Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

Har lenge tenkt å bytte ut Polaren i en større båt. Regner med at dette kan la seg realisere i løpet av neste år. Men dilemaet nå er at vi har begynnt å kikke på seilbåt ( !? ).

Egentlig har vi sett oss ut Summer Family 27 som vår neste båt. Den har akuratt det vi trenger for å bo på sjøen opp mot 60 overnattinger pr sesong + en masse småturer ( 2 voksne og 2 matroser ). I mange tilfeller vil det også bli aktuelt med kamerater på overnattingsbesøk for matrosene.

Prisklassen på disse båtene ligger på ca 350`for en grei båt fra -85 +/-.

Men i den prisklassen ( max 350`)er det jo mye fint å få med seil på også så vidt jeg kan bedømme. Vi har ikke erfaring med seil på noen som helst måte fra før, men en gang er jo den første for de fleste. Og alt kan jo læres.

Vi trenger en båt der voksne og barn har separate soveplasser. Helst med 2 separate soveplasser til barna bak i båten ( og helst en ekstra besøksplass med barnesengene ). Men vi vet ikke hvilke typer båt vi bør kikke etter. Det er det sikkert en del av seilierene her på forumet som har en del tips om.

 

Hilsen [glow=red,2,300] GeV[/glow] som tenker på å konvertere  :confused:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er Maxi 95.

Masse plass og egen akterkabin. For 350 000 burde du få en rimelig bra en, gjerne med nyere motor og litt utstyr.

 

Dette skal være en trygg båt å seile og den er blandt de mest populære på markedet. Dermed skulle det være lett å få igjen pengene om dere finner ut at seiling ikke er noe å satse på.

 

Her er et eksempel på en slik båt med litt bilder:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=467...61&pos=35&rub=7

Link to post
Share on other sites

Som eier av Maxi 95 må jeg si meg enig med de to andre innleggene her. Fantastisk båt, se vurderingen i erfaringsdatabasen. God plass til familie på fire. Når ungene er med sover de i akterkabinen, forpiggen er stor nok for to voksne, men da må ikke høyden være over 180 cm.

I akterkabin er lengden på køyene 220cm. Plass til to-tre i salongen. Plass rundt bordet, både i cocpit og salong til alle sammen. Stor romslig cockpit.

 

Andre båter med tilsvarende plass er nok i en helt annen prisklasse.

 

For 350 K bør du få en godt utrustet båt hvor motoren er byttet.

 

Lykke til  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke komme med altfor sterke anbefaling av type båt, men kan dele noen erfaringer rundt det å gå fra å være motorbåt eier gjennom mange år til å konvertere til seil.

 

Vi var i samme situasjon, og kjøpte seilbåt i 2002.  Det har vi aldri angret på. Opplevelsen av å være underveis, under all slags vær, ble en ny og veldig positiv opplevelse. På toppen av det hele ble begge barna bitt av basillen, og er nå aktive jolleseilere.

 

Med seilbåt ble ferien i større grad preget av nytelse og ro. Vi flyttet oss når været inviterte til seiling, og lå stille i uthavner og nøt sol og vindstille - et tidspunkt vi ellers stresset avgårde med motorbåt for å komme videre når havet var rolig. Til tross for at marsjfarten ble redusert fra ca 22knop i motorbåten til 6 knop opplevde vi å reise lenger og helt andre steder.

 

Vi valgte en båt med tur-seiling og ferie komfort som viktigste kriterier. Raskt erfarte vi at seiling er å betrakte som en sykdom. Helt bitt av basillen ble alt gjort for å gjøre turseileren om til en raskere båt, med nye seil og oppgradert dekks utrusting som resultat.

 

Med turseiling som hovedfokus er jeg enig i at Maxi 95 er et glimrende valg, og for prisen du antyder bør du kunne få tak i en med relativt ny motor og bra seil. Er du åpen for at du kan bli litt mer interessert i seiling enn bare til tur vil jeg absolutt anbefale en titt på Maxi 909, Maxi  999, Comfortina 32 eller Omega 34 før du bestemmer deg.

 

Lykke til, hilsen en som er blitt fullstendig frelst på seiling.

 

/Pondus

Link to post
Share on other sites

... Men vi vet ikke hvilke typer båt vi bør kikke etter. Det er det sikkert en del av seilierene her på forumet som har en del tips om.

Nå har dere jo tiden frem til våren å la dette modne på. Hva med å melde dere inn i en seilforening, gjerne en som har et godt tur-seile miljø?

 

MAXI 95 er sikkert en veldig praktisk og grei båt, men er den ikke litt stor som nybegynnerbåt hvor ingen kan noe særlig? OK, det kan kompenseres ved å ta det meget rolig og forsiktig inntil dere får erfaring. Men hvis det greier dere med en forpigg til de to matrosene og mor og far kan holde hus i salongen, ja da er det mange fine løsninger rundt en 26 fot å velge i. Og så er det ikke den kjempe-investeringen heller. Kanskje greit å prøve seg litt i det små fremfor å bryne nesa på noe stort?

Link to post
Share on other sites

Hei, GeV!

 

Ikke mange som konverterer fra motor til seil som angrer!

 

Her er mitt forslag: Forgus 321 fra 1983 - med teakdekk og masse utstyr! Pris = 300.000,- Vil nok tro at denne vil gi mere "seilglede" og følelsen av å eie et "skip" enn, f.eks. Maxi 95.

 

Har ingenting imot Maxi-båtene (har selv hatt en Maxi 77 i en del år og var kjempefornøyd!), men den "gode følelsen" av å ha et vakkert og forseggjordt skrog, å eie en båt som har harmoniske linjer, alt det der bidrar til en (selvfølgelig subjektiv...) følelse, som man ikke skal "skimse" av!

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=478...343&pos=6&rub=7

 

Bilde

 

Bilde

 

Lykke til, uansett hva du velger!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for mange tips.

 

Har kikket på mange typer nå. Men har ikke noen klare favoritter enda.

En ting vi reagerer på når vi kikker på seilbåter i denne størrelsen som er avbildet over, er at det virker som toalettløsningen ofte er "åpen" på disse båtene. Er det vanlig at man har toalettet i sammen med køyene i forpiggen feks ????

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

En ting vi reagerer på når vi kikker på seilbåter i denne størrelsen som er avbildet over, er at det virker som toalettløsningen ofte er "åpen" på disse båtene. Er det vanlig at man har toalettet i sammen med køyene i forpiggen feks ????[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Ofte brukes den ene døra som stengsel fremover, og den andre bakover. Sånn er det på Jokeren i alla fall. Og , mange andre

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Bilde

 

På min båt Hallberg Rassy 312 (ca 31 fot) ser det ut på tegningen som løsningen er åpen, men det er dører som er henglset på midten både inn mot forpiggen og ut mot salongen.  Jeg var litt skeptisk til denne løsningen og hvordan det ville fungere, da jeg kjøpte båten men idag synes jeg løsningen er grei og praktisk.

 

Man får et nokså romslig baderom på denne måten. Det eneste jeg synes er litt dumt er at døra inn mot forpiggen kun kan lukkes og åpnes utenfra. Det burde vært mulig å betjene døren fra begge rommene - står på forbedringsplanen, men har så langt ikke gjort noe med det.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ting vi reagerer på når vi kikker på seilbåter i denne størrelsen som er avbildet over, er at det virker som toalettløsningen ofte er "åpen" på disse båtene.

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Eget adskilt toalett. Dette var et poeng for oss da vi landet på Maxi 95, Det var et absolutt krav fra rederinnen, da det var en halvåpen løsning i den forrige båten(accent 26).

 

Forøvrig mye plass, båten kan seiles alene(krever litt omplassering av fokkeskjøtene (bruker spinnakervinsjene), samt at storfallet føres til cockpit).

Motor som er stor nok til å duge selv i litt ruskete vær rett i trynet.

 

Så på mange andre båter i noe høyere prisklasser, men falt støtt tilbake på 95 som er spesiell i sine løsninger til å være en såpass gammel konstruksjon som den er( 1973). Det tok flere år før andre kopierte løsningene med toalett, "sentercockpit" etc.

Link to post
Share on other sites

Hei, GeV!

 

Ikke mange som konverterer fra motor til seil som angrer!

 

Her er mitt forslag: Forgus 321 fra 1983 - med teakdekk og masse utstyr! Pris = 300.000,- Vil nok tro at denne vil gi mere "seilglede" og følelsen av å eie et "skip" enn, f.eks. Maxi 95.

 

Har ingenting imot Maxi-båtene (har selv hatt en Maxi 77 i en del år og var kjempefornøyd!), men den "gode følelsen" av å ha et vakkert og forseggjordt skrog, å eie en båt som har harmoniske linjer, alt det der bidrar til en (selvfølgelig subjektiv...) følelse, som man ikke skal "skimse" av!

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=478...343&pos=6&rub=7

 

Bilde

 

Bilde

 

Lykke til, uansett hva du velger!

:seeya:

Forgus er i seg en bra båt, den seiler bedre en en Maxi 95.

men hvis man ser dem opp mot hverandre som familie og tur båter.

Maxin har en helt separat akter kabin der forgusen har en type av dobbel stick køy. Hvis det er greit hadde jeg hellre kikket på Maxi Fenix. som ligger på rundt 230.000.-

Forgus har ror kult, og 95:ern har ratt styring. Dette er mye en smak sak men jeg bytta fra Maxi 77 blant annet for att jeg foretrekker ratt styring på båten.

Dette med att Forgusen har ett høyere lys tall og seiler "bedre" "er snabbere" trur jeg er relativt uvisentligt for noen som er ny på dette med seiling og som er på jakt etter en familie / tur båt.

Men som sagt det er kun mine meninger.

Link to post
Share on other sites

Det finnes også en del aktuellt motorseilere i den kategorien. Min utgår for barnefamilier da den ikke har akterkabin men Winga har noen aktuelle kandidater.

Henger på Sebaldus her

 

dette er en Winga 87 som skulle kunna vara ett alternativ om man ikke vill ta klivet

fullt över i segelbåt

Bilde

http://winga.aaha.info

 

http://www.sailguide.se/Winga_87.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Forgus er i seg en bra båt, den seiler bedre en en Maxi 95.

men hvis man ser dem opp mot hverandre som familie og tur båter.

Maxin har en helt separat akter kabin der forgusen har en type av dobbel stick køy. Hvis det er greit hadde jeg hellre kikket på Maxi Fenix. som ligger på rundt 230.000.-

Å betegne FENIXEN som en båt i klasse med FORGUS 321 / MAXI 95 er vel ikke HELT rettferdig ? Fin båt, absolutt, men den er vel neppe noen typisk "turseiler / langferdsbåt"

Forgus har ror kult, og 95:ern har ratt styring.

Feil. Denne Forgusen har rorpinne, mange har også rattstyrning. Tror det var opsjon.

 

Dette med att Forgusen har ett høyere lys tall og seiler "bedre" "er snabbere" trur jeg er relativt uvisentligt for noen som er ny på dette med seiling og som er på jakt etter en familie / tur båt.

Enig. Man bor kanskje 80% og forflytter seg 20% ( og av disse 20%, så motrer man hvor mye ?? )

Men som sagt det er kun mine meninger.

Jepp. Og det er bra at vi kan diskutere. Er ikke det litt av vitsen da.. ?  :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Virker som Maxi 95 er en praktisk båt. Er det gjennomgang fra senterkabinen og bak til akterkabinen ?

Liker godt løsningen ute med bordet foran roret. Ikke mange av de vi har sett til nå som har tilsvarende løsning.

 

[glow=red,2,300]GeV[/glow]

Enig! Topp med det bordet. Synes også det er gildt med rattstyring uten at jeg kan si at jeg bygger dette på praktiske erfaringer.

 

I en Maxi 95 får du også en veldig fin stue ute hvis du har en god havnekallesje. Har inntrykk av at de fleste Maxi 95 har det.

 

Om jeg ikke tar helt feil har Maxi 95 dassen bak og ikke gjennomgang til akterkabin.

 

Ta en titt på: http://www.qvalinova.se/maxisidorna

Link to post
Share on other sites

 

Er det sånn du har Krapyl ? Vil du fortelle mer om båten ?

Har sett mange sånne, i prisleiet fra 300 og noe  - til 400 og litt. Åssen er den f.eks sammenlignet med M95 ? Hvilke andre båter er det naturlig å sammenligne med ? Har lest noen av Barsk II sine beskrivelser av sin Comfortina 32, som vel er en videreutvikling av Comfort 32`en. Brøkdelsrigg og lett deplasement, samt stort seilareal er ikke helt "min" greie...

 

Men båtene ser jo svært pene ut..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...