Jump to content

En båt blir til - nå er båten ferdig!


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden forsøkt å følge byggingen av vår nye Nidelv 300 Sport. Båten blir klar denne uken, og prøvekjøring er avtalt neste uke. Her er noen bilder fra byggeprosessen (jeg har valgt lav oppløsning for at det ikke skal bli for tunge bilder)

 

Dissse bildene ble tatt for ca. 3 uker siden

Bilde

her er skroget uten dekk, mens det monteres inn motor og teknisk utstyr

Bilde

og her er dekket

Bilde

Motoren er VP D6 310

Bilde

varmeapparat - og databoksen som styrer alt med motoren kan sees til venstre (grå boks med EVC på)

Bilde

her er septiktanken som ligger under der stikkøya skal være

Bilde

her er vanntank samt 3 batterier - 2 dieseltanker a 200 liter står på hver sin side

Bilde

dette skal bli kabinen. Ekstra kjøleboks kan skimtes nede i venstre hjørne

 

For 1 uke siden var vi nede på Nidelv igjen - for i følge de var båten straks klar. Det så ikke slik ut for oss,men så er ikke jeg båtbygger da :rolleyes:

Bilde

Nå er dekket lagt på, og det er bare finpussing igjen på skroget

Bilde

Cockpit - ser litt tomt ut når putene ikke er på plass -men det blir nok bra

Bilde

Her ser man salongen - siste skottet til badet ble satt på plass mens vi var på besøk

Bilde

her blir det et dashbord etterhvert

Bilde

Stekeovnen fikk plass - første gang Nidelv setter inn dette i en 300 Sport. Kjøleskapet kommer til venstre.

Bilde

Dette blir badet.

 

 

Det er morsomt å følge byggingen av båten, og folka på Nidelv er hyggelige og stolte over jobben de gjør.

 

Og neste uke - da håper vi på at "Bitteliten III" ser ut omtrent som denne, og at det er fint vær til prøvekjøringen

Bilde

(bilde er lånt fra finn.no)

Link to post
Share on other sites

Veldig greit å ha anledning til å følge byggeprosessen på denne måten! Du må jo få en veldig god forståelse og oversikt over hvordan båten er bygd opp og hvor de ulike komponentene er plassert.

Poenget for meg med å følge båtbyggingen har vært todelt:

1. Forstå hvordan båten er bygget og hvor de ulike tingene befinner seg (som du skrev)

2. Det er morro å ha kjennskap til de som bygger og ikke minst gi litt oppmerksomhet til dem også.

 

Jeg har bedt om å få en gjennomgang av båten på fabrikken. All respekt for de som selger båter - men det skal ikke så mye til for å overgå deres produktkunnskap/tekniske kunnskap. For meg virker det som om de ikke er vant til å få spørsmål om de tekniske løsningene og hva som er mulig å få til. Da er det fint å ha god kontakt med en som har bygd 20-25 tilsvarende båter tidligere

Link to post
Share on other sites

Det er morsomt å følge byggingen av båten, og folka på Nidelv er hyggelige og stolte over jobben de gjør.

Folka på Nidelv er ordentlige sjeler og det er vel derfor de har klart seg gjennom både storm og stille (selv om det røynet på en tid).  Den fantastiske service vi fikk i sin tid mht. vår Nidelv 24 var så høyt verdsatt at jeg aldri ville stusset på å kjøpe Nidelv igjen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Artig rapport fra byggeprosessen. Håper vi får en rapport fra prøveturen også. Stekeovnen så flott ut. Hva heter denne og hvilken måte brenner denne på ?  (Lurer på å sette inn en slik en i min båt også)

Takk for tilbakemeldingen. Skal ta med meg kameraet på prøveturen også.

 

Stekeovnen er Wallas Safeflame 150 - går på parafin, og er basert på samme system som Wallas safe flame 100 som er standard kokeplater i Nidelv 300.

 

Stekeovnen er ikke så stor som en gasskomfyr, men den var den enste stekeovnen jeg fant som passet inn i pantry modulen på båten (den er ganske grunn). Jeg fant komfyren på på www.wallas.no - se under produkter-stekeovn/komfyrer-parafin-150 (eller http://www.wallas.no/150.htm).

 

Vår målsetning med å ha stekeovn ombord er først og fremst varme rundstykker til frokost, og kanskje en og annen lasagne - og det er den stor nok til. Tror kanskje også det går en liten pizza inni den.

Link to post
Share on other sites

At båten leveres nå skyldes to forhold:

1. Erfaringen min er at det ikke alltid er like lurt å få siste båt før ferien. Vi har mye utstyr på vår Nidev 300 - og jeg ønsker at Nidelv har god tid når de bygger båten og at jeg har tid til å følge med

2. Vi har avtalt at selger sørger for opplag i vinter inne hos seg uten ekstra kostnad for oss og at båten settes på vannet i april i skikk som ny

Således er det to fluer i en smekk.

Ulempen er at båten må betales ved levering (som er nå snart) - så det koster litt ekstra i renter - men til gjengjeld fikk vi ekstra god pris for å ha denne ordningen - så totalen ble bra for oss.

 

Navnet Bitteliten III er beskrevet tidligere - Bitteliten kommer fra bøkene om Ole Aleksander Filibombombom - og er lillesøsteren til Ole Alkeksander. Navnet kom fra ungene. At båten ikke er bitteliten lenger kan jeg i og for seg være enig i - men bare vent - om 2-3 år kommer 3-fots syndromet snikende. Da blir det nok tenkt på en Bitteliten IV  :crazy: Litt av morroa for oss med navnet er at man tenker: jaha - hva var Bitteliten I? og hva blir Bitteliten IV?

Link to post
Share on other sites

- om 2-3 år kommer 3-fots syndromet snikende. Da blir det nok tenkt på en Bitteliten IV  :crazy:

2-3 år ja - det kan man jo tro. Jeg fikk siste Windy katalogen i posten i dag. hva skal man si når man ser Windy 32 med Hartop eller Windy 37 med hard top. "KOB -here I come?" :cool:

Tror ikke kona er mottakelig for mer båt akkurat nå - men duverden så morro det er å drømme. Vi får ta en tur på messa og begynne å kikke litt - "bare for morro skyld"

Link to post
Share on other sites

Joda, Windy-katalogen kom i posten i dag. Mange lekre bilder og mye å drømme om.  :smiley: Men nå får det holde for ganske så lenge.

 

Fruen tittet lenge på hardtop-versjonen i brosjyren. Har nok kommet til at det kunne vært en idé når det ikke er fullt så varmt ute. Og sommeren 2004 var jo ikke av de beste. Men - da vi bestilte var hun ganske så klar - det skulle være åpen båt. Så da så. Og for vårt bruk er jeg fortsatt ganske så klar på at det var rikitg valg. Men siden en gang kanskje  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

At- men bare vent - om 2-3 år kommer 3-fots syndromet snikende. Da blir det nok tenkt på en Bitteliten IV  :crazy: Litt av morroa for oss med navnet er at man tenker: jaha - hva var Bitteliten I? og hva blir Bitteliten IV?

Så etter noen 3-fots syker, så vil Bitteliten X eller XI, være en Zephyros eller en eller annen jolle i den størrelsen.

 

Jeg har også muligens blitt smittet av 3-fots syken. Mulig noe som har ligget latent i flere år for å slå ut i full vekst når man minst aner det. Jeg har 22 fot. i dag. Regner med at den neste båten blir rundt 28 fot, og den blir garantert lukket. Men skal man gå opp 6 fot i året, så blir det noe alvorlige greier.

Link to post
Share on other sites

Jeg går også å venter på ny båt.  Jeg kommer til å  sette båten på vannet før vinteren.  Jeg klarer liksom ikke å vente.   Jeg vurderte også Nidelv 300, men endte opp med en Bavaria 29.  Må likevel innrømme at hver gang jeg ser bilde av en Nidelv 300, så blir jeg i tvil om valget var riktig.  Det som gjorde utslaget for min del var plasseringen av byssa, og pris selvfølgelig.  Nidelv er helt klart en mer eksklusiv båt, men 250 000,00 ekstra ble for mye for meg.

Uansett, lykke til med en kjempeflott båt.  Du vil helt sikkert ikke angre.  Ikke jeg heller, men tvilen, den vil alltid følge meg hver gang jeg ser Nidelv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at du blir fornøyd med din Bavaria 29. Det er ingen tvil om at det er mye båt for pengene! Vi så også på Bavaria 29 og 32 en god stund, men vi hadde Nidelv 690 fra før av og var fornøyd med den, så da var valget ganske enkelt for oss. Dog hadde vi ikke kjøpt Nidelv 300 om de ikke hadde endret cockpit løsningen. Den gamle varianten med "busseter" etter hverandre i stedet for u-sofa i cockpit likte vi ikke. Ut i fra ordremengden til Nidelv på 300 Sport ser det ut til at vi ikke er alene om å like den nye versjonen. De har snart ikke 300'er igjen for levering før sommeren -05.

 

Så etter noen 3-fots syker, så vil Bitteliten X eller XI, være en Zephyros eller en eller annen jolle i den størrelsen.

Jeg jobber en del ikke så langt i fra fabrikken der Windy lager 58 Zephyros. Lekker båt det. Tidliger i år lå det en helt hvit båt til kai der. Men jeg tror ikke at båtgleden blir større med større båt, og 58 fot er definitivt altfor stort. Også var det dette med pengene da... Om jeg noen gang skulle få råd til å kjøpe en så stor båt tror jeg at jeg blir mer fornøyd med å ha pengene i banken enn å legge de i noe jeg kan bruke halve året. jeg er også opptatt av at båten skal være enkel å bruke. Og jeg ser ikke helt for meg at jeg tar med meg ungene på en"kjøpe is i Son på lørdag formiddag" tur i en 58 foter. Det blir for mye styr
Link to post
Share on other sites

Første prøvekjøringsrapport følger her:

Nidelv har hatt båten på vannet og sett at alt fungerer som det skal (det er jo fornuftig å sjekke før jeg kommer ned i morgen). Motoren som står i båten er en D6 310. Dette er første gang Nidelv har montert denne motoren i en båt. Testrapporten sier betydelig bedre aksellerasjon enn Nidelv 300 med KAD 300 motor. Ingen planingsterskel om man trimmer flaps litt inn, og toppfart på 39 knop  :smiley:

 

Jeg reiser ned i morgen og skal prøvekjøre og få gjennomgang av hele båten. Det blir morro! Bilder m.m. følger

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kommet hjem fra Arendal. Har avgitt rapport til Admiralinnen og vist bilder. Nå kommer rapporten til dere.

 

Båten ble satt på vannet mens jeg var der - og da startet ikke motoren  :eek: De fikk ikke kjørt ned drevet - og det var indikasjoner på for lite strøm på batteriene. Landstrøm ble koblet til for å lade batteriene, VP ble ringt opp (de var hos Windy rett over elven - se "nytt drev fra VP lenken" for mer info). Etter at de hadde prøvd litt ulike varianter fyrte motoren opp. Nesten lydløst ruslet den pent på tomgang :smiley:. Servostyringa var ikke helt patent - det var ikke noe stoppunkt på rattet og den var følelsesløs.

 

Konkusjoner så langt:

1. båten flyter og virker tett

2. baugpropellen virker

3. motoren virker som den skal - elektronikken hikker litt

4. styringa lekker litt hydraulikk og må justeres

Volvo kommer til Nidelv i morgen for å kontrollere installasjonen og rette feil :yesnod: Dvs. båten er ikke helt ferdig ennå - og det var heller ikke meningen. Båten overtas av meg neste uke - om den er feilfri. Og den betales først når jeg overtar den og den er feilfri. Litt må man jo kreve :yesnod:

 

Men prøvetur ble det. Vi tok en runde ut elva til fyrene på Torungen (?). Videre inn til Pollen, og opp igjen i elva den andre leden. (mulig KOB skjønner hva jeg mener fra av sin prøvetur). Motoren går stille og rolig hele veien, reagerer raskt på gassen og jeg blir etterhvert vant til den elektroniske EVC gass hendelen som er litt følsom.

 

Da vi kom ut av elven var det litt humpete motsjø mot fyrene på Torungen, så vi holdt oss under 30 knop, men inn mot Pollen var det bare morro med litt medsjø. Akkurat som Nidelv sa nådde vi 38-39 knop toppfart - og båten har omtrent ikke planingsterskel. Den virker helt nøytralt trimmet - faktisk så må jeg løfte baugen litt ut av sjøen med drevet for å få trimmet med flapsene. Dette er helt annerledes enn samme båt med KAD 300 motor - den krever aktiv trimming for å gå godt i sjøen. Motoren bråker lite - vi pratet uanstrengt selv på toppfart/maks turtall. Vi kjørte med kallesjen oppe hele veien.

 

Båten er morsom å kjøre - selv om den veier 4 tonn er det ikke noe problem å ta krappe svinger i høy fart uten at den slipper. Jeg hadde en krapp 180 graders sving med inngang i 15-18 knop og full aksellerasjon ut av svingen - båten satt som et skudd og ingen tegn til at hverken båt eller propeller slapp vannet. Det var morro!

 

Vi tok noen helt amatørmessige tester med stoppeklokke på mobiltelefon fra 0-20 knop og de lå på rundt 12 sekunder som jeg synes er helt greit. Båten hadde full vanntank og 2 mann ombord. Det finnes langt raskere båter fra 0-20 knop. Motoren trenger litt tid på å bygge opp fullt turbotrykk - men fra 1500 Omin går den som et skudd. Således er aksellerasjonen fra 10-35 knop langt bedre enn jeg forventet, og fleksibiliteten er veldig god. Vi slakket av fra 35-10 knop da vi passerte en mindre båt - jeg ga full gass og var oppi 30 knop på få sekunder.

 

Konklusjonen min er at jeg har valgt rett motor og at båten innfrir forventningene med stor margin. Nå gleder vi oss bare til sommeren :lol:

 

Her er noen bilder fra båten:

her henger båten i stroppene - på vei utfor brygga

Bilde

 

ligger fint ved kai

Bilde

sett bakfra - pen ende :wink:

Bilde

slik er cockpiten nesten ferdig. Putene var ikke helt ferdige ennå

Bilde

Link to post
Share on other sites

:flag:Gratulerer med nybåten :flag:

 

Litt missunlig, ja da helt naturlig. :wink:

Ser meget bra ut og kjenner jeg Nidelv rett så blir barnesykdommene tatt alvorlig og du har nok en perfekt båt til våren.

Lurt det med å ta overlevering med de forutsetninger du har fått.

Nå har de jo god tid til å rette opp feil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...