Jump to content

Hvordan få Mor mer engasjert...


Hallaron

Recommended Posts

Har et lite hjertesukk... Sikkert en vanlig problemstilling ville jeg tro. Mor synes det er greit nok at far (meg) sysler med båt og synes jo det er hyggelig med båttur, men er ikke engasjert. Hun blir med en tur og synes det er gøy å seile, men det er liksom ikke noe mer... Vanskelig å sette ord på det, men jeg ser en himmelvid forskjell i forhold til min bror, der hans samboer er minst like ivrig som han selv. Kunnskapene er jo mange på dette forumet, noen som har noen gode ideer??

:confused:

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I utgangspunktet tror jeg det er viktig å akseptere at båtinteressen ikke er like stor hos begge to. Mange har nok forsøkt å forandre partneren sin uten å lykkes så veldig med det... :headbang:

Samboeren til broren din har kanskje alltid vært veldig båtinteressert? Hvis ikke kan du jo snakke med ham om hvordan interessen hennes dukket opp.

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Se ut til at kvinner krever mer og mer komfår/luksus, dvs større båt med dysj- god varm- gasskomfyr/m ovn- tv-m.m , de skal nesten ha det som hjemme. Har en kamerat som kjøpte seg en ny NB til nesten en million, kona strålte som en sol ,og det gjøre også han. Er dette en farlig utviklig, eller må vi forvente dette? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nå som du/dere har fått ny båt, har du en glimrende anledning, nemlig la henne bestemme/komme med kreative forslag til utforming for hvordan dere skal ha det i båten.

 

Vi mannfolk (inklusive meg selv, jeg er ikke noe bedre) er veldig til å gjøre båtgreiene til mannsdominert område. Vi fører båt, legger til, vedlikeholder, endrer på inventar, kjøper alt av duppeditter og til alt overmål : vi vasker båten selv (nåja, ikke jeg men....).

 

Vi må nok bli flinkere til å dra med våre ektefeller til å bestemme mer over båten, slik at de får samme tilhørlighet til båten som oss selv.

 

Jeg lytter mye til kona mi (huff, nå kommer vel Suzuki med de 2xhøyretøfler igjen...), sier i fra når hun må innom, når jeg skal gjøre endringer i cabin etc., og hun har mye bra å komme med. Jeg må nok innrømme at jeg bestemmer mest i båten, mens hun bestemmer mest over hytta, men vi forsøker ihvertfall å bidra med noe begge..

 

Hallaron : jeg aner selvsagt ikke om hvordan det er hos deg, men jeg valgte her å komme med generelle meningsytringer......

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I utgangspunktet tror jeg det er viktig å akseptere at båtinteressen ikke er like stor hos begge to. Mange har nok forsøkt å forandre partneren sin uten å lykkes så veldig med det...  :headbang: 

Samboeren til broren din har kanskje alltid vært veldig båtinteressert? Hvis ikke kan du jo snakke med ham om hvordan interessen hennes dukket opp.

 

Lykke til! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja om det var slik at hun hadde var flasket opp med det så var det greit å forstå det. Men de er begge to vokst opp innerst i hver sin fjord på nordvestlandet. Uten noen form får tilvenning til båtliv....det å forholde seg til båtliv er kommet i voksen alder for dem begge, sikkert broren min som er flinkere til å legge det frem på rette måten :confused::confused:

 

Men det kan være at det skal være fars greie... Vi får se..

 

1/2-Geir

:confused::confused:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Se ut til at kvinner krever mer og mer komfår/luksus, dvs større båt med dysj- god varm- gasskomfyr/m ovn- tv-m.m , de skal nesten ha det som hjemme. Har en kamerat som kjøpte seg en ny NB til nesten en million, kona strålte som en sol ,og det gjøre også han. Er dette en farlig utviklig, eller må vi forvente dette? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror egentlig ikke det er tilfelle hos oss, hun er glad i friluftsliv, glad i å dykke!!, Er absolutt ikke noen "bydame" som helst drikker caffe latte på kaffe barer..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har et lite hjertesukk... Sikkert en vanlig problemstilling ville jeg tro. Mor synes det er greit nok at far (meg) sysler med båt og synes jo det er hyggelig med båttur, men er ikke engasjert.   

Du er heldig du, kona mi synes ofte ikke det er greit å dra på tur en gang.

 

Sol og sommer og flatt vann, JA, men litt rufsete eller litt kaldt : Niks :headbang:

 

Hun er også veldig var for væromslag, så det hender vi må reise hjem før tiden dersom det kommer litt vind o.l.

 

Har vurdert om det enkleste kanskje hadde vært å bytte kone... :lol:

 

Men jeg aner ett snev av bittelitt mer interesse etter at vi byttet båt i sommer. Får håpe det vedvarer. Båt til en million er over både lommebok og ambisjoner for meg. :cryin:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå som du/dere har fått ny båt, har du en glimrende anledning, nemlig la henne bestemme/komme med kreative forslag til utforming for hvordan dere skal ha det i båten.

 

Vi mannfolk (inklusive meg selv, jeg er ikke noe bedre) er veldig til å gjøre båtgreiene til mannsdominert område. Vi fører båt, legger til, vedlikeholder, endrer på inventar, kjøper alt av duppeditter og til alt overmål : vi vasker båten selv (nåja, ikke jeg men....).

 

Vi må nok bli flinkere til å dra med våre ektefeller til å bestemme mer over båten, slik at de får samme tilhørlighet til båten som oss selv.

 

Jeg lytter mye til kona mi (huff, nå kommer vel Suzuki med de 2xhøyretøfler igjen...), sier i fra når hun må innom, når jeg skal gjøre endringer i cabin etc., og hun har mye bra å komme med. Jeg må nok innrømme at jeg bestemmer mest i båten, mens hun bestemmer mest over hytta, men vi forsøker ihvertfall å bidra med noe begge..

 

Hallaron : jeg aner selvsagt ikke om hvordan det er hos deg, men jeg valgte her å komme med generelle meningsytringer......

<{POST_SNAPBACK}>

Perlen, her tror jeg du er inne på noe helt fundamentalt - og jeg tror det er veien å gå. Selv om hun ikke vil være med til Son for å se på båten når jeg overtar den til lørdag, får jeg bare prøve å få henne til å ta stilling til de store og små avgjørelser som skal tas med båten. Hun er jo flink da, første gang hun var ute i Maxi'en la hun til i Pollen i Arendal sentrum, i juli, Lett nervøs far kom med gode råd fra fordekket, det gikk glimrende! :smiley:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Perlen, her tror jeg du er inne på noe helt fundamentalt - og jeg tror det er veien å gå. Selv om hun ikke vil være med til Son for å se på båten når jeg overtar den til lørdag, får jeg bare prøve å få henne til å ta stilling til de store og små avgjørelser som skal tas med båten. Hun er jo flink da, første gang hun var ute i Maxi'en la hun til i Pollen i Arendal sentrum, i juli, Lett nervøs far kom med gode råd fra fordekket,  det gikk glimrende!  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg reiste også alene til Oslo for å hente båten vår. Underveis sendte jeg meldinger, samt pratet med konta på telefon. Det har tydligvis vekket interesse, hun tok bussen til Arendal med haugen av unger og kommenderte meg innom der for at de skulle være med siste rest av turen hjem.

 

Hun har sydd gardiner, holder på å trekke om puter, bidratt med layout på cabin, ac samt kommet med ønsker på hvor hun vil ha skaper, hvor mange hyller etc. Hun ønsker å være med på å olje når varmen kommer, og om hun ikke gjør noe, så spør jeg henne allikevel om hun vil ned for å sitte rolig å drikke kaffe og kikke på hva som skjer i båten. Da får man tilhørlighet. Det hender selvsagt at hun kan bli litt mettet av og til, men det skyldes nok at jeg tenker båt 80% av døgnet og ber meg koble ut litt av og til....

 

Et annet moment jeg glemte ovenfor, det er reisemål. Hun bestemmer nesten mer enn meg på hvor ferden skal gå, og hun har i år bestemt seg for å dra vestover (farsund, mandal etc), og det er helt greit for meg.

 

Jeg prater også mye om sikkerhet. Når hun føler seg trygg, da blir turene alltid mye finere...

 

Bastard var inne på å la madammen styre skuta en gang i blant. Det er også viktig. Du forteller at din la til båten i Pollen. Det er veldig bra. Dersom jeg hadde forlatt skuta enten ved å falle overbord eller lignende slik at hun måtte ta over roret, ja da tror jeg hun hadde utlyst skuddpremie på meg :eek:

 

Lykke til ......

Link to post
Share on other sites

Ikke vær lei deg,sånn er det her i Ørneredet også. Ifjor begynte det å hjelpe på,det tok bare 20 år :eek: Nå veneter hun på at Slagskipet atter skal pløye fjordene igjen. Helt frelst er hun nok ikke

enda,men sterk fremgang er det. Det utrivelige er at det er så sabla mye dritt som må vaskes hele tiden,vanntanken er bestandig tom og septiken slår kul på seg :crazy:

Men,jo det er litt triveligere enn til vanlig må jeg si :lol: Hun påstår selv at Kafteinen er blitt trivligere etter å ha fått grini seg til ny motor. Jeg tror den egentlige grunnen er at hun er klar til å sparke Ørnungene ut over redekanten. :cool:

Link to post
Share on other sites

Det virker som om god plass og bekvemligheter som varmt vann og tilgang til inverter for hårføner var det som skulle til for at vi kjøpte båt. hadde i utgangpunktet tenkt å begyne med mindre fot og pris på båt men endte opp med 30 (føtter) inverter. varmt vann og dusj.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Jeg reiste også alene til Oslo for å hente båten vår. Underveis sendte jeg meldinger, samt pratet med konta på telefon. Det har tydligvis vekket interesse, hun tok bussen til Arendal med haugen av unger og kommenderte meg innom der for at de skulle være med siste rest av turen hjem.

<{POST_SNAPBACK}>

Får prøve meg på noe slikt.

Hun har sydd gardiner, holder på å trekke om puter, bidratt med layout på cabin, ac samt kommet med ønsker på hvor hun vil ha skaper, hvor mange hyller etc. Hun ønsker å være med på å olje når varmen kommer, og om hun ikke gjør noe, så spør jeg henne allikevel om hun vil ned for å sitte rolig å drikke kaffe og kikke på hva som skjer i båten. Da får man tilhørlighet. Det hender selvsagt at hun kan bli litt mettet av og til, men det skyldes nok at jeg tenker båt 80% av døgnet og ber meg koble ut litt av og til....

<{POST_SNAPBACK}>

hehe kjenner meg litt truffet der ja.. i alle fall nå når en bare går og venter.

Et annet moment jeg glemte ovenfor, det er reisemål. Hun bestemmer nesten mer enn meg på hvor ferden skal gå, og hun har i år bestemt seg for å dra vestover (farsund, mandal etc), og det er helt greit for meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Det bestemmes egentlig av hvor ungene trives, men der ungene trives, trives mor også..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kunnskapene er jo mange på dette forumet, noen som har noen gode ideer??

Ja, ideer skorter det ikke på

 

Jeg lytter mye til kona mi (huff, nå kommer vel Suzuki med de 2xhøyretøfler igjen...), sier i fra når hun må innom, når jeg skal gjøre endringer i cabin etc., og hun har mye bra å komme med. Jeg må nok innrømme at jeg bestemmer mest i båten

Ville ikke falle meg inn i halvsøvne engang. Å lytte til kona, er noe av det smarteste vi mannfolk kan gjøre tror jeg..

 

Her kommer mine momenter, ta de for det de er verdt;

 

Min kone hadde aldri satt sine bein ombord i en seilbåt, før vi kjøpte vår første. Var således ( enda mer ) grønn enn skipperen.

Litt taktikkprat, helst med en hun stoler på, skader aldri. Min onkel ( ellers omtalt som Onkel ) var rådgiver, og med på første tur. Da blåste det bra. Synet av han liggende henslengt på sofaen i salongen, knaskende på et knekkebrød og lesende i VG, gjorde noe med trygghets følelsen. Den varer fortsatt. "Seilbåter kan ikke velte" sitter enda.

 

Ellers skal jeg nevne at min kone ikke er av den spesielt modige typen, ganske så vanlig.

 

Så kommer der til hvilke forventninger de ulike "partsrederne" har av båtholdet. Far vil gjerne ut, for å vise hvor "innmari god" han eller båten er i mye vind, samt hvor mye båten kan krenge uten at den "velter". Mor på sin side vil gjerne ligge ved en fin havn når vinden uler, gjerne med en tekopp og en bok. Når brisen mildt dytter deg avgarde, liker også hun å seile. Respekter dette.

 

Så til det essensielle:

Aksepter dette, og lær å leve med det. Vi HAR forskjellige preferanser, og å godta dette er hele kjernen ved et "vellykket" båtliv. Ta gjerne med noen dårlige kompiser, og sett avgarde med disse over til Skagen, i kulig så skumspruten står, men ikke skryt av dette til mor Hun blir engstelig, redd og ser for seg forlis, grunnstøting og farløse barn. Si heller at det var en fin tur med gutta.

 

Så til det som betyr noe for mor ombord.

Kjøkkenet; her råder mor ofte. Spander fint nytt service. Legg alla de gamle avlagte kjøkkengreiene fra hjemme i søpla, spander nytt. Spør om hva som kan gjøre "hennes " oppgaver lettere. Pælm Gasskomfyr ? Varmtvann ? Spinnaker er viktig, ny teak i cockpit er viktig, men at mor får den elektriske dassen , med tilstrekkelig septikkapasitet som hun ønsker seg er enda viktigere. Do er generelt viktig for jenter, prioriter denne. Sørg for at den virker som den skal. Septikstaking i fellesferien i gjestehavna i Strømstad, blir en artig historie for oss gutta, for mange jenter kan det kverke 4 års båt "lyst".

Igjen, lev med det, lær å akseptere det.

 

Så til sikkerhet:

For oss gutta er det ofte litt "spenning" forbundet med å gjøre litt "på kanten" saker. For jentene er det motsatt. Bruk flytevest, også når du ikke trenger den. Bruk livline. Kjøp en ekstra brannslukker, vis den frem. Vis de nye signalrakettene. Og de nye helt oppdaterte kartene. "Her er gutten sin som tar sikkerhet på alvor". Har dere barn ? Mange jenter er engstelige for barna, prioriter flytevester. Krev at alle bruker de, når det er nødvendig. Respekter at HUN kanskje har en lavere terskel en DEG på hva hun er engstelig for.

 

Gi henne oppgaver ombord, som ikke bare inkluderer matlaging. Min kone er "lett i magen" og liker ikke å være under dekk, underveis. Greit nok, hun styrer / navigerer, og jeg lager kaffe, mat og fixer resten under dekk.

 

For jeg tror er essensen at HUN får gjennomslag for sitt syn, og ikke bare er med som en blindpassasjer. Hvor vil hun dra ? Hva vil hun se ? Vil hun til gjestehavn, med dusj og vaskemaskin ? Fang opp signaler.

 

Spør henne, lytt til henne. Vær interessert i hva hun sier, og snapp opp det hun IKKE sier.

 

Til slutt trekker jeg frem mitt hemmelige våpen; RESTURANTBESØK. Mang en krasjing i brygga, tau i propellen, mistet overbord saker og motor eller lade trøbbel, har blitt kurert ved hjelp av besøk på en resturant, med bra utvalg. Sånn sett er de 2-3000 kr som går med til sånt, sommerens best investerte penger...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått lov til å kjøpe båt og med det lov til å bruke tid til og i den. Båten blir en pappa og barn greie...

Jeg vet at kona ikke er mer interessert enn at hun høflig hører når jeg er oppspilt og snakker båt og at hun kun vil være med på båttur på varme solfylte sommerdager.

Men det er ok for meg. Ungene og jeg kommer til å storkose oss på sjøen og kona får ungefri og tid til seg selv.

Så lenge vi vet hva vi har å forholde oss til og jeg ikke forventer at hun skal bli like interessert som meg går det nok fint - og så kan det jo bli veldig koselig å komme hjem til en opplagt kone da :-)

 

tj

Link to post
Share on other sites

Spør henne, lytt til henne. Vær interessert i hva hun sier, og snapp opp det hun IKKE sier.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med deg Suzuki.

Det handler om å spørre, lytte og være interesert i hva som blir sagt og ikke minst det som ikke blir sagt.

Sørge for at hele mannskapet har det trivelig ombord og at ikke ting blir gjort på skipperens premisser, selv om det til slutt er skipperen som bestemmer. :wink:

Machotendenser kan man ta ut der det hører hjemme. :boxing:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Mye visdom i dine ord. :yesnod::yesnod: At alle ombord føler seg komfortable og sikre er avgjørende for at turen er vellykket, og her er det alltid rom for forbedringer. At mor styrer og far er under dekk, har vi allerede funnet å være en god løsning. Som hos dere er far noe mer sjøsterk enn mor. Akkurat det med å lytte er noe jeg gjerne skulle ha gjort. Mor er imidlertid ikke interressert i å delta på planlegging av tur og har ikke noen meninger om innredning av båt.

Resturantideen er glimrende !! :cheers: Skal ta den med i årets budsjett!

Får bare jobbe videre med å få henne engasjert - lurer på om jeg kan få henne til å bli med på båtførerprøven kurs. Da vil hun sikkert ta mer "eierskap" i båten og de avgjørelser som skal tas...

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Veldig mye klokskap i det du sier her, Suzuki  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tiltredes på det sterkeste. Jeg prøver å kjøre denne linjen men det blir jo gjerne litt gnål fra min side når Quindebestet ikke gjør tingene helt slik jeg hadde tenkt ... og gikk ut fra at hun forsto ... uten at det var sagt. :rolleyes: Men igjen, så er det jo mer enn en grunn til at Gamlw Worse kurser seg mot Fritidsbåtskippersertifikatet ... med det i hånd regner jeg med at Quindebestet vil tro på at det er trygt å legge fra kai med Worse ved rattet. (Om troen er riktig eller ikke, se det blir en helt annen skål!) :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har et lite hjertesukk... Sikkert en vanlig problemstilling ville jeg tro. Mor synes det er greit nok at far (meg) sysler med båt og synes jo det er hyggelig med båttur, men er ikke engasjert. Hun blir med en tur og synes det er gøy å seile, men det er liksom ikke noe mer... Vanskelig å sette ord på det, men jeg ser en himmelvid forskjell i forhold til min bror, der hans samboer er minst like ivrig som han selv. Kunnskapene er jo mange på dette forumet, noen som har noen gode ideer??

  :confused: 

 

1/2-Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Når du har funnet ut av det, send meg en IM med løsningen. Jeg har prøvd i 36 år. NB: Begernsede økonomiske ressurser.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått lov til å kjøpe båt og med det lov til å bruke tid til og i den. Båten blir en pappa og barn greie...

Jeg vet at kona ikke er mer interessert enn at hun høflig hører når jeg er oppspilt og snakker båt og at hun kun vil være med på båttur på varme solfylte sommerdager.

Men det er ok for meg. Ungene og jeg kommer til å storkose oss på sjøen og kona får ungefri og tid til seg selv.

Så lenge vi vet hva vi har å forholde oss til og jeg ikke forventer at hun skal bli like interessert som meg går det nok fint - og så kan det jo bli veldig koselig å komme hjem til en opplagt kone da :-)

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lot Ørnhild lese den der. Vi føler vel her i Ørneredet at sånn har det vært her og :yesnod: Faderen står for litt avlastning og lar moderen slappe av i heimen helt alene. Ingen dum løsning egentlig syntes jeg. De båtfrelstets menighet har her i redet tilegnet seg 1 av 3 småkrapyl for godt. :flag: 33% suksess

er bedre enn 0? Men hun er til de grader pappa gris og da. :blush:

Link to post
Share on other sites

Suzuki skriver: Restaurantbesøk!

 

Jeg sier: Horten gjestahavn og nær det store HANDLESENTERET!!

Jeg stortrives i Horten og det samme gjør Mørepapagøya. Det er dermed ikke sagt at det blir Horten hver helg. Det hadde blitt noe monotont. Men en gang i mellom. Det samme med Moss. Innom å handler litt ved kanalen. Da er mor på gli!"

 

Hun er sjefen i stellet ombord. Gardiner, puter og ting og tang. Duller med papegøyene vi har med i helgene, og trives når sjøen ikke går altfor stor. Greit nok akten tvers, men ikke mye siderulling. Da tar hun gjerne bussen hjem, fra Tofteholmene. Greit sier jeg, vi får ginne et busstopp.

 

Hun stoler på mine avgjørelser og jeg slakker litt på mine begrensninger slik at livet ombord ikke blir masete.

 

Med overnattinger over snittet i fjor ser vi fram til en ny og morsom båtsesong.

 

Lørdag drar Mørepapegøya og skipper til båtmessa på Lillestrøm. Skal prøve å finne dynetrekk i maritimt mønster. Jeg følger intr. med og titter samtidig diskre på all elektronikken og annen "nyttig" til båten. Her gjelder det å finne den rette balansen uten å måtte tre ned i tøflene. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Suzuki skriver: Restaurantbesøk!

 

Jeg sier: Horten gjestahavn og nær det store HANDLESENTERET!!

Mja, Astor, deler ikke din erfaring her ! Handling gjerne er noe mor gjør alleine, mens Resturant gjerne blir en fellesbeskjeftigelse av noe slag. For meg funker iallefall resturant klart over handlesenter.

 

Men; fruene er vel som oss, forskjellige...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lot Ørnhild lese den der. Vi føler vel her i Ørneredet at sånn har det vært her og :yesnod: Faderen står for litt avlastning og lar moderen slappe av i heimen helt alene. Ingen dum løsning egentlig syntes jeg. De båtfrelstets menighet har her i redet tilegnet seg 1 av 3 småkrapyl for godt. :flag: 33% suksess

er bedre enn 0? Men hun er til de grader pappa gris og da. :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jo det er sikkert en farbar vei det. Men jeg ønsker jo at hele familien skal få ta del i båtlivet, og tror at hun vil finne glede i det hun også, må bare finne en måte å frelse henne skikkelig på :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...