Jump to content

Prosjekt With 10


jørn

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg fikk en With 10 i dag for en billig penge. Båten er rundt 69-75 mod. Den trenger litt omsorg.

Det jeg tenker gjøre er:

- skjære ut innvendig bunn da den virker vasstrukken, og legge inn ny. Tenkt å skjære den ut med Feinsag. Hva skal jeg benytte som ny plate, og hvordan plaster og støper jeg den fast?

- Pusse ned skroget ute og inne, sparkle, grunne og lakke.

- Pusse ned fenderlisten av tre, eller bytte den om det ikke er godt nok tre i den.

- Skaffe motor. Lyst på gammel motor som står i stil med båten.

 

Jeg står ute, har ikke noe garasje. Så i vinter blir det nok kun demontering og nedpusding av skroget.

 

Kom gjerne med innspill på hva og hvordan jeg skal gjøre ting.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg pussa opp en slik en for fire år sida. Den er bitteliten og snus enkelt med mannemakt. Å bygge et telt rundt den med forskalingsmaterialer og noen billige, påskrudde presenninger, med lekter, er egentlig helt kurant. Du må ha varme når du skal jobbe med de ymse kjemiske midlene, og samtidig ha det helt støvfritt. Å vaske ned, vanne, flytte, ta av, spikerteltet er mye enklere enn om du skulle hatt et leid lokale, og en varmevifte på 2kW gir deg plenty varme. Jeg har telt om båten min (40-50 kvadratmeter) og nyter ensomheten i det. Og slipper å tenke på luftning eller om det spres lakk, olje, maling, spon, sagflis, pussemasse her eller der.

 

Det var første gang jeg "tok" i en plastbåt, så det inneholder alle mulige undringer om temaet. Altså helt på novisenivå.

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/79577-oppussing-av-60-tall-with-tips-om-st%C3%B8ping-etc/

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skifta ei slik fenderlist på en Askeladden for noen år siden. Siden jeg er fullstendig treneva måtte jeg gjøre det på min måte, og det ble å kjøpe de tynneste listene de hadde på trelasten, og så lime dem sammen. Brukte vannbestandig snekkerlim og tvinger.

Jeg tror listen var to cm høye og 3 mm dype. Etter et par lag la jeg ei halvrund list på utsida, tvang og limte den mot båten og skrudde så med syrefaste skruer gjennom den, båtsida og lagene på innsida. Skruene ble litt for lange, men det fixa jeg med å lime på et lag til på innsida. 

 Betød allverden for stivheten i båten. 

Idag hadde jeg nok brukt litt breiere lister, latt de gå opp over båtsida lagt ei listeflis på oppsida av båtens skrog, slik at du får en list som ser hel ut ovenfra. Det gjorde ikke jeg siden jeg skulle ha Askeladden til arbeidsbåt. 

Link to post
Share on other sites

Skal ta masse bilder, det må til i en prosjekttråd :) Tror jeg kommer til å bruke vintern på demontering og slipe ned skroget, og vår/sommer til lakkering og støping. Så blir nok ikke noe lynprosjekt. Må bare få pakket inn de tre andre båtene for vinteren først, hehe. Har lenge ønsket meg et prosjekt, og da tenker jeg at denne er overkommelig å begynne med.

Link to post
Share on other sites

Alt trevirke som var brukt på min With var edeltre. Ingen hadde mala på det, men hadde de så gjort, ville jeg vært forsiktig når jeg tok malinga av. Alt kan slipes av, men det er lurt å prøve ikkemaskinelt, med skrape, kniv, eller anna, først. Ikke bruk stålbørste eller noe som kan flise opp virket. Ikke bruk høytrykkspyler på treet. Prøv med en skarp skrape først, for å se om malinga er overflatisk, eller om treet var uttørka og sprukkent da den ble malt. I så fall må du regne med sliping. Er det derimot intakt trevirke, eller bedre; olja eller lakka, kan du vanligvis skrape av det meste. Om det er brukt alkydoljemaling, eller noe som inneholder linolje, kan du bruke grønnsåpe. Vanlig tjukk, slik en får i halvkilos plastbeger. Smør det på væta tre og la det stå, fuktig - kanskje med plast over - ett døgn. Mye av malinga er da blitt gørr. Jeg har brukt metoden på båtinteriør i gamlesnekka, på møbler, og på furuvegg innendørs. Grisete, men sparer mye tre. Deler av patineringa beholdes også (treet ser ikke trehvitt ut). På furuveggen (liggende 2tom8) økte jeg pH med salmiakk for å få mer lutingseffekt. Det høres litt kjerringrådaktig ut, men grønnsåpe og Zalo er to av mine favorittkjemikalier. De rensker godt opp! Nå er det jo en viss mulighet for at hele båten er malt i ett eller anna veldig bestandig, som limer godt på glassfiber, og da er det nok bare sliping som holder mål.

Nå mangler sjølve fenderlista på båten din. Om du ser på bildene av min, var det originalt slik svart gummilist med hvitt plastbånd over skruene. Slikt har de i salg rundt omkring, trur jeg.

Om du skulle lage ny fenderlist, eller ei ytre trelist uttapå den ripa som er der, bør du tenke furu eller eik. De er absolutt lettest å bøye på plass i våt eller dampa tilstand. De behøver ikke være så tjukke. Jeg smalna og tynna fenderlista mot baugen for å understreke den ganske unike båtforma disse små jollene har. Jeg brukte furu. I dag ville jeg brukt gått på et byggevarelager og funni den peneste eikelista, gjerne med tegninger som matcha linjene i båten. Du kan muligens bruke teak. Biltema har billige lister som kanskje er lange nok.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 fot var ikke mye. Det er artig med et slikt overkommelig prosjekt. På "Nasjonalbiblioteket" (nb.no) kan du lese "Bror With : et sant eventyr : fra rottefella til dromedillen" av Stein Kagge. Der er det oppgitt for den opprinnelige plast-withjolla på 10fot en vekt på 80kg. Din er en sterkt modifisert utgave, med mange detaljer jeg ikke kan se på de mange bilder som ligger på nettet. Den ser ikke lekker ut i dag, og ræling/esing/ripe er ikke i god forfatning. Klossene på toftene undrer meg også litt. Jeg ville vurdert å strippa den og brukt skroget til en minipassbåt med framdekk i finer/epoksy. Det er en del prosjektbeskrivelser av dem rundtomkring. Her også, trur jeg.

Link to post
Share on other sites

Er langt fra lekker, så får jeg se om jeg klarer få den til å bli det en gang. Selve skroget virker ikke ille, ingen dype hakk og delaminering som jeg kan se. Det jeg må gjøre er å bytte ut hele fenderlisten, toftene ( støpe inn vinkler for feste av disse), bytte dørken, pusse ned og sparkle og lakke skroget.

Kan jeg bruke dyvcell (er det rett navn) til dørk?

Ikke dumt det å lage dekk heller, det vil jo stive opp en del vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Siddis 11 fot under oppussing ak nå. Har suntop på den. Helt konge, da den ser mye bedre ut, og at den planer myee raskere. Så annbefaler og lage den i lett materiale og ha glassfiber åppå og så pusse ned. Fenderlista kjøpte jeg i plast for å gjøre det lett og fint.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Da har jeg steama med varmt vann og godt trykk. Har skjært ut resten av dørk og avstivere. Gjenstår å pusse ned før støpinging, som blir gjort når jeg får et varmt sted å stå.

Har tenkt å forsterge hele bunnen med noen lag glassfiber før spant/avstivere monteres. Har aldri støpt før, så det går nok bra :)

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Synes den er veldig tynn, så vil gjerne ha litt mer der. Jeg kan nada om støping, eneste jeg veit at det benyttes glassfibermatter. Jeg tenkte bruke devyncell som avstivning, da jeg antagelig kan få det billig. Kom gjerne med guide for støping, hva jeg trenger av materialer, utstyr og hvordan jeg gjør det.

Link to post
Share on other sites

Ja det er litt jobb med slike. Jeg fikset opp en skibsplast 13 fot for noen år siden med rekke i tre. Måtte lage en "jigg" etter båtsiden som jeg kunne dampe og bøye listene rundt. Du slipper list ytterst på denne da. Det skal bare en fenderlist i gummi som dekker skruene som holder treverket.

Denne finnes fremdeles hos båtrekvisitaforhandlere

https://baatplassen.no/i/topic/91987-gammel-plastbt-pen-ca-13ft-hvilken-fabrikat/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...