Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

I det siste har jeg hatt gleden av å følge med litt på den AIS'en som Sjøspeiderne på Sandnes har lagt ut på nettet: Automatic Information System.

 

Det er absolutt fascinerende å følge med på skipstrafikken i området, og jeg begynner å bli fristet av å montere noe slikt ombord hos meg selv . . . .

 

Skal man selv ha en aktiv AIS, en som både sender ut og tar imot, da blir det en omfattende og relativt kostbar sak, men en passiv som bare tar imot informasjon blir straks noe annet. Jeg har også surfet litt på nettet og det ser ut for at flere leverandører er i ferd med å komme ut med små kompakte enheter - spesielt rettet inn mot småbåtflåten. Her er noen linker for den som måtte være interessert:

 

Euronav

 

Yacht AIS

 

Discriminator

 

En svensk link

 

US Coast Guard

 

MX Marine

 

AIS Live

 

Ship Plotter

 

Når jeg ser på disse sidene ser det virkelig artig ut, men jeg lurer på om noen her på baatplassen har gjort egne erfaringer som de kunne tenke med å dele med oss andre. Jeg tenker spesielt på spørsmål av typen:

 

Kan man lett få AIS inn på kartplotteren som et "overlay" eller vil den måtte være et separat bilde som man skifter til og fra?

 

Finnes det noen kartsystemer som kanskje kan ta inn AIS direkte - og andre som ikke kan?

 

Har noen tatt inn AIS på radarskjermen?

 

. . . . alt i alt: gode råd ved vurdering av forskjellige systemer, løsninger og apparater.

 

Jeg venter i spenning!

 

mvh

Poseidon

(som hadde en herlig dag på sjøen - og fikk svært hyggelig besøk av hittil ukjente baatplassenmedlemmer! )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen kartsystemer som kanskje kan ta inn AIS direkte  -  og andre som ikke kan?

 

Har noen tatt inn AIS på radarskjermen?

 

. .

<{POST_SNAPBACK}>

Mange proffe kartprogrammer som har AIS, men de koster jo noen kroner.

Av billigprogrammene har SeaClear AIS inngang.. men er et heller dårlig kartprogram.

 

NASA Marine lager 2 typer AIS mottakere. En med display.. (trenger ikke kartprogram)

Kun 12VDC, RCM fra GPS'en og VHF mottaker antenne.

Og en som har RS-232 utang og sender AIS info til kartprogram.

 

Selv har jeg kjøpt den med display. Kostet 241 GBP. og ser sånn ut:

 

Bilde

 

Har ikke benyttet den i båten enda, men har den oppkoplet

på jobb her i nordsjøen.. får mange fine "ekko" - selv på max range som er 32 n.m.

Ikke noe underverk, men sammenlignet med radar får jeg her med MMSI/skipsnavn i tillegg til

posisjon/kurs/fart. Greitt å ha om man må anrope et fartøy på kollisjonskurs.

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hej Poseidon !

 

Detta är jätteintressant ! förmodligen lika stort som när GPS'n slog igenom!

 

jag kommer att köpa en aktiv AIS anläggning när dessa kommer ner i pris,

tror dom ligger runt 10-15' kr idagsläget för en 'fritidsbåt' anläggning!

tekniken er veldi enkel en gps o en vhf o en liten mini dator, allt talar för att det kommer att blir mkt billigare!

 

 

vad man kan göra medans man väntar på att priserna skall sjunka..............

en passiv-mottagare då kan du se alla fartyg runt dig (men dom kan inte se dig!)

detta er den billigaste jag funnit 'so far'................

 

http://www.marinkedjan.se/product_info.php...products_id=153 1999 SEK

 

sen behöver man ett plotterprogram till PC'n som leser o tolkar AIS-infon

alla proffs plotterprogram tar emot o visar AIS-infon på plottern

Tsunamis,Maxsea mfl har dessa funksjoner......................

men även gratisprogrammet Seaclear sista versjonen kan ta emot o redovisa AIS info

 

http://www.sping.com/seaclear/#DOWNLOAD

 

det finns oxo lite radioamatörer som löder ihop sin egna ais-mottagere.........

 

http://rl.se/polisradio/ais.html

 

det er vad jag funnit........ventar dock att dom aktiva ais sändar/mottagarna skall komma ner i pris..

då vet man att alla stora båtar kommer att 'se dig'....hur dåligt vädret enn blir, du blir inte längre

beroende av att upptäckas av dom stora båtarna på radarn....... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.....ventar dock att dom aktiva ais sändar/mottagarna skall komma ner i pris..

då vet man att alla stora båtar kommer att 'se dig'....hur dåligt vädret enn blir, du blir inte längre

beroende av att upptäckas av dom stora båtarna på radarn....... :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg tror - at AIS transpondere nok vil være kostbare en god stund fremover.

Ettersom alle verdens skip på over 299 Br.tonn er pålagt å ha slikt utstyr,

bruker fabrikkantene ri på at "alle må ha det" og da faller ikke prisene.

Vi er langt fra det stadiet der markedet er mettet. Først da faller prisene.

 

Inntil da vil jeg bruke en AIS mottaker til å overvåke trafikken rundt meg,

og kan selv kalle opp en potensiell kollisjons-kamerat vha. VHF/DSC og MMSI

og da ser du - oversender du også din egen posisjon til denne.

 

Ettersom dette bare gjelder skip over 299 br.tonn får vi nok gnikke gluggene

og holde god utkikk i tillegg.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har sittet og testet ut AIS her på Hurum men det funker ikke rett enda.

Har kontakt med en kar i Stavangerområdet som vil hjelpe til.

Får vi til dette vil jeg legge ut Drammensfjorden og Oslofjorden via AIS på nettet. Dette tar enda litt tid men det jobbes med saken.

Jeg bor høyt oppe i åsen (150 moh) på Hurum og vil dekke ned mot Færder.

Kanskje vi via Sjøspeiderne i Sandnes kan få til et landsomfattende AIS?

 

Sjøspeiderne i Sandnes


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Morsom link, lagtret i favoritter allerede. Det så nesten ut som Haahr Bridge (tanker) og Fjord Norway (passasjerbåt) var i ferd med å kollidere en stund....., men det gikk visst bra. :smiley:

 

Kost/nytte-verdien (og ikke minst betalingsvilligheten) for oss småbåteiere er vel kanskje sterkt begrenset. Men hvis vi gir det litt mer tid (noen år), så kan det vel bli vanlig etter hvert. Kanskje en EPIRB er mer nyttig, og ikke fullt så dyrt i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

AIS sendes på to kanaler så vidt jeg vet. Som nevnt i tråden over - alle båter over 299T plikter å sende slike signaler - og dette skal skje hvert 5. eller 6. sekund.

Selv om infoen som sendes ut bare er en kort burst ser jeg for meg overfylte kanaler om større delen av lystbåtflåten skulle begynne med dette også. Systemet har et innebygget "sendings-anti-kollisjons-system" (har glemt hva det rette navnet er) - som gjør at om et fartøy sender sin info "venter" de andre i brøkdeler av et skund før de kan sende.

Jeg er redd man kan risikere at trafikkmengden stiger til et uakseptabelt nivå om lystbåter begynner

med slkit.

Har noen sett en vurdering av hvorvidt det i det hele tatt er lovlig bruke et sendeaktivt AIS-system i

lystbåter?

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd man kan risikere at trafikkmengden stiger til et uakseptabelt nivå om lystbåter begynner

med slkit.

Har noen sett en vurdering av hvorvidt det i det hele tatt er lovlig bruke et sendeaktivt AIS-system i

lystbåter?

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser ikke ut til at det er noe i veien for at fartøyer mindre enn 300 br.t. kan ha AIS transponder.

 

Systemet som benyttes på de to kanalene heter SOTDMA - "Self Organizing Time Division Multiple Access". Det er laget slik at dersom trafikktettheten blir for stor, kan nærmeste baseenhet sende ut en kommandostreng som instruerer transpondere omord til å dobble tiden mellom utsendte meldinger.

Kalles "Soft Assigned Reporting Range". Man snakker om opptil 800 transpondere pr. kanal.

Dette kunne være øket også ytterligere ved at man f.eks. bestemte at AIS kun skulle være aktivert under seilas og ikke når man ligger i havn.

 

Det er imidlertid urovekkende tendenser til at politi-myndigheter/meglerhus etc. vil benytte AIS til å sende langt mer info om et skip enn kun ID/posisjon/kurs/fart

og dette legger ytterligere beslag på "båndbredde" eller kanaltettheten. Les mer om dette her.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

AIS blir väl främst aktuellt för långfärdsbåtar (segel som motor) som rör sig i tät-trafikerade områden!

 

det finns två olika klasser på AIS transopondrar her finns lite av förklaringen mellan dessa

det er klass B som blir intressant för fritidsbåtar.

 

http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/ais.htm

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Joda, har vært med å bruke Furuno AIS mot Telcoplotter og Furuno radar. Funka bra det.

MaxSeaen min støtter også AIS.

 

Det ser ut til at AIS blir det neste lystbåtelektronikkbransjen skal pushe etter at selv den minste pram er utstyrt med plotter. Jfr. hvordan man selger det som "radar" som det absolutt ikke er.

 

Det er forresten noen merkelige kodinger i systemet. Man kan legge inn en rekke former for luftputefartøy, men at man driver med havbunnsundersøkelser kan ikke legges inn og sendes.

 

Sikkerhet? Ja den dagen alle har et aktivt system. Og det tror jeg det er langt til. Særlig med disse passive systemene som selges nå om dagen for å få et produkt fort ut på markedet.

Det viktigste er å bli sett. Det er liten hjelp i at du ser ei diger ferge i tåka når han ikke ser deg i det han er i ferd med å påbegynne en sving.

I vår del av verden blir det nok bra over tid, men at en libanesisk fraktebåt skal utrustes med AIS tror jeg ikke noe på. De vil nok først få seg GPS eller radar.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Først av alt: mange takk for svært mange gode svar med informative linker angående AIS - dette var enda et bevis på hvor flott baatplassen funksjonerer i praksis; jeg vet nemlig om et annet nettsted hvor en slik henvendelse hadde blitt fullstendig maltraktert med skjellsord og andre uartikulerte ytringer.....

 

Min egen interesse for AIS fikk enda et "løft" etter å ha lest meg gjennom denne tråden, og jeg kommer til å følge med utviklingen fremover. Det blir nok et passivt anlegg til å begynne med, for å tilfredsstille litt av min maritime og tekniske nysgjerrighet - men på sikt havner nok også et aktivt anlegg ombord. :wink:

 

Spesielt integrasjonen med radar og/eller kartplotter vil bidra til å øke interessen. For nå som en (skremmende) stor del av lystbåtflåten ser ut til å basere seg på "Nintendonavigasjon" har det vært registrert som et savn at annen skipstrafikk ikke viser på plotteren :headbang:

 

Når det gjelder prisutvikling så er jeg ikke det minste i tvil om at de vil komme nedover forholdsvis fort, spesielt ser jeg for meg at de passive anleggene blir "pushet" mot (oss) utstyrsfreaker, stadig flere leverandører kommer til å konkurrere med stadig mer raffinerte varianter - og vi vet jo alle hva som har skjedd med GPS'ens utvikling i pris/ytelse de siste 10 årene......

 

Takk igjen for mange gode innlegg!

 

mvh

Poseidon

(med AIS på ønskelisten)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har i dag fått opp min AIS-mottager og kan følge skipstrafikken i Drammens- og Oslofjorden. Ved å følge trafikken på VHF via Horten trafikkontroll samtidig vil man fort danne seg bilde av trafikken i fjorden. Bruker en VHF-radio opp mot programmet ShipPlotter. Har prøvet og feilet endel men nå ser det ut til å virke, selv om det fortsatt er noe ustabilt.

 

Nå står et bedre oversiktskart med mindre kartdata. mer lik det Sandnes-sjøspeiderne bruker.

Har bestillt en egen AIS-mottager over grensen, som skal være mer stabil.

 

Planen er som jeg tidligere skrev å legge Oslofjorden ut på nett. Men først vil jeg prøve dette i sitt rette element, nemlig i båten.

Kommer tilbake med mer opplysninger når jeg har fått testet dette bedre ut.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hej Astor !

 

vilken utrustning har du kjöpt o vilket kartprogram använder du ?

<{POST_SNAPBACK}>

Var nede hos Permo i Fredrikstad (FredT på Baatplassen) og kjøpte en Yaesu FT-7800 med lydkabel fra diskriminatorutgangen. Lastet ned ShipPlotter som brukes som program. Utvendig trenger du en VHF-antenne. Bruker lydkortet på Pcen som inngang.

 

Har bestillt meg, fra Sverige en ferdig plotter, som er testet ut av Sjøspeiderne på Sandnes med godt resultat. Dette er en rimeligere variant en bruk av egen VHF. Og etter hva jeg hører fra Sandnes mer stabilt. Bruker serieporten på PCen som inngang.

Selges gjennom Marinkedjan


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var nede hos Permo i Fredrikstad (FredT på Baatplassen) og kjøpte en Yaesu FT-7800 med lydkabel fra diskriminatorutgangen. Lastet ned ShipPlotter som brukes som program. Utvendig trenger du en VHF-antenne. Bruker lydkortet på Pcen som inngang.

 

Har bestillt meg, fra Sverige en ferdig plotter, som er testet ut av Sjøspeiderne på Sandnes med godt resultat. Dette er en rimeligere variant en bruk av egen VHF. Og etter hva jeg hører fra Sandnes mer stabilt. Bruker serieporten på PCen som inngang.

Selges gjennom Marinkedjan

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var inne på Shipplotter o även deras forum som låg på Yahoo...........

 

er det enklaste o kjöpa en sådan der mottagare til 1995kr ???

 

vad er diskriminator utgang för ngt, fikk aldrig med mig det!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag var inne på Shipplotter o även deras forum som låg på Yahoo...........

 

er det enklaste o kjöpa en sådan der mottagare til 1995kr ???

 

vad er diskriminator utgang för ngt, fikk aldrig med mig det!

<{POST_SNAPBACK}>

Nå spør du teknisk, men jeg skal forsøke å si hva FredT sa: Et rått lydsignal som blir tatt ut før volumknappen. Dvs mer stabilt signal.

 

Jeg har bestillt meg en mottager til 1995.-. Den er laget kun for AIS, mens radioen kan jo brukes til VHF-mottager/sender i tillegg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

OK!

 

lurer på en sådan 1995-mottagare jag oxo! + en extra VHF-antenn !

att ha tills dom riktiga klass B- sändar/mottagarna kommer...för det er ju faktiskt bedre att

dom store ser oss små...............men 1999kr, var det faktiskt, er ju ganska bra pris o kul så länge !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som har vært borti Nasa AIS Radar eller NASA AIS Blackbox for tilkobling til PC? (leveres av NavTech Egersund)

Nav Tech's info her.

 

Bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er det noen som har vært borti Nasa AIS Radar eller NASA AIS Blackbox for tilkobling til PC? (leveres av NavTech Egersund)

Nav Tech's info her.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars H,

 

Lenger oppe i denne tråden ser du at "Sirdalsrypa" har den med skjerm oppkoblet på jobb i Nordsjøen.

 

Jeg har absolutt vurdert disse to som aktuelle, men jeg vil helst sikre en løsning hvor jeg kan få AIS informasjonen rett inn på skjermen på kartplotteren. (Plotteren min er en gammel lap-top med C-Maps av fy-fy variant.) Andre prioritet ville være å ta den inn på radaren.

 

Jeg følger spent med på hva de forskjellige elektronikkguruene finner ut . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H,

 

Lenger oppe i denne tråden ser du at "Sirdalsrypa" har den med skjerm oppkoblet på jobb i Nordsjøen.

 

Jeg har absolutt vurdert disse to som aktuelle, men jeg vil helst sikre en løsning hvor jeg kan få AIS informasjonen rett inn på skjermen på kartplotteren. (Plotteren min er en gammel lap-top med C-Maps av fy-fy variant.) Andre prioritet ville være å ta den inn på radaren.

 

Jeg følger spent med på hva de forskjellige elektronikkguruene finner ut . . . .

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Har god erfaring med Nasa AIS blackbox (PC-engine) som bl.a. leveres av NavTech i Egersund. Så vidt jeg vet får de inn flere mottagere fredag eller i neste uke. Var veldig populære. De selger også kartprogram med inngang for AIS som benytter C-map sine kart. Tror det heter Winchart NeksusQ e.l. og koster ca 4500 + kart. (http://www.navtech.no/html/lb/nexus.asp). Denne linken sier ikke noe om AIS-inngangen med det er helt nytt.

Maxsea har visst også inngang for AIS vet ikke hva det koster. Det samme gjelder Telchart V3.0. Felles for alle disse er at de nok må kjøpes...

 

Nasa AIS blackboxen er slik at du kan kople til GPS til boxen og boxen til PCen. På den måten benytter du kun en COM-port på maskinen for å ta inn GPS og AIS signalene og kan i praksis kjøre kartprogram og Shipplotter på samme maskin.

Shipploter-programmet vil da hele tiden vise egen båt i midten med kurs og fart.

Uansett så blir det litt "halvhjertet" så lenge AIS plottene ikke kommer inn på det kartet som du seiler etter.

 

Har selv satt en en slik box i skuta og holder på å samler erfaring. Var veldig enkel å montere og prisen ble snaut 1700.- + Comrod-antenne til 1000.-

 

 

 

:yesnod:

 

MVH

LHIG

Redigert av LHIG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej!

 

 

Vi tackar alla på denna sida för det stora antalet ordrar vi har mottagit från Norge och då främst från denna sida!

 

AIS är mycket stort vi har fått in 2500 nya enheter i lager så nu skickar vi direkt. Vi hade tidigare även lite bekymmer med Tullen men allt skall vara ordnat så det blir snabbare export till Er i Norge!

 

Ni är alla hjärtligt välkomna med frågor om Marinkedjan, våra produkter, AIS eller annat kontakta mig på

thomas.holm@marinkedjan.se

 

Tack för det stora antalet ordrar vi har haft förmånen att få expediera!

 

En fråga som vi får ofta från Er Norrmän är om det medföljer programvara? Ja! Det gör det vi skickar med SeaClear II (Vilken är gratis även annars också) men med den kan de se var fartyg är i din närhet..

 

 

Ni finner oss på www.marinkedjan.se

För er som söker AIS produkter - http://www.marinkedjan.se/index.php?cPath=68

 

/Thomas

thomas.holm@marinkedjan.se

Redigert av Marinkedjan.se - Thomas Holm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...