Jump to content

Hjelp ifm reklamasjon


John_Kr

Recommended Posts

Det er ikke godt så langt ennå, men det er gått 10 uker siden jeg sendte Forhandler og Importør en lang avhandling på hva som er galt med detaljerte bilder som vedlegg.

 

Har sendt dem purring 2 ganger med tidsfrist på fredag den 19. nov, får jeg ikke svar innen fredag så vil jeg rådføre meg med en Advokat.

 

Synes at de burde i det minste ha svart meg på mine henvendelser.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er ikke godt så langt ennå, men det er gått 10 uker siden jeg sendte Forhandler og Importør en lang avhandling på hva som er galt med detaljerte bilder som vedlegg.

 

Har sendt dem purring 2 ganger med tidsfrist på fredag den 19. nov, får jeg ikke svar innen fredag så vil jeg rådføre meg med en Advokat.

 

Synes at de burde i det minste ha svart meg på mine henvendelser.

Av ren nysgjerrighet kunne jeg egentlig tenke meg å lese det du skrev til importør og forhandler for å se hvor mye som egentlig er feil eller mindre bra med båten din. Er dette noe du kan/vil dele med oss?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ved reklamasjon på bilkjøp fikk jeg veldig god hjelp av forbrukerkontoret. Så har du ikke koblet dem inn vil jeg råde deg til å gjøre det før du kontakter advokat. De "tar over" saken, skriver brev, truer og følger opp.

Resultatet for meg ble at jeg kunne levere inn min halvannet år gammel bil og få ny - uten å betale en krone i mellomlegg...

tj

Link to post
Share on other sites

Det er ufattelig at importør/forhandler ikke kan gi en tilbakemelding på brevet ditt. Jeg ser du har Yamarin, og i mine øyne er det i alle fall en seriøs produsent. Nå er det vel ikke produsenten du har kontakt med selvfølgelig, men det er merkelig at ikke den norske importøren er så seriøs at de tar tak i dette.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at jeg prøver å opptre redelig og prøver å være tålmodig. Jeg har ennå ikke kommet med opplysninger som peker direkte på Leverandør eller Importør, dette vil jeg vente med.

 

Jeg kommer ikke med flere opplysninger før tidsfristen er ute. Jeg har fortsatt stor tro på at dette vil ordne seg. Skal jeg være ærlig så trur jeg de ikke har noe valg en å imøtekomme min reklamasjon.

 

Hensikten med denne tråden var å få noen gode tips slik at jeg bli rettledet riktig fra dere som har erfaring med dette.

 

Bruke forbrukerkontoret var ikke en dum ide.

 

Dere skal bli underrettet fortløpende etter tidsfristen.

 

Jeg ønsker ikke at noen tipser Importøren om dette før fredagen den 19. nov.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at jeg prøver å opptre redelig og prøver å være tålmodig. ....

Jeg tror det er viktig å fortsette slik. Å være redelig, ærlig og opptre korrekt, tror jeg du vil ha igjen for. Men det spørs hvor langt du skal strekke tålmodigheten. Greit nok nå å vente til fristen er gått ut, men det må være lov til å gi uttrykk for sin utålmodighet og presse på litt dersom det nå ikke skjer noe snart. Men fortsatt korrekt opptreden er nok viktig. Håper dette løser seg uten noen "konfrontasjoner"  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Må kanskje komme med en liten rettelse.

 

Jeg har meget godt forhold til Leverandøren, de svarer på alle mine henvendelser og er hjelpsom. Det er Importøren som ikke svarer på våre henvendelser. I fasen frem til nå så har jeg kun forholdt meg til Leverandør.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

og levrandør er de du skal forholde deg til. Det er de som har forpliktelsene ovenfor deg. Om importøren er "vanskelig" skal det være levrandørens problem ikke noe som skal skyves over på deg.

 

Et lite tips angående forbrukerkontoret: Kobl dem inn i saken så tidlig som mulig. De kan opptre som en konsulent for deg i begynnelsen og kommer du ikke noen vei så kan du be dem ta over saken. De følger saken så langt som mulig og kommer de ikke noen vei heller så hjelper de deg til å ta ut forliksklage. Derfra tror jeg du må kontakte advokat om ikke forbrukerkontoret ser på saken som så prinsipiel at de vil føre saken for deg.  De fleste saker løser seg lenge før det blir sendt forliksklage.

Link to post
Share on other sites

Leit at du er kommet i denne situasjonen. Ny båt skal i utgangspunktet være glede!

Håper du kommer til en god løsning. Støtter ellers GeirFrodes tips om å bli med i KNBF. Bare den ene timen med advokathjelp er verdt 4 ganger medlemskontigenten, minst!

Der har vi også et felles talerør når det gjelder båtfolkets saker, og så mange som mulig burde være med og gi organisasjonen mest mulig" kjøttvekt".

m v h

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvor irriterrende det er når de ikke bryr seg med å svare, så du har min sympati.

Husk å ta vare på alle brev/eposter du sender dem, kan komme godt med senere.

Etter jeg varslet et forsikringsselskap om at jeg hadde postet saken er på forumet løste saken seg etter bare to dager, jeg hadde til da ventet i to måneder.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei John_Kr  :seeya:

Som medlem i KNBF får du 1 times gratis juridisk førstehjelp. Vår advokat har forbrukerjus som spesialområde. Forbrukerrådet er også et godt alternativ. Advokat Tangedal i Bergen likeså. Han har spesialisert seg på båtjus og har bl.a. den desidert beste kontrakten for kjøp og salg av fritidsbåt som han har lagt ut på nettet til fri avbenyttelse. Du finner ham på www.tangedal.no

Lykke til med saken din!

Hilsen Syvert   :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei John_Kr  :seeya:

Som medlem i KNBF får du 1 times gratis juridisk førstehjelp. Vår advokat har forbrukerjus som spesialområde. Forbrukerrådet er også et godt alternativ. Advokat Tangedal i Bergen likeså. Han har spesialisert seg på båtjus og har bl.a. den desidert beste kontrakten for kjøp og salg av fritidsbåt som han har lagt ut på nettet til fri avbenyttelse. Du finner ham på www.tangedal.no

Lykke til med saken din!

Hilsen Syvert   :cheers:

Tusen takk Syvert også til dere andre.

 

Som sagt så har jeg gitt dem en tidsfrist innen fredagen til å gi meg et skriftlig svar på hva de har tenkt å gjøre med de påpekte reklamasjonspunktene til våre båter. Dette gjelder 2 stk båter som er kjøpt samtidlig.

 

Jeg blir svært overrasket dersom de unnlater å svare oss. Hva jeg kommer til å gjøre etter fredagen vil basere seg litt på de anbefalinger som dere har kommet med. Jeg kommer mest sannsynlig til å gi de en ny tidsfrist på 1-2 dager etter at jeg har gitt de opplysninger om hva jeg har tenkt å gjøre videre i denne saken. De tiltak jeg tenker på her er å kontakte Forbrukerrådet og kanskje Advokat samt legge hele saken ut i dette Forum.

 

Det har tatt 10 uker siden jeg sendte reklamasjonsdokumentene til Leverandør og Importør, nå har de kun 3 dager igjen på å svare meg.  

 

Gjør oppmerksom på at vi har overholdt alle avtaler ifm kjøpekontrakten, det er ingen konflikt mellom oss av noen slag.

 

Jeg ønsker fortsatt å opptre redelig og gi de muligheter til å svare, men jeg forstår ikke hvorfor de ikke svarer.

 

Jeg gjør oppmerksom på at vi har overholdt alle avtaler i kjøpekontrakten og det er ingen grunnlag til konflikter mellom oss.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvorfor forholder du egentlig til importøren i denne sammenheng? Som en annen skriver her, så er det forhandleren (leverandøren) som du skal forholde deg til ifm. reklamasjoner. Du sier at leverandøren er hjelpsom og svarer på alle henvendelser, så da ser jeg ikke problemet...

 

Lykke til med saken, uansett. Det ordner seg nok. Heldigvis har vi godt forbrukervern i Norge...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor forholder du egentlig til importøren i denne sammenheng? Som en annen skriver her, så er det forhandleren (leverandøren) som du skal forholde deg til ifm. reklamasjoner. Du sier at leverandøren er hjelpsom og svarer på alle henvendelser, så da ser jeg ikke problemet...

 

Lykke til med saken, uansett. Det ordner seg nok. Heldigvis har vi godt forbrukervern i Norge...

Joda det er det jeg gjør og har gjort.

 

Leverandøren er i mellom oss og Importør, så tjenestevei er fulgt i denne saken til punkt og prikke. Jeg har ikke tatt en eneste telefon til Importøren og alle skriv og e-mails har gått til Leverandør og videresendt til Importør.

 

Jeg har Leverandøren på min side, men han får ikke svar fra Importøren.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har Leverandøren på min side, men han får ikke svar fra Importøren.

Aha... Skjønner! Men uansett så er jo problemet leverandørens, og evt. advokatbistand må leverandøren ta seg av og bekoste. Du skal jo ikke lide for at han har et dårlig forhold til importøren. Forbrukerkjøpsloven er nok ganske klar her. Eller hva?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...