Jump to content

Rengjøring av starter - Sabb H2 - 18hk (teskje!)


Walter_S

Recommended Posts

:seeya: Hei igjen folkens!

Ser ut til å bli en føljetong, dette her. Etter å ha innhentet en del meget gode tips i forbindelse med tråden Teskje-forklaring på Starter-el. Sabb 2H - med mye velmente og oppløftende råd om hva som bør gjøres - tok jeg mot til meg til å gå igang med dette. Har nå satt i gang med å demontere starteren.  :blush:

 

Det første var å demontere dynamo'en - for å komme til selve stareren. Så fjerne alle ledninger som går til starter +bolten. (Hovedstømbryter av!)

Bilde

 

Forbausende nok gikk det ganske så lett - 1/2 time så var starteren ute!  :smiley:

Bilde


Nå, når starteren er ute, må jeg nok innhente mere "ekspert-råd", om hvordan jeg nå skal gå videre? Går ut i fra at man kan løsne de to viste skruene på akterdekselet - vist i bilde med rød ring - og trekke dekselet den av??? Hjælp! :blush:

Bilde

 

Og så gjøre det samme på selve "kroppen"? Løsne de innringete skruene og trekke av selve "mantelen"? Eller hva? Hjælp! I tillegg må jeg vel komme til selve "leamikken" - som Poseidon kaller det så treffelig! Og det sitter vel i "innslaget"? Oval rød ring i underkant av bildet. Det er i hvertfall her alle strømkabler går inn...... Dobbelt hjælp!  :blush:

Bilde

 

Trenger tips, her!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Innringet stor skrue på selve starterhuset må du IKKE løse. Det er festeskrue for feltets polsko. Disse løses kun ved skifte av feltvikling og krever spesialutstyr for å kunne gjøre en skikkelig jobb.

 

Pass på at du ikke får noe vaskemiddel inn i noen av lagerforingene og påfør en dråpe tynn olje på disse ved montering.

 

Kanskje du kan demontere for deretter å ta delene med til vikleverkstedet for kontroll.

 

Trolig er der noen shims som kontrollerer aksialklaringen på ankeret i kommutatorenden som du må ha kontroll på rekkefølgen av.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe problem Walter!

Den skruen du har ringet rundt på selve "kroppen" skal du ikke røre. Resten er bare å skru løs pent og rolig. Mulig du må løsne på mutteren og den gjennomgående bolten som sitter bortenfor releet, dette for å få releet helt ut, men husker ikke sikkert. Løsne de 2 skruene på releet, så ser du om du får lirket løs resten.

Link to post
Share on other sites

Innringet stor skrue på selve starterhuset må du IKKE løse. Det er festeskrue for feltets polsko. Disse løses kun ved skifte av feltvikling og krever spesialutstyr for å kunne gjøre en skikkelig jobb.

Takk for advarselen - sånn kan det gå når man slipper til amatører....... :blush:

 

.......Trolig er der noen shims som kontrollerer aksialklaringen på ankeret i kommutatorenden som du må ha kontroll på rekkefølgen av.

Oi, oi, oi, har jeg gapt over for mye? Kommutat...hva for noe?  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter,

 

Jeg må si som min salige Fader så ofte sa: "Med list og lempe skal aper fanges...."

 

Omsatt til din startmotor betyr det; bruk fornuft, løs forsiktig og vær forberedt på å dunke/slå/bende/brekke litt både her og der for å få de forskjellige delene fra hverandre. Enkelte ganger sitter de nemlig ordentlig godt fast.

 

For å bli konkret: de to små sporskruene i enden av starteren kan du trygt løse og trekke av dekselet som de holder på plass. Under dekselet finner du bl.a. kullbørstene, disse trekker du ut, sjekker dem og undersøker at de går fritt og fint i føringene sine. Hvis du ender opp med å trekke hele ankeret av starteren ut, må du være oppmerksom når du skal montere igjen at ikke børstene kommer i klemme mot enden av kommutatoren.

 

Som andre har nevnt; to solide sporskruene midt på selve starterkroppen  -  dem lar du stå ifred.

 

Ellers ligger "leamikken" der som du beskriver. Den bolten som du ikke har ringet inn er trolig den som fungerer som en gjennomgående aksel for selve vippearmen. Det kan godt være at den også må du, men det må du bare vurdere selv etter hvert som du arbeider deg innover.

 

Uansett; det er en grei jobb, ta den tiden du trenger, legg godt merke til hvor smådelene hører hjemme, gjør rent, smør forsiktig og sett tålmodig sammen igjen.

 

Starteren kommer til å bli god som ny  -  og du har tilfredsstillelsen av å vite at starteren er "selbstgebastelt" og at du kjenner dens "Innenleben"  :smiley:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Må bare ta med dette bildet!  :smiley: Har alltid med meg "fiskekompisen" Samson med ut i båten. Så også idag når jeg skulle demontere starteren. Bikkja er særdeles fiskeinteressert og meget ivrig til å "hjelpe meg" med all slags ting! Når jeg tar service på motoren, skifter olje, osv. så er han med og ser på alt jeg gjør! Det lukter, til tider, like mye diesel og olje av han som det gjør av meg!  :blush:

 

Men idag så var han plutselig borte for meg. Starter alltid dagen med å kjøre motoren driftsvarm, før jeg gjør noe som helst. Siden flyttet jeg motorkassa inn i "salongen" for å ha god plass rundt selve motoren. Når jeg så etter Samson, så lå han oppå porolon'en i motorkassa og sov! han har funnet båtens varmeste plass!  :blush:

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Får du problemer med starteren din Walter, kan du sende meg en mail så kan jeg hjelpe deg.

Jeg har ikke tid i helga for jeg jobber både lørdag og søndag, men til uka ser det bedre ut.

 

Bor på Gressvik.

 

Ser det har dukket opp et annet problem, så du skal vel ikke på sjøen i helga.

 

God helg.

Link to post
Share on other sites

:lol: Benytter anledningen til å takke alle for nyttige tips og kommentarer! Det er godt å være del av "familien" her på baatplassen.no når man står overfor en utfordring, og alle er så til de grader vellvillig til å dele sin egen erfaring! Om det skal være "oversettelse" av "Seemannslatein" eller praktiske, mekaniske tips, så er stedet baatplassen.no!

 :lol:

Får du problemer med starteren din Walter, kan du sende meg en mail så kan jeg hjelpe deg......Bor på Gressvik. Ser det har dukket opp et annet problem, så du skal vel ikke på sjøen i helga.

Helt riktig, elise! Skal nok ikke på sjøen på noen dager - dessuten så blåser det "smådjevler" akkurat nå, så det frister ikke noe særlig, heller......

Takker for velvillig tilbud, forresten - det var sporty!  :lol: Jeg får nå se hvordan dette utvikler seg. Er selv av den typen som gjerne vil klare seg selv - en gang må alle lære - men uansett så er det godt å vite at hjelpen er i umiddelbar nærhet!  :smiley: Dessuten er det jo alltids hyggelig å møte andre medlemmer av verdens beste forum!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg spør videre og håper fremdeles på litt velvillje fra "gjengen" her....

 

Tatt av bakdekslet på starteren. Mest støv på 3 steder men 1 sted så det slik ut. En svart, fet grøt.....

BildeBilde

Ser ut som en blanding av olje og kullstøv:

Bilde

Inni er det mest støv....

BildeBilde

 

Tannhjulet som går i "innslag" med startkransen på svinghjulet sviver lett og glir lett frem og tilbake. Så her trengst det vel bare en vask med White-Spirit ? Og litt olje på akselen etterpå?

Bilde

 

Og hva skjer nå? For å få ut allt støv rundt kommutatoren - :cool: - må jeg komme til inni! Kan jeg løsne de 2 markerte skruene / boltene og dra hele innmaten ut?

Bilde:smiley:  :wink:  :lol:  :lol:  :nonod:  :nonod:

:wink:  Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

Dette ser slett ikke ille ut.

 

Den gørren som du beskriver er nok en herlig blanding av børstestøv, fukt, oljerester og diverse andre uhumskheter.

 

De to markerte skruene er to gjennomgående bolter, de går helt til motsatt ende og holder endestykkene sammen med selve starterhuset. Disse boltene må løses og trekkes forsiktig ut for å få starteren helt demontert.

 

Men før du tar disse boltene ut: sørg for å merke begge endestykkene i forhold til starterhuset slik at alt kommer tilbake igjen i riktig posisjon (og ikke 180 grader vridd). Ofte merker vi med hhv ett og to kjørnemerker, men å risse med et skrujern eller tegne med en tusj kan gjøre samme nytten.

 

Før du demonterer bør du som tidligere nevnt også trekke børstene ut av holderne sine; da letter du litt på de flatfjærene som holder børstene inntrykket  -  og så trekker du børstene forsiktig ut. (La dem bare henge ute inntil du har montert igjen.)

 

Dette går nok bra, ta den tiden du trenger; starteren blir god som ny  -  og eieren blir stolt som en hane  :yesnod:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter !

 

Før du monterer sammen igjen vil jeg anbefale at du borrer et 5mm dreneringshull i børstedekselet så slipper du ev. senere ansamling.

 

Lag deg en liten krok av ståltråd til bruk ved demontering av børstene.

 

Jeg nevnte tidligere at du ikke måtte få vaskemiddel/wh.spirit inn i lagerforingene. Årsaken til dette er den spesielle oppbyggingen av disse. Foringene er såkalte selvsmørende sinterforinger. Disse er presset sammen (sintret) av små metallkorn, mellom kornene ligger smøremiddel (grafittert olje). Vedlikeholdes med en dråpe tynn olje og grease holdes langt unna.

Link to post
Share on other sites

:lol: En liten oppdatering:

 

Utgangspunktet:

Bilde

 

Uansett hva jeg gjorde, så fikke jeg ikke løsnet de to sorte ende-boltene som holder starterens innmat til starterhuset. Holdt på å ødelegge sporet før jeg ga meg. En rask tur til Fredrikstad Vikleverksted avslørte dessuten at det ikke var nok med en vanlig rengjøring. I testbenken der kunne man tydelig høre uhyggelige skrape- og skurrelyder!  :eek:

 

"Høres ikke bra ut, men kom igjen i om to dager, så skal vi se om vi kan gjøre noe me'n" sa gubben....

 

I går kunne jeg hente starteren - og for en forskjell i lyden! Testbenken og en stolt reparatør overbeviste meg at starteren nå er så god som ny og vil holde "nye 32 år"! (.....hmm  :lol: da er jeg 88 - mon tro om jeg fremdeles trenger en starter da....?)

 

Og nå litt ekspert-erfaring, som kanskje kan være greit å ta med, også for andre medlemmer:

 

Ifg. reparatøren så har antagelig starteren blitt brukt til lufting av dieselsystemet med lange, gjentatte startsekvenser, for å pumpe frem dieselen. Dette er drepen for en startmotor - sier han. 15 sekunder er lang tid for en starter. Det går mye strøm gjennom og ankeret blir fort varm, loddetinnet som holder kobberviklingen sammen, smelter og blir slynget ut av sentrifugalkraften. Til slutt så sprekker ankeret. Det er det som har skjedd med Sabb-starteren din. Den prøvde å starte motoren med halv kraft og dro antageligvis ekstra mye strøm for å gjøre det - med enda større slitasje som følge! En ond sirkel........ :lol:

 

Omfattende lodding og dreiing måtte til for å få nytt liv i gamle sliter'n. Men, som gubben sa - det er første gang denne starteren har vært åpnet - det kunne han se - så 32 år med til dels misbruk, forteller jo hvor solid en slik startet egentlig er! "Pass på'n - bare korte startintervaller, legg gjerne inn en 5-10 minutters "hvile" hvis motoren er tungstartet, og pass på å ha nok strøm på batteriet, er mitt råd"

 

En god erfaring rikere - og velanvendte kr 1.300,- fattigere  :eek: - med ny kunnskap om hva som skjer inni motoren og bedre innsikt om hva missbruk kan føre til, dro jeg hjem og monterte starteren igjen.

 

Nå er det bare gøy å starte Sabb'en og den tenner umiddelbart!  :lol:

 

P.S.: Trodde aldri at jeg kunne glede meg sånn over å se et blankt og kobberskinnede stykke innmat inni en blå-grønn jernklump!

Bilde

 

Mvh

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vakkert Walter.

Slike teskje tråder er gull verdt. Ikke lenge før andre vil trenge den.

Nå er det vel klart for  :lol: igjen.

Har også brukt Fredrikstad Vikleverksted og denne plassen/verksted burde fredes.

2 m fra gata og hundre år tilbake i tid

Og hvilken kompetanse disse har.

Til og med prisene er nesten som på 50 tallet. Ja de lenge leve må.

Link to post
Share on other sites

:drink: Bare en liten tilleggsinformasjon, sånn på tampen.

 

 

Opplever nå for første gang at Sabben starter uten gløding!. Og det er nytt for meg. Har jo prøvd før, men det det var helt umulig.......nå vet jeg hvorfor..........

 

Altså, en del av dere som "sliter" med en "tungstartet" motor - ikke helt umulig at årsaken ligger i en litt sliten startmotor som ikke gir det den skal?

 

Heretter blir det ny tidsregning ombord hos meg, før og etter starter-overhaling!  :yesnod:

 

Ha en fortsatt god båtsøndag!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...