Jump to content

Kurs i Haugesund


will

Recommended Posts

Ja, det var en interessant måte å kjøre kurset på....

 

Det blir iallefall VELDIG komprimert når man skal gå gjennom hele navigasjonspensumet og avlegge eksamen i løpet av en enkelt helg. Nå ser det riktignok ut for at navigasjonsinstrumentkurset ikke var innbakt, og at skipslære, motor, sikkerhet, osv kommer i tillegg.

 

Selv er jeg så gammeldags at jeg fortsatt tror på effekten av å arbeide med stoffet i ro og mak hjemme, få tid til å fordøye, tenke etter og komme med spørsmål litt etter litt  :headbang:

 

Tiden vil vise hvordan det går.

 

mvh

Poseidon

(Som begynner Fritidsbåtskipperkurs i Stavanger 13.10. Det kurset går med en kveld pr. uke frem til slutten av april....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har ett lite spørsmål: Jeg holder på og ta fritisbåtskipper-sertifikat som valgfag på skolen. Hva dreier dette sertifikatet seg om?

Hvis du holder på å ta kurset bør du vel ha fått en viss peiling på hva du skal lære. Hvis ikke kan det kanskje være en ide å spørre læreren eller lese innholdsfortegnelsen i boka  :cryin::headbang:

 

Et svar på spørsmålet ditt finner du innbakt i svaret fra Poseidon.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har ett lite spørsmål: Jeg holder på og ta fritisbåtskipper-sertifikat som valgfag på skolen. Hva dreier dette sertifikatet seg om?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet riktig, men du holder på med å ta Fritidsbåtskipper som valgfag  -  og vet ikke hva det dreier seg om? Har ikke læreren fortalt hva dere holder på med???? :headbang:

 

Du finner svar på spørsmålet bl.a. her: www.sjovett.no derfra kan du klikke deg inn på Fritidsbåtskipper, og derfra klikke videre til de opplysningene du måtte ønske.

 

Lykke til med arbeidet!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, det var en interessant måte å kjøre kurset på....

 

Det blir iallefall VELDIG komprimert når man skal gå gjennom hele navigasjonspensumet og avlegge eksamen i løpet av en enkelt helg

 

 

Det er nok noen som har innsett at vi her oppe i nordfylket er svært lærenemme.  

Link to post
Share on other sites

Poseidon, du kan sikkert svare på dette. Jeg tok fritidsbåtskipperkurset for 3-4 år siden, og har fått mitt sertifikat. Jeg leste privat og meldte meg opp til de ulike eksamener, og tok alt over en ganske lang tidsperiode. Nå skal jeg i en spesiell sammenheng dokumentere hva jeg har av kurs og utdanning m.v. og av hvor lang varighet disse har. Kan du si noe om normalt hvor lang tid (antall timer/dager e.l.) et slikt komplett kurs varer, gjerne inkl. VHF delen. Er det satt opp noe "fra sentralt hold" om dette, eller er dette opp til hver enkelt kursholder.

Link to post
Share on other sites

Hei Jada,

 

Ja det skulle ikke være så vanskelig, selv om det ikke gis sentrale retningslinjer for tidsbruk.

 

Da jeg laget mitt eget kursopplegg for en tid tilbake tok jeg en sjekk av alle de tilbydere jeg kunne finne på nettet og ellers. Dette for å ha et korrektiv til de estimatene som jeg selv gjorde for hver kursdel.

 

Det jeg fant ut er at total kurstid ligger rundt omkring 100 skoletimer; noen ned mot 80 og noen opp mot 120. For VHF'en derimot er en anbefalt tid, såvidt jeg husker i farten er den 15 timer og det er rikelig siden pensumet er blitt så pass forenklet de siste årene.

 

Forhåpentlig kan du bruke noe av dette.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen.

 

Da er første kveld på Fritidsskipperkurset unnagjort. Leste hele kapittelet om Navigasjon noen dager før kursstart og tenkte med meg selv at dette kom til å bli noe tungt puggestoff å komme seg gjennom men med en SVÆRT engasjert og faglig sterk lærer gikk det hele som en lek. Ble nesten litt skuffet når kvelden var over selv om vi gikk en halv time over tiden. Gleder meg til resten :yesnod:

 

Vi er 8 godt voksne kursdeltakere som alle har erfaring fra sjølivet, noen eier kun landstedsbåt for tiden og andre med forskjellige båter opptil 34 fot. Kun en mann er på kurset av profesjonelle grunner, resten er rene "kommende-lystbåt-skippere".

 

Flere rapporter kommer etterhvert som kurset skrider fram.

 

Takk til "will" som tipset om kurset!

 

Svein.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det blir iallefall VELDIG komprimert når man skal gå gjennom hele navigasjonspensumet og avlegge eksamen i løpet av en enkelt helg. Nå ser det riktignok ut for at navigasjonsinstrumentkurset ikke var innbakt, og at skipslære, motor, sikkerhet, osv kommer i tillegg.

Litt komprimert er det jo. Navigasjon går over 4 dager (kveld torsdag/fredag og hele lørdag/søndag) med avsluttende eksamen. Jeg synes det var et helt greit kurs og at det var tid nok. Hadde også inntrykk av at de andre deltakerene synes det samme.

 

Sjøveisregler og brovakt gikk over 3 dager og det virket også passelig.

 

For meg er det i alle fall et glimrende opplegg. Får unnagjort hele greiene på noen få helger med lærer hele tiden. For noen år siden sjekket jeg opp NKI-skolens opplegg og det var selvstudium til doble prisen + at en måtte ha noe undervisning med lærer i tillegg.......

 

Og til de som tror dette er vanskelige saker: Om du har vært noen år på sjøen i fritidsbåt slik at du vet litt om hvordan du bruker kart, kompass og slike ting i praksis er det rimelig plankekjøring. Der er f.eks. mange regler som inngår i kurset (sjøveisreglene) men opplegget er ikke å pugge regler men å få en forståelse av prinsipper som ligger til grunn for reglene.

 

Hilsen Svein......... som så langt er kjempefornøyd men kursopplegget :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Flere rapporter kommer etterhvert som kurset skrider fram.

Hei igjen.

 

Da var Fritidsskipperkurset ferdig. Skulle egentlig vært ferdig i god tid før jul men da læreren meldte forfall en helg og vi hadde litt problemer med å få alle deltagere med (på jobb i nordsjøen og utlandet) tok det såpass lang tid før vi ble ferdige.

 

Kan bare bekrefte tidligere positive erfaringer med kurset. Jeg synes det er en glimrende måte å ta dette kurset på, fleksibelt slik at om en ikke har anledning til et delkurs kan dette tas siden og gjerne i Stavanger om det skulle passe bedre. Alle deltagere har bestått alle eksamener med GOD margin og nå venter vi bare på vitnemål og endelig godkjenning/sertifikatutstedelse fra Sjøfartsdirektoratet.

 

Der er nytt kurs på gang i Haugesund. Se:

http://www.aftenskolen.no/stavanger/Webskj...ipper_andreside

 

Datoene på webben er ikke nødvendigvis helt korrekte så ta kontakt med sigfred.ellingsen@aftenskolen.no, evt. telefon 51 59 94 90 om du er interressert.

 

Sjøfartsdirektoratet har nye retningslinjer for Fritidsskipperkurset gjeldende fra juli -05 og der kreves bl.a. flere undervisningstimer som nødvendigvis gjør kurset dyrere. Derfor kan det være lurt å hoppe på litt kjapt.......

 

Jeg har inntrykk av at mange "sitter på gjærdet" og venter på de nye krav til småbåtførere. Uansett hvilke krav som måtte komme dekker i alle fall Fritidsskiffersertifikatet disse med rikelig margin. Haugalendinger og sunnhordlendinger, kom dere ned fra gjærdet og meld dere på :smash::smash::smash: Dette er gøy i tillegg til nytteverdien!!!!!!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...