusset og mye dyrere.... trekk av rundt 15% av disse for en realistisk pris ......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

"Går da nesten utfra at du har sjekket opp denne som ligger i Kopervik. ?

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=450...046&pos=0&rub=7 "

 

Lekker sak, men for kostbar for meg desverre og aggregat som du sier Svein. helt enig.

Leter vel egentlig etter det samme vi Svein. selv om jeg godt kan ta med aktercabin..

 

Var å så på denne.: http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=1093376637903&id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...amp;id=4556900

 

Lekker sak men uten flybrigde desverre, Gikk vakkert i sjøen men trengte en del fixing. Var faktisk forelsket en god stund. Deilig med to motorer og ekstra tjukt skrog ( 6mm !)

 

Leter videre....

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...