Jump to content

VHF antenne


REM

Recommended Posts

Finnes det noen metoder for en med standard verktøykasse å sjekke om ev VHF-antenne er OK. Har misstanke om at jeg har en dårlig antenne, men før jeg kjøper ny til en tusenlapp eller to vil jeg være sikker på at det er antennen som er problemet og ikke selve apparatet.

 

Hilsen en med multimeter og prøvelampe i verktøykassa

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

....å sjekke om ev VHF-antenne er OK. Har misstanke om at jeg har en dårlig antenne, men før jeg kjøper ny til en tusenlapp eller to vil jeg være sikker på at det er antennen som er problemet og ikke selve apparatet....

Hei rem,

 

du nevner antennen; men har du problemer så kan det like gjerne være i kabelen, kanskje fuktighet som har trengt inn, eller det kan være coax-kontaktene som er dårlige. Sjøskvett og elektronikk er alltid en særdeles dårlig kombinasjon....

 

Du kan gjøre helt elementær test av kabelen ved å løse den fra i begge ender. Da skal en kabel som er OK vise meget høy motstand mellom innerleder og ytterleder. Hvis du får en målbar motstand mellom disse, er faren stor for at kabelen/kontaktene begynner å eldes. Jo lavere motstanden er, jo verre er situasjonen. Merk at dette ikke er noen fullgod test, men det er en god begynnelse.

 

mvh

Poseidon

LA7IN / MM

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen alle sammen. Tok med et Ohm-meter ned i båten ikveld og kopplet fra i begge ender etter Poseidons anvisninger.  Målte mellom 6 og 10 Ohm.  Dette er vel hva en kaller kortslutning, eller? Fant synderen også tror jeg i form av ett skjøtestykke ala billigste TV standard oppe på loftet.  Jeg kalte opp Tjøme etter å ha kopplet opp på ny. Jeg hørte Tjøme godt mens Tjøme hørte en del bakgrunsstøy. Kan vel ha å gjøre med sendereffekten i mitt apparat kontra Tjøme radios høyere sendereffekt, kombinert med at senderen ligger relativt langt unna meg. Senderen ligger på Tryvann mens jeg ligger i Bjerkås/Slemmestad, en avstand på omlag 3 mil. (Kremt, jeg mener en avstand på omlag 15 Nm)

Reiser innom Navy på Blommenholm en dag og kjøper et mer proff skjøtestykke. Regner med at de har skjøtestykker av bedre kvalitet en billigste sort TV-standard.

 

Marton. Hvor kjøpte du antenne til 650,-? Sist jeg forhørte meg mener jeg at Navy skulle ha 800,- for den korteste varianten (ca 1m)  

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

. . . du kan på ett billigt sätt tillverka en reserv antenn . . .

Bilde

Denne skal jeg lage og teste ut til helgen, snakk om enkel konstruksjon! Har vel ingen god plass å henge den opp i Saga27'en, men jeg har da en fiskestang som kan brukes til formålet. Kommer tilbake med rapport.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne skal jeg lage og teste ut til helgen, snakk om enkel konstruksjon! Har vel ingen god plass å henge den opp i Saga27'en, men jeg har da en fiskestang som kan brukes til formålet. Kommer tilbake med rapport.

Lars H.

Hei Lars,

 

Ja enklere kan det neppe gjøres, det er jo samme metoden som vi radioamatører har brukt for å lage enkle dipoler for 2-meterbåndet. Du kan jo bare spenne den opp på et brett av isolerende materiale, så blir den også lettere å håndtere  -  for du må regne med å vri den i riktig retning. Den får selvfølgelig et 8-tallformet utstrålingsdiagram  -  som enhver annen dipol.

 

Lykke til med eksperimenteringen

 

mvh

Poseidon

LA7IN / MM

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

du må regne med å vri den i riktig retning. Den får selvfølgelig et 8-tallformet utstrålingsdiagram  -  som enhver annen dipol.

Var du ikke litt rask på labben nå? Maritim VHF har jo en polarisasjon slik at den skal henges opp lodrett (helst med skjermdelen opp av en eller annen grunn). Og da blir retningsdiagrammet en liggende "smultring" på samme måte som en vanlig VHF-pisk.

 

(Jeg snudde bare originaltegningen slik at den ikke skulle ta så mye plass på skjermen)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var du ikke ....................................................

Lars H.

Ja antennen skall henge lodrett, og enl beskrivning skall skjärmen henge överst, men det

tror jag ikke speler någon roll eftersom en dipol stråler ut tvärs.......

Att skisse hur man lager en reservantenn eller nödantenn ingick i kursen när jag

leste kortvågssertifikatet !

(har dock ikke byggt meg en själv i praktiken! )

 

så det skall bli spännande med din test LarsH !   :yesnod:

 

 

her finns lite mer lesvärt om båtteknik    http://www.sxk.se/tekniska/btf/index_btf.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når vi først snakker om å snekre en enkel (og GOD) (nød)antenne for VHF, ville vel en 5/8-antenne være noe bedre... Hvis det er intr. for det, skal jeg finne frem data og beskrivelse av sådan :confused:

Hilsen Marwin

LF7O/MM

Jo gjør det. Trenger en nødantenne siden hovedantennen sitter langt oppe i masten. Gjerne en som er en ren pisk - mekanisk sett.

 

Andreas - ex DC1 HA (ca 1968-1972, ikke særlig aktiv),  ex DG 6 JF (1974 til 1984, overhode ikke aktiv)  :confused:

Link to post
Share on other sites

Var du ikke litt rask på labben nå? Maritim VHF har jo en polarisasjon slik at den skal henges opp lodrett ...

(Jeg snudde bare originaltegningen slik at den ikke skulle ta så mye plass på skjermen)

Lars H.

Selvfølgelig Lars,

 

Jeg gremmes over meg selv....

 

Det var sikkert bare den horisontale tegningen, og at vi vanligvis bruker horisontale retningsantenner innen amatørradio som gjorde at jeg fikk full kortslutning i spekulatorboksen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gjorde et søk på nettet med "coaxial collinear antenna 144" som søkebegrep og fikk endel svar...

Se på denne og  denne

Som andre her nevner, er VHF-antenne i salg blitt ganske rimelige etterhvert (standard-antenner) men en nødantenne går det an å snekre sjøl.

Litt enkel teori for spes. intr.:

Antenner oppgies ofte å ha x antall db gain (forsterkning). Det vi DA skal spørre oss om, er db gain = i forhold til HVA! (For det er jo et "forholdstall"!) Ofte er dette oppgitt i forhold til "isotropic" antenne... En "isotropic" antenne, er en TEORETISK antenne som stråler LIKE mye i ALLE retninger! (Både til sidene + opp og ned = kuleform)

"Forsterkningen" i en antenne består i å konsentrere senderens utstrålte effekt i ønsket retning... (Solstråler er ikke så veldig varme, men prøv å konsentrere strålene gjennom et forstørrelsesglass... :wink:  )

Ombord i båten vår ønsker vi at max effekt skal gå horisonten rundt, og ikke til himmels eller ned til kong Neptun; Ved å konsentere "antennestrålen" til å gå langs havflaten, oppnår vi stor forsterkning av antennesignalet (db gain) i forhold til om vi skulle sende signalene ut i "kuleform" (isotropic).

En kvartbølgeantenne (bølgelengden i meter, delt på 4) har en "forsterkning" på ca. 3 db (dobbling av effekten) Det går lett an å lage en antenne med forsterkning på 8-10 db (hurra!) MEN problemet er at en slik antenne blir noe lang OG at da blir utstrålingen så flat (skarp) at det minste krenging av båten vil resultere i at kystradiostasjonen ikke hører oss (vi "skyter" antennesignalet over motakeren og/eller ned mot før nevnte konge :lol: )

Det gjelder å finne et kompromiss i "skarphet" av antennen; 3 til 6 db gain kan være bra, og da har vi 2-3 antennetyper: Kvart-, halv- og 5/8bølge-antenner. Radioliteratur for radioamatører er gode kilder for den som ønsker å snekre sammen antenne sjøl: Hamradio, QST og ARRL er kjente tidsskrift i så henseende, og antenner for 2-meter (144-146 MHz) amatørbånd er lette å konvertere til  maritim VHF (156-162 MHz).

Se på henvisningene over: J-poole og collinear-antenner er kanskje best egnet (4-6 db gain), hvis man ikke nøyer seg med en enkel kvartbølgedipol (2-3 db).

Litt mere praktisk om disse antennene: Bor du i en trang dal, vil en kvartbølgeantenne være best, fordi den har så høy utrålingsvinkel at signalene "kastes" over nærliggende fjell. Er du derimot på flatt land (hav) eller på en fjelltopp, vil en "skarpere" antenne øke rekkevidden din... Og bare så DET er sagt: Du må firedobble effekten din for å dobble rekkevidden (teoretisk).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

. . . . da blir utstrålingen så flat (skarp) at det minste krenging av båten vil resultere i at kystradiostasjonen ikke hører oss (vi "skyter" antennesignalet over motakeren og/eller ned mot før nevnte konge :yesnod: ) . . .

Hei.

 

Og i forbindelse med dette: Hva med dere i raske båter som har antennen "kjekt på snei" (for ikke å bryte de "elegante" linjene i båten  :smiley:)??

 

På samme måte som ved krenging, signalet ender hos "han der oppe" eller "han der nede". Så rett opp antennen til lodrett posisjon!

 

Lars H.

(Som nå har mekket sammen nødantennen beskrevet ovenfor, og som skal teste den ut på mot Tjøme radio i kommende helgs båttur. )

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og i forbindelse med dette: Hva med dere i raske båter som har antennen "kjekt på snei" (for ikke å bryte de "elegante" linjene i båten  :yesnod:)??

 

På samme måte som ved krenging, signalet ender hos "han der oppe" eller "han der nede". Så rett opp antennen til lodrett posisjon!

 

Lars H.

(Som nå har mekket sammen nødantennen beskrevet ovenfor, og som skal teste den ut på mot Tjøme radio i kommende helgs båttur. )

en antenn "kjekt på snei" er ikke en optimal antenn !

 

finns inga proff radiogubbar som monterar en sändarantenn på snei ! om vi nu håller oss til

rundstrålande antenner !

riktningsverkande antenner kan man däremot rikta mot mottagande antenn!

 

men riktningsverkande antenner er veldi opraktiskt ombord i båtar !

(finns ju på stora båtar som har gyrostabiliserade paraboler, för att hela tiden 'titta' mot

sateliten!)

 

nu talar vi bara om sändande antenner en mottagande antenner er oxo känsliga, men ikke

lika mycket !

 

någon av våra sändaramatörer kan sikkert utveckla dette mer ?      Poseidon/GeirKS ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jo gjør det. Trenger en nødantenne siden hovedantennen sitter langt oppe i masten. Gjerne en som er en ren pisk - mekanisk sett.

Da foreslår jeg f.eks en collinar coax-antenne: Bruk vel 2,2 meter RG 8U / RG 213U (Ikke skum-isolasjon men solid plast). Denne kuttes i 4 deler: A: 35.43cm, B: 66.86cm, C: 35.43cm og D: 51.2cm.  I enden av hver bit coax: Ytterisolasjon og skjerm skjæres igjennom, 2 cm fra enden (indre isolasjon og innerleder ikke). Av-isoler innerleder, men la det være igjen ca 3mm av den indre issolasjonen. Av-isoler skjermen ytterligere 5mm.

Montering:

Del A: Kortslutt inner- og ytterleder og skjøt på denne med en lengde på 48 cm, tykk kobbertråd. (Enden av denne tråden er toppen av antennen!)

Den andre enden av del A kobles sammen med ene enden av del B, men slik at skjermen på den ene loddes mot innerleder av den andre og vice versa.(Så korte åpenrom som mulig: ca 5mm) Fortsett på samme måte med del C og D (innerleder mot skjerm på neste bit og vice versa). Den nederste enden av del D er "bunnen i antennen" og der tilkobles en coax-kontakt (f.eks. type PL 259). For å få riktig avstemning, kobles en solid kobbertråd fra gods på coax-kontakten, til skjermen på siste ende av del C (altså paralellt med hele del D)

Denne tråden virker som "balun" / impedansetilpasning (50 ohm) for antennen. Isolér alle skjøter med scotch selvvulk-tape og heng opp antennen, ELLER trekk den inn i et plastrør el.l. og bruk den som en "pisk".

(Hadde jeg visst hvordan jeg skulle legge inn tegning her, hadde det vært enklere :yesnod: )

Tekniske data: Collineær antenne, ca. 5db gain over isotropic, coax velocity factor 0,66, utstråling tilnærmet lik 5/8-dels antenne.

Ved å sette inn flere elementer av typen del B (i serie men del B, og koblet sammen på samme måte), oppnåes større forsterkning, men da blir utstrålingsvinkelen for skarp til bruk for liten båt. (Ref. QST)

 

Og JA: Antennen må stå mest mulig vertikalt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Denne skal jeg lage og teste ut til helgen, snakk om enkel konstruksjon! Har vel ingen god plass å henge den opp i Saga27'en, men jeg har da en fiskestang som kan brukes til formålet. Kommer tilbake med rapport.

Hei.

 

Nå er antennen testet. Lå ved Kommersøy utenfor Holmestrand i Sandebukten og testet mot Tjøme Radio på kanal-7. Først slengte jeg bare antennen litt løselig opp over "styrehuset". Mottak fra Tjøme var da like bra som med piskantennen på toppen av "masten" i Saga'n, men Tjøme hørte meg noe dårligere enn med piskantennen (og piskantennen min er god).

 

Tapet så antennen fast til en fiskestang og holdt den opp i samme høyde som piskantennen. Da var rapporten fra Tjøme Radio at signalet kun var ubetydelig svakere enn med piskantennen.

 

Min konklusjon er dermed at dette er en absolutt brukbar nødantenne. Og så er den nesten gratis, kun noen få meter RG58 kabel pluss en plugg som passer på VHF'en.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

det var ju kul o höra !  :smiley:   skall fixe meg en jag med !

 

det meste som skrivs o publiseres inom SXK er proffsigt og vel underbyggt, precis som Baatplassen !  :flag:            så jag var ikke direkt förvånad att det funka !

 

(sen efter vad jag hört så er ikke VHF'n  like känslig för 'stående-våg' som den gamle

PR-radion var,  der antennkabelns lengd fra antenn ner til radion helst skulle vara en

jämn multipel av våglängden, om jag nu husker rett!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...